Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry Xbox

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry na platformę Microsoft Xbox ułożone według popularności.

XBOX
Tematyki
Czas
Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords

RPG 6 grudnia 2004

Druga odsłona bestsellerowej gry RPG, której akcja rozgrywa się w popularnym uniwersum cyklu Star Wars. W odróżnieniu od pierwowzoru, za powstaniem gry stoi partnerujące oryginalnym twórcom z kanadyjskiego BioWare studio Obsidian Entertainment. Fabuła sequela rozpoczyna się 5 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwszej części gry i opowiada zupełnie odrębną historię, skupiając na całkiem nowych bohaterach. Tym razem wcielamy się w rolę ostatniego z rycerzy Jedi, którego zadaniem jest odbudowanie rozwiązanego Zakonu i przywrócenie dawnego porządku w galaktyce. Do zabawy przystępujemy, nie dysponując praktycznie żadnymi zdolnościami, zaś podczas gry stopniowo odzyskujemy moce i zapomniane Umiejętności. Mechanika rozgrywki pozostała praktycznie niezmieniona, zaś twórcy dokonali jedynie kilku drobnych usprawnień. Prócz nowych mocy i klas postaci, w grze wprowadzono opcję korzystania z dwóch odmiennych konfiguracji broni oraz znacznie większe możliwości konstruowania i modyfikowania ekwipunku.

The Elder Scrolls III: Morrowind
The Elder Scrolls III: Morrowind

RPG 6 czerwca 2002

Trzecia część epickiego cyklu gier RPG akcji, zapoczątkowanego w 1994 roku przez studio Bethesda. Fabuła gry przenosi nas ponownie do znanego z poprzednich odsłon świata Tamriel, a konkretnie do jego tytułowej prowincji Morrowind. Wcielamy się w postać więźnia, który zostaje uwolniony przez cesarza i wysłany z tajną misją. Wkrótce okazuje się, iż nasz protoplasta jest wcieleniem legendarnego bohatera Nerevara, a jego zadaniem jest powstrzymać zło zagrażające krainie. Kierowana przez nas postać może należeć do jednej z 10 ras i aż 21 klas, a jej rozwój jest ściśle uzależniony od woli i działań gracza. Sporą elastyczność pozostawiono także w kwestii wyboru i kolejności realizacji poszczególnych zadań. Za sprawą nowoczesnego silnika 3D, oprawa gry stanowi istotny skok jakościowy w porównaniu z wcześniejszymi częściami cyklu, zaś dzięki specjalnemu edytorowi otrzymujemy ogromne możliwości dowolnej niemal edycji świata gry.

Red Dead Revolver
Red Dead Revolver

Akcji 3 maja 2004

Utrzymana w westernowej stylistyce trzecioosobowa gra akcji, za której powstanie odpowiada znana m.in. z serii Grand Theft Auto i Midnight Club firma Rockstar Games. Akcja gry rozpoczyna się pod koniec XIX wieku, a my wcielamy się w postać niejakiego Reda, który w młodości był świadkiem śmierci rodziców z rąk meksykańskich bandytów, ostrzących sobie zęby na odnalezioną na ich ziemiach żyłę złota. Po latach nasz protoplasta powraca w rodzinne strony wiedziony chęcią zemsty, a jego głównym celem jest posłanie do piachu możliwie jak największej ilości rzezimieszków. Określana jako Grand Theft Auto na Dzikim Zachodzie rozgrywka polega w głównej mierze na realizacji kolejnych zadań fabularnych i licznych pojedynkach rodem z najlepszych filmowych westernów. Autorzy zadbali o charakterystyczny klimat Dzikiego Zachodu, odwzorowując typowe dla gatunku lokacje, budynki i postacie. W ręce graczy oddano też bogaty arsenał ok. 30 zróżnicowanych broni, takich jak rewolwery, strzelby, karabiny i ładunki wybuchowe.

