Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4XONE
Okładka Far Cry Primal (PC)

Far Cry Primal

Spin-offowa odsłona serii pierwszoosobowych gier akcji z otwartym światem, rozwijanej od 2004 roku przez koncern Ubisoft. Far Cry Primal stanowi spore odejście od klimatu poprzednich części, przenosząc nas w odległą przeszłość ok. 10 tys. lat p.n.e.

Akcji | FPP | sandbox | crafting | prehistoria

Far Cry Primal na komputerach PC to pierwszoosobowa gra akcji, stanowiąca pełnowymiarowy spin-off sandboksowego cyklu Far Cry, zapoczątkowanego w 2004 roku przez znane później z serii Crysis studio Crytek. Począwszy od kolejnej odsłony serii, tj. Far Cry 2, pieczę nad marką objęło studio Ubisoft Montreal, odpowiedzialne za trzy kontynuacje. Oprócz pełnoprawnych części Far Cry, od czasu do czasu otrzymywaliśmy także produkcje poboczne, np. Far Cry 3: Blood Dragon, będący pastiszem filmów science-fiction z lat 80. Odskocznię stanowi też opisywany tytuł, który przenosi graczy w zupełnie nowe, prehistoryczne realia.

Podobnie jak wszystkie ostatnie odsłony cyklu, także i Far Cry Primal powstał pod kierownictwem kanadyjskiego oddziału firmy Ubisoft, znanego przede wszystkim za sprawą bestsellerowej serii Assassin’s Creed.

Fabuła

Akcja Far Cry Primal przenosi graczy do epoki kamienia łupanego, około 10 tysięcy lat przed naszą erą, i toczy się w pięknej, aczkolwiek śmiertelnie niebezpiecznej fikcyjnej krainie Oros. Ukształtowała się ona kilka tysięcy lat wcześniej na skutek cofnięcia się lądolodu po ostatnim zlodowaceniu Ziemi, dzięki czemu oferuje spore zróżnicowanie krajobrazu – od zielonych lasów po bagna i obszary pokryte śniegiem.

W grze wcielamy się w prehistorycznego myśliwego imieniem Takkar, który wraz z kilkoma podobnymi sobie łowcami rusza na poszukiwanie reszty swojego plemienia. Grupa zostaje jednak zaatakowana przez tygrysa szablozębnego, a Takkar jako jedyny uchodzi z życiem. Od tego momentu bohater zdany jest wyłącznie na siebie, w krainie zamieszkanej przez agresywnych tubylców i śmiertelnie niebezpieczne zwierzęta. A ponieważ w prehistorycznej dziczy samotny myśliwy stanowić może łakomy kąsek dla pierwszego napotkanego drapieżnika, podstawowym celem Takkara staje się uformowanie nowego plemienia i zapewnienie mu bezpieczeństwa oraz warunków do rozwoju.

Mechanika

Pod względem mechaniki, Far Cry Primal w wersji na platformę PC, PS4 i XONE oferuje wszystkie charakterystyczne elementy swych poprzedniczek, jednak z uwagi na zupełnie inne realia, w jakich osadzona została rozgrywka, poszczególne akcenty rozłożone zostały tu w nieco inny sposób. Zabawa toczy się w rozległym otwartym świecie, w którym oprócz podstawowych misji fabularnych na graczy czeka cała masa nadobowiązkowych zadań oraz wyzwań, wrogich przyczółków do odbicia, ukrytych znajdziek oraz niebezpiecznych gatunków zwierząt, na które będziemy musieli polować. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii Far Cry, twórcy skupili się przede wszystkim na zapewnieniu pełnej swobody działania oraz wielu alternatywnych sposobów realizacji misji. Dzięki temu w grze znajdą coś dla siebie zarówno miłośnicy czystej akcji, jak i gracze preferujący skradanie się oraz stosowanie bardziej wysublimowanych strategii.

W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami cyklu, w Far Cry Primal większego znaczenia nabrał system rzemiosła. W prehistorycznych realiach gry wszelką broń i inne przydatne akcesoria musimy bowiem wytworzyć sobie sami, korzystając z szerokiej gamy surowców, takich jak różne rodzaje kamieni czy roślin oraz kości i skóry zwierząt. Do dyspozycji graczy oddano maczugi, dzidy, łuki, noże i inne odmiany prymitywnego oręża, zaś niezwykle istotnym elementem rozgrywki uczyniono ogień, który nie tylko pełni kluczową rolę w przetrwaniu, ale daje również szereg opcji taktycznych (np. odstraszanie zwierząt w taki sposób, by wpadły na wrogie plemię). Wynikający z realiów gry brak jakichkolwiek pojazdów rekompensuje możliwość dosiadania różnych gatunków zwierząt, dzięki czemu możemy przemierzać krainę Oros znacznie szybciej i sprawniej, niż na piechotę.

Tryby gry

W odróżnieniu od ostatnich pełnoprawnych odsłon cyklu, oferujących opcje rozgrywki multiplayer (np. tryb kooperacji), Far Cry Primal nie oferuje żadnej formy zabawy wieloosobowej i stworzony został wyłącznie jako „doświadczenie jednoosobowe”.

Kwestie techniczne

Wydany na platformie PC, PS4 i XONE Far Cry Primal przygotowano w oparciu o autorski i nieustannie rozwijany silnik Dunia Engine, wykorzystany między innymi w Far Cry 4. W związku z faktem, że opisywana produkcja jest pierwszą grą w serii stworzoną wyłącznie z myślą o komputerach PC i konsolach ósmej generacji, oprawa graficzna tytułu uległa nieznacznemu podrasowaniu.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7,2 / 10 na podstawie 2340 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8 / 10 na podstawie 1370 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 154,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Far Cry Primal

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Far Cry Primal

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-2600K 3.4 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 780/Radeon R9 280X lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit
Minimalne: Intel Core i3-550 3.2 GHz/ AMD Phenom II X4 955 3.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460/Radeon HD 5770 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit

Recenzja gry Far Cry: Primal na PC - (nie)prehistoryczny port

Recenzja 3 marca 2016, 13:28

Gra pozwala na wybór aż pięciu poziomów jakości grafiki (niski, normalny, wysoki, bardzo wysoki i ultra). Dodatkowo istnieje możliwość indywidualnego ustawienia każdego z parametrów, w tym na przykład jakości wyświetlanych tekstur, cieni, geometrii, wody i otoczenia, a także jakości efektów postprocesowych, wygładzania krawędzi (brak tylko FXAA i SMAA) i mgły wolumetrycznej lub zerojedynkowego zastosowania rozmycia podczas ruchu. Ponadto twórcy w wersji pecetowej pozwolili też na określenie skalowalnego pola widzenia, w zakresie od sześćdziesięciu do stu dwudziestu stopni. Czy to akurat przydatna opcja, pozostaje kwestią gustu, ale osobiście staram się unikać szerokiego pola widzenia z powodu nienaturalnego przesuwania się obrazu przy krawędziach ekranu.

PC
XONE
PS4