Data wydania: 5 października 2023
Poboczna odsłona serii, kładąca duży nacisk na skradanie się. Assassin’s Creed: Mirage (wcześniej znana jako Rift) to gra znacznie mniejsza niż Origins, Odyssey czy Valhalla, wracająca niejako do korzeni cyklu Ubisoftu.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Assassin’s Creed: Mirage (wcześniej znany pod kodową nazwą Rift) to kolejna gra z serii o zakapturzonych zabójcach, zapoczątkowanej przez Ubisoft w 2007 roku. Za produkcję odpowiada studio Ubisoft Bordeaux (twórcy m.in. DLC Gniew druidów do AC: Valhalla). Jej skala jest znacznie mniejsza niż w przypadku trzech poprzednich odsłon cyklu, czyli AC: Origins, AC, Odyssey i AC: Valhalla. Rozmiar oddanego w ręce gracza obszaru przypomina pojedynczy region z dowolnego z owych tytułów.
Przez to AC: Mirage jest określany mianem pobocznej części serii. To pozwoliło twórcom odejść od gatunku RPG, w którego kierunku skręciła ona w 2017 roku, i niejako powrócić do korzeni – do konwencji przygodowej gry akcji skoncentrowanej na narracji. Niemniej Assassin’s Creed: Mirage nie jest całkowicie liniową produkcją. Istnieje bowiem kilka momentów w fabule, w których możemy wybrać kolejność realizacji zadań, natomiast przy eliminacji głównych celów mamy dużą swobodę w doborze metody dokonania zabójstwa.
Assassin’s Creed: Mirage jest tytułem bardziej nastawionym na skradanie się niż na bezpośrednią walkę. Częściej niż tradycyjnych broni używamy w nim asasyńskiego ukrytego ostrza. Nie brakuje również rozbudowanej mechaniki parkouru – którą wykorzystujemy podczas eksploracji otoczenia – a także bogatego tła fabularnego, inspirowanego historycznymi realiami. Ponadto, tradycyjnie dla serii, spotkamy wiele realnych postaci z danego okresu, w tym m.in. liderów politycznych.
Powróciły również mechaniki znane z pierwszych odsłon cyklu, m.in. możliwość ukrywania się w widocznych miejscach (np. w tłumie, na ławce) czy rzucania nożami. Innymi słowy, grę stworzono w duchu asasyńskiego kredo, któremu wierności stara się dochowywać także jej protagonista.
Niemniej elementów znanych z ostatnich „Asasynów” również nie brakuje. Dla przykładu – zdobywany ekwipunek da się ulepszać, a bohater posiada orła, z którego pomocy może korzystać podczas przeprowadzania rekonesansu. Co istotne, wrodzy łucznicy są w stanie zestrzelić ptaka, więc należy pilnować, by nie byli w stanie go zauważyć.
Absolutnymi nowościami w cyklu są natomiast: możliwość spowalniania czasu – niczym w serii Prince of Persia – a także korzystania z tyczek. Ta pierwsza pozwala graczowi oznaczyć kilka celów, a następnie wykonać serię bardzo szybkich zabójstw. Druga z kolei ułatwia docieranie do wysoko położonych lokacji.
Akcję Assassin’s Creed: Mirage osadzono w IX-wiecznym Bagdadzie – historia rozpoczyna się dokładnie w 861 roku, tj. w trakcie złotej ery miasta. Metropolia została podzielona na cztery zróżnicowane dzielnice, w których znajduje się zarówno strefa przemysłowa, jak i malownicze ogrody. Co ciekawe, w grze odwiedzamy także Alamut – znaną z „jedynki” fortecę asasynów. W AC: Mirage trafiamy do niej w momencie, gdy nie jest jeszcze w pełni ukończona.
Na głównego bohatera wybrano znanego z Valhalli Basima Ibn Ishaqa, który pochodzi właśnie z Bliskiego Wschodu. Przechodząc kampanię fabularną, poznajemy jego losy sprzed wydarzeń ukazanych w nordyckiej odsłonie cyklu, a także dowiadujemy się, w jaki sposób uliczny złodziej, którym był wcześniej, wstąpił do bractwa tytułowych zabójców – w grze wciąż znanego jako Ukryci – oraz poznał swoją mentorkę, Roshan (głosu użyczyła jej aktorka Shohreh Aghdashloo, będąca laureatką nagrody Emmy).
Assassin’s Creed: Mirage to produkcja międzygeneracyjna, co oznacza, że jest dostępny na PC, PS4, PS5, XOne i XSX/S. Co jednak istotne, posiadacze gry w wersji na stare konsole mogą bezpłatnie pobrać next-genową aktualizację.
Ciekawostkę stanowi fakt, że AC: Mirage był początkowo planowany jako jedno z wielu „dużych” DLC do AC: Valhalla. Ostatecznie jednak Ubisoft zdecydował, iż będzie to samodzielna produkcja.
Autor opisu gry: Hubert Śledziewski
Platformy:
PC Windows 5 października 2023
PlayStation 5 5 października 2023
PlayStation 4 5 października 2023
Xbox One 5 października 2023
Xbox Series X/S 5 października 2023
Apple iOS 6 czerwca 2024
Gry podobne:
39GIER
Seria produkowana i wydawana przez koncern Ubisoft, która narodziła się jako gry akcji z otwartymi światem, jednak po latach wykonała zwrot w stronę gatunku action RPG. Cykl zadebiutował w 2007 roku grą Assassin's Creed. Za twórców marki uznawani są Patrice Désilets, Jade Raymond oraz Corey May.
Recenzja GRYOnline
Assassin’s Creed: Mirage ma trochę plusów i fani docenią kilka smaczków, ale otatecznie nawet oni zmęczą się w konfrontacji z powtarzalnym i nudnym gameplayem. Powinniśmy wymagać znacznie więcej od tej serii niż takiego pseudo powrotu do korzeni.
Aktualizacja: 28 września 2023
AC Mirage poradnik to najlepsze porady na start, do eksploracji, rozwoju postaci. Opisujemy wszystkie znajdźki, najlepsze bronie, najlepsze pancerze, jak kraść, szybką podróż, drzewka umiejętności, trofea, wymagania sprzętowe, sterowanie, długość gry.
1 października 2023
Żegnamy niezwykle udane lato i witamy kolorową jesień, która zapewnia ogrom gier do wyboru. Październik jest tak obfity, że powinniście zarezerwować sobie czas do końca roku, jeśli chcecie we wszystko zagrać. A podobno najlepsze ma dopiero nadejść!
25 czerwca 2023
Druga połowa 2023 roku zapowiada się naprawdę dobrze. I to bez względu na to, jaki gatunek preferujesz. RPG, symulatory, horrory, bijatyki. Nasze zestawienie zawiera to, a nawet więcej, bo 2023 rok ma wszystko.
4 czerwca 2023
Uwielbiamy oglądać zapowiedzi nowych gier i zawsze czekamy na to jedno, zaskakujące „jeszcze coś”, zostawiane zwykle na sam koniec. Czy tegoroczne Summer Game Fest przyniesie jakąś niesamowitą nowość? Oto nasz mały zestaw oczekiwań i marzeń.
Okazuje się, że odejście szefa marki Assassin’s Creed z firmy Ubisoft nie do końca było jego własną decyzją.
gry
Adrian Werner
17 października 2025 10:35
Zapowiedź ulepszeń parkouru w dodatku Valley of Memory do Assassin's Creed: Mirage wywołała eksplozję entuzjazmu wśród fanów serii.
gry
Adrian Werner
8 października 2025 10:25
Wiemy, kiedy dokładnie ukaże się darmowy dodatek do Assassin's Creed: Mirage, Valley of Memory. Ubisoft przybliżył nowy rozdział fabuły.
gry
Zuzanna Domeradzka
6 października 2025 19:53
Gra Assassin's Creed: Mirage otrzymała tryb Discovery Tour, ale w innej wersji niż poprzednie odsłony serii. Tym razem ciekawostki ze świata Asasynów poznamy w aplikacji mobilnej.
gry
Maciej Gaffke
4 września 2025 05:30
Assassin’s Creed: Mirage jednak otrzyma świeżą zawartość, i to darmową. Dwa lata po premierze do produkcji trafi aktualizacja z nowym wątkiem fabularnym.
gry
Zuzanna Domeradzka
24 sierpnia 2025 13:25
Dzisiaj w abonamentach Xbox i PC Game Pass debiutuje jedna z najważniejszych produkcji zasilających ich bibliotekę w pierwszej połowie sierpnia. Mowa o powrocie do korzeni serii Assassin's Creed.
gry
Krystian Pieniążek
7 sierpnia 2025 08:40
W pierwszej połowie sierpnia 2025 roku do usługi Xbox Game Pass dołączy 8 gier, w tym Assassin's Creed: Mirage oraz Aliens: Fireteam Elite.
gry
Maciej Gaffke
5 sierpnia 2025 15:38
Assassin's Creed: Mirage ma wreszcie otrzymać DLC, aczkolwiek nie przed premierą AC: Shadows.
gry
Jakub Błażewicz
27 stycznia 2025 11:29
W sieci pojawiły się wiarygodne plotki, według których na Nintendo Switch 2 trafi Metal Gear Solid Delta oraz szereg konwersji gier Ubisoftu, w tym dwie odsłony serii Assassin’s Creed.
gry
Adrian Werner
14 stycznia 2025 14:51
Assassin’s Creed: Mirage oficjalnie zadebiutowało na Steamie. Grę kupicie o 50% taniej. Rzućcie okiem na popularność gry i jej oceny na platformie Valve.
gry
Marcin Bukowski
18 października 2024 10:30
Popularne pliki do pobrania do gry Assassin's Creed: Mirage.
trainer Assassin's Creed: Mirage - v1.0.4 +19 Trainer - 6 października 2023
trainer Assassin's Creed: Mirage - v1.0.6 +19 Trainer - 27 grudnia 2023
trainer Assassin's Creed: Mirage - Trainer v.1.0.4-1.0.8 Plus 19 - 1 listopada 2024
mod Assassin's Creed: Mirage - DLSS Frame Generation for Mirage v.1.0.3 - 18 października 2023
mod Assassin's Creed: Mirage - Real Life AC Mirage Reshade v.1.0 - 29 października 2023
mod Assassin's Creed: Mirage - Natural Color Visuals v.1.0 - 6 maja 2024
mod Assassin's Creed: Mirage - Fast Launch (Skip Startup - Intro Videos) v.1.0 - 30 października 2023
Wymagania sprzętowe gry Assassin's Creed: Mirage:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
(30 fps / 1080p) Intel Core i7-4790K 4.0 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 4 GB Radeon RX 570 lub lepsza, 40 GB SSD, Windows 10/11.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
(60 fps / 1080p) Intel Core i7-8700K 3.7 GHz / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1660 Ti / Radeon RX 5600 XT lub lepsza, 40 GB SSD, Windows 10/11.
Ultra wymagania sprzętowe:
(60 fps / 4K) Intel Core i5-11600K 3.9 GHz / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 10 GB GeForce RTX 3080 / 16 GB Radeon RX 6900 XT lub lepsza, 40 GB SSD, Windows 10/11.
Apple iOS
Wymaga:
iPhone 15 Pro
Średnie Oceny:
Średnia z 15 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1221 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 8473 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Jan Tracz
Recenzent GRYOnline.pl
2023.10.04
Chyba każdy fan serii czekał na Assassin's Creed: Mirage, czyli tytuł, który miał być pełnoprawnym i przy okazji przewrotnym powrotem do korzeni. Szkoda tylko, że wyszło jak zwykle – ta gra, choć dopracowana technicznie, jest po prostu mdła.
wwad
Ekspert
2025.03.19
Określił bym tą grę takim zubożałym DLC. Fabularnie jest ok natomiast mapa jest tak mała że ma się wrażenie kręcenia w kółko. Ogromne miasto wyszło dobrze, w misjach lokacje też są ciekawe. Jak każdy assasyn ten ma swoje zalety i wady jest ich moim zdaniem po równo.W porównaniu do poprzednich serii :Ekonomia : 5/10 niby fajnie się kradnie, ale odwiedzić tyle bogatych domów by nic tam nie znaleźć cennego nie pasujeItemizacja i rozwój przedmiotów : 2/10Walka mieczem : 0/10Walka umiejętnościami : 9/10 ( warto je jak najszybciej odblokować )Wielkość Mapy : 5/10Świat Assasynów i klimat : 10/10Grafika w hdr : 8.5/10Optymalizacja : 8/10Ostateczne wrażenie po ukończeniu jest raczej pozytywne.
LilXavi
Ekspert
2025.01.12
Niby krótsza, mniej rozdmuchana od poprzednich czesci jednoczesnie w wiekszosci aspektów gorsza, dawno nie spotkalem sie z tak slaba glowna historia jak tutaj, jedynym plusem tej gry jest to ze dowiedzialem sie sporo o samym bagdadzie, arabskiej kulturze poprzez znajdzki na mapie.
May_Day
Ekspert
2023.12.03
Nie wiedziałem, czego się po Mirage'u spodziewać. Z początku skutecznie odstraszył mnie miałką fabułą, która ustąpiła miejsca wciągającej rozgrywce. Kiedy już wskoczyłem na dopaminowy kołowrotek, nie mogłem się oderwać. Z drugiej jednak strony momentami ciężko mi było uwierzyć, że gram w pełnoprawną odsłonę serii. Postacie, historia, dialogi – to wszystko wyglądało niczym wyjęte z larpu. Wysokobudżetowego, ale jednak. W Mirage najlepiej gra się, kiedy nikt niczego nie mówi, pozwalając wybrzmieć gameplayowi, który jest najsilniejszą stroną gry.
Harry M
Ekspert
2023.10.14
22,5h na wysokim Zdecydowanie krok w dobrym kierunku, szkoda że taki mały Bardzo satysfakcjonująca rozgrywka dająca masę radochy - skradnie proste ale przyjemne, podobnie z parkourem. Te dwa elementy najlepsze w grze Rozwój postaci i gadżetów na plus Piękne wykreowane miasto, świetny klimat i muzyka Fabuła jest ok, ale zakończenie i twist bardzo zaskakujące co ogromnie szanuję Aktywności poboczne to bieda totalna, gra jest mniejsza ale też dużo mniej ekscytująca i ciekawa Walka nie tyle trudna co po prostu nudna Szkoda że dalej drewno, chociaż mimika trochę lepsza niż ostatnio
JÓZEK2
Gracz
2025.09.01
Nie bardzo rozumiem wieszania "psów" na tej grze. Grafika ładna, mechanika walk nie zła choć z początku trzeba się wprawić. Mamy też bardzo ciekawe informacji z historii tamtego regionu na przestrzeni wieków. To tam rodziła się wszechstronna wiedza z fizyki, astronomii czy przyrody. To tam we wczesnych wiekach ubiegłego tysiąclecia umiano już obliczyć obwód Ziemi bo wiedziano, że jest okrągła. Powstawały dzieła pisane znane do dziś. Gdy my łaziliśmy w łapciach z kory i mieszkaliśmy w szałasach lub w lepiankach, tam kwitła nauka i powstawały dzieła i budowle nie rzadko stojące do dziś :-)Co mam je do zarzucenia, a właściwie twórcom ? Powielanie w tych grach strasznej głupoty "podpadania" otoczeniu. Pozbędę się np. strażnika /zawsze ktoś to widzi/ i od razu CAŁY Bagdad mnie poznaje, ludzie wrzeszczą, wywalają się, strażnicy mnie gonią a na ścianach błyskawicznie pojawiają się plakaty i moje "fotki" w 2D. przekazane zapewne całej mapie przez umyślnych za pomocą poczty elektronicznej :-/
Jelczu
Gracz
2025.01.22
Fabuła wcale nie nudna a i przynajmniej nie zanudza otwartym światem jak Valhalla czasami. I znajdźkami xD
Patryhinio
Gracz
2024.12.28
nie wiem czego chcecie ale ja sie podpisuje pod tą grą obiema rękami w końcu trafiamy pod skradanke a nie jak rycerz w valhalli walimy niczym dookoła i 20 przeciwników nie daje nam rady tutaj 2 na początek sprawia nam problemy czterech da sie załatwic jeżeli dobrze umiemy w to grać pięciu no juz bomby dymne i też damy rade nie jest to może poziom graficzny valhalli która jest piekna ale Mirage tez nie jest brzydkie..Historia wciąga jeszcze nie tyle poświeciłem czasu co poprzednim assasynom valhalle to z bólem przeszedłem bo ileż to moze trwać a w mirage 28 godzin i chyba będzie to juz koniec i to był dobry krok ubisoftu w końcu bym powiedział nie jako dodatek do valhalli ale oddzielną grą..dla mnie super naprawde ode mnie mocne 9
cycu2003
Gracz
2024.09.01
Niby powrót do korzeni, których nigdy do końca nie lubiłem. Dużo skradanek, mało bezpośrednich ataków. Ma to swój urok ale jednak wolałem już nowsze części. Basim nie ma w sobie nic z Eivora czy Kasandry. Robi co karzą, właściwie nie pyta, dopiero na sam koniec. Bohater w Valhalli jest już zupełnie gdzieś indziej z wiedzą w głowie i tym kim jest. Niby Mirage miało wyjaśnić jak to odkrywał ale w zasadzie niczego nowego się nie dowiedzieliśmy.Z kolei widoki bardzo ładne, twarze...nie idą w parze w otoczeniem, są marne. Te 40zl, które zapłaciłem było warte tych 17h, pobocznych misji nie zrobiłem za dużo. Ulepszenia bardzo szybko się kończą a rozwój umiejętności jest bardzo ubogi. Misje są niestety w większości nudne, nawet bardzo. Mimo że seria raczej z tego słynie to tutaj było to wybitnie powtarzane. Tak jak wspomniano w recenzji to chyba był najgorszy Assassin od dawna. Chyba tylko 1 część mnie bardziej odrzuciła ale to było wieki temu :P
improbite
Ekspert
2025.10.14
U.V. Impaler
Ekspert
2025.10.14
Butryk89
Ekspert
2024.11.28
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2024.11.15
Łukasz Telesiński
GRYOnline.pl Team
2024.07.12
Patrick Homa
GRYOnline.pl Team
2023.10.11
Ocena STEAM
W większości pozytywne (8 473)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
67% rekomendacji (191)
God is a Geek
Mick Fraser
Destructoid
Steven Mills
VG247
Dom Peppiatt
Game Rant
Joshua Duckworth
GameSpot
Jordan Ramée
Undeath1988 Legionista
Od początku zastanawiałem się jak ocenić tą grę. Generalnie jestem fanem AC ograłem wszystko z dodatkami od samego początku w tym ostatnią Valhalle, którą odbieram bardzo negatywnie i oceniłem ją bardzo nisko bo była to najgorsza cześć zaraz po Syndykacie Asasyna. Czy Mirage była złą grą? Nie czy była też dobrą, no i tu też nie. Gra to mega przeciętniak i zapychacz. Powrót do korzeni jak piszą twórcy, w czym jest trochę racji, ale dużo ściemy.
Grę zaczynamy jako Basim bez wejścia do animusa tylko konkretnie jego przygody, niby taki szczegół ale jednak po tylu perypetiach postarali by się o to, żeby jednak to nawiązanie do przyszłości było i tu zapala się pierwsza czerwona lampka - gra robiona po łebkach. Generalnie sam motyw Basima całkiem spoko i przyjemny, plot twist fajny, a jego dojrzewanie i przemiana bardzo spoko. Na poboczne misje też nie ma co narzekać choć nie ma czego za bardzo zapamiętać - większości to przeprowadź postać z A do B, śledź kogoś i podmień coś lub zabij bez wykrycia.
Skradania w tej części jest sporo i to akurat na plus, zabijanie z ukrycia i szukanie ku temu okazji naprawdę okej. Jednak system walki zostawia przeogromnie dużo do życzenia (PC klawiatura) nie wiem co za dev wpadł na genialny pomysł blokowania ataków Q (zamiast drugim przyciskiem myszy co szybko sobie zmieniłem bo nie miało to najmniejszego sensu) albo odskoki pod altem, a ctrl który właściwie jest intuicyjny i nie używany w tej grze stał pusty. Co do samej walki - Basim radzi sobie z 2-3 przeciwnikami, wystarczy że przeciwników jest więcej i dupa trzy strzały i trup. Nie ma zabawy w walce normalnej żadnej w porównaniu do AC I czy II tragiczny downgrade, a do Valhalla czy Odyssey przepaść kosmiczna. Asasyn a nie wie jak posługiwać się mieczem, sama walka jest oporna ciężka i polega bardziej na klikaniu w odpowiednim momencie - nie ma sensu machać mieczem typowo konsolowy zabieg. Dodatkowe narzędzia technicznie odblokowujemy pod koniec gry i się mało ich używa - noże od początku, trujące strzałki i zasłonę dymną, reszta właściwie bez sensu i używałem na siłę.
System kradzieży był mega denerwujący do tego system uzbrojenia wołał o pomstę do nieba. Właściwie same stroje i broń nie dawały właściwie żadnych dodatków do samej rozgrywki, a ulepszanie ich u kupców było tak kosmicznie denerwujące, że szok. Testowałem strój który miał dawać 100% ciszy w działaniach assasyna a strój ISU - różnicy nie było właściwie żadnej jedynie przy zabójstwie strzelał piorun dezorientując okolicznych ludzi co sprowadzało się do łupnięcia i dymu wokół postaci.
System monet kupców, siły i mądrości używany właściwie tylko w głównej fabule przekupując kogoś i właściwie po to tylko potrzebny bo do niczego innego się nie przydaje. Z wojowników właściwie się nie korzysta, z tłumu też nie jedynie nawoływacz czasem jak nie chce się plakatów zrywać jak ma się najwyższy stopień głośności wchodzi w grę. Sztonów dostajemy tak dużo, że grę kończyłem zużywając ich dużo z ponad 30 szt. każdy.
Grałem na poziomie średnim i był okej - parę razy zginąłem przez durny system walki mieczami. Śledzenie postaci w zadaniach znowu porażka totalna dla mnie - w stosunku do AC II i III tragedia. Na plus były nawet kolorowe postaci (Nehal , Roshan) i obiekty do zabijania, ogólnie motyw całkiem spoko. Natomiast wiele rzeczy drażniło - parkur walka, znikanie w tłumie, grafika, i podkładane głosy oraz cały czas wołanie do allaha XD
Wiem, że gra odbywa się w złotym wieku dla Islamu w Bagdadzie ale za każdym razem jak biegło się z kimkolwiek do walki to wydzierało się że dla boga dla allaha, masakra trochę to wycieranie sobie ryja tym hasełkiem i było używane aż do przesady po 10-15 razy pod rząd.
Przechodząc do parkuru - jest słabiej w stosunku do poprzednich części, Basim nie potrafi trafić tam gdzie kierujemy tylko prześlizguje się nagle w sobie obranym kierunku czy przeszkodzie. Wchodzi często na koszyki jakieś elementy i się blokuje durnowato, choć naprawili zeskakiwanie z wysokości do tyłu z poprzednich części. Sam asasyn mam wrażenie że rusza się ociężale strasznie i co mnie kosmicznie wkurzało to jego dyszenie, które było nastawione na taki poziom głośności, że małżonka nie raz się na mnie dziwnie patrzyła, że co ja tam oglądam. Do tego durne komentarze Basima typu "to jest to miejsce", albo śledząc jakaś postać w ukryciu zaczynał dyszeć jak parowóz pomimo tego że stoi w przykucu na belce... "myślisz że mi uciekniesz" a śledzona postać stoi prosto i patrzy się na siano XD "o tu mi zniknąłeś" za każdym razem jak się odwrócisz albo śledzonego zasłoni budynek. Kurde to w Revelation miałeś oznaczenie postaci i chociaż kilka sekund zanim Ci zniknie z oczu... a tu takie cyrki. Ogólnie dialogi postaci oceniam dość źle zwłaszcza po za fabularne. Domyślny język arabski dialogów - jakbym miał tego świergotu słuchać całą grę to bym ocipiał. A angielskie dialogi no tak zakcentowane jakby się hindusów w call center słuchało.
Grafika, kutwa człowiek kupuje sobie najnowszego kompa by popykać w fajną grafiką na ultra, a tu takiego wała bo gra jest słabo dostosowana. Co ja się namęczyłem by ustawić grafikę przyzwoicie. Pomimo tego przy przemieszczeniu się częste rozmycia, teksturowanie, rozmazywanie postaci i uciekanie szczegółów. Większość gry szła na równych 90 klatkach, ale pod koniec gry w grobowcu nagle spadek na 15 klatek i rozmazne wszystkie postaci. I to samo na pustkowiach albo przy bramach, przemieszczając się szybko nagły spadek klatek i szczegółów. Słabo naprawdę słabo pod tym względem - a to Cyberpunka sie czepiali. Bugi i glicze tak obecne. Jak zawsze ile to razy widzieli mnie strażnicy zza przeszkód, parę razy przenikali przez ściany, pojawiali się znikąd albo nagle wpadali hurmem do pomieszczania w ilościach hurtowych. Wymieniając dalej raz spadłem z mapy, wielokrotnie zwierzęta robiły dziwne parkury, strażnicy po zabiciu odlatywali, lub robili słynne T (najnowsza wersja gry i nie pirat) kosmos. Zbieranie przedmiotów też czasem zostawiało dużo do życzenia - Basim albo machał rękami w powietrzu albo przestawał podnosić w trakcie je. Fizyka gry była po łebkach o tyle że wprowadzili nareszcie grawitacje dla rzucanych przedmiotów - uwaga nie dotyczy przeciwników zwłaszcza łuczników. Ogółem zasięg przedmiotów poprzez tą grawitacje osłabł tragicznie. Próbujesz rzucić wazą z olejem dostajesz zarys jej lotu rzucasz, jeb nagle 3 metry bliżej uderza, albo zatrzymuje się w powietrzu i spada nagle pionowo XD Ogólnie rzucanie przedmiotami z gry to kolejna komedia. Rzucając wymienioną wazę z olejem najpierw przyspiesza leci po łuku by nagle zwolnić i lecieć jak w gęstym kisielu XD Często tak jest, że postać w którą rzuciłeś z wysokości zdąży spokojnie odejść zanim waza spadnie. Wykonanie zadań zabij za pomocą otoczenia to naprawdę ciężki orzech do zgryzienia bo fizyka po prostu odmawia posłuszeństwa.
Ostatnia rzecz która najbardziej denerwuje - poczekałem specjalnie by grę połatali i spadła jej cena - w życiu bym nie kupił 250 zł. Grę udało się nabyć za 59 zł i to właściwie dobra cena tyle powinna ona kosztować, ponieważ odpalając grę zostałem poinformowany że jest super dużo dodatków do niej. Dodatki te okazały się skiny dla Basima i tak za wypasione skórki dżina, czy piaskowe trzeba dać bagatela kolejne 60 zł. Co te skiny dają? Totalnie nic tylko zmieniają wygląd w grze Single player XD Bezmyślność Ubisoftu nie zna granic. Oczywiście pewnie znajdą się ludzie co to kupią ale osobiście chciałbym żeby można było je odblokować za osiągnięcia w grze. Natomiast żeby odblokować skiny Ezio czy Altaira trzeba było jakieś monety wydawać które dostawało się za achivmenty - czyli przyzwyczajenie do kupowania czegoś przez ich stronkę choć nazywali to nagrodami. I znowu te nagrody śmieszne wręcz - 50 drachm czy skin dla sokoła... Masakra pod tym względem. Jedyne co dostaliśmy fajnego to "dodatek" Alibaba i 40 rozbójników. Dodatek ten przechodzi się w niecałe 15 minut i jest słaby jak nie wiem co. Ogólnie jak w tym memie - Basim widzi kopiec złota, klejnotów itp. podchodzisz do niego "coin stock is empty". W sumie i tak nie ma na co te Drahmy wydawać w tej grze. Po kupieniu wszystkich strojów, koni i sokołów zostaje nam około 2 k drahm. Wracając do mikropłatności - zabrakło dodatkowej zawartości w postaci jakiś DLC czy choćby kilku jeszcze zadań dodatkowych. I tu przechodzimy do czas gry:
Całość przejścia gry zajęła mi 21 h z wszystkimi znajdźkami więc w sam raz moim zdaniem - zagadek nie skończyłem bo nie ma tam nic ciekawego - dostajemy barwniki i talizmany do stroju - no po prostu policzek w ryj XD Tak samo jak zbieranie ksiąg dla bibliotekarza, czasem trzeba się namęczyć naskakać itp. a ostatecznie dostajesz jeden szton XD To samo z kradnieciem dla Dervisa. Też otrzymujesz szton za ukończenie tego zadania. Pomimo misji pobocznych assasyna, brakuje jakiś fajnych zadań pobocznych oprócz głównego motywy zabicia zakonu dostajemy jedno wymienione wyżej zadanie. Świat przez to jest kolejną wydmuszką. Jest pusty i nic w nim się nie dzieje. Dostajemy znowu twór taki jak Bagdadzkie opowieści - było to tak głupie że aż żal, sprowadzało się w 99% do porozmawiania z postacią wykonania jakiejś akcji (skok, ukradnięcie czegoś pójście gdzieś sprawdzenie czegoś w okolicy do 100 metrów). Zamiast zrobić z tego pełnoprawne misje to takie mini opowiastki, które do niczego nie prowadziły w sumie.
Chyba wyczerpałem temat. Zamiast nad mikropłatnościami i płatnymi skinami ubisoft powinien się skupić nad poprawą grafiki, fizyki i walki w grze, przemyśleć system kraftingu, który był debilny i ulepszyć parkur był nie był taki ociężały, a Assasyn robił to co my chcemy, a nie co sobie kod ubzdura. Pomimo tych narzekań grało się przyjemnie i główny motyw wciągał i dla fanów warto zagrać - przynajmniej . Natomiast nie warto wydać na tą grę 250 zł.
No nic czekam na Shadowa i z rok po premierze jego jak cena spadnie bo patrząc na to co się dzieje z tamtą pozycją to będzie pewnie chorował na podobne rzeczy jak ta gra i Valhalla, która wiała po prostu nudą i była jedną wielką kalką (między regionami i kalką odyssey), a sam motyw zostawiał wiele do życzenia.
wwad Generał
Określił bym tą grę takim zubożałym DLC. Fabularnie jest ok natomiast mapa jest tak mała że ma się wrażenie kręcenia w kółko. Ogromne miasto wyszło dobrze, w misjach lokacje też są ciekawe. Jak każdy assasyn ten ma swoje zalety i wady jest ich moim zdaniem po równo.
W porównaniu do poprzednich serii :
Ekonomia : 5/10 niby fajnie się kradnie, ale odwiedzić tyle bogatych domów by nic tam nie znaleźć cennego nie pasuje
Itemizacja i rozwój przedmiotów : 2/10
Walka mieczem : 0/10
Walka umiejętnościami : 9/10 ( warto je jak najszybciej odblokować )
Wielkość Mapy : 5/10
Świat Assasynów i klimat : 10/10
Grafika w hdr : 8.5/10
Optymalizacja : 8/10
Ostateczne wrażenie po ukończeniu jest raczej pozytywne.
PanDaneX Konsul
Długo się zbierałem żeby usiąść do tego tytułu i muszę powiedzieć że jestem nawet pozytywnie zaskoczony.
Na plus:
+ Bagdad w grze jest po prostu piękny, czuć klimat bliskiego wschodu, który dosłownie wylewa się w każdej uliczce. Zgrabnie zaprojektowany i miło się po nim biega.
+ Nacisk na skradanie i usuwanie przeciwników z ukrycia. Gra próbuje wracać do korzeni.
+ Fabuła jak to w AC... po prostu dobrze napisana ale doopy nie urywa ;)
+ Gra skupia rozgrywkę głównie na mieście.
+ Rozwój postaci i ulepszanie arsenału dodatkowego takiego jak bomby dymne itp.
Na minus:
- Gra nie wykorzystuje swojego potencjału i czasami czuć brak serca przy tworzeniu tytułu. Np. : Misje poboczne (patrz "zlecenia") z pominięciem tych nielicznych gdzie można zdobyć ciekawy item, są po prostu bez sensu bo tysiące monet możemy wyłapać okradając kieszenie przechodniów.
- Stworzyli ogromne połacie pustyni na której nic nie ma oprócz dzikich zwierząt na które nie ma sensu polować XD. Na szczęście zbyt często nie musimy po niej biegać.
- Bardzo ubogi wachlarz broni i ubrań. Niby spoko opcja z farbowaniem ale to max 3 opcje dla 3 pancerzy.
- Walka mieczem mogłaby być troszkę ciekawsza...jak i inteligencja przeciwników którzy potrafią nie słyszeć walki która odbywa się zaraz za ścianą z desek XD
Ogólnie polecam popykać jeśli ktoś się już przyzwyczaił do gier Ubikacji. Fajna gra na dłuższy weekend na kanapie. Jeśli masz GamePassa to tytuł obowiązkowy.
Moja ocena to 7/10 bo miło było znowu poczuć się jak prawdziwy assassin ale nie będę ukrywał że z tego dwa punkty są za sam Bagdad i klimat.
JÓZEK2 Generał
Nie bardzo rozumiem wieszania "psów" na tej grze. Grafika ładna, mechanika walk nie zła choć z początku trzeba się wprawić. Mamy też bardzo ciekawe informacji z historii tamtego regionu na przestrzeni wieków. To tam rodziła się wszechstronna wiedza z fizyki, astronomii czy przyrody. To tam we wczesnych wiekach ubiegłego tysiąclecia umiano już obliczyć obwód Ziemi bo wiedziano, że jest okrągła. Powstawały dzieła pisane znane do dziś. Gdy my łaziliśmy w łapciach z kory i mieszkaliśmy w szałasach lub w lepiankach, tam kwitła nauka i powstawały dzieła i budowle nie rzadko stojące do dziś :-)
Co mam je do zarzucenia, a właściwie twórcom ? Powielanie w tych grach strasznej głupoty "podpadania" otoczeniu. Pozbędę się np. strażnika /zawsze ktoś to widzi/ i od razu CAŁY Bagdad mnie poznaje, ludzie wrzeszczą, wywalają się, strażnicy mnie gonią a na ścianach błyskawicznie pojawiają się plakaty i moje "fotki" w 2D. przekazane zapewne całej mapie przez umyślnych za pomocą poczty elektronicznej :-/