Firmy

Cenega S.A.

Cenega S.A. to wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Cenega S.A., Facebook

Cenega S.A. to jeden z największych i najstarszych polskich wydawców gier na komputery PC oraz konsole. Siedziba firmy mieści się w Warszawie. Od 2005 roku Cenega S.A., podobnie jak i cały holding Cenega N.V. oraz wszystkie firmy wchodzące w skład koncernu, stały się częścią grupy 1C – rosyjskiego giganta wydawniczego z siedzibą w Moskwie. Z kolei w 2022 roku Cenega, wraz z całą grupą deweloperską 1C Entertainment S.A., została wykupiona przez chiński Tencent, odcinając się od rosyjskiego 1C.

Firma Cenega S.A. jako pierwsza wprowadziła w naszym kraju szereg innowacyjnych rozwiązań, które następnie stały się standardem w polskiej branży gier. Wśród osiągnięć firmy oraz jej bezpośrednich poprzedniczek wymienić warto przede wszystkim:

  1. pierwsze pełne lokalizacje gier komputerowych na język polski (Touche: Przygody Piątego Muszkietera – 1996, Dungeon Keeper – 1997);
  2. wprowadzenie podwójnych wersji językowych – polskiej i angielskiej do wyboru (Delta Force: Helikopter w Ogniu – 2003);
  3. pierwsze serie gier komputerowych w przystępnych cenach (Kolekcja Klasyki Komputerowej – 1995, Super$eller – 2003);
  4. nowe rozwiązania w dziedzinie opakowań gier (pudełka Double DVD w grze The Hobbit – 2004, pudełka typu Blu-ray w serii Pomarańczowa Kolekcja Klasyki – 2009).

Cenega S.A. jako polski wydawca gier

Jako jeden z największych rodzimych dystrybutorów, od początku swej działalności firma Cenega S.A. skupia się głównie na wydawaniu na terenie Polski najważniejszych gier komputerowych oraz konsolowych od największych światowych wydawców. Wśród głównych partnerów firmy znaleźli się tacy giganci, jak Bethesda Softworks, Capcom, Bandai Namco Entertainment, Square Enix/Eidos, Take 2 Interactive, Warner Bros. czy Ubisoft. Od początku działalności Cenega zajmuje się także lokalizacją wydawanych przez siebie gier. Pierwotnie odpowiadał za to wydzielony zespół w ramach firmy, jednak od roku 2009 zadanie to spoczywa głównie na utworzonej z byłych pracowników Cenegi firmie QLOC S.A., będącej częścią grupy 1C-SoftClub.

Oprócz premierowych edycji gier, w portfolio firmy znalazły się także liczne serie wydawnicze, pośród których największym powodzeniem cieszyły się tzw. Antologie, czyli zbiorcze wydania najważniejszych serii gier.

  1. Super$eller – zapoczątkowana w 2003 roku seria, oferująca atrakcyjne cenowo i wzbogacone dodatkową zawartością (np. drukowane poradniki, ścieżki dźwiękowe) reedycje gier komputerowych dostępnych na rynku od roku do dwóch lat, a także kompletne serie (tzw. antologie) gier; obecnie niewydawana;
  2. Kolekcja Klasyki PS2 – zapoczątkowana w 2007 roku seria, oferująca atrakcyjne cenowo reedycje gier na konsolę PlayStation 2, dostępne na rynku ponad dwa lata; obecnie niewydawana;
  3. Pomarańczowa Kolekcja Klasyki – seria zapoczątkowana jeszcze w 1995 roku przez IPS Computer Group, pierwotnie pod nazwą Kolekcja Klasyki Komputerowej, a następnie kontynuowana przez firmę Cenega; zawiera atrakcyjne cenowo reedycje gier komputerowych obecnych na rynku ponad dwa lata, wraz ze wszystkimi wydanymi aktualizacjami i łatkami;
  4. Premium Games – zapoczątkowana w 2009 roku seria, oferująca atrakcyjne cenowo i wzbogacone zawartością dodatkową (np. drukowane poradniki, ścieżki dźwiękowe) reedycje gier komputerowych, wznawianych niedługo po premierze, a także kompletne serie (tzw.antologie) gier.

Cenega S.A. jako wydawca gier

Oprócz wydawania gier na rynku polskim, firma Cenega S.A. wydała również kilka tytułów na rynku światowym. Początkowo były to głównie rodzime produkcje, odziedziczone po bezpośrednich poprzednikach Cenegi, takich jak IPS Computer Group czy IM Group (wcześniej Mirage Media). W późniejszym okresie działalności, samodzielnie (lub we współpracy z czeską spółką macierzystą) Cenega wprowadziła na rynki światowe kilka innych tytułów, przygotowywanych najczęściej przez deweloperów z Polski i innych krajów Wschodniej Europy.

Historia firmy Cenega S.A.

Historia firmy Cenega sięga przełomu lat 80. i 90. ubiegłego wieku. W roku 1991 założona została spółka IPS Computer Group, będąca jedną z pierwszych firm, które zajęły się sprowadzaniem legalnych gier komputerowych na rynki Wschodniej Europy. Niemal od początku istnienia, IPS Computer Group zajmowało się również lokalizacją dystrybuowanych przez siebie produktów. Najpierw tłumaczone były instrukcje i opakowania, a następnie kompletne gry. Najstarszym rynkowym rywalem IPS Computer Group była założona w 1988 roku spółka Mirage Media, zajmująca się produkcją i sprzedażą gier na Atari XL/XE, Commodore 64/Amiga, a później także komputery PC. Mirage Media, jako pierwsza firma w Polsce (bo już w 1996 roku) wprowadziła na nasz rynek w pełni zlokalizowaną grę (Touche: Przygody Piątego Muszkietera). Rywalizacja obu firm zakończyła się połączeniem sił w kwietniu 2000 roku, kiedy to utworzono wspólny zarząd, a sama spółka zmieniła nazwę na IM Group sp. z o.o. IM Group zostało wyłącznym dystrybutorem gier produkcji Mirage Media, zaś działalność deweloperską firmy przejęło nowe studio Mirage Interactive sp. z o.o.

W październiku 2000 roku w Pradze doszło do połączenia IM Group sp. z o.o. z czeskim producentem gier komputerowych, firmą Bohemia Interactive, w wyniku czego utworzony został holding Cenega N.V. Trzecim i jednocześnie największym partnerem został DBG OSTEUROPA Holding GmbH – fundusz venture capital, w którym głównymi partnerami byli m.in. Deutsche Bank, Mitsubishi Corporation, EBOiR oraz DEG. W latach 2001-2002 firma IM Group zmieniła nazwę na Cenega Poland, zaś Bohemia Interactive na Cenega Czechy. Równocześnie powstała też firma Cenega Slovakia, a działalność wydawniczą rozpoczęła Cenega Publishing. Od 2005 roku holding Cenega N.V. stał się częścią grupy 1C, rosyjskiego giganta wydawniczego z siedzibą w Moskwie. W marcu 2010 roku firma 1C Company połączyła siły z firmą SoftClub, jednym z największych rosyjskich wydawców oraz dystrybutorów gier konsolowych i od tej chwili holding nosi nazwę 1C-SoftClub.

W listopadzie 2021 roku poinformowano, że polska grupa deweloperska 1C Entertainment S.A., do której należała również Cenega, zmieni właściciela na firmę Tencent. Transakcja została sfinalizowana 25 lutego 2022 roku. Wraz z opisywanym wydawcą w ręce chińskiego giganta trafiły wówczas: sklep internetowy Muve, wydawca 1C Online Games, a także firma QLOC.

W maju 2023 roku firma Cenega ogłosiła, że od tej pory to ona będzie zajmować się dystrybucją na terenie Polski gier wydawanych przez firmę Ubisoft. Rok później została ona natomiast polskim dystrybutorem produkcji wypuszczanych przez Electronic Arts.

Kompania graczy

27 sierpnia 2007 roku Cenega S.A. uruchomiła unikalny program lojalnościowy o nazwie Kompania Graczy, będący pierwszą tego typu incjatywą w naszym kraju. W ramach programu, klienci kupujący oryginalne gry dystrybuowane w Polsce przez firmę Cenega mogli je rejestrować w dedykowanym serwisie internetowym, otrzymując wzamian punkty uprawniające do otrzymywania nagród, takich jak gadżety z gier, książki i komiksy, kody zniżkowe itp. Ważnym krokiem w rozwoju programu stała się możliwość rejestracji gier konsolowych, udostępniona graczom w listopadzie 2009 roku. W maju 2010 roku wystartowała Kompania Graczy Open, w ramach której można rejestrować oryginalne gry komputerowe i konsolowe, wydane w naszym kraju nie tylko przez Cenegę, ale także inne firmy. W tym celu wymagane jest przesłanie dowodu zakupu na adres [email protected] z prośbą o wygenerowanie kodu rejestracyjnego.

muve.pl

Cenega S.A. jako jedna z pierwszych firm w Polsce uruchomiła także sklep internetowy, pozwalający na zakup gier na komputery PC oraz konsole. Z biegiem czasu sklep ów przeobraził się w platformę muve.pl, umożliwiającą również zakup cyfrowych wersji gier na komputery PC/Mac, szerokiego asortymentu sprzętu oraz gadżetów dla graczy, a także ebooków, audiobooków i poradników do gier. Pieczę nad sklepem piastuje obecnie wydzielona spółka MUVE S.A.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Cenega S.A..

Wiadomości o firmie Cenega S.A.

Odpaliłem ukochaną grę dzieciństwa i nie żałuję; Książę i Tchórz broni się nawet po 26 latach

Odpaliłem ukochaną grę dzieciństwa i nie żałuję; Książę i Tchórz broni się nawet po 26 latach

Książę i Tchórz to jedno z bardziej jaskrawych wspomnień z gier mojego dzieciństwa. Co ciekawe, przy przygodach Galadora potrafiłem dobrze się bawić, nawet gdy wróciłem do nich po latach - choć niektóre ze złych decyzji twórców widziałem jako dzieciak i widzę także teraz. Może nawet znacznie wyraźniej.

opinie

Mateusz Popielak

30 marca 2024 11:58

Odpaliłem ukochaną grę dzieciństwa i nie żałuję; Książę i Tchórz broni się nawet po 26 latach
To miał być nasz Baldur's Gate. Przypominamy polskiego RPG-a na miarę 2002 roku

To miał być nasz Baldur's Gate. Przypominamy polskiego RPG-a na miarę 2002 roku

Gra Another War była określana mianem „pierwszego polskiego RPG-a”. Czy jednak na pewno ta drugowojenna produkcja powinna stawać w szranki z tytułami pokroju Baldur’s Gate’a lub Fallouta?

gry

Krystian Pieniążek

2 grudnia 2023 19:59

To miał być nasz Baldur's Gate. Przypominamy polskiego RPG-a na miarę 2002 roku
Brakujące części kultowego Kangurka Kao zmierzają na Steam

Brakujące części kultowego Kangurka Kao zmierzają na Steam

Fani sympatycznego kangurka Kao mogą zacierać ręce, katalog platformy Steam wkrótce zostanie uzupełniony o pierwszą i trzecią odsłonę popularnej polskiej serii platformówek.

gry

Kamil Kleszyk

15 kwietnia 2023 13:50

Brakujące części kultowego Kangurka Kao zmierzają na Steam
Kangurek Kao - cała seria po latach wróciła do sprzedaży

Kangurek Kao - cała seria po latach wróciła do sprzedaży

Sklep GOG.com wydał cyfrowe wersje gier z serii Kangurek Kao. Dzięki temu cała seria polskich platformówek jest ponownie dostępna na rynku.

gry

Jakub Błażewicz

15 lutego 2021 17:29

Kangurek Kao - cała seria po latach wróciła do sprzedaży

Alien Artefact - Wywiad z twórcami gry Another War

Zapraszam wszystkich do zapoznania się z nowym materiałem jaki pojawił się w dziale Publicystyka, tj. wywiadem z zespołem Alien Artefact, twórcami gry Another War. Porusza on nie tylko tematy związane z samym Another War, lecz także ujawnia szereg cech drugiej części gry. Zresztą, co ja tu będę mówił – najlepszą reklamą niech będzie cytat z wywiadu: „Prace nad Another War Zwei zbliżają się już powoli do końca. Gra bazuje na przerobionym enginie 2D, z lepszą grafiką, znacznie większym obszarem gry (pierwsza z trzech większych krain ma tyle lokacji, co prawie całe „Another War”!) i znacznie rozbudowaną inteligencją postaci. Styl gry pozostanie podobny.”.

gry

Przemysław Bartula

13 września 2002 11:42

Alien Artefact - Wywiad z twórcami gry Another War

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl