Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS4XONE
Okładka Dark Souls III (PS4)

Dark Souls III

Kolejna odsłona serii mrocznych RPG akcji, zapoczątkowanej i rozwijanej przez japońskie studio From Software.

RPG | TPP | fantasy | multiplayer | kooperacja | RPG akcji | soulslike

Seria Dark Souls została oficjalnie zapoczątkowana w 2011 roku grą o tym samym tytule, aczkolwiek za pierwszą odsłonę marki i tak uznaje się Demon's Souls z 2009 roku na konsolę PlayStation 3. Wszystkie części tego cyklu wyprodukowało studio From Software, założone jeszcze w 1986 roku. Deweloper ten wypuścił na rynek wiele rozmaitych tytułów, w tym szereg odsłon serii Armored Core, jednak dopiero Soulsy sprawiły, że wskoczył on do pierwszej ligi światowych producentów gier wideo. Dark Souls III to kolejny projekt w dorobku Japończyków, nad którym pieczę sprawował sam Hidetaka Miyazaki, „ojciec” Demon's Souls, pierwszego Dark Souls i Bloodborne. Drugim dyrektorem kreatywnym produkcji był Isamu Okano, odpowiedzialny za Steel Battalion: Heavy Armor.

Dark Souls III nie odbiega od standardów serii. Gracze po raz kolejny trafiają do mrocznego, fantastycznego świata, w którym praktycznie wszędzie czeka zagrożenie. Rozgrywka opiera się na podobnych zasadach, w związku z czym jest to wymagające RPG akcji, w którym przemierzamy kolejne lokacje, odkrywając powoli fragmenty historii, która nie jest jednak podawana na tacy. By w pełni poznać uniwersum produkcji, należy czytać opisy przedmiotów, rozmawiać z napotkanymi postaciami, czy też korzystać z opracowań przygotowanych przez samych fanów. Deweloperzy zatroszczyli się jednak o około godzinę przerywników filmowych, co jak na tę serię jest nie lada wyczynem.

Zabawę rozpoczynamy od stworzenia bohatera. Twórcy przygotowali dwanaście klas postaci, ale w gruncie rzeczy, podobnie jak we wcześniejszych odsłonach, nie mają one większego znaczenia, gdyż podczas rozgrywki postać rozwijamy wedle uznania. Po wykonaniu tej czynności przechodzimy do właściwej zabawy, opierającej się głównie na eksploracji poszczególnych lokacji (w odróżnieniu od „dwójki” tym razem połączono je podobnie jak w pierwszej części) oraz toczeniu pojedynków, podczas których premiowana jest cierpliwość i spokój. Każdy przeciwnik (łącznie spotkamy czterdzieści pięć rodzajów niewidzianych wcześniej wrogów) stanowi bowiem wyzwanie, a co jakiś czas musimy się także zmierzyć z jednym z kilkunastu bossów. System walki nie zmienił się diametralnie, ale wprowadzono nowe techniki, np. pozycję gotowości, pozwalającą na wyprowadzanie potężnych ciosów.

Jak w praktycznie każdym RPG-u, tak i w tym przypadku z czasem zdobywamy nowe wyposażenie, które, podobnie jak samego bohatera, można rozwijać, zwiększając tym samym możliwości ataku i obrony. Oczywiście podczas zabawy znajdujemy także rozmaite inne przedmioty (przeszło dwieście różnych elementów), posiadające odmienne właściwości (leczenie, odtruwanie, nakładanie efektów na bronie itd.).

Dark Souls III, dzięki temu, że stworzono je z myślą o PC-tach i konsolach ósmej generacji, może się pochwalić bardzo dobrą oprawą graficzną, prezentującą dużo wyższy poziom niż wcześniejsze odsłony. Deweloperzy przyłożyli się do rozmaitych szczegółów, zarówno w przypadku lokacji, jak i przeciwników, i wykorzystali nowe efekty wizualne.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1 - 6  

Ocena gry 8,2 / 10 na podstawie 2335 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,3 / 10 na podstawie 770 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 249,90 PLN

Gry podobne do Dark Souls III

Klasyfikacja PEGI Dark Souls III

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Dark Souls III

Sony PlayStation 4

Wykorzystuje: PlayStation Network

Microsoft XBOX ONE

Wykorzystuje: Xbox Live

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-2600 3.4 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB RAM GeForce GTX 970 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7(SP1)/8.1/10 64-bit
Minimalne: Intel Core i5-2500 3.3 GHz/AMD FX-6300 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 750/Radeon HD 6870 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7(SP1)/8.1/10 64-bit

Recenzja gry Dark Souls III - symulator umierania żegna się z klasą

Recenzja 5 kwietnia 2016, 14:53

Gdy już zdecydujemy się na określony styl zabawy i pokonamy pierwszego bossa, odblokujemy przejście do kultowego Firelink Shrine, czyli Kapliczki Zjednoczenia. Tym razem przyjęła ona formę starożytnej budowli, która w środku bardziej przypomina rozległą jaskinię. Wewnątrz znajdziemy całą plejadę klasycznych dla serii postaci. Na początku wita nas pozbawiony wszelkiej nadziei nieumarły, chwilę później rozmawiamy z niewidomą opiekunką ogniska, a w jednej z komnat spotykamy dobrze znanego kowala Andre z Astory. Kaplica pełna jest różnorakich nawiązań do poprzednich odsłon cyklu, podobnie zresztą jak cała gra. Czasami przyjmują one formę ukrytych ciekawostek, jak np. frazy wypowiadane przez opiekunkę ogniska, które są trochę zmienioną wersją słów Panny w Czerni z Demon’s Souls, a innym razem objawiają się w postaci modeli skopiowanych z pozostałych gier japońskiego studia. Budynki w wiosce nieumarłych czy modele jej mieszkańców wyglądają jak żywcem wyjęte z Bloodborne’a. Większość tego typu nawiązań i zapożyczeń trudno jednoznacznie ocenić. Z jednej strony ich rozpoznawanie sprawia niemałą satysfakcję i przywołuje wszystkie miłe wspomnienia, z drugiej – czasem miałem uczucie, że jest ich zbyt wiele i że mam do czynienia ze swego rodzaju „potworem Frankensteina” łączącym elementy z czterech różnych gier.

PS4
XONE
PC