Data wydania: 20 września 2005
Akcja gry Fable: The Lost Chapters przenosi nas do fantastycznej krainy Albionu, w której główny bohater szuka zemsty na sprawcach napaści na jego rodzinną wioskę Oakenfold. W toku rozgrywki zajmujemy się realizacją kolejnych zadań fabularnych, obserwując stopniową ewolucję naszego protagonisty, który z bezbronnego dziecka staje się jednym z największych bohaterów swojej krainy.
GRYOnline
Gracze
Steam
Fable: The Lost Chapters to cRPG, na który PeCetowi gracze czekali od dawna i który powstał w oparciu o pierwowzór rodem z Xboxa, Fable. Developingu gry również w tym wypadku podjęli się ludzie z Lionhead Studios, dodając w wersji na komputery osobiste m.in. nowe zadania, potwory lokacje, części fabuły, opcjonalne misje, zaklęcia, zbroje i bronie, optymizując grafikę oraz zwiększając możliwości dostosowywania zachowań naszej postaci do życia.
Fable: The Lost Chapters rzuca nas w świat Albionu, świat, w którym wszelkie podejmowane przez prowadzoną postać decyzje wpływają nie tylko na nasze umiejętności, wygląd czy moralność. Wpływają one również na całe nasze otoczenie - każda osoba, którą uleczymy, czy każdy potwór którego zabijemy odmieni Albion na zawsze. To właśnie w naszej mocy jest określenie drogi życiowej bohatera, począwszy od lat dziecięcych, poprzez dorosłość, aż po dostojną starość. I to właśnie od naszych poczynań zależy, czy nasza postać będzie opiewana w legendach czy też zagubi się w mrokach pamięci ludzkości, nie warta nawet jednej wzmianki. Wśród takich wyborów znajduje się także wybór ściezki moralności - to gracz decyduje czy bohater zostanie praworządnym mieszkańcem Albionu czy też może przejdzie na stronę zła i będzie siać postrach wśród swoich ziomków.
Oprócz rezultatów akcji i decyzji podejmowanych przez prowadzoną przez nas postać, odbijających się na okolicznej ludności czy też świecie, odnotowujemy też fizyczne zmiany naszego bohatera. Wraz z wiekiem poorana zmarszczkami twarz może świadczyć o naszej mądrości, natomiast blizny pozostałe po wielu walkach wzbudzą respekt u naszych rozmówców, jak również potężne mięśnie rozbudowane w ciągu aktywnego, pełnego niebezpieczeństw życia. Przenikliwe spojrzenie, zwinne poruszanie się czy otoczka z magicznej energii wokół palców - to wszystko jest wynikiem zaplanowanych (lub nie) wyborów, których nasz bohater kiedyś dokonał. Odbijają się one także na mieszkańcach Albionu, którzy swój stosunek do naszej postaci wyrażają w bardzo różny sposób, począwszy od entuzjastycznego powitania, poprzez kpiny, drżenie ze strachu czy panikę. Zdarzyć się może jednak, iż osobnik płci przeciwnej jest tak zainteresowany naszym bohaterem, że może to przerodzić się we flirt.
Podczas rozgrywki należy skupić się na ulepszaniu i doskonaleniu trzech głównych atrybutów naszej postaci - Siły, Umiejętności oraz Woli. Siła jest najważniejszym atrybutem fizycznym. To właśnie od niej zależy jak dużo możemy unieść oraz jak wiele obrażeń możemy zadać wrogom w bezpośrednim starciu. Atrybut Umiejętność odbija się na naszych zdolnościach walki na odległość, czyli używaniu broni miotanych. Umiejętne korzystanie z łuków i tym podobnych broni, jest najtrudniejsze do nauczenia, jednak gdy osiągniemy w tym mistrzostwo, wrogowie dwa razy zastanowią się nim nas zaatakują. Wola to po prostu zdolność korzystania z mocy magicznych. Gracz ma spory wybór szkół magicznych, w których może się specjalizować. Niektóre z nich są bardzo przydatne w walce w zwarciu, inne ukazują swą moc gdy stoimy w pewnej odległości od celu. Umiejętne połączenie rozwoju tych 3 atrybutów owocuje wykształceniem postaci, jaka nam się zamarzy. Jednak aby zostać prawdziwym bohaterem, przez duże B, należy podejmować się wykonania coraz bardziej wyszukanych misji zlecanych przez mieszkańców Albionu. Zadania te są nie do wykonania przez zwykłych ludzi, a czasami wydają się niemożliwie do wykonania nawet przez najpotężniejszych Bohaterów, dlatego też przed zdecydowaniem, czy podejmiemy się jednego z nich, dobrze jest przeanalizować, czy prowadzona przez nas postać temu sprosta. Jeśli jednak misja zostaje zwieńczona sukcesem, wzrasta nasza sława i doświadczenie, czyli wykonujemy jeden mały krok na drodze do stania się żywą legendą świata Albionu.
Wspomniany wcześniej wybór zła lub dobra, również odbija się na naszym wyglądzie zewnętrznym. Jeśli zabijamy strażników, kupców czy wieśniaków otrzymujemy punkty Złej Reputacji, co przekłada się przykładowo na wyrastanie rogów czy przyciąganie uwagi robactwa. Z drugiej strony, gdy ratujemy kupców i wieśniaków przed potworami dostajemy punkty Dobrej Reputacji, dzięki czemu stajemy się „chodzącym dobrem”, z promieniującymi oczami. Jednym słowem, wszystko co zrobimy w Fable: The Lost Chapters prędzej czy później znajdzie odbicie w nas samych, zarówno we wnętrzu jak i na zewnątrz, oraz w świecie Albionu.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 20 września 2005
Xbox 18 października 2005
Producent: Lionhead Studios
Gry podobne:
11GIER
Ciesząca się dużą popularnością seria osadzonych w uniwersum fantasy gier RPG akcji. Marka została wykreowana przez Petera Molyneux (projektanta takich gier, jak Black & White czy Populous) oraz założone przez niego Lionhead Studios, jednak z czasem piecza nad jej rozwojem została przekazana ekipie Playground Games. Wszelkie prawa do niej znajdują się natomiast w rękach firmy Microsoft.
Recenzja GRYOnline
Po licznych perypetiach, Fable w końcu zostaje oficjalnie wydana w naszym kraju. Czy jest na tyle dobra, byśmy przymknęli oko na ponad pół roku opóźnienia?
Recenzja GRYOnline
Wzruszająca bajka o tym, jak to Piotruś Kłamczuszek próbuje rehabilitować się przed ludem krainy gier wideo za wcześniej niedotrzymane obietnice. Innymi słowy Peter Molyneux i jego autorski koktajl z Diablo i Zeldy.
Aktualizacja: 7 października 2005
Poradnik do gry Fable: The Lost Chapters to prawdziwy almanach wiedzy, zawierający informacje o wszelkich sekretach, kluczach czy też legendarnych broniach a także opis wszystkich zadań wątku fabularnego oraz questów pobocznych.
21 października 2008
Peter Molyneux - współzałożyciel firm Bullfrog i Lionhead Studios - jest jednym z najsłynniejszych twórców gier komputerowych na świecie. W niniejszym artykule prezentujemy sylwetkę tego projektanta.
Oczekując na reboot serii Fable, warto sięgnąć po jej pierwszą odsłonę, stworzoną przez wizjonera branży gier Petera Molyneuxa. Odświeżoną wersję tego znakomitego baśniowego RPG można nabyć na Steamie w niskiej cenie, która dawno nie była dostępna.
gry
Hubert Śledziewski
4 października 2023
Istnieją mocne podstawy, by wierzyć, że powstanie remake pierwszej części serii Fable. Wyraźnie wskazuje na to film opublikowany przez studio Lionhead. Ponadto deweloper zaprasza fanów cyklu na nowo otwarte forum dyskusyjne.
gry
Łukasz Szliselman
4 czerwca 2013
W ciągu ostatnich kilku lat wspieranie gier po premierze poprzez wypuszczanie nowych płatnych materiałów DLC stało się standardem naszej branży. Najnowsze wieści wskazują na to, że ścieżką tą podążą także Mafia II oraz Fable III.
gry
Adrian Werner
24 marca 2010
Wczoraj informowaliśmy o prezentacji gry Fable III, jakiej podczas trwającej Konferencji Deweloperów Gier (GDC) dokonał Peter Molyneux. Dzisiaj serwis IGN opublikował materiały wideo z fragmentami wystąpienia szefa i założyciela Lionhead Studios.
gry
Aleksander Kaczmarek
12 marca 2010
Zakończenie wydanego wczoraj drugiego dodatku DLC do Fable II wyraźnie wskazuje, że możemy spodziewać się kontynuacji gry. Oczywiście mówił o tym niejasno sam Peter Molyneux i inni twórcy – według ich sugestii See the Future to swoisty zwiastun trzeciej odsłony. Rzeczywiście wskazuje na to finalna scena, ukazująca, jak sama nazwa wskazuje, przyszłość uniwersum stworzonego przez Lionhead.
gry
Szymon Liebert
13 maja 2009
W sieci pojawiły się plotki na temat tajemniczego projektu studia Lionhead, odpowiedzialnego oczywiście za serię Fable. Jeden z pracowników firmy, szef działu animacji Andrew Lindsay, potwierdził podobno, że jego zespół pracuje nad nową grą, której szczegóły poznamy jednak dopiero na zbliżających się targach E3. Podobne informacje płyną również z kilku innych źródeł, w tym od samego Molyneux.
gry
Szymon Liebert
23 kwietnia 2009
Nieśmiałe doniesienia o trzeciej części Fable pojawiają się w sieci już od pewnego czasu. Oliwy do ognia dolewa sam Peter Molyneux, rzucając tajemnicze komentarze i wypowiedzi mające zaintrygować miłośników jego twórczości.
