Firmy

JoWooD Entertainment AG

JoWooD Entertainment AG to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy JoWooD Entertainment AG

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez JoWooD Entertainment AG

Neighbours From Hell

Neighbours From Hell

20 czerwca 2003

Logiczne

Neighbours From Hell
Neighbours From Hell 2

Neighbours From Hell 2

4 marca 2004

Logiczne

Neighbours From Hell 2
The Sting!

The Sting!

21 czerwca 2001

Akcji

The Sting!
Industry Giant II (2002)

Industry Giant II (2002)

28 czerwca 2002

Strategiczne

Industry Giant II (2002)
Transport Giant

Transport Giant

9 czerwca 2004

Strategiczne

Transport Giant
Traffic Giant

Traffic Giant

16 lipca 2000

Strategiczne

Traffic Giant

JoWooD Entertainment AG (pierwotnie JoWooD Productions Software GmbH) to funkcjonujący w latach 1995-2011 niezależny austriacki producent oraz wydawca gier wideo na komputery PC i konsole. Przez większość lat siedziba firmy mieściła się w zaledwie kilkutysięcznym mieście Liezen, w samym centrum Austrii, choć pod sam koniec istnienia została przeniesiona do Wiednia. W roku 2011 JoWooD Entertainment AG ogłosiło bankructwo, zaś własność intelektualna firmy została przejęta przez firmę Nordic Games (obecnie THQ Nordic).

JoWooD Entertainment jako producent gier

Swoją działalność producenta gier JoWooD Entertainment prowadziło poprzez własne oraz przejmowane studia deweloperskie, określane ogólnie mianem JoWooD Studios. Wśród najważniejszych ekip ze stajni JoWooD Entertainment wymienić należy przede wszystkim:

Najważniejsze tytuły stworzone przez studia JoWooD Entertainment to głównie strategie ekonomiczne Industry Giant, Traffic Giant oraz Transport Giant oraz wzorowany na słynnej serii The Settlers cykl Alien Nations. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku, w wyniku pogarszającej się kondycji finansowej, JoWooD Entertainment praktycznie zaprzestał własnej działalności deweloperskiej.

JoWooD Entertainment jako wydawca gier

JoWooD Entertainment rozpoczynał działalność wydawniczą na lokalnym rynku austriackim oraz niemieckim, by stopniowo rozszerzać ją na teren Wielkiej Brytanii i całej Europy, stając się jednym z najważniejszych wydawców gier na Starym Kontynencie. W późniejszym czasie, wraz z przejęciem Dreamcatcher Interactive, firma wkroczyła również na rynek amerykański, a w kolejnych latach udostępniła swe nowsze i klasyczne tytuły na platformie dystrybucji cyfrowej Steam.

W portfolio wydawniczym firmy JoWooD Entertainment przeważały tytuły z tzw. średniej półki, które pomimo dobrej jakości wykonania trudno było zaliczyć do wielkich hitów komercyjnych. Wyjątkami od tej reguły i zarazem najważniejszymi markami w historii firmy stały się serie Gothic, SpellForce oraz The Guild, które po bankructwie firmy w 2011 roku zostały przejęte przez holding Nordic Games (obecnie THQ Nordic).

Historia

Firma JoWooD Productions Software GmbH została założona w roku 1995, w niewielkim targowym miasteczku Ebensee, a jej twórcami byli Johann Schilcher oraz Andreas Tobler. Niedługo później jej siedziba została przeniesiona do oddalonego o niecałe 100 km miasta Liezen. Wśród pierwszych gier wydanych przez JoWooD znalazły się zarówno produkcje własne (np. Industry Giant, Traffic Giant czy The Sting! Kariera Gangstera), jak i gry deweloperów zewnętrznych (np. Panzer Elite oraz cykl Alien Nations). W roku 2000 firma zmieniła formę prawną, przekształacając się w JoWooD Productions Software AG.

