Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Gothic II (PC)

Gothic II PC

Gothic 2

Bezpośredni sequel bestsellerowej gry RPG studia Piranha Bytes z 2001 roku. Gothic 2 kontynuuje fabułę poprzedniczki, przenosząc nas ponownie do fantastycznej krainy Myrtany, w której trwa walka pomiędzy siłami dobra i zła.

RPG | TPP | fantasy | RPG akcji

PC Windows
Okładka Gothic II (PC)

Polskie napisy i dialogiPolskie napisy i dialogi

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

29listopada2002

16kwietnia2003

pudełko PL

Gothic 2 to RPG ukazane z perspektywy trzeciej osoby, w którym wcielamy się w znanego z poprzedniej części bezimiennego bohatera. Gra rozwija założenia pierwowzoru zarówno pod względem rozgrywki, jak i fabuły. Za jego stworzenie odpowiada niemieckie studio Piranha Bytes.

Gra otrzymała bardzo dobre recenzje w momencie premiery i, podobnie jak pierwsza część, zyskała status kultowej w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Na przestrzeni lat wykształciła się wokół niej spora społeczność oraz rozwinęła się zaawansowana scena modderska.

Fabuła

Podobnie jak w Gothic, tutaj również nie jest nam dane poznać imienia głównego bohatera. Akcja gry zaczyna się miesiąc po finale pierwszej części - protagoniście udało się wygnać Śniącego oraz zniszczyć Magiczną Barierę, jednak swój wyjątkowy czyn przepłacił życiem. Sprowadzony z powrotem na świat przez nekromantę Xardasa, otrzymuje nowe zadanie: musi powstrzymać smoki oraz ich armię zaległą w Górniczej Dolinie, planujące zajęcie całej wyspy Khorinis. W tym celu ma namówić paladynów, by oddali mu Oko Innosa – magiczny amulet pozwalający rozmawiać ze smokami.

Po upadku Bariery więźniowie Kolonii Górniczej rozeszli się po wyspie, w większości trzymając się swojego nielegalnego fachu. Niektórzy zasymilowali się jednak ze społeczeństwem i przyjęli całkiem nowe role – tym sposobem podczas rozgrywki możemy spotkać wielu znanych nam z pierwszej części bohaterów, chętnych do współpracy lub rywalizacji.

Ważnym aspektem fabuły Gothic 2 są gildie: Straż Miejska, Najemnicy oraz Magowie Ognia. Dołączenie do każdej z nich wymaga ukończenia innych misji i wpływa na sposób prowadzenia głównego wątku. Oprócz obowiązkowych zadań możemy również wykonać wiele „poboczniaków”, podkreślających klimat produkcji oraz umożliwiających dokładniejsze poznanie historii świata gry.

Mechanika

Rozgrywkę w Gothic 2 można podzielić zasadniczo na 3 główne elementy: dialogi, eksplorację oraz walkę. W trakcie rozmów z postaciami pozyskujemy informacje o lore, prowadzimy zadania, uczymy się nowych umiejętności czy też handlujemy. Misje nie są przesadnie skomplikowane, jednak możemy je wykonywać na różne sposoby dzięki ich otwartej konstrukcji. Wielokrotnie wskazówki potrzebne do ich ukończenia pozyskujemy w dialogach teoretycznie z nimi niezwiązanymi, więc warto być dociekliwym.

Swoją postać ulepszamy zdobywanymi punktami nauki. Po uzyskaniu odpowiedniej ilości doświadczenia - które otrzymujemy za pokonywanie przeciwników, wykonywanie zadań czy podejmowanie różnych pobocznych działań - awansujemy na wyższy poziom i otrzymujemy 10 PN, wykorzystywanych przez nas do rozwijania umiejętności bojowych lub innych zdolności (otwierania zamków, alchemii itp.). Dodatkowym sposobem na wzmocnienie statystyk jest wyposażenie się w odpowiedni sprzęt (amulety, pierścienie) czy crafting, pozwalający na tworzenie mikstur czy broni. Do dyspozycji mamy oręż do walki w zwarciu, broń dystansową, podzieloną na łuki i kusze, oraz magię, podzieloną na runy o nieskończonej funkcjonalności i jednorazowe zwoje.

Przeciwnicy w grze są zróżnicowani i do ich pokonania często musimy przyjmować różne strategie. Ważne jest odpowiednie mierzenie sił na zamiary – gra bezlitośnie rozprawia się z graczami, którzy udali się w niebezpieczny rejon mając niski poziom. Rozsądna i dokładna eksploracja jednak popłaca, umożliwiając nam zdobycie wiele wartościowych przedmiotów oraz pozyskanie dodatkowych punktów doświadczenia.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 3 CD

Ocena czytelników: 9 / 10 na podstawie 21856 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Gothic II

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Gothic II

PC Windows

PC Windows

  • Rekomendowane:
  • Pentium III 1.2 GHz
  • 512MB RAM
  • 64MB akcelerator 3D
  • 2.2 GB HDD
Gothic II - recenzja gry
Gothic II - recenzja gry

Recenzja 16 kwietnia 2003, 12:25

Sprytny zabieg twórców gry z częściową utratą pamięci głównego bohatera sprawił, iż od nowa będziemy przeżywali emocje związane z jego rozwojem, nauką i szkoleniem. Osobiście jestem z tego powodu bardzo zadowolony, albowiem esencją każdej z gier RPG jest mozolne zbieranie punktów doświadczenia, odkładanie złota w celu kupienia choć trochę lepszego miecza i podróżowanie by móc nabyć nowe umiejętności. Możecie więc być pewni, iż emocji z tym związanych w Gothicu 2 nie zabraknie. A skoro już o rozwoju bohatera mowa, to opisują go wyłącznie cztery statystyki: siła, zręczność punkty mana i punkty trafień. Niby nie jest to dużo, jakkolwiek w zupełności wystarczy. Wraz z rozwojem akcji możemy nauczyć się umiejętności skradania, włamywania, kradzieży kieszonkowych, tworzenia własnych run, alchemii, kowalstwa i zbierania trofeów- lista jest więc imponująca, tym bardziej, iż każdą z umiejętności można nie tylko wykorzystać w praktyce, ale dokładnie obejrzeć jej rezultat. Odmiennie niż w innych grach z gatunku, tutaj np. zdolność włamywania nie oznacza, iż bohater po wskazaniu zamkniętej skrzyni natychmiast ją otworzy. Będziemy zmuszeni samemu delikatnie manewrować wytrychem, uważając by go nie złamać i nasłuchując odgłosów dobiegających z zamka! Może jest to małą rzecz, ale dla mnie jest to po prostu mistrzostwo świata znacznie zwiększające realizm i tym samym przyjemność płynącą z rozgrywki! By móc nauczyć się wybranej umiejętności wcześniej musimy odszukać jej nauczyciela i najczęściej go opłacić, choć podobno zdolności można nauczyć się również z książek. Nasz heros może posługiwać się każdym rodzajem broni białej jak i strzeleckiej która została pogrupowana w cztery kategorie: broń jednoręczną, broń dwuręczną, łuki oraz kusze. Każda z grup wymaga zastosowania w boju zupełnie innej taktyki, lecz tym tematem zajmiemy się trochę później. Podczas wędrówek odnajdziemy wiele rodzajów oręża (ponad 100) i pancerzy- jest więc w czym wybierać i każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. W grze oczywiście obecna jest również magia podzielona na siedem kręgów zaawansowania. I tak na początku nasza wiedza ograniczać się będzie to kilku podstawowych czarów leczniczych i ofensywnych jak święta strzała, by z czasem pozwolić nam zmieniać się w inne stworzenia (np. szpiegując pod postacią owcy!) czy przyzywać do pomocy potężnego demona lub wskrzeszać armię zmarłych! Cześć z zaklęć możemy odnaleźć również w formie jednorazowych zwojów, tak więc nawet decydując się na wybór postaci nie parającej się magią, gracz będzie miał możliwość choć trochę jej zakosztować. W ten oto sposób dochodzimy do tematu klas bohatera. Wraz z rozwojem rozgrywki czeka nas wybór specjalizacji jaką posiądzie nasz bohater. W zależności od wybranej przez nas ścieżki i wykonywania zadań możemy zostać Magiem Ognia, Łowcą Smoków lub Paladynem. Reprezentant pierwszej kategorii jako jedyny pozna tajniki magii najwyższego poziomu, Najemnik jest najlepszym wojownikiem mogącym władać każdym rodzajem broni i nosić najcięższy pancerz, natomiast Paladyn stanowi połączenie wszystkich tych umiejętności oczywiście kosztem bycia przeciętnym w każdej z nich. Przed wyborem profesji warto jest zapisać stan gry i później ewentualnie raz jeszcze rozpoczynając zabawę decydując się na inną możliwość, albowiem z każdą z nich wiążą się inne przygody.