Seria gier Warhammer 40,000: Dawn of War
Warhammer 40,000: Dawn of War to seria gier strategicznych czasu rzeczywistego (RTS) osadzonych w mrocznym i brutalnym uniwersum science fiction. Cykl został wykreowany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment i dopiero jego czwarta odsłona była dziełem innego zespołu – KING Art Games. Funkcję jego wydawcy na przestrzeni lat pełniły firmy THQ, SEGA, Deep Silver i samo Relic Entertainment.
Historia serii Warhammer 40,000: Dawn of War
Seria narodziła się w 2004 roku wraz z premierą gry Warhammer 40,000: Dawn of War. Na przestrzeni dwóch kolejnych lat pojawiły się dwa bogate w zawartość rozszerzenia do tej produkcji: Winter Assault (2005) oraz Dark Crusade (2006). Trzeci i finałowy dodatek (stworzony przez inną firmę – Iron Lore Entertainment) pojawił się w 2008 roku i nosił nazwę Soulstorm.
Druga odsłona serii, czyli Warhammer 40,000: Dawn of War II, ukazała się w 2009 roku i przyniosła znaczącą zmianę charakteru rozgrywki, czyniąc ją bardziej taktyczną. Produkcja doczekała się dwóch rozszerzeń: Chaos Rising (2010) oraz Retribution (2011).
Na premierę części trzeciej fani musieli czekać aż do roku 2017. Warhammer 40,000: Dawn of War III stanowił próbę powrotu do korzeni cyklu i choć doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, to jednak gracze byli dla niego o wiele bardziej surowi. W rezultacie trudno było pokusić się o stwierdzenie, że projekt okazał się sukcesem.
W sierpniu 2025 roku wydano Warhammera 40,000: Dawn of War - Definitive Edition. Mowa o zremasterowanej wersji pierwszej pozycji spod tego szyldu, wzbogaconej o wszystkie rozszerzenia. Na tym nie koniec, gdyż odbywające się w tym samym miesiącu targi gamescom 2025 przyniosły zapowiedź pełnoprawnej czwartej części tego cyklu, czyli Warhammera 40,000: Dawn of War 4.
Uniwersum Warhammer 40,000
Wszystkie tytuły spod tego szyldu zostały osadzone w mrocznym i brutalnym uniwersum Warhammer 40,000 (inaczej WH40K), opracowanym w 1987 roku przez firmę Games Workshop na potrzeby planszowych gier bitewnych. Świat ten stanowi swego rodzaju futurystyczny odpowiednik wcześniejszego uniwersum w klimatach fantasy, które po raz pierwszy pojawiło się jako tło fabularne dla bitewnej gry planszowej Warhammer Fantasy Battle.
Imperator i jego mocarstwo
Akcja gier z serii Dawn of War toczy się w dalekiej przyszłości, w czterdziestym pierwszym tysiącleciu. Już przed wiekami ludzkości udało się skolonizować wiele planet i z pomocą niezwykle zaawansowanej technologii stworzyć prawdziwe międzygwiezdne mocarstwo. Niespodziewane wydarzenia i nieprzewidziane wojny zrujnowały jednak prosperującą cywilizację i rzuciły jej mieszkańców z powrotem w mroki barbarzyństwa, okrucieństwa i podziału.
Ponowne zjednoczenie stało się możliwe dopiero dzięki staraniom Imperatora – niezwykłego przywódcy o wielkiej inteligencji i mocy. Z pomocą wiernej armii podporządkował on sobie najpierw całą Ziemię, a następnie rozsiane po kosmosie ludzkie kolonie, tworząc zupełnie nowe mocarstwo: Imperium Ludzkości. Imperator został śmiertelnie ranny podczas wojny domowej, którą rozpętał jeden z jego najlepszych dowódców, Horus.