Fable: The Lost Chapters
Fable: The Lost Chapters

RPG 18 października 2005

Akcja gry Fable: The Lost Chapters przenosi nas do fantastycznej krainy Albionu, w której główny bohater szuka zemsty na sprawcach napaści na jego rodzinną wioskę Oakenfold. W toku rozgrywki zajmujemy się realizacją kolejnych zadań fabularnych, obserwując stopniową ewolucję naszego protagonisty, który z bezbronnego dziecka staje się jednym z największych bohaterów swojej krainy. Zabawę urozmaica konieczność dokonywania ciągłych wyborów natury moralnej, które wpływają na wygląd i charakter postaci, a także na jego odbiór przez różnych mieszkańców Albionu. Fable: The Lost Chapters wprowadza, względem pierwotnego wydania, do rozgrywki sporo nowych elementów, z których najważniejszym jest rozbudowana fabuła z dodatkowym wątkiem, rozgrywającym się po jej normalnym zakończeniu. Listę zmian uzupełniają nowe misje i lokacje oraz niedostępne wcześniej przedmioty i zaklęcia.

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

Mafia: The City of Lost Heaven
Mafia: The City of Lost Heaven

Akcji 28 stycznia 2004

Trójwymiarowa gra akcji, przenosząca graczy do Ameryki lat 30. XX wieku, w czasy rozkwitu przestępczego podziemia. Twórcą gry jest czeskie studio Illusion Softworks, znane przede wszystkim z wysoko ocenianej taktycznej strzelaniny Hidden & Dangerous. Fabuła przedstawia historię początkującego gangstera, Tommy’ego Angelo, który, wykonując zlecenia wpływowej mafijnej rodziny, stawia pierwsze kroki w przestępczym półświatku. Rozgrywka sprowadza się do eksploracji wirtualnego miasta i realizacji kolejnych misji fabularnych, wzbogaconych licznymi wątkami pobocznymi. Podczas zabawy nie brakuje ulicznych strzelanin, napadów na banki, pościgów samochodowych czy nawet morderstw na zlecenie. Twórcy zadbali o sugestywne odtworzenie klimatu Ameryki lat 30., nie zapominając o charakterystycznych dla tego okresu modelach broni czy samochodów. Dzięki zaawansowanemu silnikowi graficznemu Insanity 2 wykreowano interaktywne, tętniące życiem miasto z ruchem ulicznym i zmieniającymi się porami roku.

The Sims
The Sims

Symulacje 14 stycznia 2003

Przebojowa gra symulacyjna, wyprodukowana przez specjalizujące się w tym gatunku studio Maxis (SimCity, SimTown i inne). The Sims pozwala graczowi zaopiekować się wirtualną rodziną tytułowych Simów. Zabawa polega na zaspokajaniu rozmaitych potrzeb życiowych postaci – od typowo fizjologicznych (jedzenie, toaleta, higiena itp.), poprzez relacje towarzyskie, aż po karierę zawodową. Gracz ma również dużą swobodę w rozbudowywaniu rodowej posiadłości, którą wyposażyć można w wiele przydatnych Simom przedmiotów. Rozgrywka opiera się na bardzo prostych zasadach i pozbawiona jest elementów przemocy, co stanowi wyraźny ukłon w stronę odbiorców z rynku casuali. Uwagę zwraca specyficzny humor zawarty w grze i spora ilość zabawnych animacji towarzyszących reakcjom postaci.

Star Wars: Knights of the Old Republic
Star Wars: Knights of the Old Republic

RPG 16 lipca 2003

Zrealizowana w perspektywie trzecioosobowej gra RPG, osadzona w kultowym uniwersum Gwiezdnych Wojen. Za jej powstanie odpowiada studio BioWare, znane głównie za sprawą legendarnego cyklu Baldur’s Gate. Akcja tytułu rozgrywa się 4000 lat przed wydarzeniami znanymi z filmowej sagi, w czasach tytułowej Starej Republiki. Stając na czele drużyny bohaterów należących do 3 różnych ras oraz 6 odmiennych klas, uczestniczymy w odwiecznym konflikcie pomiędzy rycerzami Jedi a siłami Sithów. W grze czeka na nas 8 zróżnicowanych światów – zarówno tych znanych z filmu, jak i zupełnie nowych. Rozgrywka toczy się w czasie rzeczywistym z systemem aktywnej pauzy, podczas której możemy np. zmodyfikować taktykę walki. Jak na produkcję RPG przystało, do naszej dyspozycji oddano spory arsenał broni i magicznych artefaktów, zaś umiejętności bohaterów mogą być rozwijane w kilku kierunkach. Podczas zabawy musimy nieustannie wybierać między jasną a ciemną stroną Mocy, a dokonane wybory mają wpływ na rozwój fabuły.

Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas

Akcji 7 czerwca 2005

Kontynuacja kontrowersyjnego cyklu Grand Theft Auto – jednej z najpopularniejszych serii wszechczasów, która pozwoliła graczom wcielić się w rolę drobnego rzezimieszka i rozsławiła w świecie gier firmę Rockstar Games. Kolejna odsłona gry to największa z dotychczas wydanych części, w której obszar działania gracza – stan San Andreas - jest niemal trzykrotnie większy od tego ukazanego w Vice City. Wśród wielu wprowadzonych przez twórców nowości warto wymienić przede wszystkim ulepszone AI mieszkańców, możliwość rekrutowania do współpracy innych członków gangu, większą interakcję z rozmaitymi budynkami, wprowadzenie współczynnika głodu, możliwości pływania czy wykorzystania nowych środków lokomocji (np. rower). Wszystko to uzupełniono masą różnorodnych aktywności dodatkowych, podkreślających sandboksowy charakter rozgrywki. Całości dopełnia spektakularna oprawa graficzna, utrzymana w klimacie lat 90-tych oraz masa przebojowej muzyki, dostępnej dzięki wielu tematycznym stacjom radiowym.

Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City

Akcji 4 listopada 2003

Kontynuacja bestsellerowego cyklu gier akcji, stanowiąca swoiste rozwinięcie wydanej w 2001 roku trzeciej części serii. Za jej powstanie odpowiadają niezmiennie twórcy oryginału, którzy po wykupieniu przez amerykańskiego giganta przekształcili się w studio Rockstar North. Akcja gry przenosi nas do zupełnie nowego miasta Vice City i pamiętnych lat 80-tych XX wieku. Wcielamy się w niejakiego Toma Vercetti, który zostaje wysłany przez swojego szefa, by zrobić porządek z miejscowymi gangami oraz skorumpowaną policją. Rozgrywka bazuje na identycznej mechanice co poprzedniczka i sprowadza się do wykonywania szeregu nieliniowych misji fabularnych. Nie obyło się rzecz jasna bez szeregu usprawnień, wśród których wymienić warto m.in. dostępność motocykli, łodzi motorowych, a nawet helikoptera. Gra oferuje znacznie ulepszoną oprawę graficzną, utrzymaną w stylistyce lat 80-tych, a naszym zmaganiom towarzyszy zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, nadawana przez kilka odmiennych rozgłośni radiowych.

Ghost Master
Ghost Master

Strategiczne 27 sierpnia 2004

Oryginalna gra strategiczna czasu rzeczywistego opracowana przez studio Sick Puppies. W trakcie zabawy wcielamy się w tytułowego Mistrza Duchów sprowadzonego do miasteczka Gravenville w celu terroryzowania i straszenia mieszkańców. Do naszej dyspozycji oddano dwadzieścia trzy rodzaje zjaw, duchów i innych bytów astralnych. Każdy z nich posiada energię psychokinetyczną, indywidualną moc i umiejętności, jakie wykorzystuje przeciwko ludziom; ci z kolei są podatni na cztery rodzaje bodźców, tj. wzrok, węch, słuch i temperaturę. Możemy zatem między innymi przenikać przez ściany, tworzyć fizyczne i duchowe osobliwości, czy choćby manipulować temperaturą otoczenia. Warto nadmienić, że nasze ofiary zróżnicowano pod kątem stylu bycia, charakteru i upodobań, toteż w trakcie zmagań zajmują się one codziennymi czynnościami – sprzątają, pracują lub oglądają telewizję. Na Ghost Master składa się dwadzieścia misji, w których twórcy stawiają przed nami rozmaite zadania polegające między innymi na wypędzeniu ludzi z danej lokacji czy też pomocy niedoświadczonym okultystom w odnalezieniu Księgi Śmierci. Całość charakteryzuje się przyjemną dla oka, kolorową grafiką utrzymaną w humorystycznej stylistyce.

Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground 2

Wyścigi 17 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.

Syberia
Syberia

Przygodowe 23 lipca 2003

Gra przygodowa zaprojektowana przez Benoita Sokala, słynnego belgijskiego twórcę komiksów, we współpracy ze studiem Microids. Syberia stanowi pierwszy rozdział przygód Kate Walker, amerykańskiej prawniczki wynajętej przez firmę produkującą automatony, mechaniczne zabawki, by dokończyć formalności związanych z przejęciem fabryki położonej w małym miasteczku w Europie. Akcja gry rozpoczyna się w chwili, gdy nasza bohaterka przyjeżdża do fabryki i dowiaduje się, że jej właścicielka, Anna Voralberg, nie żyje. By dopełnić swą misję, Kate musi odnaleźć jej spadkobiercę, co popycha protagonistkę ku największej przygodzie jej życia. Podczas podróży bohaterka odwiedza szereg klimatycznych i nieco tajemniczych miejsc położonych w Europie Wschodniej oraz poznaje wielu interesujących ludzi. Jak przystało na grę przygodową typu point-and-click, rozgrywka składa się w większości z eksplorowania lokacji, rozwiązywania zagadek oraz prowadzenia rozmów z postaciami niezależnymi. Syberia słynie z klimatycznej grafiki z prerednerowanymi, ręcznie rysowanymi tłami oraz wysokiej jakości polskiej wersji językowej.

Forza Motorsport
Forza Motorsport

Wyścigi 3 maja 2005

Przygotowana z myślą o użytkownikach konsoli Xbox symulacyjna gra wyścigowa, za której powstanie odpowiada, będąca częścią firmy Microsoft, ekipa Turn 10 Studios. Stanowiąc swoistą odpowiedź na popularność konkurencyjnej serii Gran Turismo, Forza Motorsport oferuje imponującą liczbę ponad 200 licencjonowanych modeli aut kilkunastu różnych producentów, podzielonych na szereg klas i subklas. Każdy z dostępnych pojazdów możemy poddać gruntownemu tuningowi – nie tylko w aspekcie wizualnym, ale i technicznym. Efekty dokonanych modyfikacji oraz wszelkie odniesione uszkodzenia znajdują zaś swoje odbicie podczas jazdy dzięki specjalnemu systemowi, kalkulującemu w czasie rzeczywistym osiągi naszego samochodu. Rywalizacja toczy się na wielu zróżnicowanych trasach, wśród których znalazły się zarówno fikcyjne odcinki uliczne, jak i rzeczywiste tory wyścigowe z całego świata. Oprócz typowego trybu kariery, w grze nie zabrakło też możliwości zmierzenia się z innymi graczami w trybie online.

The Sims 2
The Sims 2

Symulacje 24 października 2005

Kontynuacja bijącej rekordy popularności gry symulacyjnej The Sims (2000). Dewelopingiem The Sims 2 zajęło się studio Maxis (SimCity, EA Land i inne) we współpracy z koncernem Electronic Arts. Gracze ponownie mają okazję zaopiekować się wirtualnymi postaciami, kierując ich poczynaniami przez niemal całe życie – od wczesnego dzieciństwa aż do późnej starości. Celem zabawy jest osiągnięcie możliwie jak najwyższego wyniku Life Score, obrazującego intensywność ważnych wydarzeń w życiu bohatera. W porównaniu z pierwowzorem, The Sims 2 oferuje bardziej rozbudowany system tworzenia Simów, a także znacznie większy asortyment przedmiotów, jakie wprowadzić można do ich otoczenia. Zastosowanie wydajnego silnika graficznego pozwoliło natomiast zaprezentować wirtualne życie Simów w pełnym trójwymiarze.

