Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry Strategiczne

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku strategiczne ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

PlayStation
Sony PlayStation 4147Sony PlayStation 368Sony PlayStation 247Sony PlayStation 116PlayStation Portable36PlayStation Vita44
Mobile
Android390Apple iOS461Windows Phone47
Więcej
Mniej
Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden

Strategiczne 4 grudnia 2018

Trójwymiarowa taktyczna gra strategiczna z elementami skradanki oraz walką rozgrywaną w systemie turowym. Podczas zabawy w Mutant Year Zero: Road to Eden trafiamy do postapokaliptycznego świata, gdzie kierując grupą mutantów, staramy się odnaleźć mityczny Eden.

PCPS4XONE

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

PC

Anno 1800
Anno 1800

Strategiczne 26 lutego 2019

Kolejna odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych firmy Ubisoft, którego rozwijaniem od 2011 roku zajmuje się znane z serii The Settlers studio Blue Byte Software. Podobnie jak w poprzednich częściach cyklu, osadzonych w kilku odmiennych epokach historycznych, w grze Anno 1800 wcielamy się w rolę zarządcy, którego zadaniem jest stworzenie dobrze prosperującej metropolii. Naszą misję rozpoczynamy jedynie ze skromną osadą oraz garstką poddanych, a głównym celem rozgrywki jest pozyskiwanie surowców, wznoszenie kolejnych budynków oraz tworzenie skomplikowanych łańcuchów produkcyjnych, pozwalających na możliwie szybki rozwój miejskiej infrastruktury. Podczas zabawy musimy też zadbać o zaspokajanie rozmaitych potrzeb naszych mieszkańców oraz odpowiednie zbalansowanie budżetu, który w trudnych momentach możemy załatać np. poprzez handel towarami czy podwyższenie podatków. Istotnym elementem zabawy jest również dyplomacja, dzięki której możemy nawiązywać rozmaite stosunki i sojusze lub toczyć wojny z sąsiadami.

PC

RimWorld
RimWorld

Strategiczne 17 października 2018

Osadzona w realiach science-fiction gra strategiczna, w której zajmujemy się zarządzaniem pozaziemską kolonią. Za jej powstanie odpowiada debiutujące niezależne studio Ludeon, założone przez byłego członka Irrational Games, pracującego m.in. przy serii BioShock. Akcja gry toczy się w przyszłości, w której ludzkość skolonizowała szereg obcych systemów, lecz oddalone od siebie kolonie są z reguły zdane wyłącznie na własne siły. Podczas zabawy obejmujemy dowództwo nad niewielką grupką ocalałych z katastrofy statku kolonistów, a naszym zadaniem jest rozwój i dbanie o bezpieczeństwo bazy. Poza wznoszeniem budynków, zdobywaniem żywności i surowców, musimy też przypisać poszczególnym kolonistom zadania adekwatnie do ich umiejętności. RimWorld wyróżnia się rozbudowanym taktycznie systemem walki, oraz trzema niezależnymi mechanizmami sztucznej inteligencji, które podczas gry – w zależności od rozwoju sytuacji - losowo generują kolejne wątki fabularne, dbając o odpowiednią dramaturgię rozgrywki.

PC

They Are Billions
They Are Billions

Strategiczne 2019 (wczesny dostęp od 12 grudnia 2017)

Steampunkowa strategia czasu rzeczywistego, w której musimy bronić kolonię ludzką przed gigantycznymi hordami zombie. They Are Billions powstało za sprawą twórców Lords of Xulima: A Story of Gods and Humans. Podstawowym zadaniem gracza jest nadzorowanie i rozwój bazy. Wymaga to gromadzenia surowców, stawiania i ulepszania budynków, tworzenia sieci energetycznej itp. Stałym zagrożeniem są gigantyczne armie zombie – silnik gry jest w stanie wygenerować nawet 20 tysięcy żywych trupów. Aby ochronić się przed nimi, konieczne jest budowanie struktur obronnych, takich jak mury czy wieżyczki, jak również wynajmowanie i szkolenie najemników zdolnych walczyć z martwakami. Gra oferuje też opcję aktywnej pauzy, podczas której możemy swobodnie wydawać rozkazy. Wszystkim tym możemy bawić się w obszernej kampanii fabularnej z misjami o zróżnicowanych celach lub w trybie survivalowym, gdzie zostajemy wrzuceni na losowo wygenerowaną mapę i naszym zadaniem jest przetrwanie stu dni.

