Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Mount & Blade II: Bannerlord (PC)

Mount & Blade II: Bannerlord PC

Druga pełnoprawna odsłona popularnej serii Mount & Blade, która w umiejętny sposób połączyła elementy gier akcji, strategii oraz RPG. Miejscem akcji jest potężne mocarstwo w krainie Calradia, którego władca zmarł, nie pozostawiając po sobie dziedzica.

RPG | TPP | średniowiecze | sandbox | elementy strategiczne | RPG akcji

PC Windows
Okładka Mount & Blade II: Bannerlord (PC)

producent: TaleWorlds

wydawca: TaleWorlds

Strona oficjalna

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

data nieogłoszona

Mount & Blade II: Bannerlord to druga pełnoprawna odsłona popularnej serii, łączącej w sobie elementy gier akcji, strategii oraz RPG. Za stworzenie tytułu odpowiadają autorzy pierwowzoru oraz jego licznych dodatków – tureckie studio TaleWorlds.

Fabuła

Fabuła gry osadzona została 200 lat przed wydarzeniami ukazanymi w Mount & Blade: Warband. Miejscem akcji jest potężne mocarstwo w krainie Calradia, którego władca zmarł, nie pozostawiając po sobie dziedzica. W państwie zapanowało bezkrólewie, a na traktach handlowych pojawiły się liczne grupy bandytów, koczowników i najemników. Na szczęście w zagrożonym upadkiem państwie pojawia się nasz protagonista, a jego zadaniem jest odnaleźć się w skomplikowanej sytuacji politycznej i zapanować nad krnąbrnymi dworami szlacheckimi, przywracając krainie dawną świetność jako przywódca jednej z sześciu dostępnych frakcji.

Mechanika

Ogólne założenia Mount & Blade II nie odbiegają znacząco od schematów poprzedniej części, tak więc fabuła gry jest tylko i wyłącznie tłem dla niezwykle rozbudowanego gameplayu. Rozgrywka podzielona została ponownie na dwa zasadnicze aspekty: strategiczny i zręcznościowy. Podczas zabawy przemieszczamy się po rozległej mapie wirtualnej krainy, której powierzchnia wynosi w sumie ok. 230 km kwadratowych. W okolicznych karczmach najmujemy wojów i awanturników, a we wsiach nabywamy jedzenie i picie dla naszego oddziału. Poza wykonywaniem zadań związanych z fabułą oraz całej masy zleceń pobocznych, sednem zabawy pozostały oczywiście liczne bitwy, podczas których stajemy na czele jednej z walczących armii, obserwując akcję zza pleców naszego bohatera.

Druga część Mount & Blade to jednak również mnóstwo ulepszeń i modyfikacji, które nadały rozgrywce jeszcze bardziej sandboksowego charakteru. Znaczącej poprawy doczekał się m.in. kreator postaci, pozwalający zmodyfikować praktycznie każdy element twarzy i wyglądu bohatera. W rozgrywkę wprowadza nas ulepszony tutorial, który stał się znacznie bardziej dynamiczny i wciągający niż jego poprzednik. Sporo pracy włożono w system walki oraz zdobywania twierdz. W bitwach możemy wydawać bardziej precyzyjne rozkazy, a podczas ataków na zamki korzystać z maszyn oblężniczych i niszczyć przy ich pomocy niektóre elementy murów. Lepsze wrażenia zapewnia również podrasowany system sztucznej inteligencji, która sprawia, że nasi żołnierze potrafią podejmować decyzje sami i szybko przemieścić się w miejsce bitwy, gdzie będą najbardziej potrzebni.

Wśród innych wartych odnotowania ulepszeń wymienić należy większą indywidualność postaci - każda ma swoją własną historię i fach, który może okazać się istotny z punktu widzenia całej drużyny. Świat gry tętni własnym życiem, a napotykani ludzie skrzętnie oddają się swoim codziennym obowiązkom oraz szeregowi innych aktywności. Na mapie Calradii pojawiły się również dodatkowe ciekawe miejsca poza miastami i twierdzami. W grze znacznie rozszerzono możliwości zarządzania naszymi włościami (nakładanie podatków, szkolenie wojowników, kierowanie ludzi do budowy) i wprowadzono autonomiczny system handlu, uwzględniający popyt oraz podaż, co umożliwia stosowanie dodatkowych taktyk (wojnę gospodarczą, odcięcie obleganej twierdzy od zasobów, itd.). Całość uzupełnia niezwykle rozbudowany system rzemiosła, dzięki któremu możemy wykuć sobie unikalny miecz, decydując o jego wyglądzie oraz parametrach.

Kwestie techniczne

Mount & Blade II odznacza się znacznie ulepszoną w stosunku do poprzedniczek oprawą audiowizualną, bazującą na zupełnie nowym, autorskim silniku. Poprawę widać zarówno w wyglądzie oraz większej interaktywności poszczególnych lokacji, jak i podczas walk – zwłaszcza tych z udziałem większej liczby wojowników (np. oblężenia zamków). Na przebieg bitew wpływ mogą mieć takie czynniki jak pory roku i zmieniająca się pogoda. Dodatkowo każdą z potyczek możemy dokładnie przeanalizować, korzystając z efektywnego systemu powtórek. Twórcy nie zapomnieli także o moderach, oddając do dyspozycji graczy niezwykle funkcjonalny, oparty na warstwach edytor o ogromnych możliwościach.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Oczekiwania czytelników: 9.6 / 10 na podstawie 8131 głosów czytelników.

Gry podobne do Mount & Blade II: Bannerlord

Wymagania wiekowe Mount & Blade II: Bannerlord

16+

Wymagania sprzętowe Mount & Blade II: Bannerlord

PC Windows

Minimalne: Intel Core i3-2100 3.10 GHz/AMD FX-6300 GHz 3.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GT 730/Radeon R7 240 lub lepsza, 40 GB HDD, Windows 7/8/10

Graliśmy w Mount & Blade 2: Bannerlord – na ten sandbox warto czekać

Przed premierą 22 sierpnia 2018, 12:30

Tureckim deweloperom należą się zresztą wyrazy uznania, bo choć miejscowości jest mnóstwo i nie są to zazwyczaj lokacje złożone z dwóch domków, sklepu i drogi, twórcy zapewniają, że wszystko zostało zaprojektowane oddzielnie. Inne studio zapewne postawiłoby na przynajmniej częściowo proceduralnie generowane osady, tu jednak tego sposobu użyto tylko w przypadku postaci niezależnych. W efekcie miasta trzymają się kupy i choć nie są jakoś nadmiernie bogate w zawartość, zawsze można tu coś nabyć, wypić, stanąć do walki na arenie czy poszukać nowych zleceń.