Dodatek do gry Gothic 3
Gothic 3: Forsaken Gods, Gothic 3: Götterdämmerung
Data wydania: 21 listopada 2008
Samodzielne rozszerzenie do trzeciej części legendarnej serii RPG studia Piranha Bytes. Dodatek został opracowany przez nieznane wcześniej, indyjskie Trine Game Studios i stanowi swoisty pomost fabularny łączący pierwotną trylogię z planowaną czwartą odsłoną gry, której tworzeniem zajęła się zupełnie nowa ekipa. Fabuła rozszerzenia niesie ze sobą szereg odpowiedzi na pytania i kwestie nie wyjaśnione w grze podstawowej.
Gracze
Gothic 3: Forsaken Gods to pierwszy oficjalny dodatek do trzeciej części niezwykle udanej serii komputerowych gier fabularnych. Jest to rozszerzenie samodzielne (tzw. stand-alone), czyli nie wymaga do działania zainstalowania podstawowej wersji gry. W zamyśle twórców projekt ma opierać się przede wszystkim na rozwinięciu merytorycznym pierwowzoru i stanowić atrakcyjny pomost dla miłośników serii przed premierą innowacyjnej, czwartej odsłony cyklu, przygotowywanej już przez niemieckie studio developerskie Spellbound (na koncie m. in. serie Desperados i Airline Tycoon).
Fabuła programu umożliwia graczom ponowne wcielenie się w Bezimiennego Bohatera, znanego z poprzednich aktów Gothica. Nasze przygody w Forsaken Gods rzucają nowe światło na wydarzenia znane z podstawowej wersji gry i odpowiadają na wiele pytań po dziś dzień nurtujących fanów serii. Na swej drodze nasz heros spotyka więc wielu przyjaciół i wrogów znanych ze scenariusza podstawki, warto jednak zauważyć, iż nie wszystkie przyjaźnie i znajomości oparły się próbie czasu, zachowując się w niezmienionej postaci do dnia dzisiejszego. Powinniśmy więc ostrożnie podchodzić do relacji z bohaterami niezależnymi i czujnie przyglądać się zachowaniom postaci drugoplanowych, by nie zostać nieprzyjemnie zaskoczonym w najmniej oczekiwanym momencie.
Dodatek przynosi lekko zmodyfikowany system walki, zmienione lokacje, a także podrasowaną grafikę (twórcy zaimplementowali w nim opcje wygładzania, filtrowania anizotropowego i oświetlenia HDR). Gracze mają też okazję wypróbować nowe zbroje i rodzaje broni. Akcja rozszerzenia toczy się wyłącznie na terytorium Myrtany, więc świat znany z podstawowej wersji gry nieco się zmniejszył.
Autor opisu gry: Andrzej Mielczarek
10GIER
Cieszący się statusem kultowego cykl gier RPG (akcji) osadzonych w fantastycznym świecie. Seria została wykreowana przez niemieckie studio Piranha Bytes, jednak na przestrzeni lat maczały w niej palce również inne zespoły deweloperskie, jak Trine Game Studios, Spellbound Entertainment oraz Alkimia Interactive. Osobna wzmianka należy się polskiej ekipie The Chronicles of Myrtana Team, która przygotowała uznaną modyfikację do jej drugiej części.
Recenzja GRYOnline
Miłośnicy Gothica mieli nadzieję, że Zmierzch Bogów okaże się też zmierzchem bugów. Jeśli uważacie, że wiecie, co to znaczy ostro zapluskwiona gra, to zaprawdę powiadam Wam – niczego jeszcze nie widzieliście.
5 lutego 2017
Nawet wśród fanów serii Gothic mało znanym faktem jest, że w 2001 roku studio Piranha Bytes tworzyło dodatek do pierwszej części, nazwany roboczo Gothic Sequel. Przybliżamy ten zapomniany projekt, który przetrwał częściowo w kolejnych odsłonach cyklu.
20 stycznia 2015
Dokładnie dziesięć lat temu do polskich sklepów trafił jedyny dodatek do gry Gothic II. Fani Bezimiennego zostali wystawieni na ciężką próbę, ale długie oczekiwanie opłaciło się. Noc Kruka to jedno z najlepszych rozszerzeń w historii erpegów.
27 sierpnia 2008
Produkcja powstająca w siedzibie Trine Game Studios to niezmiennie stary, dobry Gothic, który w największym stopniu przyciągnie do siebie fanów serii.
Na stronie czeskich fanów serii Gothic pojawił się ciekawy wywiad z jednym z założycieli studia Piranha Bytes. Mike Hoge odpowiada w nim na wiele pytań, dotyczących zarówno flagowej serii niemieckiego producenta, jak i kondycji gier RPG w ogóle. Szczególnie interesujące dla wszystkich fanów przygód Bezimiennego jest ostatnie pytanie, w którym Mike deklaruje, że JoWood stracił już prawa do marki.
gry
Daniel Kłosiński
11 kwietnia 2011
Zgodnie z zapowiedziami w Sieci opublikowana została fanowska łatka do samodzielnego dodatku Gothic 3: Zmierzch Bogów, przygotowana przez Mad Vulture – wyselekcjonowaną grupę miłośników marki wykreowanej przez Piranha Bytes.
gry
Tomasz Czajka
23 marca 2011
Gothic 3 to gorący temat, ale tylko wtedy, kiedy mowa o poprawkach, patchach i aktualizacjach. Za ich pośrednictwem ciągle próbuje się podnieść poziom tej dosyć nieudanej technologicznie produkcji. Tym razem przyszła pora na dodatek Zmierzch Bogów, który także nie uniknął masy błędów, co widać chociażby po liście poprawek. Na tę składa się bowiem kilkaset pozycji.
gry
Remigiusz Maciaszek
21 marca 2011
Długo oczekiwana łata do gry Gothic 3: Zmierzch Bogów, która w końcu powinna doprowadzić ten dodatek do stanu używalności, zadebiutuje dopiero w pierwszym kwartale 2011 roku – taką informację przekazał przed świętami Glockenbeat, członek powołanego przez firmę JoWooD zespołu, zajmującego się tworzeniem poprawki.
gry
Tomasz Kopówka
27 grudnia 2010
Wyczekiwana przez graczy duża łata do Gothic 3: Zmierzch Bogów ukaże się jeszcze w tym roku. Informację tę przekazało studio Mad VulTure Games utworzone przez przez ludzi związanych z Community Patch Team, czyli grupą zapaleńców, którzy przygotowali wcześniej patch 1.7 do bazowej gry.
gry
Aleksander Kaczmarek
2 listopada 2010
Premiera gry Arcania: Gothic 4 zbliża się coraz większymi krokami. CD Projekt, czyli wydawca tego tytułu na rodzimym rynku, ujawnił co będzie wchodzić w skład Edycji Kolekcjonerskiej.
gry
Adrian Werner
9 września 2010
Wszystkich graczy czekających na najnowszą odsłonę cyklu Gothic (a tych wśród naszych czytelników nie brakuje) powinien zainteresować sporych rozmiarów zestaw screenów, który właśnie pokazał się na sieci.
gry
Adrian Werner
24 kwietnia 2010
Plebiscyt na Grę Roku 2008 trwa w najlepsze, a teraz przedstawiamy filmowe prezentacje nominowanych tytułów. Każdego dnia pojawiać się będzie jeden zestaw kilku filmików z serii Gramy! oraz ze zbiorów GOL Video pokazujących wyróżnione przez nas gry w akcji. Dzisiaj kolejna trójka.
pozostałe
Filip Grabski
10 marca 2009
„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to codzienna porcja krótkich wiadomość. Dzisiaj w menu: zabawa w sklep zoologiczny, plotki o sprzedaży Electronic Arts, Valve wraca do wspierania Team Fortress 2, NXE sukcesem, Warhammer Online załatany, patch do Gothic 3: Forsaken Gods jeszcze w tym roku i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
12 grudnia 2008
Stało się. Po miesiącach nerwowego wyczekiwania na rynku zadebiutowała wreszcie pecetowa wersja Grand Theft Auto IV. O tym, że była to dla polskich graczy najgłośniejsza premiera tego roku, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Mało kto spodziewał się jednak, że GTA IV wywoła u nabywców aż tak wielkie emocje i na kilka dni przyćmi zupełnie temat innych, wypuszczonych w tym samym czasie, tytułów.
gry
Marek Grochowski
8 grudnia 2008
Popularne pliki do pobrania do gry Gothic 3: Zmierzch Bogów.
patch Gothic 3: Zmierzch Bogów - v.2.01 International - 20 grudnia 2011
patch Gothic 3: Zmierzch Bogów - v.1.08.9 PL - 4 marca 2009
trainer Gothic 3: Zmierzch Bogów - +15 Trainer - 18 lutego 2009
trainer Gothic 3: Zmierzch Bogów - v1.06 +1 Trainer - 12 grudnia 2008
patch Gothic 3: Zmierzch Bogów - v.1.07 PL - 16 stycznia 2009
trainer Gothic 3: Zmierzch Bogów - v1.08 +7 Trainer - 28 kwietnia 2009
trainer Gothic 3: Zmierzch Bogów - v1.04 +8 Trainer - 29 stycznia 2009
trainer Gothic 3: Zmierzch Bogów - v1.07 +1 Trainer - 5 stycznia 2009
Wymagania sprzętowe gry Gothic 3: Zmierzch Bogów:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 3 GHz, 1.5 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 4.6 GB HDD, Windows 2000/XP.
