Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Średniowiecze

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry o tematyce średniowiecze ułożone według popularności.

PlayStation
Sony PlayStation 414Sony PlayStation 36Sony PlayStation 23
Sony PlayStation 1
PlayStation Portable1PlayStation Vita1
Xbox
Microsoft XBOX ONE13Microsoft Xbox 3605Microsoft Xbox2
Mobile
Android15Apple iOS16Windows Phone3
Nintendo
Nintendo Switch2
Nintendo Wii
Nintendo DS2
Nintendo Wii U
Nintendo 3DS
Game Boy Advance1Nintendo GameCube1
Więcej
Mniej
Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance

RPG 13 lutego 2018

Zrealizowane na silniku CryEngine 3 epickie RPG akcji, osadzone w historycznych realiach krwawych wojen husyckich, które wstrząsnęły środkową Europą pierwszej połowy XV wieku. Za powstanie tytułu odpowiada czeskie studio Warhorse, w skład którego weszli m.in. współtwórcy popularnej serii Mafia. W grze wcielamy się w postać młodego kowala, który na wojnie stracił wszystko, co posiadał. Realizując ostatnią wolę ojca, wplątuje się on w spisek, którego celem jest ocalenie porwanego króla i zapobieżenie krwawemu konfliktowi. W olbrzymim, otwartym świecie gry nasz protagonista rozwija umiejętności, które, w zależności od woli gracza, uczynią go bardziej rycerzem lub łotrzykiem. Cechą charakterystyczną gry jest olbrzymi realizm oraz swoboda w wykonywaniu poszczególnych zadań. Autorzy zachowali wierność źródłom historycznym. Opracowano też nietypowy system craftingu oraz rozbudowany model walki, pozwalający na wykonywanie precyzyjnych ataków i ciosów specjalnych.

PCPS4XONE

Mount & Blade: Warband
Mount & Blade: Warband

RPG 30 marca 2010

Samodzielny dodatek do popularnej gry Mount & Blade studia TaleWorlds, która zdobyła uznanie dzięki unikalnemu połączeniu elementów strategii i gier RPG akcji. Twórcy postanowili przychylić się do sugestii i oczekiwań społeczności graczy, wprowadzając w swej produkcji szereg nowości i usprawnień, urozmaicających rozgrywkę. Przede wszystkim znacznie poprawiono inteligencję poszczególnych dowódców i wasali oraz rozwinięto możliwości dyplomatyczne gracza, co pozwoliło na znacznie większą kontrolę nad swoimi włościami. Znacznej poprawie uległa też oprawa wizualna gry. Największą nowością jest jednak wprowadzenie opcji rozgrywki wieloosobowej, pozwalającej na jednoczesną zabawę nawet 64 graczy w siedmiu różnych trybach gry. W Warband zawarto wszystkie lokacje, dostępne w oryginalnej wersji Mount & Blade, wprowadzając jednocześnie zupełnie nową frakcję Sułtanatu Sarranidzkiego oraz szereg nowych zadań do wypełnienia.

PCPS4XONEAND

Bannermen
Bannermen

Strategiczne 21 lutego 2019

Klasyczna strategia czasu rzeczywistego (RTS), której akcja toczy się w świecie inspirowanym średniowieczem, ale posiadającym elementy fantastyczne. Bannermen może się też pochwalić atrakcyjną oprawą graficzną. Za stworzenie tego tytułu odpowiada studio Pathos Interactive.

PC

Foundation
Foundation

Strategiczne 2020 (wczesny dostęp od 1 lutego 2019)

Strategia ekonomiczna w stylu serii The Settlers. Podczas zabawy przenosimy się do średniowiecza i stajemy przed zadaniem zbudowania potężnego, dobrze prosperującego miasta.

