Gry 2020 roku - lista najlepszych produkcji bieżącego roku

Oto zestawienie najlepszych gier 2020 roku, jakie zdążyły ukazać się do tej pory. Artykuł był na bieżąco aktualizowany w miarę pojawiania się kolejnych tytułów wartych uwagi - teraz zakończyliśmy prace nad nim.

Dariusz Matusiak

Jeszcze nigdy kalendarz zaplanowanych na dany rok premier nie był tak niepewny, ale i równocześnie tak ekscytujący. Czekamy przecież na tytuły startowe nowych konsol oraz na potencjalne megahity obecnej generacji, choć niestety w dość nieprzewidywalnych czasach. Wzorem poprzednich lat zestawienie najlepszych gier tego roku zaczynamy tworzyć już teraz – wiosną – by uzupełniać je przez następne miesiące wraz z kolejnymi pozycjami. Na razie jednak warto docenić te tytuły, którym udało się pojawić na rynku zgodnie z planem. Przed Wami lista najlepszych gier, jakie do tej pory ukazały się w 2020 roku.

KONIEC 2020, KONIEC AKTUALIZACJI TEKSTU

2020 to był niezły rok. W lipcu do tego zestawienia trafiło sześć nowych gier, w październiku kolejne sześć, a w grudniu dopisaliśmy jeszcze cztery. Najnowsze propozycje znajdziecie na ostatnich stronach tekstu.

Wolcen: Lords of Mayhem

To jeszcze nie Diablo 4, ale Wolcen na pewno uprzyjemni fanom hack’n’slashy czekanie na kolejną odsłonę dzieła Blizzarda. - Gry 2020 roku - lista najlepszych produkcji bieżącego roku - dokument - 2020-12-20
To jeszcze nie Diablo 4, ale Wolcen na pewno uprzyjemni fanom hack’n’slashy czekanie na kolejną odsłonę dzieła Blizzarda.
  1. Premiera: 13 lutego 2020
  2. Platforma: PC Windows
  3. Nasza ocena: 7,5/10

Premiera Diablo 4 to wciąż pieśń odległej przyszłości, dlatego fani hack’n’slashy chętnie sięgają po kolejne tytuły mogące zastąpić, choćby tymczasowo, dzieło Blizzarda. Widać to najlepiej po sukcesie gry Wolcen: Lords of Mayhem, która mimo ogromnej liczby błędów technicznych mocno zaznaczyła swoją obecność na rynku (ponad milion sprzedanych kopii w pierwszym miesiącu).

Twórcy trafili w punkt z fantastyczną mechaniką walki, kuszącym lootem i dostępnym w dniu premiery endgame’em. Świetnie pomyślano też rozwój postaci, który jest bardziej intuicyjny niż w konkurencyjnych tytułach. Udany okazuje się także wątek fabularny – wciągający i dobrze napisany. Gdyby tylko aspekty techniczne dorównywały całej reszcie, mielibyśmy bezdyskusyjny hit. Te jednak kładą się na grze cieniem, ale fani hack’n’slashy tak czy siak powinni dać konkurencji Diablo szansę.

W grze widać pasję, zaangażowanie i świeże spojrzenie na formułę hack’n’slashy. [...] Jeśli twórcy po pierwszym sukcesie nie spoczną na laurach i dotrzymają obietnic, Wolcen znajdzie się w panteonie współczesnych hack’n’slashy obok Path of Exile – już wygląda lepiej, jest żywszy (choć dużo mniejszy). Mimo wielu błędów daję mu siedem z plusem. Za dużo tu radochy z rąbania i zbieractwa, za dużo pasji i pomysłów, by to zignorować.