gry
Filip Grabski
5 kwietnia 2009
W Internecie pojawiła się plotka o pracach nad trzecią częścią rewelacyjnej gry z gatunku cRPG – Fable. Wszystkiemu winien jest coraz popularniejszy w branży gier wideo serwis Twitter.com
gry
Maciej Śliwiński
11 marca 2009
Niedawno pisaliśmy o nowej grze studia Lionhead znajdującej się obecnie w produkcji. Wspomniał o niej oczywiście Preter Molyneux, założyciel firmy, w takcie wywiadów dla serwisu GameIndustry oraz blogu MTV Multiplayer. Swoje nowe dzieło opisał wtedy jako bardzo ambitny projekt oparty na niezwykle prostym pomyśle, a przy tym zupełnie inny niż wszystkie dotychczasowe produkcje, nad którymi pracował.
gry
Dorota Drużko
9 października 2008
Sequel gry Fable przygotowywany jest od dobrych trzech lat. Długo oczekiwany RPG ze studia LionHead ostatecznie zadebiutuje w okolicach tegorocznej jesieni. To jednak nie ostatni projekt okraszony tytułem Fable. Sam Peter Molyneux stwierdził, że wiąże w marką dalsze plany, tak dalekie, że zapewnia o powstaniu trzeciej, czwartej, a nawet piątej części przygód. Wszystko powiedziane zostało w wywiadzie dla serwisu GameTrailers.com.
gry
Artur Nowak
29 lipca 2008
Popularne pliki do pobrania do gry Fable: Zapomniane Opowieści.
trainer Fable: Zapomniane Opowieści - + 10 trainer - 4 października 2005
trainer Fable: Zapomniane Opowieści - +7 trainer - 1 września 2005
patch Fable: Zapomniane Opowieści - patch PL - 28 czerwca 2006
mod Fable: Zapomniane Opowieści - Fable: The Lost Chapters Intro Skip - 16 czerwca 2019
mod Fable: Zapomniane Opowieści - Fable TLC Audigy2 Sound Fix - 20 lipca 2019
Wymagania sprzętowe gry Fable: Zapomniane Opowieści:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.4 GHz, 256MB RAM, karta grafiki 64MB (GeForce 3 lub lepsza), 3 GB HDD.
Średnie Oceny:
Średnia z 16 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 11421 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 7023 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Gonciarz
Recenzent GRYOnline.pl
2006.05.05
Po licznych perypetiach, Fable w końcu zostaje oficjalnie wydana w naszym kraju. Czy jest na tyle dobra, byśmy przymknęli oko na ponad pół roku opóźnienia?
Seba01
Ekspert
2021.09.25
To ci dopiero bardzo udany RPG. Bardzo ładna graficznie, questy bardzo dobrze zaprojektowane, fabuła również (z 2 zakończeniami), mnóstwo znajdziek, ścieżka wyboru: dobra albo zła, mechanika w porządku, w minigierki aż chciało się grać i grać. Jedyne, do czego bym się uczepił to dubbingu - postacie seplenili, jakby chcieli użyć własnych akcentów, ale jak widać - nie udało im się. Akurat polecam tę grę bardzo! Musicie ją nadrobić, a nie pożałujecie ;)
Arkadiusz Stadnik
GRYOnline.pl Team
2017.02.08
Peter Molyneux potrafi opowiadać bajki. Opowiedział też jedną piękną, interaktywną Baśń. Seria Fable miała swoje lepsze i gorsze momenty. Część pierwsza, to moment zdecydowanie najlepszy.
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2021.11.12
Orzech
Ekspert
2019.01.13
Szugob
Ekspert
2018.03.22
Charson
Ekspert
2018.02.22
ogórekdamian
Ekspert
2016.05.29
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Butryk89
Ekspert
2016.03.24
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.20
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Kaptur Legionista
nuda to jest większość dzisiejszych gier, robionych jakby tylko pod dzieci z gównianymi mechanikami i bez klimatu
Remi123 Centurion
Kolejna gra która po zagraniu w nią po raz kolejny jednak nie już tak samo dobra, mały świat, kiepskie rozwiązania
Kaptur Legionista
Gra warta polecenia do dzisiaj jeśli ktoś lubi się bawić przy grze i potrafi się wczuć w bajkowy klimat
Kaptur Legionista
gra jest liniowa fabularnie to prawda. ale ma też warstwę sandboxową
wykupywanie domów/sklepów w całej z wielu map/ciekawa interakcja z npc
ma bogatą konsturkcje całościowo + mega klimat i muzyka i kiedyś od gracza gry wymagały żeby się pobawił z otaczającym go światem i dlatego tak wciągały . widać to pokolenie jest za bardzo przyzwyczajone do auto generycznych gier więc nie ma się co dziwić skąd takie rozczarowanie