Seria gier Gothic
Cieszący się statusem kultowego cykl gier RPG (akcji) osadzonych w fantastycznym świecie. Seria została wykreowana przez niemieckie studio Piranha Bytes, jednak na przestrzeni lat maczały w niej palce również inne zespoły deweloperskie, jak Trine Game Studios, Spellbound Entertainment oraz Alkimia Interactive. Osobna wzmianka należy się polskiej ekipie The Chronicles of Myrtana Team, która przygotowała uznaną modyfikację do jej drugiej części.
Prawa wydawnicze do marki początkowo znajdowały się w rękach firmy JoWood Entertainment, jednak po jej upadku przejęła je firma THQ Nordic (wcześniej znana jako Nordic Games).
Krótka historia serii Gothic
Prace nad pierwszą odsłoną cyklu ruszyły w 1996 roku, jeszcze przed oficjalnym otwarciem studia Piranha Bytes. Trwająca blisko pięć lat produkcja gry dobiegła końca w 2001 roku, kiedy to Gothic trafił na komputery osobiste, wzbudzając spory entuzjazm wśród graczy. Jego kontynuacja, czyli Gothic II, wylądowała na sklepowych półkach zaledwie 1,5 roku później, a oficjalny dodatek do niej, zatytułowany Gothic II: Noc Kruka, pojawił się w sierpniu 2003 roku.
Na trzecią część serii fani musieli poczekać do 2006 roku. Gothic 3 okazał się ostatnią grą z cyklu, stworzoną przez ekipę Piranha Bytes. Rozszerzenie Gothic 3: Zmierzch Bogów przygotowało studio Trine Game, natomiast opracowanie czwartej części serii, czyli wydanej w 2011 roku Arcanii: Gothica 4, powierzono ekipie Spellbound Entertainment. Arcania była zarazem pierwszą odsłoną cyklu, która trafiła nie tylko na komputery osobiste, lecz również na konsole. W 2012 roku jej autorzy opracowali również samodzielny dodatek, czyli Arcanię: Upadek Setarrif (2012).
Na kolejne wieści z obozu Gothica gracze musieli zaczekać aż do 2019 roku, gdy firma THQ Nordic obwieściła, że nowe studio deweloperskie, którym z czasem okazało się Alkimia Interactive, przygotuje remake pierwszej części serii. Tytuł otrzymał grywalny prototyp, po sprawdzeniu którego fani mogli wyrazić swoje opinie na jego temat, w ten sposób pomagając autorom w obraniu właściwego kierunku jego rozwoju.
W międzyczasie polska ekipa The Chronicles of Myrtana Team przygotowała niebywale rozbudowaną modyfikację do Gothica II: Nocy Kruka, czyli mod Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos, który zadebiutował w 2021 roku i spotkał się z przytłaczająco ciepłym przyjęciem ze strony graczy oraz branżowych mediów. W 2023 roku na konsolę Nintendo Switch trafiły natomiast dwie pierwsze części serii.
Fabuła w grach z serii Gothic
Akcja gier z cyklu Gothic toczy się w fantastycznym królestwie Myrtana, rozdartym konfliktem między ludźmi i orkami. W trzech pierwszych częściach serii gracz wciela się w postać tak zwanego Bezimiennego, czyli bohatera, który pomimo że zaczynał swoją przygodę jako jeden ze skazańców w kolonii karnej zwanej Górniczą Doliną, odciska trwałe piętno na losach całej krainy.
Czwarta część opowiadała o innym, również bezimiennym bohaterze, z kolei bohaterem Kronik Myrtany był Marvin, który trafił na wyspę Archolos i wplątywał się w tamtejsze intrygi.
Gameplay w grach z serii Gothic
W grach z serii Gothic akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Podczas rozgrywki przemierzamy otwarte światy, realizujemy zadania popychające fabułę do przodu oraz misje poboczne, a także walczymy z przeciwnikami, robiąc użytek z szerokiego wachlarza broni białej i dystansowej oraz magii. W miarę postępów rozwijamy swoją postać, dzięki czemu z czasem możemy stawiać czoła coraz większym wyzwaniom.
Jedną z cech charakterystycznych większości produkcji spod tego szyldu jest konieczność poszukiwania nauczycieli do rozwoju poszczególnych umiejętności, czy też warsztatów i innych obiektów (jak choćby paleniska) służących do korzystania z systemu craftingu. Ponadto większość gier z serii Gothic cechuje się dość wysokim poziomem trudności.
Grafika w grach z cyklu Gothic
Dwie pierwsze odsłony cyklu Gothic korzystały z autorskiej technologii ZenGin, która w trzeciej części serii została zastąpiona przez silnik Genome. Czwarta gra spod tego szyldu korzystała z silnika Trinigy, z kolei Gothic Remake działał w oparciu o Unreal Engine 5.
Seria Gothic w Polsce
Cykl Gothic odniósł na polskim rynku olbrzymi sukces, ciesząc się uznaniem wśród graczy nawet w czasach, kiedy swoje najlepsze lata miał już za sobą. Było to zasługą między innymi znakomitej lokalizacji, w którą największy wkład mieli aktorzy Jacek Mikołajczak, Jacek Kopczyński, Tomasz Marzecki i Adam Bauman.
Ewolucja serii Gothic
2026
Gothic Remake
2025
Gothic II: Złote Wrota 2 - Serce Bogini
2023
Gothic II Complete Classic
2021
Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos
2013
Arcania: The Complete Tale
2010
Arcania: Gothic 4
2006
Gothic 3
2002
Gothic II
2001
Gothic

Gothic 3 Classic
2026
RPG, Fantasy, Sandbox, Singleplayer, TPP, singleplayer.
Konwersja wydanej w 2006 roku gry Gothic 3, opracowana z myślą o konsolach. Gothic 3 Classic zawiera zawartość podstawowej wersji trzeciej odsłony przygód Bezimiennego, którą przystosowano do specyfiki nowych platform; dotyczy to przede wszystkim sterowania.

Gothic Remake
I kwartał 2026
RPG, Fantasy, Remaster/remake, Singleplayer, TPP, singleplayer.
Remake kultowej gry RPG z 2001 roku, opracowany na zlecenie firmy THQ Nordic przez należące do niej studio Alkimia Interactive. Nowy Gothic na tle pierwowzoru wyróżnia się przede wszystkim za sprawą całkowicie przebudowanej oprawy graficznej na silniku Unreal Engine 5.

Gothic II: Złote Wrota 2 - Serce Bogini
2025
RPG, Fantasy, Mody, Polskie, Singleplayer, TPP.
Polska modyfikacja do gry Gothic II: Noc Kruka, a zarazem kontynuacja moda z 2014 roku, za którą stoi zespół Golden Gate Team. Gothic II: Złote Wrota 2 - Serce Bogini przenosi nas na wyspę Samoa i pozwala wcielić się w odkrywającego jej tajemnice bohatera imieniem Morris.

Gothic II Complete Classic
29 listopada 2023
RPG, Fantasy, Singleplayer, TPP, singleplayer.
Konsolowa konwersja gry RPG TPP pod tytułem Gothic II, zawierająca podstawową wersję oraz dodatek Noc Kruka. Wydawcą Gothic II Complete Classic jest firma THQ Nordic.
OpenCritic
Gracze

Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos
10 grudnia 2021
RPG, Fantasy, Mody, Polskie, Singleplayer, TPP.
Darmowa modyfikacja do gry Gothic 2: Noc Kruka stworzona przez polski zespół The Chronicles of Myrtana Team. Do jej uruchomienia niezbędne jest posiadanie owej kultowej produkcji studia Piranha Bytes.
GRYOnline
Gracze

Arcania: The Complete Tale
28 maja 2013
RPG, Fantasy, RPG akcji, Singleplayer, TPP.
Kompletna edycja osadzonego w realiach fantasy RPG akcji, stanowiącego kontynuację kultowej serii Gothic studia Piranha Bytes. Przygotowany przez Spellbound Interactive pakiet zawiera grę podstawową Arcania wraz z oficjalnym dodatkiem Fall of Setariff. Mimo zmiany nazwy podyktowanej względami praw autorskich, akcja gry osadzona została w dobrze znanym uniwersum Gothica, a podczas rozgrywki kontrolujemy nową (choć także nazwaną Bezimiennym) postać. Fabuła gry rozpoczyna się 10 lat po wydarzeniach znanych z Gothic 3: Zmierzch Bogów, a jej głównym motywem jest zemsta na królu Rhobarze III, który w przeszłości najechał rodzinną wioskę bohatera i wymordował wszystkich jej mieszkańców. W dodatku przenosimy się zaś do podupadłego miasta Setariff, opanowanego przez demona gnieżdżącego się niegdyś w ciele króla. To właśnie on zleca naszemu herosowi niebezpieczną misję ocalenia miasta od zagłady.
Gracze