Hubert Sosnowski, recenzja gry Wolcen: Lords of Mayhem

  1. Więcej o grze Wolcen: Lords of Mayhem
Assassin's Creed: Valhalla

Assassin's Creed: Valhalla

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 10 listopada 2020

Informacje o Grze
7.2

GRYOnline

6.8

Gracze

7.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

214

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Czy uważasz Half-Life: Alyx za rewolucję?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-12-21
01:36

Primer93 Chorąży

Moje gry tego wspaniałego roku 2020 to:

1. Persona 5 Royal - nie ma nic lepszego niż rozszerzona edycja wspaniałej gry !
2. Ghost of Tsushima
3. Hades
4. Final Fantasy VII Remake
5. Cyberpunk 2077

No i to by było na tyle ... za kilka lat mam nadzieję, że dożyje i przejdę Persone 6 !

Komentarz: Primer93
2020-12-21
01:50

Gosen Generał

To był taki sobie rok dla gier, z resztą nie tylko dla gier. Nie było nic wybitnego, co zapamiętam na lata.

Komentarz: Gosen
2020-12-21
02:29

maciell Senator

maciell

Dla mnie gra roku zostaje AC Valhalla. Sam jestem zdziwiony. No, ale poswiecilem tej grze 190 godzin zycia. Poczatkiem bylem rozczarowany. No, ale Anglia mnie oczarowala. Graficznie na Ultra+HDR ta gra to naprawde jezeli chodzi o widoki next gen. Fabularnie jak na AC tez bylo bardzo dobrze. Autentycznie czulem zal po 190 h, ze to koniec przygody.

Komentarz: maciell
2020-12-22
22:53

Wiedźmin Legend

Wiedźmin

Trudno wybrać grę roku skoro Cyberpunk 2077 zawiódł.

TLOU II - Solidna gra, ale mocno rozdmuchana. Z dużej chmury mały deszcz. Fabuła też nie jest tak dobra jak niektórzy mówią. Gra w wielu miejscach zawodzi. Na plus fenomenalna oprawa wizualna, przyzwoita grywalność i trzeba przyznać daje znów emocje jak poprzednik. Ale wyżej cenię z gier tego studia TLOU 1 oraz Uncharted 4. Nie rozumiem jednak hejtu jaki zebrała ta gra w pierwszym tygodniu od premiery. LGBT wciskane jest też do filmów, ale nikt nigdy po nich nie jechał z tego powodu tak mocno jak po TLOU 2

Cyberpunk 2077 - Niesamowicie zabugowany, słabiutkie SI, mnóstwo rzeczy gorzej wykonane niż GTA V, rozczarowujące mechaniki. Gra momentami sprawia wrażenie, że nawet takie Deus Ex - Human Revolution i Deus Ex-Manking Devided wydają są w pewnych rzeczach lepsze. A przecież te gry są do bólu bezpieczne i słabiutko wypadają na tle króla Deus Ex 2000 gry przełomowej i wybitnej, która przełomowymi rozwiązaniami, fabułą, grywalnością, wyzwaniem, możliwościami rozwiązań wręcz upokarza pozostałe części Deus Ex. Sądziłem, że Cyberpunk 2077 porwie się na próbę zostania królem gier Cyberpunkowych, a Redzi popełnili błąd, że rzucili się tworząc grę na 5 maszyn jednocześnie i rozmienili się na drobne. Nawet Rockstar rozkładał to na wiele lat celując najpierw w jakąś konkretną platformę. Redzi płacą za brak doświadczenia frycowe.

Doom Eternal - Oszukano wielu, bo to gra w stylu Quake III arena, gdy ja liczyłem, że będzie w stylu Doom 1,2, Quake II, Doom 2016. Nie daje mi tyle frajdy co poprzedni Doom. Męczyło mnie skakanie po arenach jak małpa :) Nigdy nie lubiłem specjalnie Quake III arena czy Unreal Tournament więc Doom Eternal swoją formułą mnie odrzucał.