Fahrenheit
Fahrenheit

Przygodowe 16 września 2005

Utrzymana w konwencji detektywistycznego thrillera trzecioosobowa gra przygodowa autorstwa studia Quantic Dream. Fabuła gry Fahrenheit (znanej także jako Indigo Prophecy) osadzona została w Nowym Jorku w roku 2009, kiedy miastem wstrząsa fala brutalnych morderstw, dokonywanych w miejscach publicznych przez zwykłych, praworządnych obywateli. Akcja ukazana została z perspektywy dwóch niezależnych postaci. Pierwszą z nich jest niejaki Lucas Kane, który po zabójstwie obcego mężczyzny w restauracji zaczyna doznawać dziwnych wizji i postanawia dowiedzieć się co tak właściwie się dzieje. Równolegle wcielamy się też w rolę inspektor Carli Valenti, która wraz ze swoim partnerem Tylerem Milesem zajmuje się sprawą morderstw z ramienia policji. Podczas zabawy odwiedzamy kolejne lokacje, rozmawiamy z napotkanymi postaciami, a nawet walczymy. Cechą charakterystyczną gry jest zaś mroczna i owiana tajemnicą fabuła oraz możliwość rozwiązania całej zagadki zarówno z perspektywy łowcy, jak i ofiary.

RollerCoaster Tycoon
RollerCoaster Tycoon

Strategiczne 21 marca 2003

RollerCoaster Tycoon jest strategią ekonomiczną stworzoną przez firmę Microprose. Gracze mają za zadanie zarządzać wirtualnym wesołym miasteczkiem, dbając o jego rozwój, generowane zyski oraz zadowolenie odwiedzających. Gra umożliwia także projektowanie własnych atrakcji, w tym chociażby tytułowych kolejek górskich.

Doom 3
Doom 3

Akcji 3 kwietnia 2005

Trzecia odsłona legendarnej serii strzelanin FPS firmy id Software. W połowie lat 90. ubiegłego wieku Doom 3 wyznaczył nowe standardy w rozwoju gatunku. Akcja gry rozgrywa się w tajnym ośrodku badawczym korporacji UAC na Marsie. Wcielamy się w byłego żołnierza piechoty morskiej. Krótko po tym w bazie zaczynają dziać się dziwne rzeczy: kompleks zostaje zaatakowany, łączność z dowództwem zerwana, a napotykani ludzie zmieniają się w krwiożercze potwory. Okazuje się, że w wyniku eksperymentów doszło do otwarcia portalu czasoprzestrzennego, przez który do ośrodka przedostały się demony, a naszą rolą będzie stawić im czoła. W porównaniu do swoich poprzedniczek sprzed dekady, Doom 3 oferuje nie tylko szybką i niezwykle krwawą akcję, ale także całkiem rozbudowaną warstwę fabularną oraz szereg elementów rodem z rasowego horroru. Całość okraszona została wysokiej jakości oprawą graficzną.

Halo 2
Halo 2

Akcji 8 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej strzelaniny studia Bungie Software, która zadebiutowała w 2001 roku jako jeden z tytułów startowych konsoli Xbox. W grze spotykamy ponownie znanych z pierwowzoru bohaterów, takich jakich Master Chief czy Cortana, którzy spróbują ochronić kolebkę ludzkości przed kolejnym atakiem ze strony agresywnej rasy Covenantów. W grze powielono najlepsze cechy pierwowzoru, przenosząc akcję w zupełnie nowe środowisko, pełne jeszcze ciekawszych i bardziej rozbudowanych lokacji. Zwiększeniu uległ arsenał broni i pojazdów, a wyraźnej poprawie uległa inteligencja komputerowych przeciwników. Pojawiła się również możliwość niszczenia źródeł światła i ukrywania się przed wrogiem w zacienionych miejscach. Podrasowany silnik gry pozwolił na niszczenie elementów otoczenia, co zaowocowało jeszcze większym realizmem i koniecznością stosowania różnych taktyk walki. Poszerzeniu uległy także opcje trybu wieloosobowego, który wzbogacono nowymi wariantami rozgrywki.

Harry Potter i Komnata Tajemnic
Harry Potter i Komnata Tajemnic

Akcji 14 listopada 2002

Druga część przygód Harry’ego Pottera, małego czarodzieja, który uczy się w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Tytuł bazuje na licencji filmu i przedstawia drugi rok nauki chłopca.

Sid Meier's Pirates!
Sid Meier's Pirates!

Przygodowe 11 lipca 2005

Sid Meier's Pirates! to nowa, przygotowana z myślą o wymaganiach graczy w XXI wieku, wersja hitu z lat 80-tych ubiegłego stulecia o tym samym tytule. Podobnie jak pierwowzór z dawnych lat, jest to mieszanka elementów zręcznościowych, przygodowych i cRPG osadzona w czasach gdy wszelakiej maści piraci królowali na Karaibach.

Gun
Gun

Akcji 8 listopada 2005

Gra akcji z otwartym światem, opracowana przez studio Neversoft Entertainment, a zatem zespół, któremu zawdzięczamy stworzenie cyklu Tony Hawk’s Pro Skater. W Gun gracze trafiają na amerykański Dziki Zachód, który przemierzają w skórze Coltona White'a – młodzieńca szukającego zemsty za śmierć ojca. Akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby, a w toku rozgrywki zajmujemy się przede wszystkim eksploracją obszernej mapy, na którą składają się zarówno rozległe pustkowia, jak i miasteczka oraz indiańskie osady; poruszamy się po niej na piechotę lub konno. Motorem fabuły są zadania zlecane przez postacie niezależne – wśród nich pojawiają się autentyczne persony pokroju szeryfa Wyatta Earpa i wyjętego spod prawa Billy'ego the Kida. Istotną rolę odgrywa także walka z przeciwnikami. W starciach robimy użytek z rozbudowanego arsenału, na czele z popularnym sześciostrzałowcem; od czasu do czasu możemy również wykorzystać stacjonarne działko Gatlinga. Całość charakteryzuje się szczegółową, trójwymiarową oprawą graficzną.

Jade Empire
Jade Empire

RPG 12 kwietnia 2005

Wyprodukowana przez twórców serii Baldur’s Gate i Neverwinter Nights gra RPG z silnymi motywami wschodnich sztuk walki. Akcja Jade Empire osadzona została w świecie fantasy, opartym na chińskich mitach i legendach, a podczas zabawy wcielamy się w jedną z sześciu postaci – adeptów sławnej szkoły walki Master Li, które pod nadzorem mistrza muszą do perfekcji rozwinąć swe umiejętności i stać się prawdziwą legendą. Rozgrywka toczy się w sposób nieliniowy, a jej wyróżnikiem jest mechanizm nieustannego podejmowania wyborów między dobrem a złem, tak więc każda interakcja z otoczeniem, rozmowa z postacią niezależną lub walka wpływa na bieg fabuły i ścieżkę rozwoju naszej postaci. W przeciwieństwie do wspomnianych klasyków gatunku, gra odznacza się w pełni trójwymiarową oprawą graficzną w perspektywie trzecioosobowej, a także toczoną w czasie rzeczywistym walką, wymagającą łączenia ciosów w rozbudowane sekwencje.

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Akcji 18 listopada 2003

Kolejna odsłona cyklu Jedi Knight, za której opracowaniem stoi studio Raven Software. Jej akcja toczy się sześć lat po wydarzeniach opowiedzianych w drugiej części serii – gracze wcielają się w studenta Akademii Jedi, prowadzonej przez Luke'a Skywalkera i Kyle'a Katarna na księżycu Yavin 4. Co ciekawe, tym razem przed rozpoczęciem zabawy tworzymy własną postać, wybierając jej rasę, płeć, ubiór oraz cechy fizyczne. W naszej gestii leży również skonstruowanie indywidualnego miecza świetlnego – choć stanowi on nasz podstawowy oręż, nic nie stoi na przeszkodzie, by w walce wykorzystywać bardziej konwencjonalny arsenał w postaci pistoletów i karabinów energetycznych. Pomimo że założenia misji nie odbiegają od standardów, do jakich przyzwyczaiły nas wcześniejsze gry spod znaku Jedi Knight, Jedi Academy wyróżnia się na tle poprzedniczek za sprawą nieliniowej kampanii (poszczególne etapy możemy przechodzić w dowolnej kolejności). W toku przygody zwiedzamy między innymi Tatooine oraz Hoth, a w miarę czynionych postępów zdobywamy i rozwijamy zróżnicowane zdolności reprezentujące jasną i ciemną stronę Mocy. Obrana przez nas droga ma wpływ nie tylko na przebieg kilku ostatnich zadań, lecz także na zakończenie gry.