W latach 2001-2005 kapitał pozyskany dzięki emisji akcji przyczynił się do dynamicznego rozwoju firmy, która ze spółki lokalnej stała się jednym z liczących się wydawców europejskich. Do najważniejszych gier z tego okresu zaliczyć należy takie produkcje, jak Rally Trophy, Transport Giant, ARX Fatalis, Silent Storm, serie Aquanox, Etherlords oraz Sąsiedzi z Piekła Rodem. JoWooD współpracowało również chętnie z polskimi deweloperami, wydając m.in. takie tytuły, jak Archangel i Gorky Zero: Fabryka Niewolników studia Metropolis Software, czy Cold Zero: Ostatni Sprawiedliwy autorstwa Drago Entertainment. W tym samym czasie w portfolio wydawniczym firmy pojawiły się też jedne z jej najważniejszych marek: Gothic, SpellForce oraz The Guild.

W listopadzie 2006 roku JoWooD Productions ogłosiło przejęcie amerykańskiego Dreamcatcher Interactive, co w dużym stopniu ułatwiło firmie ekspansję na tamtejszy rynek. W kolejnych latach JoWooD zaprezentowało jednak światu stosunkowo niewielką liczbę nowych, liczących się gier, wśród których na wyróżnienie zasługuje w zasadzie tylko seria Painkiller (przejęta od Dreamcatcher Interactive). W okresie tym praktycznie zanikła też własna działalność deweloperska firmy. Główny nacisk położono zaś na kolejne odsłony kluczowych dla firmy marek, a także stopniowe poszerzanie sieci dystrybucji, czego efektem było m.in. podpisanie w roku 2009 umowy z firmą Valve, obejmującą sprzedaż cyfrowych wersji gier JoWooD na platformie Steam. W tym samym roku nazwa firmy została zmieniona na JoWooD Entertainment AG. W październiku 2010 roku spółka przeniosła swą siedzibę do Wiednia.

Niestety od tego czasu kondycja finansowa firmy zaczęła drastycznie się pogarszać, zmuszając ją do przeprowadzenia gruntownej restrukturyzacji. 21 kwietnia 2011 roku, wobec fiaska rozmów z potencjalnymi inwestorami, JoWooD Entertainment ogłosiło bankructwo. Dwa miesiące później własność intelektualna firmy wraz z podległym jej studiem Quantic Lab zostały nabyte przez firmę Wingefors Invest oraz jej spółkę zależną GO Game Outlet AB. W sierpniu 2011 roku powiązany z nią holding Nordic Games AB (obecnie THQ Nordic) oznajmił, że przejął prawa do wszystkich marek i produktów JoWooD oraz części jej podmiotów zależnych (w tym firmy Dreamcatcher Interactive i jej marki The Adventure Company). Jednocześnie ogłoszono, że nazwy JoWooD oraz The Adventure Company pozostaną w użyciu jako marki wydawnicze Nordic Games.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez JoWooD Entertainment AG.

JoWooD Entertainment AG (pierwotnie JoWooD Productions Software GmbH) to funkcjonujący w latach 1995-2011 niezależny austriacki producent oraz wydawca gier wideo na komputery PC i konsole. Przez większość lat siedziba firmy mieściła się w zaledwie kilkutysięcznym mieście Liezen, w samym centrum Austrii, choć pod sam koniec istnienia została przeniesiona do Wiednia. W roku 2011 JoWooD Entertainment AG ogłosiło bankructwo, zaś własność intelektualna firmy została przejęta przez firmę Nordic Games (obecnie THQ Nordic).

JoWooD Entertainment jako producent gier

Swoją działalność producenta gier JoWooD Entertainment prowadziło poprzez własne oraz przejmowane studia deweloperskie, określane ogólnie mianem JoWooD Studios. Wśród najważniejszych ekip ze stajni JoWooD Entertainment wymienić należy przede wszystkim:

Najważniejsze tytuły stworzone przez studia JoWooD Entertainment to głównie strategie ekonomiczne Industry Giant, Traffic Giant oraz Transport Giant oraz wzorowany na słynnej serii The Settlers cykl Alien Nations. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku, w wyniku pogarszającej się kondycji finansowej, JoWooD Entertainment praktycznie zaprzestał własnej działalności deweloperskiej.

JoWooD Entertainment jako wydawca gier

JoWooD Entertainment rozpoczynał działalność wydawniczą na lokalnym rynku austriackim oraz niemieckim, by stopniowo rozszerzać ją na teren Wielkiej Brytanii i całej Europy, stając się jednym z najważniejszych wydawców gier na Starym Kontynencie. W późniejszym czasie, wraz z przejęciem Dreamcatcher Interactive, firma wkroczyła również na rynek amerykański, a w kolejnych latach udostępniła swe nowsze i klasyczne tytuły na platformie dystrybucji cyfrowej Steam.

W portfolio wydawniczym firmy JoWooD Entertainment przeważały tytuły z tzw. średniej półki, które pomimo dobrej jakości wykonania trudno było zaliczyć do wielkich hitów komercyjnych. Wyjątkami od tej reguły i zarazem najważniejszymi markami w historii firmy stały się serie Gothic, SpellForce oraz The Guild, które po bankructwie firmy w 2011 roku zostały przejęte przez holding Nordic Games (obecnie THQ Nordic).

Historia

Firma JoWooD Productions Software GmbH została założona w roku 1995, w niewielkim targowym miasteczku Ebensee, a jej twórcami byli Johann Schilcher oraz Andreas Tobler. Niedługo później jej siedziba została przeniesiona do oddalonego o niecałe 100 km miasta Liezen. Wśród pierwszych gier wydanych przez JoWooD znalazły się zarówno produkcje własne (np. Industry Giant, Traffic Giant czy The Sting! Kariera Gangstera), jak i gry deweloperów zewnętrznych (np. Panzer Elite oraz cykl Alien Nations). W roku 2000 firma zmieniła formę prawną, przekształacając się w JoWooD Productions Software AG.

W latach 2001-2005 kapitał pozyskany dzięki emisji akcji przyczynił się do dynamicznego rozwoju firmy, która ze spółki lokalnej stała się jednym z liczących się wydawców europejskich. Do najważniejszych gier z tego okresu zaliczyć należy takie produkcje, jak Rally Trophy, Transport Giant, ARX Fatalis, Silent Storm, serie Aquanox, Etherlords oraz Sąsiedzi z Piekła Rodem. JoWooD współpracowało również chętnie z polskimi deweloperami, wydając m.in. takie tytuły, jak Archangel i Gorky Zero: Fabryka Niewolników studia Metropolis Software, czy Cold Zero: Ostatni Sprawiedliwy autorstwa Drago Entertainment. W tym samym czasie w portfolio wydawniczym firmy pojawiły się też jedne z jej najważniejszych marek: Gothic, SpellForce oraz The Guild.

W listopadzie 2006 roku JoWooD Productions ogłosiło przejęcie amerykańskiego Dreamcatcher Interactive, co w dużym stopniu ułatwiło firmie ekspansję na tamtejszy rynek. W kolejnych latach JoWooD zaprezentowało jednak światu stosunkowo niewielką liczbę nowych, liczących się gier, wśród których na wyróżnienie zasługuje w zasadzie tylko seria Painkiller (przejęta od Dreamcatcher Interactive). W okresie tym praktycznie zanikła też własna działalność deweloperska firmy. Główny nacisk położono zaś na kolejne odsłony kluczowych dla firmy marek, a także stopniowe poszerzanie sieci dystrybucji, czego efektem było m.in. podpisanie w roku 2009 umowy z firmą Valve, obejmującą sprzedaż cyfrowych wersji gier JoWooD na platformie Steam. W tym samym roku nazwa firmy została zmieniona na JoWooD Entertainment AG. W październiku 2010 roku spółka przeniosła swą siedzibę do Wiednia.

Niestety od tego czasu kondycja finansowa firmy zaczęła drastycznie się pogarszać, zmuszając ją do przeprowadzenia gruntownej restrukturyzacji. 21 kwietnia 2011 roku, wobec fiaska rozmów z potencjalnymi inwestorami, JoWooD Entertainment ogłosiło bankructwo. Dwa miesiące później własność intelektualna firmy wraz z podległym jej studiem Quantic Lab zostały nabyte przez firmę Wingefors Invest oraz jej spółkę zależną GO Game Outlet AB. W sierpniu 2011 roku powiązany z nią holding Nordic Games AB (obecnie THQ Nordic) oznajmił, że przejął prawa do wszystkich marek i produktów JoWooD oraz części jej podmiotów zależnych (w tym firmy Dreamcatcher Interactive i jej marki The Adventure Company). Jednocześnie ogłoszono, że nazwy JoWooD oraz The Adventure Company pozostaną w użyciu jako marki wydawnicze Nordic Games.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez JoWooD Entertainment AG.

Wiadomości o firmie JoWooD Entertainment AG

12 dni pełnych niespodzianek na GOG-u. Piąta z nich ucieszy fanów Gothica

12 dni pełnych niespodzianek na GOG-u. Piąta z nich ucieszy fanów Gothica

Platforma GOG świętuje swoje 17. urodziny. Piątego dnia wirtualnej „imprezy” do GOG Preservation Program dołączyło 7 gier, wśród których prym wiodą produkcje spod szyldu Gothic.

gry

Krystian Pieniążek

30 września 2025 07:11

12 dni pełnych niespodzianek na GOG-u. Piąta z nich ucieszy fanów Gothica
Znaczniki misji to jedna z najlepszych rzeczy, jakie spotkały gry RPG z otwartym światem

Znaczniki misji to jedna z najlepszych rzeczy, jakie spotkały gry RPG z otwartym światem

Start mojej przygody z RPG z otwartym światem to męczarnia związana z błądzeniem i szukaniem celów misji. Począwszy od Obliviona, sytuacja uległa jednak zmianie, dzięki czemu eksploracja stała się dla mnie prawdziwą przyjemnością.

opinie

Krystian Pieniążek

11 sierpnia 2025 13:30

Znaczniki misji to jedna z najlepszych rzeczy, jakie spotkały gry RPG z otwartym światem
Niezapomniana trylogia Gothic trafi na PlayStation i Xboxa. Piękna rocznica serii będzie obchodzona z hukiem

Niezapomniana trylogia Gothic trafi na PlayStation i Xboxa. Piękna rocznica serii będzie obchodzona z hukiem

Klasyczna trylogia Gothic zadebiutuje w przyszłym roku na konsolach PlayStation oraz Xbox. Tym samym otrzymaliśmy potwierdzenie istnienia Gothic 3 Classic.

gry

Marcin Bukowski

1 sierpnia 2025 21:21

Niezapomniana trylogia Gothic trafi na PlayStation i Xboxa. Piękna rocznica serii będzie obchodzona z hukiem
Polski Splinter Cell. Gorky Zero był tanią i zaskakująco dobrą produkcją znad Wisły

Polski Splinter Cell. Gorky Zero był tanią i zaskakująco dobrą produkcją znad Wisły

Gorky to jedna z niesłusznie zapomnianych serii, które niegdyś stanowiły jedną z wizytówek polskiego „gamedevu”. Jej druga część, czyli Gorky Zero: Fabryka niewolników, była zaś produkcją stanowiącą swoistą odpowiedź na święcącego wówczas triumfy Splinter Cella.

opinie

Krystian Pieniążek

1 marca 2025 20:00

Polski Splinter Cell. Gorky Zero był tanią i zaskakująco dobrą produkcją znad Wisły
Sprawdź swoją wiedzę o Gothicu na żywo. Już w ten wtorek odbędą się quizy poświęcone najbardziej polskiej z „polskich” gier

Sprawdź swoją wiedzę o Gothicu na żywo. Już w ten wtorek odbędą się quizy poświęcone najbardziej polskiej z „polskich” gier

W najbliższy wtorek w wielu miejscach w całej Polsce odbędą się quizy tematyczne poświęcone serii Gothic. To doskonała okazja, by sprawdzić swoją wiedzę na temat tych kultowych gier i jednocześnie świetnie się bawić.

gry

Marcin Bukowski

18 stycznia 2025 18:07

Sprawdź swoją wiedzę o Gothicu na żywo. Już w ten wtorek odbędą się quizy poświęcone najbardziej polskiej z „polskich” gier
Ceny gier z serii Gothic na Steamie podskoczyły ponad dwukrotnie. Polacy płacą prawie najwięcej na świecie

Ceny gier z serii Gothic na Steamie podskoczyły ponad dwukrotnie. Polacy płacą prawie najwięcej na świecie

Cała seria Gothic znacząco podrożała na Steamie. Za zestaw Universe Edition zapłacimy teraz ponad trzy razy więcej.

gry

Marcin Bukowski

10 stycznia 2025 14:32

Ceny gier z serii Gothic na Steamie podskoczyły ponad dwukrotnie. Polacy płacą prawie najwięcej na świecie
„Czy było warto? Zostawię to wam”. Wyceniony na blisko 700 tys. zł stream z Gothica 2 dobiegł końca

„Czy było warto? Zostawię to wam”. Wyceniony na blisko 700 tys. zł stream z Gothica 2 dobiegł końca

Zapowiadany basenowy stream z Gothica 2 Andrzeja Śledzia wreszcie się odbył. Internetowy twórca treści zobowiązał się do tego w ramach zbiórki na rzecz powodzian, która osiągnęła olbrzymi sukces.

gry

Kamil Kleszyk

17 listopada 2024 20:12

„Czy było warto? Zostawię to wam”. Wyceniony na blisko 700 tys. zł stream z Gothica 2 dobiegł końca
Twórcy Gothica i Elexa zwrócili się do Polaków: „Wykonaliście kawał niesamowitej roboty”

Twórcy Gothica i Elexa zwrócili się do Polaków: „Wykonaliście kawał niesamowitej roboty”

Zespół Pithead Studios jest pod wrażeniem polskich fanów Gothica, wliczając w to szeregowych graczy, streamerów i twórcóm modyfikacji pokroju Kronik Myrtany.

gry

Jakub Błażewicz

15 listopada 2024 16:55

Twórcy Gothica i Elexa zwrócili się do Polaków: „Wykonaliście kawał niesamowitej roboty”
Zbiórka charytatywna na powodzian ze streamem z Gothica 2 przekroczyła 670 tys. złotych. Andrzej Śledź podał termin transmisji

Zbiórka charytatywna na powodzian ze streamem z Gothica 2 przekroczyła 670 tys. złotych. Andrzej Śledź podał termin transmisji

Jedna ze zbiórek pieniędzy na pomoc powodzianom przekroczyła już 670 tys. złotych. Organizator ogłosił datę rozpoczęcia streama z Gothica 2.

gry

Maciej Gaffke

14 października 2024 10:20

Zbiórka charytatywna na powodzian ze streamem z Gothica 2 przekroczyła 670 tys. złotych. Andrzej Śledź podał termin transmisji
18 lat temu padłem ofiarą porywacza. Był nim Gothic 3, który wywołał we mnie syndrom sztokholmski

18 lat temu padłem ofiarą porywacza. Był nim Gothic 3, który wywołał we mnie syndrom sztokholmski

Gothic 3 zabrał mi grubo ponad 100 godzin życia i, częściowo za sprawą kiepskiego komputera, wywołał we mnie coś na kształt syndromu sztokholmskiego. Dziś mój niegdysiejszy „porywacz” wkroczył w dorosłość.

gry

Hubert Śledziewski

13 października 2024 18:05

18 lat temu padłem ofiarą porywacza. Był nim Gothic 3, który wywołał we mnie syndrom sztokholmski

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl