Seria Warhammer 40,000: Dawn of War - seria gier
Warhammer 40,000: Dawn of War to seria gier strategicznych czasu rzeczywistego (RTS) osadzonych w mrocznym i brutalnym uniwersum science fiction. Cykl został wykreowany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment, zaś funkcję jego wydawcy na przestrzeni lat pełniły firmy THQ, SEGA i samo Relic Entertainment.
Historia serii Warhammer 40,000: Dawn of War
Seria narodziła się w 2004 roku wraz z premierą gry Warhammer 40,000: Dawn of War. Na przestrzeni dwóch kolejnych lat pojawiły się dwa bogate w zawartość rozszerzenia do tej produkcji: Winter Assault (2005) oraz Dark Crusade (2006). Trzeci i finałowy dodatek (stworzony przez inną firmę – Iron Lore Entertainment) pojawił się w 2008 roku i nosił nazwę Soulstorm.
Druga odsłona serii, czyli Warhammer 40,000: Dawn of War II, ukazała się w 2009 roku i przyniosła znaczącą zmianę charakteru rozgrywki, czyniąc ją bardziej taktyczną. Produkcja doczekała się dwóch rozszerzeń: Chaos Rising (2010) oraz Retribution (2011).
Na premierę części trzeciej fani musieli czekać aż do roku 2017. Warhammer 40,000: Dawn of War III stanowił próbę powrotu do korzeni cyklu i choć doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, to jednak gracze byli dla niego o wiele bardziej surowi. W rezultacie trudno było pokusić się o stwierdzenie, że projekt okazał się sukcesem.
W maju 2025 roku zapowiedziano Warhammera 40,000: Dawn of War - Definitive Edition. Mowa o zremasterowanej wersji pierwszej pozycji spod tego szyldu, wzbogaconej o wszystkie rozszerzenia.
Uniwersum Warhammer 40,000
Wszystkie tytuły spod tego szyldu zostały osadzone w mrocznym i brutalnym uniwersum Warhammer 40,000 (inaczej WH40K), opracowanym w 1987 roku przez firmę Games Workshop na potrzeby planszowych gier bitewnych. Świat ten stanowi swego rodzaju futurystyczny odpowiednik wcześniejszego uniwersum w klimatach fantasy, które po raz pierwszy pojawiło się jako tło fabularne dla bitewnej gry planszowej Warhammer Fantasy Battle.
Imperator i jego mocarstwo
Akcja gier z serii Dawn of War toczy się w dalekiej przyszłości, w czterdziestym pierwszym tysiącleciu. Już przed wiekami ludzkości udało się skolonizować wiele planet i z pomocą niezwykle zaawansowanej technologii stworzyć prawdziwe międzygwiezdne mocarstwo. Niespodziewane wydarzenia i nieprzewidziane wojny zrujnowały jednak prosperującą cywilizację i rzuciły jej mieszkańców z powrotem w mroki barbarzyństwa, okrucieństwa i podziału.
Ponowne zjednoczenie stało się możliwe dopiero dzięki staraniom Imperatora – niezwykłego przywódcy o wielkiej inteligencji i mocy. Z pomocą wiernej armii podporządkował on sobie najpierw całą Ziemię, a następnie rozsiane po kosmosie ludzkie kolonie, tworząc zupełnie nowe mocarstwo: Imperium Ludzkości. Imperator został śmiertelnie ranny podczas wojny domowej, którą rozpętał jeden z jego najlepszych dowódców, Horus.
Aby ocalić życie monarchy, słudzy Imperatora umieścili go w tzw. Złotym Tronie, tajemniczym urządzeniu z czasów technologicznego rozkwitu ludzkości. Złoty Tron już przez ponad dziesięć tysięcy lat utrzymuje przy życiu rozpadające się ciało Imperatora, podczas gdy zjednoczona ludzkość wyznaje go jako najwyższego boga i nieśmiertelnego władcę oraz obrońcę rasy ludzkiej.
Zmodyfikowani genetycznie superżołnierze, znani jako Space Marines, jak i zwyczajni członkowie imperialnej machiny wojennej, co dzień walczą i umierają z tytułem Imperatora na ustach, gorąco wierząc, że ich jedynym życiowym celem jest walka z wrogami nieśmiertelnego monarchy.
Brutalna rzeczywistość
Życie w świecie Dawn of War nie jest ani łatwe, ani przyjemne. Imperium Ludzkości to opresyjny i brutalny reżim teokratyczny, charakteryzujący się bezlitosnym traktowaniem zarówno przedstawicieli innych ras i gatunków, jak i własnych obywateli. Dowódcy wojskowi nie mają skrupułów przed poświęcaniem swoich żołnierzy i używaniem natychmiastowej egzekucji jako kary za tchórzostwo. Odstępstwo od wiary w boga Imperatora nie jest tolerowane, a bycie mutantem czy też członkiem obcej rasy automatycznie kwalifikuje do eksterminacji. Sytuacji nie polepszają liczne i śmiertelnie niebezpieczne zagrożenia zewnętrzne: ataki wojowniczych Orków, potwornych Tyranidów i Nekronów oraz machinacje demonicznych sił Chaosu. Wizja przyszłości ukazana przez tytuły z serii Dawn of War to mroczny i pesymistyczny świat, w którym istnieje jedynie wojna.
Gameplay w cyklu Warhammer 40,000: Dawn of War
Pierwsza część serii Warhammer 40,000: Dawn of War pozwala nam walczyć o bezpieczeństwo Imperium w modelu rozgrywki przypominającym klasyczne RTS-y. Aby móc wystawić armię, musimy wznieść bazę i zapewnić jej dostawy surowców. Na budowane placówki składają się centra dowodzenia, obiekty rekrutacyjne i produkcyjne, struktury służące do opracowywania ulepszeń, a także umocnienia obronne. Surowce są dwa: punkty rekwizycji i energia. Za ich pomocą możemy przyzywać na pole bitwy oddziały piechoty, maszyny kroczące, ciężkie czołgi, poduszkowce, a także pojazdy artyleryjskie. Oddziały można ulepszać w polu o nowych żołnierzy, jednostki specjalne dodające pewne bonusy, lub też wymieniając standardowe uzbrojenie członków na miotacze ognia, karabiny snajperskie czy wyrzutnie rakiet.
Część druga przynosi znaczące zmiany w mechanice. O ile gra pozostaje w kategorii strategii czasu rzeczywistego, rozgrywka została pozbawiona większości elementów budowania bazy, a jej miejsce zajęły motywy charakterystyczne dla gier RPG. Podczas misji dowodzimy elitarnymi oddziałami składającymi się z ważnych fabularnie postaci i chroniącej ich obstawy. Każdy z herosów posiada unikalne umiejętności, takie jak chwilowa niewidzialność, podkładanie ładunków wybuchowych, rzuty granatami odłamkowymi lub ogłuszającymi, niszczycielskie szarże czy też przedmioty leczące. W odwiedzanych lokacjach możemy znaleźć nowe pancerze oraz rozmaite rodzaje uzbrojenia. Zarządzamy także rozwojem bohaterów w zakresie ich statystyk, mogąc ulepszać ich zdrowie, siłę czy też skuteczność w walce dystansowej.
Wydana w 2017 roku część trzecia stanowi próbę powrotu do mechanik pierwowzoru. Do gry powraca budowanie bazy i trenowanie jednostek w określonych strukturach. Do zwykłych oddziałów i pojazdów dołączają niesłychanie potężne jednostki bohaterskie, które są w stanie samodzielnie dziesiątkować nacierające siły wroga. Zarówno bohaterowie, jak i zwykłe jednostki armii mogą otrzymać ulepszenia zwane doktrynami, które zapewniają nowe umiejętności lub bonusy na polu walki. Pozwala to na dostosowanie swoich sił do preferowanego stylu rozgrywki.
Odbiór serii Warhammer 40,000: Dawn of War
Pierwsza i druga część serii zostały wysoko ocenione zarówno przez recenzentów, jak i graczy. Trzecia odsłona otrzymała tylko delikatnie niższe oceny wśród krytyków, jednak została mocno skrytykowana przez wielu fanów. Wśród powtarzających się obiekcji występowały oskarżenia o próbę zbliżenia rozgrywki do gatunku MOBA oraz o rezygnację z mrocznego klimatu uniwersum na rzecz barwnej oprawy wizualnej.