Średnie Oceny:
Średnia z 7330 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Marcin Jaskólski
Recenzent GRYOnline.pl
2008.12.05
Miłośnicy Gothica mieli nadzieję, że Zmierzch Bogów okaże się też zmierzchem bugów. Jeśli uważacie, że wiecie, co to znaczy ostro zapluskwiona gra, to zaprawdę powiadam Wam – niczego jeszcze nie widzieliście.
gutosaw
Ekspert
2021.06.06
++ Muzyka ++ Projekt miast Myrtany ++ Rozwój postaci + Nowe zbroje i bronie - - - Setki błędów na każdym etapie rozgrywki - - - Fabuła składa się z samych fetch questów - - - Fatalne postaci - bez charakteru. Służą jedynie do przekazania misji - - - Fatalne dialogi. Odseparowane od rozgrywki i postaci - - - System walki zmuszający do korzystania z exploitów - - - Gra jest wysoce niestabilna - - - Kopiuj-wklej. Jaskinie, budowle, misje - - - Misje eskortowe - - W grze na kilkadziesiąt godzin, główny wątek to około 2 minuty dialogów - - Nieczytelny dziennik - - Usunięcie mechanik z "podstawki"
ogórekdamian
Ekspert
2017.01.26
Nie lubię zaczynać gry i jej nie kończyć, ale takiego stolca jak to dziadostwo, to w życiu nie grałem. Nie polecam tego nikomu, a tym bardziej fanom Gothica.
wwad
Ekspert
2015.07.22
Właśnie ukończyłem po tylu latach oczekiwania jedyny gothic którego nie przeszedłem dotychczas :) Grałem w to na premierę na piracie to byłą masakra jaki syf szybko skasowałem teraz kupiłem Enhanced Edition i praktycznie bagów jakichś dużych nie zaobserwowałem po podkręceniu zasięgu grafiki na 30k w ini ( trzeba zwiększyć też cache bo inaczej się textury bagują ) gra wygląda bardzo przyzwoicie graficznie jak na tyle lat. Sama gra ma odmienny styl niż G3 tu liczą się questy i za nie jest masa expa mniej wybijanie potworów. Questy są ok może z początku tempawe ale z czasem coraz lepsze ;] Poziom trudności jest przeogromny na trudnym dograłem do trelis i musiałem zmniejszyć bo to za opornie szło :D 3 ścierwojady w średniej zbroi potrafiły mnie szamnąć od tak ;] Pogłos orków w trelis bezcenne "jeśli mora sprawia kłopoty to jej przywal, jeśli mora sprawia kłopoty to ją zabij i nie zapomnij jej obrabować", "jesteśmy ręką która ich karmi pięścią która ich bije" :) czemu teraz nie robi się takich klimatycznych dobrze brzmiących po polsku dialogów w grach :)
czorny50
Ekspert
2016.03.19
kęsik
Ekspert
2016.03.17
xan11pl Generał
Zaczął bym od tego, iż sam dodatek niestety jest żałosny, oddany do produkcji ludziom, którzy kompletnie nie znali uniwersum, a na kanale ARHN fajnie jest wyjaśnione, że scenariusz pisał stażysta, który w kilka dni przestudiował lore Gothica, i na podstawie swoich notatek (jakie postacie i wydarzenia były ważne dla fabuły) zaczął wymyślać jakieś dyrdymały, stąd mamy kompletnie beznadziejnie wpleciony wątek szponu beliara, oka innosa, śniącego, i Thorusa knującego z jakimś tajemniczym magiem xD.
Ale żeby nie było, ten dodatek jest najlepszym potwierdzeniem na to, że G3 to niewykorzystany potencjał. Otóż Gothic 3 cierpi na chroniczny brak rozbudowanej fabuły, a zadania poboczne są tak jednowątkowe, że bardziej być nie mogą.
Tutaj widać, że jednak dało się stworzyć jakieś bardziej rozwinięte zadania (paradoksalnie absurdalny quest ze strażnikiem w Gothcie, który nie chce nas dopuścić do Thorusa, i stajemy się jego niewolnikiem. No quest jest absurdalnie głupi, ale jest dowodem na to, że dało się coś więcej wymyśleć, niż quest typu "zabij stado wilków w jaskini, bo pożerają mi krowy") fajnie rozwinąć niektóre lokacje, jak np. dobudowana wioska wokół zamku Trelis, odbudowany Varant i Gotha, itd. To, że te zadania nie mają żadnego sensu to wina tylko i wyłącznie chciwego wydawcy, czyli jajowoodów, którzy dali dodatek do produkcji ludziom niekompetentnym, byle szybciej, byle taniej, byle zadowolić inwestorów, nie graczy. I dobrze że ściery jajowoodowe zbankrutowały, za zbezczeszczenie marki im się to po prostu należało.
Szkoda, że do G3 nie zostały graczom oddane takie narzędzia modderskie, jak do G1 i G2. Zagrać w moda o rozmachu takiego Returninga, czy Kroniki Myrtany do G3 to było by coś.
PanDaneX Konsul
Jeśli chcecie wiedzieć jak zniszczyć serię to polecam zagrać. Poprzedniczki miały masę wad ale to co się podziało w Zmierzchu Bogów to już dramat.