Re 3 remake - Przeciętny remake, a Re3 jest przecież najsłabsze z Residentów z lat 90' więc poprzeczka najniżej była ustawiona, a i tak gorzej wypada nowa wersja. Odrzut po Re2 remake, ale Capcom wiele razy stosował taktykę bliźniaków, gdzie jedna gra jest doskonała, a druga trochę taki odrzut. Re1 remake przebił oryginał jako jedyny remake w historii gier, a poprzeczka była wyżej ustawiona. Re2 remake nie przebił perfekcyjnego oryginału, ale był to bardzo solidny remake i wiele rzeczy jest skopiowanych z oryginału b.dobrze. O ile Re1 remake sprawił, że porzuciłem Re1 na dobre to w przypadku Re2 i Re3 nadal wolę powracać do oryginalnych wersji na modach Seamless HD Project. Za spapranie wyglądu Nemesisa w remaku Capcom powinien smażyć się w piekle :)

Final fantasy VII remake - Najsłabszy remake tego roku. 1/5 gry czyli gra bez fabuły, gdy FF VII z 1997 ma jak wiadomo bardzo ciekawą opowieść z świetnymi zwrotami akcji. Słabo zarysowany antagonista, gdy w oryginale genialnie wypada. Wyraźnie słabsza grywalność, klimat, soundtrack, pomysły, humor. Mechanika walk z najnowszych Finali też mi nie podchodzi. Nieprzypadkowo najlepsze części to 7,8, 9, X. Powątpiewam, że kiedykolwiek dokończą ten remake skoro już babrzą się przy FF XVI

Half Life Alyx - Tylko VR. Ale jako jedyna, która miała w sobie coś co można nazwać przełomowością.

Ori and the Will of the Wisps -Solidny sequel. Bawiłem się równie dobrze co przy Ori and the Blind Forest.
Najlepsza platformówka roku, bo jak dla mnie słabiej wypada od niej Crash Bandicoot 4. W poprzednim roku najlepsza platformówka to znów było Trine 4 2019 równie świetna jak dwójka.

Ghost of Tsushima - Solidna pozycja, ale do najlepszych sandboksów brakuje jej wiele. Sztampowa fabuła. Zbyt casualowe rozwiązania. Assassin's creed w Japonii. Sayonara UBI - Sukcker Punch wyprzedziło was :)

Crusader Kings III - Gra jest świetną strategią, ale na ten moment to regres w stosunku do Crusader Kings II z wszystkimi najważniejszymi DLC, bo jest mniej rozbudowana i przypomina się sytuacja, gdy wyszła czysta wersja CK II. Trzeba będzie czekać na DLC do CK III.

Mafia 1 remake - Na 20 misji ok 15 gorzej wypada w remaku, a ledwie ok 5 lepiej, bo pocięli mocno grę zamiast rozbudować. Nieładnie tak mało przyłożyć się. Mimo klasycznego trybu gra jest wyraźniejsza łatwiejsza niż oryginał. Czas gry o połowy o krótszy. Słabsza muzyka. Na 2020 rok remake ma o wiele słabszą grafikę niż Mafia 1 na 2002. Zwłaszcza w remaku zawodzą twarze, które są na poziomie ledwie Mafia 2 z 2010. Mimo wszystko ładny świat i zachowany klimat co nie zawsze udaje się. Niezła grywalność. Pozostawiona znaną nam fabułę bez większych zmian. Przyjemne prowadzenie aut.

AC Valhalla - Lepiej wypada niż AC Odyssey, bo gra jest wykonana ciekawiej, ale co z tego skoro poprzednik szorował dno w kilku kwestiach i był na granicy tolerancji z powodu bardzo źle zrobionego level scallingu, respawnu nachalnego, niskiej jakości questów i ich zatrzęsieniu co zabijało fabułę główną. Żadna sztuka to przebić. Nadal daleko do II czy Brotherhood w kluczowych aspektach, ale źle nie grało się.

Demon's Souls - Wreszcie udany przykład remaku. Niezwykle rzadki przypadek, że nie popsuł nic co było świetne w oryginalnej wersji co jest zmorą ponad 90% remaków i dlatego ich nienawidzę. Można porzucić starą wersję.
Tak powinno robić się remaki.

"Them & Us" early access v0.8 ok 80% gry - Najlepszy horror w 2020 roku. Ta gra czerpie garściami z najlepszych części Resident evil jak 1, 2, CV, remake 1, 0, 4, remake 2. Niezła grafika, przyciąga styl wizualny i przepiękny wystrój wnętrz, świetny klimat horroru, zagadki wymagające i sporo szukania kluczy, grywalność. Pierwsza gra, gdzie jest wybór kamery TPP lub statyczne kamery. Gra to jeden z najlepszych naśladowników klasycznych części Residenta. Prawdopodobnie full będzie w 1 kwartale 2021, bo mają już gotowe wszystko, ale szlifują.

Komentarz: Wiedźmin
2020-12-26
16:31

Szaku Generał

Szaku

Nie mam PS4, więc nie wypowiem się na temat TLOU2 i Ghost of Tsushima (w przyszłym roku na PS5 nadrobię), ale dla mnie zdecydowanie Cyberpunk 2077 jest grą roku. Od Skyrima nie spędziłem z żadną z gier tyle czasu. Już trzeci raz ją przechodzę, bo jest po prostu świetna. Ma błędy i potrzebuje tych patchy, ale dla mnie na PC one nie były jakoś bardzo drażniące. Możliwe, że Skyrim miał ich nawet więcej, a Red Dead Redemption 2 to nawet nie mogłem uruchomić gry ponad tydzień po premierze, bo nie działało na procesorach AMD. Kazali aktualizować BIOS, system i sterowniki, a tylko zmarnowałem czas. Nie rozumiem hejtu na tą grę i porównywanie każdego aspektu gry do innych gier np. strzelanie do DOOMa, gdzie to zupełnie inny rodzaj rozgrywki, bliższy raczej do Borderlands, gdzie w Cyberpunku znacznie lepiej mi się strzela. Jazda samochodem, gdzie czuć ciężkie auta też bardzo mi się podoba, a hackowanie zostało zrealizowane chyba najlepiej w historii gier. Ale to i tak drugoplanowe aspekty, bo fabuła i postaci to majstersztyk. Jest to czołówka razem u boku z Death Stranding i Detroit: Human Become. Jestem zachwycony grą i jest to dla mnie zdecydowanie jedna z lepszych gier w jakie grałem. W szoku jestem jak poboczne questy, zwykłe kontrakty są ciekawie zrobione. Ludzie jak barany rzucili się z tą krytyką, bo o ile rozumiem ludzi z konsolami dla których gra jest prawie nie grywalna to takie czepianie się o to, że NPC jak zje posiłek to nie idzie srać po 4 godzinach to zwykłe czepialstwo. To jest wszystko tło dla historii, a nie jej kluczowy aspekt na który postawiono dużo więcej pracy w takim np. GTA 5. Przez te 200 godzin gra mi się 2 razy wywaliła do Windowsa, a błedy i glitche to jakieś się zdarzają. Teraz nawet rzadziej po patchach. Niedawno wyszła Valhalla i pomijając fakt, że w Cyberpunku te kontrakty od fixerów są znacznie ciekawsze od głównej osi fabularnej w AC to miałem większe problemy techniczne, a jadą na tym samym silniku ciągle i dużo większe studio. Też dłużyła mi się strasznie gra i mimo, że nawet ciekawa to mogliby skrócić o 40%. Z kolei Cyberpunk mógłby być dłuższy, więc czekam z niecierpliwością na kilka DLC pokroju Krew i Wino do Wiedźmina 3. Naprawdę szkoda, że premiera nie wyszła lepiej. Mało osób też w ogóle mówi o tym jak pandemia mogła też wpłynąć na proces produkcji gry. Valhalla właśnie też jest dość niedorobiona i wypuścili jakby alfę gry. No, ale kto by się tym przejmował. Oczekiwania z kosmosu mieli i oczekują od fabularnej gry, aby we wszystkim była doskonała pomimo, że w tym co najważniejsze taka właśnie jest. Ja po dwóch przejściach się dowiaduję, że jeszcze jakieś ukryte zakończenia są i można było kogoś uratować, a nie wiedziałem wcześniej. Rewelacja. Mam nadzieję, że po trzecim przejściu już będę spełniony i odłożę na jakiś czas Cyberpunka, bo ile można mucić w jedną grę xD.

Komentarz: Szaku

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl