Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Ubisoft

Firma producent wydawca

Ubisoft Entertainment SA (pierwotnie Ubi Soft Entertainment Software) to istniejący nieprzerwanie od 1986 roku francuski koncern, będący jednym z najstarszych i największych producentów oraz wydawców gier wideo na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne. Siedziba firmy mieści się we francuskim Rennes, choć Ubisoft posiada też oddziały w ok. 20 krajach świata, zatrudniające łącznie ponad 10 tysięcy osób; część z nich pełni w grupie niezwykle ważną rolę i odznacza się sporą niezależnością. Koncern jest też posiadaczem wielu lokalnych spółek dystrybucyjnych (np. Ubisoft Polska) i od kilku lat angażuje się w koprodukcje filmowe, bazujące na najsłynniejszych markach firmy. Prezesem Ubisoftu niemal od początku jest Yves Guillemot – jeden z piątki braci, która współzałożyła firmę.

Ubisoft jako Producent Gier

Ubisoft Inc. prowadzi działalność deweloperską poprzez niezwykle liczne i rozsiane niemalże po całym świecie studia deweloperskie, określane ogólnie mianem Ubisoft Studios. Sporą część studiów funkcjonujących w ramach grupy stanowią zespoły utworzone przez sam koncern, jednak w stajni Ubisoftu nie brak też ekip funkcjonujących pierwotnie jako studia niezależne, a następnie wykupionych przez francuskiego giganta.

W hierarchii oddziałów grupy Ubisoft wyróżnić można zarówno studia wiodące, jak i te mniejsze, pełniące wyłącznie rolę pomocniczą. Jednocześnie gry dysponujące największym budżetem, stanowiące kolejne odsłony najważniejszych marek studia (Assassin’s Creed, Far Cry czy produkcje firmowane nazwiskiem słynnego pisarza Toma Clancy’ego), tworzone są zwykle we współpracy kilku studiów, z których każde odpowiada za inne aspekty rozgrywki (np. oprawę, mechanikę, tryby zabawy).

Ubisoft jako Wydawca Gier

W początkowym okresie funkcjonowania firma Ubisoft skupiała się na dystrybucji gier czołowych światowych wydawców – początkowo na terenie Francji, a następnie również w innych krajach. Od połowy lat 90. ubiegłego wieku, po rozpoczęciu własnej działalności deweloperskiej, Ubisoft skupił się na wydawaniu produkcji własnych i tworzonych przez przejmowane studia deweloperskie. W miarę rozwoju firmy i zdobywania przez nią pozycji czołowego światowego wydawcy, w jej portfolio znalazły się również tytuły tworzone przez studia zewnętrzne, niezwiązane z grupą Ubisoft.

Jako wydawca gier, Ubisoft obecny jest praktycznie na wszystkich liczących się platformach sprzętowych, począwszy od komputerów PC oraz najważniejszych konsol stacjonarnych i przenośnych, aż po popularne urządzenia mobilne oraz serwisy społecznościowe (Facebook). Choć w portfolio wydawnicznym Ubisoftu stosunkowo ubogą reprezentację mają gry sportowe i produkcje RPG, studio nie skupia się na wybranych gatunkach, lecz oferuje szeroki wybór tytułów różnego typu – od gier akcji, strategicznych czy wyścigów, aż po proste tytuły zręcznościowo-platformowe, gry towarzyskie czy czysto casualowe produkcje przeglądarkowe.

Historia

Początki i lata 90.

Firma Ubisoft została utworzona w marcu 1986 roku, w niewielkiej francuskiej miejscowości Carentoir w Bretanii, zaś jej założycielami była piątka braci: Yves, Michel, Gérard, Christian oraz Claude Guillemot. Spółka stosunkowo szybko nawiązała współpracę z czołowymi światowymi wydawcami, takimi jak Electronic Arts, Sierra czy Microprose i zajęła się dystrybucją ich gier na terenie Francji, stając się w roku 1993 największym lokalnym dystrybutorem gier wideo. Już pod koniec lat 80. Ubisoft rozpoczął jednak ekspansję na rynki zagraniczne, wliczając w to Niemcy, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone. Na początku lat 90. zainicjowany został wewnętrzny program tworzenia gier, w wyniku którego w roku 1994 utworzono pierwsze własne studio deweloperskie, zlokalizowane w Montreuil, na przedmieściach Paryża. Miejsce to przez lata było również głównym biurem Ubisoftu, mimo że oficjalnie siedziba firmy mieściła się w Rennes. W tym samym roku Michel Ancel wymyślił postać Raymana i zapoczątkował prace nad serią, będącą pierwszym wielkim sukcesem Ubisoftu i jedną z kluczowych marek w portfolio firmy.

W 1996 roku Ubisoft przekształcił się w spółkę publiczną i zadebiutował na francuskiej giełdzie papierów wartościowych. Jednocześnie firma kontynuowała swą ekspansję na rynki zagraniczne, otwierając kolejne biura i lokalne studia deweloperskie w Annecy (Francja), Szanghaju (Chiny), Mediolanie (Włochy) i Montrealu (Kanada). W późnych latach 90. i na początku XXI wieku Ubisoft skierował się także w stronę gier sieciowych, wspierając takie projekty, jak Uru: Ages Beyond Myst (planowane pierwotnie jako gra multiplayerowa) czy The Matrix Online i stając się europejskim oraz chińskim wydawcą słynnego EverQuesta. W 2004 roku firma wycofała się jednak z tego rozwijającego się dopiero rynku.

Pierwsza dekada XXI wieku

W roku 2000 Ubisoft przejął amerykańskie studio deweloperskie Red Storm Entertainment, założone przez słynnego pisarza Toma Clancy’ego i znane za sprawą kilku wysoko ocenianych gier bazujących na motywach jego twórczości (np. seria Tom Clancy’s Rainbow Six). W marcu 2001 roku Ubisoft nabył od Gores Technology Group część rozrywkową firmy The Learning Company wraz z całym portfolio gier takich studiów, jak Broderbund Software, Mattel Interactive, Mindscape oraz Strategic Simulations, Inc. Dzięki tej transakcji firma przejęła m.in. prawa do tak znanych serii, jak Myst czy Prince of Persia. W tym samym roku Ubisoft stał się właścicielem niemieckiego studia Blue Byte Software, znanego dotąd głównie za sprawą bestsellerowej serii The Settlers.

W roku 2003 Ubisoft posiadał lokalne oddziały już w 22 krajach, z czego 9 zajmujących się bezpośrednio produkcją gier i pełniących w strukturach koncernu wyjątkowo ważną rolę. Kluczowymi markami studia, prócz wspomnianych serii Prince of Persia i The Settlers, stały się także dwa kolejne cykle gier firmowanych nazwiskiem Toma Clancy’ego, tzn. Tom Clancy’s Ghost Recon oraz Tom Clancy’s Splinter Cell. W marcu 2004 na rynku pojawiła się stworzona we współpracy z Crytek Studios gra Far Cry, dając początek innej ważnej serii Ubisoftu, rozwijanej następnie przez wewnętrzne studia koncernu. W tym samym roku z inicjatywy firmy utworzona została grupa o nazwie Frag Dolls, złożona wyłącznie z graczy i testerek płci żeńskiej, których zadaniem była promocja gier Ubisoftu. Przez ponad dekadę grupa ta posiadała trzy odrębne zespoły w USA, Wielkiej Brytanii oraz Francji, jednak w maju 2015 roku została ostatecznie rozwiązana.

W grudniu 2004 konkurencyjny koncern Electronic Arts wykupił pakiet 19,9% udziałów w firmie Ubisoft, co wywołało lawinę spekulacji na temat ewentualnego przejęcia. Do transakcji jednak nie doszło, a sześć lat później EA pozbyło się niemal wszystkich swoich udziałów w Ubisofcie. W czerwcu 2006 roku Ubisoft nabył od firmy Atari / Infogrames prawa do serii Driver, wraz z rozwijającym ją od momentu powstania brytyjskim studiem Reflections Interactive (przemianowanym następnie na Ubisoft Reflections). W listopadzie 2007 roku na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3 ukazała się opracowana przez Ubisoft Montreal gra Assassin’s Creed. Okazała się ona ogromnym sukcesem, dając początek jednej z najważniejszych i najaktywniej rozwijanych serii firmy Ubisoft; doczekała się kilku odsłon głównych, a także całej masy produkcji pobocznych (np. Assassin’s Creed Chronicles), tworzonych zarówno z myślą o dużych platformach sprzętowych, jak i urządzeniach mobilnych.

W lipcu 2008 roku koncern Ubisoft przejął pochodzące z Montrealu studio Hybride Technologies, znane dotąd głównie za sprawą efektów wizualnych do filmów i reklam. Miesiąc później, w trakcie targów Games Convention w Lipsku, przedstawiciele Ubisoftu poinformowali o utworzeniu lokalnego oddziału koncernu w Polsce, który odtąd zajmie się dystrybucją gier firmy na terenie naszego kraju, a także będzie brał aktywny udział w przygotowywaniu polonizacji kolejnych tytułów (także w wersjach konsolowych). W listopadzie tego samego roku Ubisoft odkupił od firmy Activision Blizzard szwedzkie studio Massive Entertainment, znane z takich gier jak World in Conflict czy seria Ground Control. Rok później koncern stał się także właścicielem francuskiego studia Nadeo, znanego wcześniej głównie za sprawą cyklu Trackmania.

W roku 2009 zadebiutowała pierwsza odsłona serii gier tanecznych Just Dance – tworzona początkowo wyłącznie z myślą o kontrolerze ruchowym Nintendo Wii, po kilku latach stała się kluczową casualową marką Ubisoftu, rozwijaną na wszystkich liczących się konsolach. Na początku drugiej dekady XXI wieku firma zainwestowała nieco mocniej w dynamicznie rozwijający się rynek gier mobilnych, tworząc przenośne odsłony swoich kluczowych marek, takich jak Anno, Assassin’s Creed, Rayman czy Trials. Jednocześnie Ubisoft wydał też kilka przeglądarkowych gier free-to-play, z których największym sukcesem okazały się takie tytuły, jak The Settlers Online, Anno Online oraz Might & Magic: Heroes Online.

Druga i trzecia dekada XXI wieku

W listopadzie 2011 roku koncern przejął na własność fińskie studio deweloperskie RedLynx, twórców popularnej serii Trials. W styczniu roku 2013 nabył od upadającego THQ Inc. prawa do powstającej w studiu Obsidian Entertianment gry South Park: Kijek Prawdy. W tym samym roku ogłosił też swe plany dotyczące potężnych inwestycji w biura w Montrealu oraz Quebec, obejmujące m.in. rozwój wewnętrznego studia motion capture oraz integrację infrastruktury sieciowej gier Ubisoftu. Pod koniec 2014 roku firma wydała grę wyścigową The Crew autorstwa francuskiego studia Ivory Tower, które po kilku miesiącach stało się kolejnym nabytkiem koncernu.

W marcu 2015 roku Ubisoft utworzył w brytyjskim Newcastle zupełnie nowe Centrum Relacji Konsumenckich, integrujące pracę zespołów pomocy technicznej i menadżerów społeczności. W październiku tego samego roku francuski koncern medialny Vivendi nabył 6 procent akcji firmy Ubisoft; w obawie przed próbami przejęcia kontroli nad firmą, Yves Guillemot zwrócił się do inwestorów indywidualnych z prośbą o nieco większe zaangażowanie prywatnego kapitału. Vivendi nie zrezygnowało jednak ze swych planów i dzięki przejęciu firmy Gameloft (założonej i zarządzanej przez Michela Guillemota) zwiększyło swe udziały do 15, a w kolejnych miesiącach do poziomu 22,8 procent.

Vivendi regularnie kupowało akcje Ubisoftu, w grudniu 2016 roku zatrzymując się na poziomie powyżej 25%. W obliczu majaczącego na horyzoncie przejęcia, rodzina Guillemotów zaczęła zwiększać swoje własne udziały, a w październiku 2017 roku ogłosiła, że zawarła umowę z „dostawcą usług inwestycyjnych”, by uchronić firmę przed przejściem pod skrzydła nowego właściciela.

W listopadzie Yves Guillemot i spółka mogli jednak odetchnąć z ulgą, gdyż Vivendi poinformowało wówczas, że nie zamierza przejmować francuskiego wydawnictwa w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. W marcu 2018 roku zagrożenie zostało ostatecznie oddalone, gdy Ubisoft i Vivendi zawarły umowę, na mocy której drugi z wymienionych podmiotów zobowiązał się do sprzedaży swoich udziałów w firmie. Część z nich trafiła w ręce innego giganta – chińskiej firmy Tencent – który miał pomóc Ubisoftowi w dotarciu do nowych klientów z Państwa Środka. Swoje ostatnie udziały w Ubisofcie Vivendi sprzedało w marcu 2019 roku.

W 2020 roku Ubisoft musiał zmierzyć się z innym problemem. Po tym jak na światło dzienne wyszły liczne oskarżenia o molestowanie seksualne w firmie, z pracą w Ubisofcie pożegnał się szereg pracowników; zwolnienia nie ominęły również osób zasiadających na najwyższych stanowiskach, jak choćby Maxime’a Belanda (współzałożyciela Ubisoft Toronto) czy Yannisa Mallata (dyrektora zarządzającego kanadyjskimi zespołami wydawcy). Dodatkowo firma zobowiązała się do wprowadzenia zmian, by uniknąć tego typu problemów w przyszłości.

W lutym 2021 roku Ubisoft ogłosił, że będzie mniej koncentrować się na produkcjach z segmentu AAA, by położyć większy nacisk między innymi na tytuły mobilne. Poza tym z czasem firma zaangażowała się w tworzenie gier korzystających z technologii blockchain, a także zaczęła wykorzystywać w procesie produkcji sieci neuronowe.

Uplay

Uplay to rozwijana przez firmę Ubisoft platforma dystrybucji cyfrowej i zarządzania cyfrowymi prawami do gier, pełniąca również rolę platformy do rozgrywki wieloosobowej oraz serwisu społecznościowego dla graczy. Usługa dostępna jest na wszystkich kluczowych platformach sprzętowych, wliczając w to komputery PC, konsole firm Sony, Microsoft i Nintendo, a także popularne urządzenia mobilne z systemami iOS, Android oraz Windows Phone. Serwis Uplay posiada własny system osiągnięć, w którym za wykonywanie wyznaczonych celów gracze zdobywają specjalne punkty Uplay, zwane jednostkami. Mogą być one następnie wykorzystane celem odblokowania specjalnych nagród: tapet, dodatkowych misji czy przedmiotów w różnych grach firmy Ubisoft. Integralną częścią serwisu jest sklep, w którym możemy nabyć również wybrane gry innych producentów, jednak wszystkie funkcje usługi wykorzystywane są wyłącznie przez gry Ubisoftu.

Usługa Uplay została uruchomiona w roku 2009, równolegle z premierą gry Assassin’s Creed II, którą po zakupie należało aktywować za pośrednictwem tej platformy. Pierwotnie do obsługi Uplay służyła prosta aplikacja o nazwie Ubisoft Game Launcher, którą w lipcu 2012 roku zastąpił klient Uplay, wykonany na wzór klientów innych popularnych platform dystrybucji cyfrowej pokroju Steama czy Origin. Klient Uplay łączy konta gracza z różnych platform sprzętowych (PC, konsole, urządzenia mobilne oraz Facebook) i pozwala na zakup oraz uruchamianie gier, gromadzenie waluty i nagród, a także komunikowanie się z innymi użytkownikami serwisu.

W momencie uruchomienia usługi na komputerach PC, wymagała ona stałego połączenia z Internetem, co stało się przyczyną wielu problemów technicznych. Gier korzystających z Uplay nie dało się uruchomić w trybie offline, zaś utrata połączenia z siecią powodowała zatrzymanie rozgrywki i cofnięcie gracza do ostatniego punktu kontrolnego. Wobec licznych protestów użytkowników, wymóg stałego połączenia z Internetem został zniesiony pod koniec 2010 roku i zastąpiony koniecznością jednorazowej aktywacji gry. Mimo to, podobne rozwiązania znalazły się jeszcze w kilku wydanych po 2010 roku grach, takich jak Driver: San Franciso, From Dust czy The Crew. W początkowym okresie funkcjonowania usługi Uplay, niektóre gry Ubisoftu wymagały też specjalnej przepustki sieciowej o nazwie Uplay Passport. Firma wycofała się jednak z tego rozwiązania pod koniec 2013 roku.

Ubisoft+

We wrześniu 2019 roku firma Ubisoft udostępniła pecetowym graczom Uplay+, czyli usługę, w ramach której gracze po opłaceniu abonamentu zyskiwali dostęp do szerokiej gamy gier z portfolio wydawcy. Z czasem usługa została przemianowana na Ubisoft+ i trafiła również na konsole PlayStation oraz Xbox.

UbiWorkshop i Ubisoft Motion Pictures

Na przestrzeni lat firma Ubisoft aktywnie promowała swe najważniejsze marki nie tylko na rynku gier wideo. W maju 2010 roku swoją premierę miał film kinowy Książę Persji: Piaski Czasu w reżyserii Mike’a Newella, bazujący na rozwijanej przez Ubisoft serii gier Prince of Persia. Firma założyła też w Montrealu własny oddział o nazwie UbiWorkshop, którego zadaniem było tworzenie we współpracy z cenionymi artystami limitowanych artbooków, a także filmów krótkometrażowych i komiksów, inspirowanych grami Ubisoftu. Nakładem firmy ukazały się m.in. trzy krótkometrażówki, a także kilka serii komiksowych oraz książek, osadzonych w uniwersum cyklu Assassin’s Creed.

W styczniu 2011 roku w Rennes utworzony został kolejny oddział firmy, Ubisoft Motion Pictures, na którego czele stanął Gérard Guillemot. Pierwszą produkcją studia był stworzony we współpracy ze stacją telewizyjną Nickelodeon i debiutujący w roku 2013 serial animowany Rabbids Invasion, którego bohaterami uczyniono zwariowane kórliki, pojawiające się początkowo w produkcjach z serii Rayman, a następnie także we własnym cyklu gier. Serial doczekał się też poświęconej mu atrakcji o nazwie Les Lapins Cretins w słynnym francuskim parku rozrywki Futuroscope. W roku 2017 swoją premierę miał pierwszy fabularny film kinowy koprodukowany przez Ubisoft Motion Pictures, opowiadający zupełnie nową historię ze świata Assassin’s Creed. Jeszcze w 2016 roku koncern ujawnił też plany stworzenia kolejnych filmów fabularnych, bazujących na takich markach, jak Far Cry, Watch Dogs, Tom Clancy’s Ghost Recon, Tom Clancy’s Splinter Cell oraz Tom Clancy’s The Division.


Wydane gry

Skull and Bones2024

Prince of Persia: Zaginiona korona2024

Avatar: Frontiers of Pandora2023

Assassin's Creed: Nexus VR2023

Just Dance 20242023

Assassin's Creed: Mirage2023

The Crew: Motorfest2023

The Settlers: New Allies2023

Valiant Hearts: Coming Home2023

OddBallers2023

Anno 1800: Świt Nowego Świata2022

Far Cry 6: Zagubienie między światami2022

Assassin's Creed: Valhalla - Ostatni rozdział2022

Just Dance 20232022

Mario + Rabbids: Sparks of Hope2022

Anno 1800: Podniebne imperium2022

Rocksmith+2022

Rabbids: Party of Legends2022

Roller Champions2022

Anno 1800: Ziarna zmiany2022

Assassin's Creed: Valhalla - Świt Ragnaroku2022

Far Cry 6 - Joseph: Collapse2022

Tom Clancy's Rainbow Six: Extraction2022

Far Cry 6 - Pagan: Control2022

Monopoly Madness2021

Far Cry 6 - Vaas: Insanity2021

Just Dance 20222021

Riders Republic2021

Discovery Tour: Viking Age2021

Far Cry 62021

Anno 1800: Drapacze chmur2021

Assassin's Creed: Valhalla - Oblężenie Paryża2021

Watch Dogs: Legion - Bloodline2021

Anno 1800: Wakacje marzeń2021

Assassin's Creed: Valhalla - Gniew druidów2021

Immortals: Fenyx Rising - The Lost Gods2021

Immortals: Fenyx Rising - Myths of the Eastern Realm2021

Anno 1800: Okno na świat2021

Immortals: Fenyx Rising - A New God2021

Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition2021

Immortals: Fenyx Rising2020

Just Dance 20212020

Assassin's Creed: Valhalla2020

Watch Dogs: Legion2020

AGOS: A Game of Space2020

Anno 1800: Kraina lwów2020

Tom Clancy's Elite Squad2020

Hyper Scape2020

Trackmania2020

Anno History Collection2020

Zobacz wszystkie wydane gry