PC

Frostpunk
Frostpunk

Strategiczne 24 kwietnia 2018

Opracowana przez rodzime 11bit Studios gra strategiczno-przygodowa z elementami survivalu. Akcja Frostpunk osadzona została w fikcyjnym świecie o nieprzyjaznym, mroźnym klimacie, który w istotny sposób wpłynął na kształt społeczeństwa. Aby przetrwać, ludzie postawili tu bowiem na energię generowaną przez silniki parowe. Wszystko to jednak nie wystarcza, a społeczeństwo w obecnej formie nie zdaje egzaminu, tak więc aby ocaleć - musi diametralnie się zmienić. Rozgrywka skupia się na aspektach survivalowych, które w przeciwieństwie do większości podobnych produkcji nie opierają się jednak wyłącznie na zbieraniu i zarządzaniu surowcami. Równie ważną rolę odgrywają za to elementy strategiczne oraz konieczność dokonywania trudnych i niejednoznacznych moralnie decyzji. Całość okraszona została oryginalną oprawą graficzną, w której reprezentujące naturę zimne barwy kontrastują z ciepłymi kolorami, symbolizującymi pozostałości po cywilizacji.

PCPS4XONE

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

PC

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

PC

Total War: Three Kingdoms
Total War: Three Kingdoms

Strategiczne 7 marca 2019

Dwunasta główna odsłona strategicznego cyklu Total War. Produkcja po raz pierwszy w historii serii zabiera graczy do starożytnych Chin, w czasy, gdy Państwo Środka było podzielone na trzy rywalizujące ze sobą królestwa. Produkcja łączy w sobie cechy klasycznego RTS-a oraz strategi turowej.

PC

Jurassic World Evolution
Jurassic World Evolution

Strategiczne 12 czerwca 2018

Przygotowana przez doświadczoną ekipę studia Frontier Developments (m.in. cykl Rollercoaster Tycoon) strategia ekonomiczna, której akcja toczy się w uniwersum wykreowanym na potrzeby filmowej serii Jurassic Park/Jurassic World. Akcja gry przenosi nas w niedaleką przyszłość, kiedy to ludzkości udało się opracować technologię pozwalającą na odtworzenie DNA prehistorycznych gadów. Podczas zabawy wcielamy się zaś w rolę zarządcy parku rozgrywki, w którym ludzie mogą na własne oczy zobaczyć przywrócone do życia dinozaury. Zgodnie z regułami gatunku do naszych obowiązków należy nie tylko tworzenie i prezentowanie odwiedzającym kolejnych gatunków gadów, ale także dbanie o całą infrastrukturę parku oraz zapewnienie turystom bezpieczeństwa i całego szeregu zróżnicowanych atrakcji. Głównym aspektem Jurassic World: Evolution jest jednak aspekt ekonomiczny, a wszystkie działania gracza powinny być podporządkowane temu, aby nieustannie inwestować w rozwój parku i bogacić się.

PCPS4XONE

Battlefleet Gothic: Armada 2
Battlefleet Gothic: Armada 2

Strategiczne 24 stycznia 2019

Kosmiczny RTS, w którym dowodzimy gwiezdnymi flotami toczącymi bitwy w świecie Warhammera 40,000. Gra pozwala pokierować siłami 12 frakcji i koncentruje się na taktycznej stronie wojny, oferując kilka kampanii fabularnych oraz potyczki multiplayer.

PC

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC

Age of Empires IV
Age of Empires IV

Strategiczne 2020

Czwarta pełnoprawna odsłona słynnego cyklu strategii czasu rzeczywistego, zaliczanych do jednych z najważniejszych przedstawicieli swojego gatunku. W odróżnieniu od poprzednich części serii, opracowanych przez nieistniejące już Ensemble Studios, za stworzenie czwórki odpowiedzialna jest ekipa Relic Entertainment, znana głównie za sprawą takich serii jak Company of Heroes czy Warhammer 40,000: Dawn of War. Pod względem mechaniki Age of Empires IV pozostaje jednak wierne schematowi wypracowanemu przez swoich cenionych poprzedników. Podczas zabawy gracze stają więc na czele wybranej cywilizacji (do ich dyspozycji oddano nacje europejskie, azjatyckie oraz arabskie) i prowadzą ją przez kolejne etapy rozwoju. W trakcie zabawy pozyskujemy surowce, wznosimy kolejne budynki oraz wystawiamy do boju potężne i zróżnicowane armie. Oprócz wariantów rozgrywki dla pojedynczego gracza produkcja oferuje oczywiście rozbudowany tryb multiplayer, w ramach którego stajemy w szranki z innymi dowódcami z całego świata.

PC

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

PCSwitchiOS

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

Factorio
Factorio

Strategiczne 2019 (wczesny dostęp od 24 grudnia 2012)

Niezależna strategia ekonomiczna, w której zajmujemy się rozbudową i zarządzaniem siecią fabryk na niebezpiecznej obcej planecie. Tytuł został opracowany przez dwóch czeskich programistów, czerpiących wzorce z klasycznych tytułów pokroju SimCity, Civilization i Transport Tycoon. Do naszych obowiązków w grze należy troszczenie się odpowiednie zasoby surowców, niezbędnych do wznoszenia kolejnych budynków, ustawiczny rozwój naszych włości i wprowadzanie nowych technologii, wynajdywanych w specjalnych centrach badawczych. Musimy zadbać również o bezpieczeństwo naszych fabryk, nieustannie atakowanych przez rdzennych mieszkańców planety. Wszystkie elementy łączy dosyć złożony system zależności, gdyż fabryki to nie tylko same budynki, ale także ich wyposażenie, uzbrojenie oraz odpowiedni system transportowy. Oprawa gry jest dość minimalistyczna i wykonana została w prostym, dwuwymiarowym stylu graficznym, który nie odciąga uwagi graczy od samej rozgrywki.

PC

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Red Alert

Strategiczne 9 listopada 1996

Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej strategii czasu rzeczywistego Command & Conquer, opracowanej przez Westwood Studios. Tym razem autorzy przedstawiają alternatywną wersję świata, w którym II wojna światowa miała zupełnie inne strony konfliktu niż te znane z kart historii.

PCPS1

Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer II

Strategiczne 28 września 2017

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych tworzonych przez studio Creative Assembly. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, tym razem gracze nie trafiają do Starego Świata, lecz udają się w podróż na zachód, by rozegrać wojnę na czterech kontynentach zwanych Ulthuan, Naggaroth, Południowe Ziemie oraz Lustria. W konflikcie biorą udział cztery rasy, czyli elfy wysokiego rodu, mroczne elfy, jaszczuroludzie oraz skaveni. Poszczególne frakcje walczą o kontrolę nad Wielkim Wirem, który mogą wzmacniać lub rozpraszać przy pomocy rozmaitych rytuałów. Rozgrywka w Total War: Warhammer II ponownie wspiera się na dwóch filarach. Podczas gdy na mapie strategicznej przemieszczamy armie, zarządzamy gospodarką i rozbudowujemy miasta (wszystko to w trybie turowym), bitwy toczone są w czasie rzeczywistym na oddzielnym ekranie. Każde z ugrupowań ma unikalne mechaniki, jednostki i bohaterów. Ponadto posiadacze pierwszej i drugiej części serii mogą pobrać olbrzymią mapę będącą połączeniem terenów dostępnych w obu grach. W ten sposób otrzymują możliwość rozegrania kampanii w epickiej skali, kontrolując dowolną frakcję z jedynki lub dwójki.

PC

Jon Shafer's At the Gates
Jon Shafer's At the Gates

Strategiczne 23 stycznia 2019 (wczesny dostęp od 30 stycznia 2015)

Turowa gra strategiczna studia Conifer Games, na którego czele stanął Jon Shafer – jeden z głównych projektantów Sid Meier’s Civilization V. Akcja gry At the Gates toczy się w schyłkowym okresie panowania Imperium Rzymskiego, a gracze obejmują kontrolę nad niewielkim barbarzyńskim plemieniem, które pragnie wykorzystać gasnącą potęgę mocarstwa do osiągnięcia dominującej pozycji w Europie. Całą zabawę rozpoczynamy z niewielkim zapleczem, eksplorując niegościnne ziemie i gromadząc surowce. Z czasem przenosimy się na bardziej żyzne tereny i rozpoczynamy handel oraz współpracę z innymi nacjami, by następnie wykorzystać je do własnych celów i zniszczyć. Główne wyzwanie stanowią jednak mocno ograniczone zapasy surowców, zmuszające graczy do ich nieustannego poszukiwania. W grze nie zabrakło oczywiście bitew, podczas których ważne jest nie tylko stosowanie rozmaitych manewrów taktycznych, ale również umiejętne wykorzystanie rzeźby terenu oraz zmieniających się pór roku.

PC

Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death
Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death

Strategiczne 22 marca 2000

Drugie i tym razem samodzielne rozszerzenie do wydanej wiosną 1999 roku strategii turowej Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. Fabuła dodatku zatytułowanego The Shadow of Death obraca się wokół nekromanty Sandro, który dla własnych korzyści manipuluje czwórką bohaterów, aby za ich pomocą połączyć dwa artefakty o potężnej mocy i uzyskać władzę nad światem. Jedynie współdziałanie wspomnianej czwórki może powstrzymać złoczyńcę od realizacji jego niecnych planów. Prócz pełnej zawartości gry podstawowej, opisywane rozszerzenie niesie ze sobą przede wszystkim siedem nowych kampanii (z możliwością wybrania poziomu trudności) oraz 38 scenariuszy, w których pojawia się m.in. 8 nowych typów terenu. Poza tym, w grze znalazło się dziesięć nowych teleportów oraz niedostępne wcześniej artefakty, wraz z zupełnie nową opcją łączenia ich w jeden "superartefakt". Całość uzupełnia kolejna garść poprawek i ulepszeń na gruncie mechaniki.

PC

Age of Empires III
Age of Empires III

Strategiczne 18 października 2005

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.

PC

Northgard
Northgard

Strategiczne 7 marca 2018

Strategia czasu rzeczywistego osadzona w fantastycznym świecie wikingów oraz mitologii skandynawskiej. W Northgard dowodzimy grupą nordyckich wojowników, którzy po wielu latach żmudnej eksploracji natrafili na owiany tajemnicą, bogaty ląd. Aby okryć się sławą, będą oni musieli stawić czoła niebezpieczeństwom czyhającym na nich w nowym świecie. Mechanika rozgrywki w Northgard wzorowana jest na klasycznych RTS-ach, pokroju Age of Empires, Age of Mythology czy The Settlers. Poza standardowym pozyskiwaniem surowców, rozbudową osady i walką, gra oferuje elementy survivalowe, a jednym z głównych zadań gracza jest zapewnienie swojemu klanowi przetrwania podczas długich i niezwykle mroźnych zim. Do naszych przeciwników w bezpośrednich starciach należą m.in. krwiożercze wilki, nieumarli wojownicy oraz inne mityczne stwory, w tym giganty, z którymi można spróbować się sprzymierzyć. Northgard oferuje trójwymiarową grafikę z klasycznym widokiem izometrycznym, utrzymaną w lekko komiksowym stylu.

PC

Might & Magic: Heroes VII
Might & Magic: Heroes VII

Strategiczne 29 września 2015

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.

PC

Kingdom: Two Crowns
Kingdom: Two Crowns

Strategiczne 11 grudnia 2018

Kolejne wcielenie minimalistycznej strategii czasu rzeczywistego z elementami RPG, za którego opracowaniem stoi niezależne studio noio. Podobnie jak w oryginalnym Kingdom znanym z komputerów osobistych i urządzeń mobilnych gracz wciela się tutaj w króla, którego zadaniem jest zadbanie o bezpieczeństwo poddanych i zapewnienie im dobrobytu. W odróżnieniu od pierwowzoru w Kingdom: Two Crowns można bawić się nie tylko w pojedynkę, ale i w towarzystwie drugiego gracza. W trakcie rozgrywki akcję obserwujemy z boku – sam jej schemat oparto natomiast na dwóch filarach, czyli eksploracji (podczas której pozyskujemy złoto, by następnie przekazać je napotkanym osadnikom) oraz rozbudowie oddanej w nasze ręce osady. Drugi z wymienionych aspektów gry objawia się tak poprzez wznoszenie budynków produkcyjnych i tworzenie narzędzi przez poddanych, jak konstruowanie rozmaitych fortyfikacji. Umocnienia przydają się z kolei po zapadnięciu zmroku, kiedy to nasze włości są atakowane przez agresywne trolle; musimy wówczas zwracać szczególną uwagę na koronę, gdyż przejęcie jej przez adwersarzy owocuje zakończeniem zmagań. Na szczęście z pomocą przychodzą rozmaite perki kolekcjonowane w toku kolejnych wypraw. Całość okraszono prostą, aczkolwiek przyjemną dla oka oprawą graficzną zrealizowaną w technice pixel art.

PCPS4XONESwitchANDiOS