Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Age of Empires IV (PC)
OkładkaAge of Empires IV (PC)

Age of Empires IV PC

Age of Empires 4 | AoE4

Age of Empires IV to czwarta pełnoprawna odsłona słynnego cyklu strategii czasu rzeczywistego, osadzona w średniowieczu. Za jej stworzenie odpowiedzialna jest ekipa Relic Entertainment, znana z takich serii jak Company of Heroes czy Warhammer 40,000: Dawn of War.

Strategiczne | ekonomiczne | RTS | średniowiecze | historyczne | Xbox Game Pass | Find Your Next Game | E3 2021

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Age of Empires IV Premiera PC

28października202133dni

Steam

28października2021

Age of Empires IV jest czwartą odsłoną bestsellerowego cyklu RTS-ów, nad którym pieczę wydawniczą sprawuje firma Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części serii, tworzonych przez zespół Ensemble Studios, produkcja została opracowana przez studio Relic Entertainment, czyli autorów dwóch pierwszych gier spod szyldu Homeworld, serii Warhammer 40,000: Dawn of War oraz cyklu Company of Heroes.

Fabuła

Akcja gry Age of Empires IV toczy się w średniowieczu. Każda z czterech kampanii fabularnych prezentuje wydarzenia rozgrywające się na przestrzeni setek lat. Przykładem może być kampania poświęcona Normanom, którą rozpoczyna bitwa pod Hastings w 1066 roku, a kończy podpisanie Wielkiej Karty Swobód w 1215 roku. W grze pojawiają się również rozmaite postacie historyczne, obecne podczas rozgrywki jako silniejsze jednostki. W przerwach pomiędzy rozdziałami możemy oglądać specjalne miniprogramy dokumentalne, stanowiące wprowadzenie do wydarzeń przedstawionych w kolejnej misji.

Mechanika

Age of Empires IV pozostaje wierne schematowi wypracowanemu przez swoich poprzedników, jednak wprowadza również sporo nowych rozwiązań. Obserwując akcję z lotu ptaka, pozyskujemy surowce (czyli złoto, drewno i żelazo) oraz pożywienie, wznosimy budynki wojskowe i ekonomiczne, a także wystawiamy do boju potężne i zróżnicowane armie. W miarę postępów przechodzimy do kolejnych er, czyli etapów rozwoju, co stanowi namacalny dowód naszej rosnącej potęgi.

W trakcie rozgrywki stajemy na czele jednej z ośmiu cywilizacji. Do naszej dyspozycji oddano między innymi Chiny, Sułtanat Delhi, Anglię oraz Mongolię. Każdą z nacji gra się przy tym nieco inaczej, bowiem deweloperzy dołożyli starań, by posiadały one indywidualne mocne i słabe strony oraz unikalne jednostki i możliwości. Siłę Chińczyków stanowi więc korzystanie z prochu strzelniczego, a jej unikalną cechą jest system dynastyczny, który zapewnia jej ciekawe bonusy. Sułtanat Delhi koncentruje się na obronie i badaniach naukowych, może wystawiać do walki potężne słonie bojowe, a także ma pod swoimi rozkazami mnichów, czyli specjalne jednostki potrafiące przyspieszać badania i ulepszać technologię. Mongołowie z kolei, jako lud koczowniczy, umieją przenosić swoje bazy z miejsca na miejsce, a także od samego początku rozgrywki dysponują jednostkami kawalerii. Co zaś tyczy się Anglików – ich mocną stroną są przede wszystkim budowane przez nich zamki i twierdze, natomiast jednostką, której pozostałe nacje mogą im pozazdrościć, są specjalni łucznicy, wyposażeni w długie łuki pozwalające im ostrzeliwać wrogów z większej odległości.

Na większym niż miało to miejsce dotychczas zróżnicowaniu cywilizacji, zmiany wprowadzone w Age of Empires IV się nie kończą. W grze zaimplementowano między innymi mechanikę ukrywania swoich jednostek w lasach, co pozwala nam organizować zasadzki na wrogie oddziały, a także atakować z zaskoczenia bazę nieprzyjaciela, który nie zdążył jeszcze wykarczować drzew porastających okoliczne tereny. Ponadto mury obronne budowane wokół miast nie pełnią już jedynie funkcji przeszkody dla wrogich wojsk. Możemy bowiem umieszczać na nich swoje jednostki, które wezmą aktywny udział w obronie twierdzy przed naporem nieprzyjaciół. Oczywiście atakujący nie są w tej sytuacji bezradni i mogą na przykład zrobić użytek z machin oblężniczych.

Tryby gry

Oprócz wariantów rozgrywki dla pojedynczego gracza (kampanie fabularne, gra swobodna) Age of Empires IV oferuje rozbudowany tryb multiplayer, w ramach którego stajemy w szranki z dowódcami z całego świata.

Kwestie techniczne

Oprawa graficzna gry Age of Empires IV prezentuje wysoki poziom wykonania. Całość utrzymano przy tym w dość nietypowej stylistyce. O ile bowiem krajobrazy prezentują się bardzo realistycznie, ciesząc oko rozmaitymi detalami, o tyle modele jednostek mogą wydawać się nieco kanciaste i zbyt kolorowe; odrobinę zaburzone są również proporcje, przez co nasi poddani sprawiają wrażenie zbyt dużych na tle budynków. W ten sposób jednak autorzy chcieli pozwolić graczom szybko zorientować się w sytuacji panującej na mapie, a zwłaszcza na polu walki podczas bitewnego zgiełku.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet  

Oczekiwania czytelników: 8.9 / 10 na podstawie 911 głosów czytelników.

Age of Empires IV cena w dniu premiery: 214,99 PLN

Wymagania wiekowe Age of Empires IV: 12+

Age of Empires IV Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i5-6300U 2.4 GHz
  • 8 GB RAM
  • karta grafiki Intel HD 520 lub lepsza
  • 50 GB HDD
  • Windows 10 64-bit
  • Zalecane:
  • Intel Core i5-8600K 3.6 GHz
  • 16 GB RAM
  • karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 lub lepsza
  • 50 GB HDD
  • Windows 10 64-bit