Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka World War III: Black Gold (PC)

World War III: Black Gold PC

World War III: Black Gold to wyprodukowana przez polskie studio deweloperskie Reality Pump strategia czasu rzeczywistego (RTS), ukazująca fikcyjny konflikt zbrojny pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, Rosją i Irakiem.

Strategiczne | RTS | współczesne konflikty | multiplayer | polskie

PC Windows
Okładka World War III: Black Gold (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

30października2001

30października2001

pudełko PL

World War III: Black Gold to gra z gatunku strategii czasu rzeczywistego, opowiadająca historię wojny rozpoczętej w 2001 roku o wyczerpujące się złoża ropy naftowej. Gracz może dowodzić siłami każdej ze stron konfliktu, tj. Stany Zjednoczone, Rosja, Irak. Na każdą ze stron przypadają po dwie kampanie zawierające średnio po pięć misji każda. Walka toczona jest przy pomocy jednostek naziemnych i powietrznych. Jedynym dostępnym surowcem w grze jest ropa naftowa, zamieniana na gotówkę bezpośrednio po wydobyciu bez procesu przetwarzania.

Rozgrywka toczy się w trójwymiarowym środowisku, pozwalającym na dowolne ustawienie kamery w każdej płaszczyźnie oraz dokonywanie zbliżeń i oddaleń. Teren oraz wszystkie obiekty występujące w grze są trójwymiarowe, posiadają zróżnicowane i dynamicznie zmieniające się parametry fizyczne (np. pojazdy szybciej poruszają się po drogach, a znacznie wolniej na piasku). Świat przedstawiony jest w postaci trójwymiarowej mapy, na której: prowadzimy działania wojenne, dowodzimy swoimi jednostkami, budujemy budynki, zamawiamy nowe jednostki, wydobywamy surowce oraz prowadzimy badania naukowe. W trakcie gry następują zmiany pory dnia i nocy oraz zmiany warunków pogodowych, co wpływa znacząco na rozgrywkę.

Gra może się toczyć równolegle na jednej lub maksymalnie na czterech planszach. Transport jednostek pomiędzy planszami zapewniają ciężkie samoloty lub śmigłowce transportowe. Lotnictwo może dowolnie przemieszczać się pomiędzy planszami. Podczas walk jednostki zdobywają doświadczenie bojowe bezpośrednio wpływające na ich skuteczność w walce. W trakcie gry i postępującego rozwoju techniki nowsze modele jednostek wypierają starsze. Wynalazki dokonywane są w centrach naukowych usytuowanych bezpiecznie z dala od rejonu działań wojennych. Prace nad nowymi technologiami kosztują sporą ilość gotówki, jednak raz zdobyta technologia pozostaje dostępna do końca gry.

  • Możliwość przejmowania budynków i pojazdów wroga.
  • Pojazdy i broń występujące na współczesnym polu walki.
  • Limitowana amunicja, która musi być dostarczana przez pojazdy zaopatrzenia.
  • Występowanie jednostek sabotażowych.
  • Przejrzysty system broni: przeciwlotnicza, przeciwpancerna, burząca, chemiczna, masowego rażenia; pozwalający na skuteczne wykorzystywanie luk w obronie przeciwnika. Każdy obiekt ma swoje silne i słabe strony.
  • Możliwość definiowania własnych modeli pojazdów z gotowych elementów.
  • W grze występuje warstwa podziemna reprezentowana przez sieć tuneli, mogących służyć do komunikacji pod dnem rzek lub pod wysokimi górami.
  • Występowanie artefaktów dających: pieniądze, nowe technologie, amunicję, naprawę jednostek, odsłaniających mapę oraz specjalnych.
Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer  

Nośnik: 1 CD

Ocena gry 7.49 / 10 na podstawie 348 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 79 PLN

Gry podobne do World War III: Black Gold

Wymagania wiekowe World War III: Black Gold

12+

World War III: Black Gold - recenzja gry

Recenzja 7 listopada 2001, 12:47

Do wykonania mamy sześć kampanii (dwie dla każdego kraju) po pięć misji każda, połączonych spójną fabułą. W każdej musimy osiągnąć różnorodne, z góry narzucone cele, lecz nieraz podczas zadania otrzymujemy kolejne rozkazy. Widać, że twórcy starali się maksymalnie urozmaicić stary i wysłużony schemat „buduj bazę i niszcz wroga”, dla przykładu już w drugiej misji po stronie amerykańskiej musimy przejąć wrogiego jeepa, później niepostrzeżenie przeniknąć do jego bazy, ukraść pojazd minujący, zaminować kluczowe punkty obrony i dopiero wówczas zaatakować. W kampanii rosyjskiej zastosowano też znane z serii Earth 2150 rozwiązanie, polegające na stałej rozbudowie bazy głównej i budowie baz pomocniczych na potrzeby kolejnych operacji, z możliwością dowolnego przełączania się między nimi oraz transportowania pojazdów i broni. Jak wiadomo pozwala to na toczenie walk w kilku miejscach równocześnie. Można też zejść do podziemi i drążyć specjalne tunele oraz korzystać z umiejętności wojsk inżynieryjnych, budować mosty pontonowe i fortyfikacje. Jednostki posiadają ograniczoną ilość amunicji, co zmusza graczy do ciągłego zaopatrywania oddziałów. Odziały nasze zwiększają również swoje umiejętności i doświadczenie w miarę rozgrywania kolejnych bitew. Wszystkie te zabiegi uatrakcyjniają grę i czynią ją mniej schematyczną, jednak i tu odnoszę wrażenie, że jest to kolejny zlepek starych rozwiązań stosowanych w Earth 2150.