Aby ocalić życie monarchy, słudzy Imperatora umieścili go w tzw. Złotym Tronie, tajemniczym urządzeniu z czasów technologicznego rozkwitu ludzkości. Złoty Tron już przez ponad dziesięć tysięcy lat utrzymuje przy życiu rozpadające się ciało Imperatora, podczas gdy zjednoczona ludzkość wyznaje go jako najwyższego boga i nieśmiertelnego władcę oraz obrońcę rasy ludzkiej.
Zmodyfikowani genetycznie superżołnierze, znani jako Space Marines, jak i zwyczajni członkowie imperialnej machiny wojennej, co dzień walczą i umierają z tytułem Imperatora na ustach, gorąco wierząc, że ich jedynym życiowym celem jest walka z wrogami nieśmiertelnego monarchy.
Brutalna rzeczywistość
Życie w świecie Dawn of War nie jest ani łatwe, ani przyjemne. Imperium Ludzkości to opresyjny i brutalny reżim teokratyczny, charakteryzujący się bezlitosnym traktowaniem zarówno przedstawicieli innych ras i gatunków, jak i własnych obywateli. Dowódcy wojskowi nie mają skrupułów przed poświęcaniem swoich żołnierzy i używaniem natychmiastowej egzekucji jako kary za tchórzostwo. Odstępstwo od wiary w boga Imperatora nie jest tolerowane, a bycie mutantem czy też członkiem obcej rasy automatycznie kwalifikuje do eksterminacji. Sytuacji nie polepszają liczne i śmiertelnie niebezpieczne zagrożenia zewnętrzne: ataki wojowniczych Orków, potwornych Tyranidów i Nekronów oraz machinacje demonicznych sił Chaosu. Wizja przyszłości ukazana przez tytuły z serii Dawn of War to mroczny i pesymistyczny świat, w którym istnieje jedynie wojna.
Gameplay w cyklu Warhammer 40,000: Dawn of War
Pierwsza część serii Warhammer 40,000: Dawn of War pozwala nam walczyć o bezpieczeństwo Imperium w modelu rozgrywki przypominającym klasyczne RTS-y. Aby móc wystawić armię, musimy wznieść bazę i zapewnić jej dostawy surowców. Na budowane placówki składają się centra dowodzenia, obiekty rekrutacyjne i produkcyjne, struktury służące do opracowywania ulepszeń, a także umocnienia obronne. Surowce są dwa: punkty rekwizycji i energia. Za ich pomocą możemy przyzywać na pole bitwy oddziały piechoty, maszyny kroczące, ciężkie czołgi, poduszkowce, a także pojazdy artyleryjskie. Oddziały można ulepszać w polu o nowych żołnierzy, jednostki specjalne dodające pewne bonusy, lub też wymieniając standardowe uzbrojenie członków na miotacze ognia, karabiny snajperskie czy wyrzutnie rakiet.
Część druga przynosi znaczące zmiany w mechanice. O ile gra pozostaje w kategorii strategii czasu rzeczywistego, rozgrywka została pozbawiona większości elementów budowania bazy, a jej miejsce zajęły motywy charakterystyczne dla gier RPG. Podczas misji dowodzimy elitarnymi oddziałami składającymi się z ważnych fabularnie postaci i chroniącej ich obstawy. Każdy z herosów posiada unikalne umiejętności, takie jak chwilowa niewidzialność, podkładanie ładunków wybuchowych, rzuty granatami odłamkowymi lub ogłuszającymi, niszczycielskie szarże czy też przedmioty leczące. W odwiedzanych lokacjach możemy znaleźć nowe pancerze oraz rozmaite rodzaje uzbrojenia. Zarządzamy także rozwojem bohaterów w zakresie ich statystyk, mogąc ulepszać ich zdrowie, siłę czy też skuteczność w walce dystansowej.
Wydana w 2017 roku część trzecia stanowi próbę powrotu do mechanik pierwowzoru. Do gry powraca budowanie bazy i trenowanie jednostek w określonych strukturach. Do zwykłych oddziałów i pojazdów dołączają niesłychanie potężne jednostki bohaterskie, które są w stanie samodzielnie dziesiątkować nacierające siły wroga. Zarówno bohaterowie, jak i zwykłe jednostki armii mogą otrzymać ulepszenia zwane doktrynami, które zapewniają nowe umiejętności lub bonusy na polu walki. Pozwala to na dostosowanie swoich sił do preferowanego stylu rozgrywki.
Niemniej dopiero czwarta część serii została w pełni oparta na jej pierwszej odsłonie. Projektując rozgrywkę, deweloperzy ze studia KING Art Games skoncentrowali się na gromadzeniu zasobów, budowie bazy, wystawianiu armii oraz posyłaniu jej do walki z nieprzyjaciółmi.
Odbiór serii Warhammer 40,000: Dawn of War
Pierwsza i druga część serii zostały wysoko ocenione zarówno przez recenzentów, jak i graczy. Trzecia odsłona otrzymała tylko delikatnie niższe oceny wśród krytyków, jednak została mocno skrytykowana przez wielu fanów. Wśród powtarzających się obiekcji występowały oskarżenia o próbę zbliżenia rozgrywki do gatunku MOBA oraz o rezygnację z mrocznego klimatu uniwersum na rzecz barwnej oprawy wizualnej. Znacznie łaskawiej gracze obeszli się z czwartą częścią serii, w momencie zapowiedzi dając jej twórcom spory kredyt zaufania.
Ewolucja serii Warhammer 40,000: Dawn of War
2026
Warhammer 40,000: Dawn of War 4
2025
Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition
2017
Warhammer 40,000: Dawn of War III
2009
Warhammer 40,000: Dawn of War II
2004
Warhammer 40,000: Dawn of War

Warhammer 40,000: Dawn of War 4
2026
Strategiczne, Games Workshop, Internet, Kooperacja, Multiplayer, RTS, Science fiction, Singleplayer, Warhammer 40,000, singleplayer, multiplayer.
Czwarta odsłona cyklu RTS-ów WH40K: Dawn of War, stanowiąca powrót do jego korzeni. Warhammer 40,000: Dawn of War 4 jest dziełem studia KING Art Games (Iron Harvest). W trakcie rozgrywki równie ważne co dowodzenie jednostkami jest wzniesienie bazy operacyjnej.

Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition
14 sierpnia 2025
Strategiczne, Games Workshop, Internet, Kooperacja, Multiplayer, Remaster/remake, Science fiction, Singleplayer, Warhammer 40,000, singleplayer, multiplayer.
Remaster kultowego RTS-a z 2004 roku. Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition przynosi odświeżoną grafikę (m.in. wyższą rozdzielczość i lepsze oświetlenie), ale pozostaje kompatybilny z modami do pierwowzoru. Pakiet zawiera „podstawkę” i wszystkie dodatki.
Steam
Gracze

Warhammer 40,000: Dawn of War III
27 kwietnia 2017
Strategiczne, Games Workshop, Internet, Multiplayer, RTS, Science fiction, Singleplayer, Warhammer 40,000.
Trzecia odsłona osadzonej w konwencji science fiction serii strategii czasu rzeczywistego studia Relic Entertainment. Akcja Warhammer 40,000: Dawn of War III przenosi nas ponownie do popularnego uniwersum firmy Games Workshop. Podczas zabawy możemy stanąć na czele jednej z trzech dostępnych frakcji: Kosmicznych Marines, Eldarów oraz Orków, a każda z nich dysponuje oczywiście odmiennymi bohaterami, jednostkami, budynkami i zdolnościami. Pod względem mechaniki, tytuł łączy najlepsze rozwiązania poprzednich odsłon cyklu, koncentrując się na toczeniu spektakularnych bitew, rozgrywających się na wielkich mapach z udziałem setek jednostek. Rozgrywkę uzupełniają znane z gier RPG opcje modyfikowania jednostek i bohaterów, których możemy wyposażać w specjalistyczny ekwipunek oraz umiejętności, zdobywane wraz ze wzrostem doświadczenia. Całość oparta została na nowoczesnym silniku graficznym, oferującym atrakcyjną, trójwymiarową oprawę wizualną oraz spore możliwości niszczenia otoczenia.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze

Warhammer 40,000: Dawn of War II
19 lutego 2009
Strategiczne, Elementy RPG, Internet, LAN, Multiplayer, RTS, Science fiction, Singleplayer, Taktyczne, Warhammer 40,000.
Pełnoprawna kontynuacja popularnej strategii czasu rzeczywistego studia Relic Entertainment, osadzonej w kultowym uniwersum Warhammera 40,000, gdzie krwawą walkę toczą ze sobą przedstawiciele kilkunastu zwaśnionych frakcji. W toku kampanii fabularnej możemy przejąć kontrolę nad armiami jednej z czterech stron konfliktu: ludzi (Kosmicznych Marines), orków, Eldarów i Tyranidów. W odróżnieniu od poprzedniej części cyklu, mamy znacznie większą swobodę rozgrywki i wpływ na kolejność zajmowanych terytoriów. Dodatkowo każda z misji zwieńczona została potyczką z tzw. bossem, który jest bardziej odporny na obrażenia i dysponuje potężniejszymi atakami. W Dawn of War II dowodzimy oddziałami składającymi się najczęściej tylko z kilku żołnierzy, co w założeniu wzmacnia stronę taktyczną rozgrywki oraz identyfikację gracza z kierowanymi postaciami. Wraz z postępami w grze wzrasta także poziom doświadczenia naszych wojsk, dzięki czemu coraz lepiej radzą sobie one w walce.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- Warhammer 40,000: Dawn of War II - Chaos Rising 11 marca 2010
- Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution 1 marca 2011

Warhammer 40,000: Dawn of War
20 września 2004
Strategiczne, Games Workshop, Internet, LAN, Multiplayer, RTS, Science fiction, Singleplayer, Warhammer 40,000.
Osadzona w świecie Warhammera 40,000 strategia czasu rzeczywistego, powstała we współpracy firmy THQ ze znanym z Homeworlda studiem Relic Entertainment. Fabuła Dawn of War skupia się na jednym z wielu konfliktów świata Warhammera, opisując losy niejakiego Gabriela Angelosa – dowódcy Kosmicznych Marines z zakonu Blood Ravens, który usiłuje zapobiec inwazji orków na jego planetę. Podobnie jak w większości RTS-ów, sedno rozgrywki stanowi dowodzenie naszymi oddziałami podczas walk, które prezentują się niezwykle brutalnie i efektownie dzięki specyfice uniwersum oraz gamie futurystycznych broni. W grze zrezygnowano z typowego dla gatunku pozyskiwania surowców celem stopniowej rozbudowy bazy, a system zasobów – kluczowych dla liczebności naszej armii – oparty został na zdobywaniu i kontrolowaniu strategicznych lokacji. Na szczególne wyróżnienie zasługuje także wygląd poszczególnych jednostek, będących odwzorowaniem autentycznych figurek firmy Games Workshop.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- Warhammer 40,000: Dawn of War - Winter Assault 19 września 2005
- Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade 9 października 2006
- Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm 4 marca 2008
Newsy o grach z serii Warhammer 40,000: Dawn of War
Dawn of War 4 nie będzie tylko odtworzeniem pierwszej części kultowej serii RTS. Nowy gameplay z PCGS
Główną inspiracją podczas tworzenia Dawn of War 4 była pierwsza część serii. Deweloperzy podkreślają jednak, że nie chodzi jedynie o „odtworzenie starej gry”.
gry
Marcin Bukowski
29 września 2025 11:12
Twórcy RTS-a Dawn of War 4 odpowiedzieli na pytanie, które zadawali sobie wszyscy gracze. Nikt się nie wkurzył, a wiele osób doceniło unikatowe podejście
Chociaż Chaos nie pojawi się w Dawn of War 4 na premierę, fani nie czują rozczarowania. Zamiast tego doceniają unikatowe podejście King Art Games i chwalą odwagę twórców w doborze frakcji startowych.
gry
Kamil Kleszyk
31 sierpnia 2025 09:10
Twórcy Dawn of War 4 doskonale wiedzą, czego tak naprawdę pragną gracze RTS-ów. Wszyscy inni chyba o tym zapomnieli
Studio KING Art Games ujawniło, który element gry Warhammer 40,000: Dawn of War 4 stanowi dla niego priorytet. Wygląda na to, że deweloperzy dobrze wiedzą, czego oczekują od nich fani.
gry
Krystian Pieniążek
25 sierpnia 2025 06:52
„Już nigdy nie będą wielkim gatunkiem”. Twórcy Dawn of War 4 szczerze o przyszłości RTS-ów
Twórcy Warhammer 40,000: Dawn of War IV opowiedzieli o swoim podejściu do opracowania kontynuacji tej legendarnej serii oraz ocenili kondycję całego gatunku RTS.
gry
Adrian Werner
21 sierpnia 2025 12:40
Dawn of War 4 zalicza wyczekiwany powrót do korzeni, ale nie wiem, czy to coś więcej niż kopia arcydzieła sprzed lat
Dawn of War powraca. Czy jednak jest to dzieło oddanych sług Imperatora, czy może czuć w nim swąd herezji? Pograłem we wczesną wersję DoW 4 i wciąż mam kłopot z odpowiedzią na to pytanie.
opinie
Przemysław Dygas
20 sierpnia 2025 08:30
Nowe otwarcie dla kultowej serii RTS-ów. Warhammer 40,000: Dawn of War 4 to realny powrót do korzeni
Zapowiedziano Warhammer 40,000: Dawn of War 4. Gra zaoferuje cztery frakcje na start, a opracują ją autorzy Iron Harvest.
gry
Adrian Werner
19 sierpnia 2025 20:37
Po 20 latach legendarny RTS powraca i sprzedaje się dobrze. Twórcy Dawn of War zadbali o coś, o czym inni często zapominają
Dzisiaj zadebiutował remaster Warhammer 40,000: Dawn of War. Edycja definitywna oferuje ulepszoną oprawę graficzną oraz wsparcie dla biblioteki modów wydanych z myślą o pierwowzorze.
gry
Marcin Bukowski
18 sierpnia 2025 08:41
Dawn of War: Definitive Edition to nie jest remaster, na który czekali fani. Omnissiah zapłakał nad stanem tej gry
Z nowym-starym Warhammerem 40,000: Dawn of War jest trochę jak z Imperatorem Ludzkości. Pozornie wszyscyśmy przekonani, że żyje, działa, a jego Plan jest wielki i mądry, ale jakby się tak zbliżyć, to nagle okazuje się, że na Złotym Tronie siedzi truchło, które w dodatku popełniło w swoim życiu mnóstwo nieprzystających geniuszowi błędów.
opinie
Maciej Pawlikowski
14 sierpnia 2025 20:42
Nowości na Steam. To będzie tydzień pełen powrotów starych przebojów
W tym tygodniu na Steami zadebiutują takie gry, jak Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition, Echoes of the End, Bendy: Lone Wolf, Madden NFL 26, Forgotten Realms: Demon Stone, Inkshade, Dungeon Stalkers czy Dungeons & Dragons: Dragonshard.
gry
Adrian Werner
11 sierpnia 2025 10:25
Brakujący „ryk ”wywołał burzę u fanów kultowej gry ze świata Warhammer 40,000. Deweloper kaja się za zmieniony zwiastun
Twórcy Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition musieli przeprosić za zmianę w ikonicznym intro, zwłaszcza za usunięciu kultowego efektu dźwiękowego.
gry
Jakub Błażewicz
15 lipca 2025 11:52