Arcania: Gothic 4
12 października 2010
RPG, Fantasy, RPG akcji, Singleplayer, TPP.
Kontynuacja zapoczątkowanego w 2001 roku legendarnego cyklu Gothic. Podczas gdy oryginalni twórcy serii ze studia Piranha Bytes zajęli się rozwijaniem zupełnie nowej marki Risen, stworzenie nowego Gothica powierzono ekipie Spellbound Entertainment, znanej m.in. z trylogii RPG Realms of Arkania i cyklu taktycznych strategii Desperados. W grze wcielamy się w postać zupełnie nowego bohatera – młodego chłopaka, szukającego zemsty na nowo obwołanym królu Robharze III, który najechał jego rodzinną wioskę i wymordował jej mieszkańców. Fabuła jest nieco bardziej liniowa niż w poprzedniej części gry, choć koncentruje się ponownie na eksploracji, wykonywaniu szeregu zadań oraz licznych walkach z rozmaitymi potworami. W zależności od wybranej klasy i ścieżki rozwoju, nasz bohater może specjalizować się w walce w zwarciu, łucznictwie bądź magii. Akcję obserwujemy tradycyjnie z perspektywy trzeciej osoby, choć podczas walki kamera automatycznie oddala się, umożliwiając lepszą orientację w terenie.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- ArcaniA: Upadek Setarrif 24 października 2011

Gothic 3
13 października 2006
RPG, TPP, Fantasy, Sandbox, Singleplayer.
Trzecia odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier RPG, zapoczątkowanej w 2001 roku przez nieznane wcześniej studio Piranha Bytes. Tytuł pozwala nam prześledzić dalsze losy Bezimiennego, przenosząc nas ponownie do znanego uniwersum fantasy, które w przeciwieństwie do poprzednich części gry zostało znacznie rozbudowane. Świat gry złożony jest z 3 odmiennych krain: królestwa Myrtany, skutego lodem Nordmaru oraz pustynnego Varrantu. Gracz może w dowolny sposób kształtować fabułę opowieści, wykonując kolejne z blisko 1000 przygotowanych zadań, dla każdej z dziesięciu dostępnych w grze frakcji. W zależności od tego po której stronie konfliktu finalnie się opowie, doprowadzi to do jednego z trzech możliwych zakończeń. Nowa część cyklu niesie ze sobą sporą ilość zmian w mechanice rozgrywki, m.in. nowe umiejętności, znacząco rozbudowujące możliwości rozwoju postaci, ulepszony ekran ekwipunku czy też uproszczenie systemu walki. Uwagę zwraca też spory rozmach w warstwie wizualnej.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- Gothic 3: Zmierzch Bogów 21 listopada 2008

Gothic II
29 listopada 2002
RPG, Fantasy, Singleplayer, TPP.
Bezpośredni sequel bestsellerowej gry RPG studia Piranha Bytes z 2001 roku. Gothic 2 kontynuuje fabułę poprzedniczki, przenosząc nas ponownie do fantastycznej krainy Myrtany, w której trwa walka pomiędzy siłami dobra i zła. Tym razem nasz bezimienny bohater stawi czoła Armii Ciemności dowodzonej przez Smoki, wezwane przez głównego antagonistę pierwszej części – demona Śniącego. Aby odzyskać siły i utracone zdolności, nasz protoplasta będzie musiał przyłączyć się do jednego z trzech stronnictw i odnaleźć lorda Hagena, którego pomoc będzie niezbędna w pokonaniu zła. W porównaniu z poprzednią odsłoną gry, akcja Gothica II toczy się w znacznie bardziej rozległych i zróżnicowanych lokacjach, zaś fabuła jest bardziej nieliniowa i oferuje szereg zadań dodatkowych, wykonywanych na zlecenie rozmaitych gildii.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- Gothic II: Noc Kruka 22 sierpnia 2003

Gothic
15 marca 2001
RPG, Fantasy, Singleplayer, TPP, singleplayer.
Osadzona w realiach fantasy gra RPG akcji, opracowana przez debiutujące niemieckie studio Piranha Bytes, założone przez byłych członków prężnego w latach 90-tych Greenwood Entertainment. W grze wcielamy się w bezimiennego bohatera, który wraz z innymi skazanymi trafia do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Jak się jednak okazuje, nie jest on kolejnym pospolitym przestępcą, a wybrańcem bogów mającym oswobodzić krainę od sił zła, rządzonych przez potężnego demona zwanego Śniącym. W trakcie swych przygód nasz protoplasta przyłączy się do jednego z trzech obozów i stanie przed szeregiem zadań, podczas których napotka ponad 200 postaci niezależnych oraz kilkadziesiąt rodzajów potworów. Wraz z awansem na kolejny poziom doświadczenia, Bezimienny rozwija swe współczynniki i nauczy się nowych umiejętności – zarówno bojowych, jak i magicznych. Atutem gry jest wysokiej jakości oprawa audio-wizualna, stworzona przy pomocy autorskiego silnika ZenGin.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze
Newsy o grach z serii Gothic
Gothic Remake pójdzie w ślady Wiedźmina 3 i doda prostą rzecz, która uprzyjemni poznawanie fabuły
Gothic Remake wprowadzi co najmniej kilka nowości względem pierwowzoru. Wśród nich będzie funkcja, którą fani powinni kojarzyć z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon.
gry
Maciej Gaffke
29 października 2025 18:45
Polska wersja Gothic Remake nie zawiedzie graczy w najważniejszej kwestii. PGA 2025 odkryło jej największą tajemnicę
Na PGA 2025 nareszcie dowiedzieliśmy się, kto użyczy głosu Bezimiennemu w polskiej wersji Gothic Remake. Twórcy postanowili podroczyć się z graczami.
gry
Hubert Śledziewski
24 października 2025 13:13
Gothic Remake nie ukaże się na jednej platformie. „Staramy się przekraczać granice obecnej generacji konsol”
Twórcy z Alkimia Interactive potwierdzili, że Gothic Remake nie pojawi się na nowej konsoli Nintendo, a powód jest prosty – sprzęt nie sprosta ambicjom studia.
gry
Kamil Kleszyk
22 października 2025 20:59
Gothic Remake powraca do Polski z „nowym” demem, w którym gracze przetestują walkę wojownikiem, szkodnikiem lub magiem
Podczas tegorocznych targów Poznań Game Arena gracze będą mogli ponownie zanurzyć się w świecie kultowego Gothica. Tym razem twórcy z Alkimia Interactive zaoferują fanom dopracowaną wersję Combat Demo.
gry
Kamil Kleszyk
9 października 2025 17:39
12 dni pełnych niespodzianek na GOG-u. Piąta z nich ucieszy fanów Gothica
Platforma GOG świętuje swoje 17. urodziny. Piątego dnia wirtualnej „imprezy” do GOG Preservation Program dołączyło 7 gier, wśród których prym wiodą produkcje spod szyldu Gothic.
gry
Krystian Pieniążek
30 września 2025 07:11
12 dni pełnych niespodzianek na GOG-u. Piąta z nich ucieszy fanów Gothica
Platforma GOG świętuje swoje 17. urodziny. Piątego dnia wirtualnej „imprezy” do GOG Preservation Program dołączyło 7 gier, wśród których prym wiodą produkcje spod szyldu Gothic.
gry
Krystian Pieniążek
30 września 2025 07:11
Pokaz Gothic Remake udowodnił mi, że jego twórcy słuchają głosu fanów. Największe obawy budzi optymalizacja
Wiedząc, że na gamescomie będę miał okazję zobaczyć kolejne fragmenty odświeżonego Gothica, nastawiałem się na różne scenariusze. Czy twórcom, nawet tylko za zamkniętymi drzwiami, udało się zaprezentować coś sprawiającego, że na remake będę czekał z lepszym nastawieniem?
opinie
Paweł Woźniak
23 sierpnia 2025 17:25
Lepsze koślawe AI od ludzkich tłumaczy gier. Rysław roztacza mroczną wizję przyszłości branży, ale zapewnia, że „duża część Gothic Remake zrobiona jest z miłości”
Generatywna sztuczna inteligencja cieszy się coraz większą popularnością w branży gier. Niestety, jedną z ofiar tego sukcesu jest jakość tłumaczeń.
gry
Adrian Werner
14 sierpnia 2025 12:24
Firma stojąca za polską wersją Gothic Remake łączy siły z dotychczasowym rywalem. „To naturalny krok”
Firma Albion Localisations stała się częścią spółki QLOC. Oba przedsiębiorstwa zajmują się tworzeniem polskich lokalizacji do gier.
gry
Maciej Gaffke
12 sierpnia 2025 16:40
Znaczniki misji to jedna z najlepszych rzeczy, jakie spotkały gry RPG z otwartym światem
Start mojej przygody z RPG z otwartym światem to męczarnia związana z błądzeniem i szukaniem celów misji. Począwszy od Obliviona, sytuacja uległa jednak zmianie, dzięki czemu eksploracja stała się dla mnie prawdziwą przyjemnością.
opinie
Krystian Pieniążek
11 sierpnia 2025 13:30