PC

Mount & Blade II: Bannerlord
Mount & Blade II: Bannerlord

RPG jeszcze nie ogłoszona

Druga pełnoprawna odsłona popularnej serii Mount & Blade, która w umiejętny sposób połączyła elementy gier akcji, strategii oraz RPG. Miejscem akcji jest potężne mocarstwo w krainie Calradia, którego władca zmarł, nie pozostawiając po sobie dziedzica. Zadaniem bohatera jest odnaleźć się w tej skomplikowanej sytuacji politycznej, którą pogarszają panoszące się po traktach grupy najemników i rzezimieszków. Rozgrywka podzielona została tradycyjnie na związaną z zarządzaniem część strategiczną oraz zręcznościową, w której stajemy na czele stworzonej przez siebie drużyny. W Mount & Blade II: Bannerlord wprowadzono całą masę ulepszeń i modyfikacji, które nadały jej jeszcze bardziej sandboksowego charakteru. Poprawiono m.in. kreator postaci i samouczek, rozszerzono system rzemiosła oraz możliwości zarządzania naszymi włościami i wprowadzono bardziej realistyczny system handlu. W kwestii oprawy zwraca uwagę większa interaktywność świata oraz ulepszona grafika, uwzględniająca zmieniającą się pogodę oraz pory roku.

PC

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

For Honor
For Honor

Akcji 14 lutego 2017

Osadzona w quasi-historycznych realiach trzecioosobowa gra akcji, ukierunkowana na rozgrywkę sieciową. Za powstanie tytułu odpowiada doświadczone studio Ubisoft Montreal, mające na koncie tak kultowe serie jak FarCry oraz Assassin’s Creed. W grze naprzeciw siebie stają trzy frakcje: The Chosen, The Legions i The Warborn, wzorowane odpowiednio: na japońskich samurajach, europejskich rycerzach oraz skandynawskich Wikingach. Podczas gry każdą ze stron reprezentują dziesiątki wojowników, lecz tylko po 4 z nich kontrolowanych jest przez żywych graczy i wyposażonych w unikatowe zdolności, które mogą przechylić szalę zwycięstwa w kluczowych momentach bitwy. W grze położono ogromny nacisk na realistyczne odwzorowanie stylów walki poszczególnych wojowników, a w potyczkach główne znaczenie odgrywa umiejętność posługiwania się bronią białą, odpowiednia taktyka oraz specjalne zdolności bohaterów. Uzupełnieniem trybu sieciowego jest minikampania fabularna, pełniąca rolę wprowadzenia w tajniki rozgrywki.

PCPS4XONE

Total War Saga: Thrones of Britannia
Total War Saga: Thrones of Britannia

Strategiczne 3 maja 2018

Spin-off cyklu Total War, w którym studio Creative Assembly zabiera graczy na Wyspy Brytyjskie z IX wieku naszej ery. Naszym zadaniem jest opowiedzenie się po jednej ze stron w walce o dominację nad Wyspami i poprowadzenie jej do zwycięstwa. Produkcja czerpie garściami z dorobku dotychczasowych części serii, więc podobnie jak one stanowi połączenie strategii turowej i klasycznego RTS-a.

PC

Medieval II: Total War
Medieval II: Total War

Strategiczne 10 listopada 2006

Kolejna odsłona cyklu strategii studia Creative Assembly, nawiązująca do drugiej części serii i przenosząca graczy ponownie w realia mrocznego średniowiecza. Akcja gry toczy się w latach 1080-1503, a twórcy skupili się na możliwie wiernym odtworzeniu realiów tego okresu, wliczając w to ekonomię, gospodarkę, handel i stosunki polityczne. Do dyspozycji graczy oddano aż 21 grywalnych nacji (m.in. Polskę) różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale i stosowaną taktyką bojową. Kolejne scenariusze rozgrywają się na Starym Kontynencie, jak również w Ameryce Środkowej i Południowej oraz na Bliskim Wschodzie. Rozgrywka podzielona została tradycyjnie na część turową, w trakcie której zarządzamy swoim królestwem oraz toczone w czasie rzeczywistym bitwy. W stosunku do poprzednich części cyklu, w grze znacznie rozbudowano możliwości taktyczne, wprowadzając m.in. nowe machiny oblężnicze i ciężką artylerię. Znacznie poprawiono też szatę graficzną, animacje oraz system zniszczeń.

PC

The Settlers
The Settlers

Strategiczne 2019

Ósma część serii ekonomicznych gier strategicznych, w których przejmujemy kontrolę nad tytułowymi osadnikami. The Settlers łączy rozwiązania znane z poprzednich odsłon cyklu z zupełnie nowymi elementami rozgrywki.

PC

Kingdom Come: Deliverance - Band of Bastards
Kingdom Come: Deliverance - Band of Bastards

RPG 5 lutego 2019

Trzeci dodatek fabularny do realistycznej gry RPG Kingdom Come: Deliverance. Fabuła przedstawiona w rozszerzeniu dotyczy bandy najemników pod wodzą zubożałego szlachcica Kunona z Rychwaldu. DLC zostało stworzone przez autorów oryginału – czeską firmę Warhorse Studios.

PCPS4XONE

Mount & Blade
Mount & Blade

RPG 16 września 2008

Oryginalne połączenie RPG-a z grą strategiczną, będące debiutanckim projektem niezależnego studia TaleWorlds. Gracz wciela się w podróżnika przybywającego do krainy Calradia, podzielonej na kilka konkurujących ze sobą królestw - i to od niego zależy, co stanie się dalej. Gra nie oferuje kampanii fabularnej, gdyż to gracz kształtuje losy swojego bohatera. Początkowo postać posiada wyłącznie konia i miecz, ale z czasem może stać się właścicielem pełnego rynsztunku bojowego oraz pełnoprawnej armii, a także zostać wasalem któregoś z panujących w Calradii władców. W Mount & Blade gracz swobodnie porusza się po mapie świata, docierając w ten sposób do miast i wsi, napotykając wrogie armie i odnajdując cele zadań. Z kolei w miejscowościach i podczas bitew sterujemy postacią niczym w rasowym RPG-u z widokiem TPP. W czasie starć gracz pełni rolę dowódcy, wydając swoim oddziałom rozkazy, a także osobiście rzuca się w wir walki. Mount & Blade oferuje sporo atrakcji: rozbudowaną ekonomię, rozwój postaci, różnorodne zadania, turnieje rycerskie itp.

PC

Twierdza: Krzyżowiec II
Twierdza: Krzyżowiec II

Strategiczne 23 września 2014

Osadzona w realiach średniowiecza strategia czasu rzeczywistego (RTS) stanowiąca kontynuację hitu z 2002 roku. W Stronghold: Crusader II gracze ponownie mają okazję wcielić się w role dowódców wojsk walczących na Bliskim Wschodzie w okresie krucjat krzyżowych. Podobnie jak w pierwowzorze, zabawa skupia się na zarządzaniu warownią obronną, w tym gospodarowaniu surowcami i siłą roboczą, wznoszeniu umocnień oraz rekrutowaniu armii zdolnej nie tylko ochronić własną twierdzę, ale także skutecznie oblegać zamki wrogów. Deweloperzy ze studia FireFly postarali się o znacznie większych rozmiarów mapy i wiele nowych rodzajów jednostek. Nowością jest również tryb rozgrywki w kooperacji z drugim graczem, co pozwala podzielić między sobą obowiązki dowódcy armii i zarządcy warowni.

PC

Age of Empires II: HD Edition
Age of Empires II: HD Edition

Strategiczne 9 kwietnia 2013

Odświeżona wersja popularnej strategii czasu rzeczywistego (RTS) - Age of Empires II: The Age of the Kings oraz rozszerzenia Age of Empires II: The Conqueror. Reedycja przygotowana została przez studio Hidden Path Entertainment we współpracy z firmą Microsoft Game Studios. W porównaniu z oryginałem z 1999 roku, zmiany wprowadzone w Age of Empires II: HD Edition objęły przede wszystkim oprawę wizualną, która została zremasterowana do standardu HD (High Definition). Deweloperzy pozostali natomiast wierni klasycznej mechanice rozgrywki - gracze mają okazję wcielić się w role przywódców 18 historycznych nacji i pokierować ich rozwojem na przestrzeni wieków. Zwycięstwo osiągnąć można na wiele sposób, w tym poprzez podbój militarny, dyplomację oraz ekspansję gospodarczą.

PC

Twierdza: Krzyżowiec HD
Twierdza: Krzyżowiec HD

Strategiczne 1 listopada 2012

Odświeżona wersja znanej gry strategicznej z 2002 roku stworzonej przez studio FireFly. Na potrzeby tego wydania zwiększono maksymalną obsługiwaną rozdzielczość oraz dodano opcję przybliżania i oddalania widoku izometrycznego. Stronghold Crusader HD oferuje całą zawartość oryginalnego wydania wzbogaconą o dodatkowe jednostki, scenariusze i opcje taktyczne wprowadzone w edycjach Stronghold Warchest oraz Stronghold Crusader Extreme. W Stronghold Crusader HD wcielamy się w zarządcę zamku w czasach pierwszych trzech krucjat do Ziemi Świętej. W trakcie kilku kampanii dla pojedynczego gracza wykonujemy szereg połączonych fabularnie misji wprowadzających nas w kolejne elementy mechaniki. Trzon rozgrywki polega na umiejętnym balansowaniu między ekonomią a utrzymaniem jak najsilniejszej armii. Obok klasycznych kampanii twórcy przygotowali szereg samodzielnych scenariuszy oraz misje wieloosobowe dla maksymalnie 8 graczy. Oprócz wspomnianych usprawnień technicznych, oprawa audiowizualna nie uległa zmianom.

PC

The Settlers 7: Droga do Królestwa
The Settlers 7: Droga do Królestwa

Strategiczne 23 marca 2010

Siódma część jednej z najpopularniejszych strategii ekonomicznych, rozwijanych przez niemiecką firmę Blue Byte Software nieprzerwanie od 1993 roku. Nowa odsłona serii łączy sprawdzone mechanizmy rozgrywki z szeregiem całkiem nowych rozwiązań. Kampania fabularna oferuje stosunkowo dużą swobodę, pozwalając na wybór własnej drogi do sukcesu. Niezależnie od tego czy skupimy się na sferze militarnej, handlowej czy technologicznej, zgodnie z ideą cyklu sednem rozgrywki jest stworzenie sprawnie funkcjonującej gospodarki. O wygranej decydują zaś punkty zwycięstwa, które zdobywamy, spełniając kolejne stawiane nam wymagania. W grze zmieniono nieco system rozbudowy osady, dzieląc budynki na struktury główne oraz poboczne, które stawiamy w obejściu istniejących już budynków nadrzędnych. Cechą charakterystyczną jest zupełnie nowa, w pełni trójwymiarowa oprawa z możliwością płynnego zbliżania i obracania widoku. Zgodnie z najnowszymi trendami, grę wzbogacono także o liczne opcje społecznościowe.

PC

Medieval II: Total War - Królestwa
Medieval II: Total War - Królestwa

Strategiczne 28 sierpnia 2007

Oficjalny dodatek do wydanej pod koniec 2006 roku gry Medieval II: Total War, czyli kolejnej odsłony popularnej serii strategicznej studia Creative Assembly. Trzon rozszerzenia zatytułowanego Królestwa (ang. Kingdoms) stanowią cztery nowe kampanie, w których możemy wziąć udział w konkwiście Hernana Corteza, walce Zakonu Krzyżackiego z pogańskimi ludami Europy Północno-Wschodniej, krucjatach do Ziemi Świętej oraz konfliktach zbrojnych za panowania Henryka III. Oprócz dwudziestu nowych misji, w grze pojawiło się aż trzynaście całkiem nowych frakcji z własnymi drzewkami technologii, dysponujących łącznie ponad setką zróżnicowanych jednostek oraz 50 budynkami. Nie zabrakło także nowych postaci kluczowych, takich jak Saladyn czy Ryszard Lwie Serce. Całość uzupełnia zaś piętnaście nowych map, przeznaczonych do rozgrywki wieloosobowej dla maksymalnie ośmiu graczy.

PC

Ancestors Legacy
Ancestors Legacy

Strategiczne 22 maja 2018

Rozbudowana strategia czasu rzeczywistego autorstwa niezależnego polskiego studia Destructive Creations. Akcja gry Ancestors osadzona została w średniowieczu, a kampania dla pojedynczego gracza oparta została na prawdziwych wydarzeniach historycznych. Podczas zabawy przychodzi nam zaś pokierować jedną z czterech zróżnicowanych frakcji: Słowianami, Germanami, Wikingami oraz Anglosasami. Pod względem mechaniki produkcja koncentruje się na prezentacji bitew na dużą skalę, a kluczem do sukcesu jest tu dobór właściwej taktyki, uwzględniającej topografię terenu. Prócz bitew na otwartym terenie, nie zabrakło też możliwości podbijania miast i wiosek należących do naszych nieprzyjaciół. W trakcie rozgrywki należy jednak również pochylić się nad sferą ekonomiczną: rozbudową naszej siedziby oraz koniecznością pozyskiwania niezbędnych surowców i materiałów. Elementem wyróżniającym grę jest jej spora przystępność, nawet dla początkujących w gatunku graczy.

PCPS4XONE

Assassin's Creed: Wersja Reżyserska
Assassin's Creed: Wersja Reżyserska

Akcji 13 listopada 2007

Przygodowa gra akcji z elementami skradanki, wyprodukowana przez studio Ubisoft Montreal. Osią fabuły Assassin's Creed są trwające od stuleci zmagania pomiędzy Bractwem Asasynów, a Zakonem Templariuszy. Gracz wciela się w rolę żyjącego w czasach współczesnych Desmonda Milesa, jednak za sprawą maszyny zwanej Animusem może również kontrolować poczynania jego przodka – XII-wiecznego syryjskiego zabójcy, Altaïra ibn La-Ahada. Sandboksowy model rozgrywki pozwala na dużą swobodę w eksplorowaniu otoczenia oraz wykonywaniu zlecanych zadań. Sednem zabawy jest pokonywanie przeszkód w parkourowym stylu oraz widowiskowa walka z przeciwnikami. Assassin's Creed oferuje wyłącznie tryb zabawy jednoosobowej. Wersja reżyserska gry wzbogacona została m.in. o kilka dodatkowych rodzajów misji do wykonania.

PCX360PS3

Twierdza 2
Twierdza 2

Strategiczne 19 kwietnia 2005

Druga pełnoprawna odsłona serii strategicznej Stronghold, zapoczątkowanej przez studio Firefly w 2001 roku. Autorzy postanowili nie eksperymentować z mechaniką rozgrywki, rozwijając najlepsze elementy oryginału i proponując graczom ponownie dwie odrębne kampanie, skupiające się na ekonomicznym bądź militarnym aspekcie rozgrywki. Poszerzeniu uległ wachlarz maszyn oblężniczych i środków obronnych, poprawiono realizm oraz wprowadzono możliwość stosowania różnych formacji bitewnych. Rozbudowaniu uległa także część ekonomiczna, oferując blisko 140 budynków i ok. 20 różnych łańcuchów produkcyjnych. Dodatkowo pojawiła się konieczność utrzymania swych włości w czystości, a zaniedbanie tego elementu może stać się przyczyną epidemii lub plagi szkodników. Najbardziej zauważalną zmianą jest jednak w pełni trójwymiarowy silnik graficzny. Dzięki niemu życie osady obserwować możemy z lotu ptaka, zaś bitwy z udziałem nawet 1000 jednostek jednocześnie toczą się teraz także we wnętrzach budynków.

PC

Life is Feudal: MMO
Life is Feudal: MMO

RPG jeszcze nie ogłoszona (wczesny dostęp od 18 listopada 2017)

Przygotowany przez rosyjskie studio Bitbox duchowy spadkobierca jego własnej produkcji z 2013 roku, stanowiącej interesujące połączenie MMORPG z symulatorem życia w epoce średniowiecza. Life is Feudal: MMO to w gruncie rzeczy mocno rozbudowana wersja pierwowzoru, w której rozgrywka toczy się na znacznie większą skalę, a gracze mają do dyspozycji dużo większy świat i możliwości jego kształtowania. Po utworzeniu bohatera trafiamy tu do inspirowanego średniowieczem świata o wielkości 21 km kwadratowych, wypełnionego lasami, zwierzyną i złożami cennych surowców. Jest on w pełni podatny na ingerencję graczy, którzy mogą usypywać wzniesienia, kopać tunele, wznosić wioski, miasteczka, a nawet twierdze. Rozbudowany system craftingu pozwala zaś na wyspecjalizowanie się w określonym rzemiośle i przetrwanie w tym niezbyt gościnnym środowisku. W jednej rozgrywce może brać udział nawet ponad 10 tysięcy graczy, którzy mogą zakładać gildie, tworzyć sojusze oraz uczestniczyć w bitwach i oblężeniach na wielką skalę.

PC

Twierdza
Twierdza

Strategiczne 18 października 2001

Osadzona w realiach średniowiecznej Europy strategia stanowiąca oryginalne połączenie symulatora rozbudowy zamku z grą ekonomiczną, polegającą na zarządzaniu osadą. Gracz wciela się w jednego ze średniowiecznych możnowładców, którego zadaniem jest przekształcenie niewielkiej osady w potężną i dobrze ufortyfikowaną twierdzę, a następnie obrona jej przed atakami najeźdźców. Wygląd naszego zamku możemy kształtować własnoręcznie, korzystając z szerokiego wachlarza takich elementów, jak mury, wieże, mosty zwodzone czy wilcze doły. Równie ważnym elementem jest rozwój infrastruktury ekonomicznej, która zapewni nam stały dopływ surowców, a naszym poddanym jedzenie oraz pracę. Gra podzielona jest na dwie zasadnicze części: ekonomiczną, w której najważniejszym elementem jest rozbudowa osady, oraz militarną, gdzie podczas epickich potyczek bronimy swego zamczyska bądź przeprowadzamy oblężenie twierdzy przeciwnika. Uzupełnienie gry stanowi tryb wieloosobowy, przeznaczony dla max. 8 graczy.

PC

Age of Empires II: The Conquerors
Age of Empires II: The Conquerors

Strategiczne 25 sierpnia 2000

Pierwsze rozszerzenie do gry strategicznej czasu rzeczywistego pod tytułem Age of Empires II: The Age of Kings, opracowane przez zespół Ensemble Studios. Do dyspozycji graczy oddano pięć nowych cywilizacji (Hunowie, Majowie, Aztekowie, Koreańczycy, Hiszpanie), na potrzeby których przygotowano specjalne, historyczne kampanie. W grze pojawiają się znani z kart historii bohaterowie, pokroju Attylli, El Cida i Montezumy. Add-on wprowadza kilka nowych jednostek bojowych, takich jak choćby halabardnicy, koreańskie żółwiowe łodzie i samobójcze oddziały petard; dwadzieścia sześć nowych technologii, na czele z karawanami i zielarstwem; a także specjalne wynalazki, dostępne wyłącznie dla określonych nacji – mowa między innymi o chińskiej artylerii rakietowej. Age of Empires II: The Conquerors to również dodatkowe mapy dla trybu multiplayer, nowe rodzaje gier typu deathmatch oraz możliwość wydawania poleceń sprzymierzonym państwom kontrolowanym przez sztuczną inteligencję.

PC