Take-Two Interactive to producent i wydawca gier.
31 października 1996
Bijatyki
Iron & Blood: Warriors of Ravenloft5 listopada 2007
Zręcznościowe
Dora the Explorer: Dora Saves the MermaidsAmerykański koncern, do którego należą między innymi takie podmioty, jak Rockstar Games, 2K Games, 2K Sports, Firaxis Games czy Zynga. Gry tworzone przez studia znajdujące się pod skrzydłami Take-Two Interactive oraz wypuszczane przez należących do niego wydawców można znaleźć na wszystkich znaczących platformach – od komputerów osobistych, przez konsole, skończywszy na urządzeniach mobilnych.
Take-Two Interactive istnieje od 1993 roku, a jego siedziba główna znajduje się w Nowym Jorku. Na czele firmy stoi Strauss Zelnick, który pełni funkcję prezesa i dyrektora generalnego.
Dzieje Take-Two Interactive rozpoczynają się w 1993 roku, kiedy to firma została ona założona przez Ryana Branta. W pierwszych latach działalności koncentrowała się ona na produkcji gier wideo, głównie tworzonych z myślą o komputerach osobistych.
Mowa o takich pozycjach, jak wydane przez firmę GameTek Star Crusader (1994) i Bureau 13 (1995) czy wypuszczone przez Acclaim Entertainment w 1996 roku Iron & Blood: Warriors of Ravenloft oraz Black Dahlia (1998). Z czasem Take-Two zaczęło coraz śmielej poczynać sobie na rynku wydawniczym. Choć początkowo jego nakładem na rynek trafiały tylko tworzone przez niego gry, już w 1996 roku firma zaczęła wypuszczać dzieła innych deweloperów.
Odnoszone przez nią sukcesy pozwoliły jej zadebiutować na giełdzie NASDAQ w kwietniu 1997 roku. Pozyskane w ten sposób środki umożliwiły jej przejęcie europejskich oddziałów GameTeka, jego studia Alternative Reality Technologies oraz praw do kilku marek. Z czasem pod skrzydła Take-Two trafił szereg innych firm, z których dwie zasługują na osobną wzmiankę.
Marzec 1998 roku przyniósł jeden z najbardziej przełomowych momentów w historii firmy, bowiem wówczas Take-Two Interactive nabyło aktywa firmy BMG Interactive, na czele z prawami do marki Grand Theft Auto. Jej autorzy, czyli Sam i Dan Houserowie, a także Terry Donovan i Jamie King, pod skrzydłami Take-Two założyli nową firmę – Rockstar Games, która od tej pory miała rozwijać markę GTA. W 1999 roku opisywana firma przejęła zaś studio DMA Design, które z czasem zostało przemianowane na Rockstar North.
W kolejnych latach seria Grand Theft Auto stała się prawdziwym bestsellerem, dzięki czemu przychody osiągnięte przez Take-Two do 2003 roku przekroczyły barierę miliarda dolarów. W 2004 roku do grona dużych marek znajdujących się w rękach Take-Two Interactive dołączyło Sid Meier's Civilization. W planach firmy było również przejęcie Vivendi Universal Games, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu.
Zamiast tego w 2005 roku pod parasolem Take-Two Interactive znalazły się studia Visual Concepts oraz Kush Games, a także stworzone przez nią, nowe wytwórnie wydawnicze – 2K Games i 2K Sports. Ponadto jeszcze 2005 roku opisywany gigant przejął studio Firaxis Games, zaś w styczniu 2006 roku do grona należących do niego zespołów dołączyło Irrational Games. Niedługo później w ich ślady poszło również PAM Development.
W międzyczasie Take-Two musiało stawić czoła sporemu kryzysowi, gdyż w wyniku oskarżeń o manipulacje finansowe, w latach 2001-2007 znalazło się pod nadzorem amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). W efekcie w październiku 2006 roku szeregi firmy całkowicie opuścił Ryan Brant. Choć ostatecznie przyznał się on do fałszowania dokumentacji biznesowej, uniknął więzienia, w zamian za współpracę z SEC, poddanie się karze grzywny w wysokości 7,3 mln dolarów oraz zakaz zajmowania „stanowisk kontrolnych” w spółkach notowanych na giełdzie.
Drugi kryzys był spowodowany przez Hot Coffee, czyli kontrowersyjną modyfikację do gry Grand Theft Auto: San Andreas, przez którą Federalna Komisja Handlu wszczęła dochodzenie przeciwko Take-Two i Rockstar Games. Choć ostatecznie udało się zawrzeć ugodę, pozwy zbiorowe kosztowały koncern 20,1 miliona dolarów.
W połowie 2007 roku firma została przejęta przez inwestorów; w konsekwencji na jej czele stanął Strauss Zelnick, który został jej prezesem i dyrektorem generalnym. Pokłosiem tych wydarzeń była szeroko zakrojona restrukturyzacja, w wyniku której zwolniono od pięciu do piętnastu procent z około 2100 pracowników. Oprócz tego zamknięto niektóre europejskie biura firmy. Niemniej, jeszcze we wrześniu 2007 roku Take-Two nawiązało współpracę z firmą Nickelodeon, co zaowocowało powstaniem nowej wytwórni – 2K Play, natomiast w grudniu pod skrzydłami koncernu wyrosło kolejne studio deweloperskie, czyli 2K Marin.
W połowie lutego 2008 roku firma Electronic Arts złożyła ofertę nabycia Take-Two Interactive za około 1,9 miliarda dolarów. Choć została ona odrzucona, Zelnick i zarząd zaproponowali jej ponowne omówienie po premierze gry Grand Theft Auto IV. Ostatecznie jednak EA wycofało się z całego przedsięwzięcia.
Kolejnym znaczącym wydarzeniem w historii Take-Two Interactive było przejęcie praw do marki WWE od firmy THQ w styczniu 2013 roku; od tej pory kolejne części tej wrestlingowej serii miały pojawiać się nakładem firmy 2K Sports, jako WWE 2K. We wrześniu 2013 roku do sprzedaży trafiła gra Grand Theft Auto V, której gigantyczny sukces artystyczny i komercyjny przyniósł Take-Two szacunkowe 6 miliardów dolarów, a także sprawił, że wartość jego akcji wzrosła o ponad 600 procent.
W 2016 roku Take-Two zostało uwikłane w kolejną batalię sądową, tym razem z Lesliem Benziesem, czyli byłym prezesem Rockstar North, który zażądał od firmy 150 milionów dolarów niezapłaconych tantiem. Ostatecznie zakończyła się ona w poufną ugodą, jaką obie strony zawarły w lutym 2019 roku.
W lutym 2017 roku Ken Levine, czyli „ojciec” serii BioShock, założył nowe studio należące do opisywanej firmy, czyli Ghost Story Games. W grudniu natomiast pod skrzydłami Take-Two Interactive wyrosła nowa wytwórnia wydawnicza. Mowa o Private Division, którego misją było finansowanie i wypuszczanie obiecujących produkcji niezależnych studiów deweloperskich.
W lutym 2019 roku do grona studiów znajdujących się pod kontrolą koncernu dołączyło 31st Union, na którego czele stanął Michael Condrey – były pracownik Sledgehammer Games i Visceral Games. W 2020 roku w jego ślady poszedł wyspecjalizowany w grach mobilnych zespół Playdots, a także ekipa Ruffian Games, która została wcielona do Rockstar Games. W listopadzie na liście nowych nabytków Take-Two miało znaleźć się również Codemasters, jednak oferta omawianej firmy została przebita przez Electronic Arts.
Niemniej, już w marcu 2021 roku pod parasol Take-Two trafiło HB Studios, czyli autorzy gier z serii PGA Tour, z kolei w czerwcu w rękach firmy znalazło się serbskie Nordeus – twórcy gry Top Eleven. W lipcu 2021 roku dział gier mobilnych Take-Two Interactive został przemianowany na T2 Mobile Games.
W maju 2022 roku pod kontrolą Take-Two Interactive znalazła się firma Zynga, za którą opisywany koncern zapłacił 12,7 miliarda dolarów. Pokłosiem tego przedsięwzięcia było zamknięcie Playdots i przekazanie Zyndze kontroli nad marką Two Dots.
Marzec 2024 roku przyniósł natomiast zarówno zwolnienia w Private Division oraz Firaxis Games, jak i wieść o przejęciu przez koncern The Gearbox Entertainment Company (a co za tym idzie – studia Gearbox Software i wydawnictwa Gearbox Publishing.
Niestety w kwietniu 2024 roku gruchnęła wiadomość o tym, że Take-Two Interactive przymierza się do zwolnienia około 5 procent swojej siły roboczej, co oznaczało, że ze swoimi posadami pożegna się około 600 jej pracowników. Ponadto obwieszczono, że kilka projektów powstających pod jej skrzydłami zostanie anulowanych. Wszystkie te zabiegi miały przynieść oszczędności rzędu 165 milionów dolarów rocznie.
Na tym nie koniec, gdyż w maju 2024 roku działająca pod banderą Take-Two Interactive firma Private Division zerwała współpracę z dwoma polskimi studiami. Mowa o One More Level pracującym nad projektem Cyber Slash, a także o Bloober Team, które tworzyło niezapowiedziany jeszcze horror. Ponadto w listopadzie 2024 roku Take-Two Interactive poinformowało o sprzedaży Private Division i wszystkich jego projektów (mowa zarówno o już wydanych dziełach, jak i o produkcjach, które jeszcze wówczas nie doczekały się premiery). Wyjątek stanowiło No Rest for the Wicked od zespołu Moon Studios, które wciąż miało być wspierane przez Take-Two Interactive.
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Take-Two Interactive.
Dora the Explorer: Dora Saves the Mermaids - 5 listopada 2007 - Wii, PS2
Army Men: Sarge's War - 20 lipca 2004 - GCN, XBOX, PC, PS2
Myth II: Green Berets - 30 lipca 2001 - PC
Black Dahlia - 28 lutego 1998 - PC
Iron & Blood: Warriors of Ravenloft - 31 października 1996 - PS1, PC
Ripper - 29 lutego 1996 - PC
Hell: A Cyberpunk Thriller - 1 czerwca 1994 - PC
Lista wszystkich nadciągających gier które wyda Take-Two Interactive.
Bully Bullworth Academy: Canis Canem Edit - Nieznana - PC, PS4, XONE
Lista wszystkich gier wydanych przez Take-Two Interactive.
Tales from the Borderlands: A Telltale Games Series - 25 listopada 2014 - Switch
Civilization World - 6 lipca 2011 - PC
Duke Nukem Forever - 10 czerwca 2011 - PC, PS3, X360
Sid Meier's Civilization V - 21 września 2010 - PC
Carnival Games Mini Golf - 20 października 2008 - Wii
Sid Meier's Civilization IV: Colonization - 22 września 2008 - PC
BioShock - 21 sierpnia 2007 - PC
Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword - 20 lipca 2007 - PC
Max Payne: Antologia - 8 czerwca 2007 - PC
The Show - 23 lutego 2007 - PC
Stronghold: Legends - 13 października 2006 - PC
Prey (2006) - 11 lipca 2006 - PC
Table Tennis - 22 maja 2006 - X360
Age of Wonders: Antologia - 19 maja 2006 - PC
Hidden and Dangerous: Antologia - 19 maja 2006 - PC
Myth: Antologia - 19 maja 2006 - PC
Railroad Tycoon: Antologia - 19 maja 2006 - PC
Serious Sam: Zlota Edycja - 19 maja 2006 - PC
Tropico: Antologia - 19 maja 2006 - PC
Twierdza Deluxe - 19 maja 2006 - PC
Emergency 4: Global Fighters For Life - 31 marca 2006 - PC
Sid Meier's Civilization IV - 25 października 2005 - PC
Vietcong 2 - 25 października 2005 - PC
Shattered Union - 17 października 2005 - PC, XBOX
Sacred: Gold Edition - 13 października 2005 - PC
Serious Sam 2 - 11 października 2005 - PC
Jetfighter 2015 - 30 sierpnia 2005 - PC
Charlie and the Chocolate Factory - 11 lipca 2005 - PC, PS2, GCN, XBOX, GBA
Stronghold 2 - 19 kwietnia 2005 - PC
Close Combat: First to Fight - 18 kwietnia 2005 - PC
Jade Empire: Special Edition - 12 kwietnia 2005 - PC
Spy vs Spy - 12 kwietnia 2005 - PS2
Major League Baseball 2K5 - 22 lutego 2005 - XBOX, PS2
Emergency 3 - 21 stycznia 2005 - PC
Outlaw Golf 2 - 30 listopada 2004 - PS2, XBOX, PC
Sid Meier's Pirates! - 22 listopada 2004 - XBOX
Ski Resort Extreme - 31 października 2004 - PC
Hidden and Dangerous 2: Sabre Squadron - 21 października 2004 - PC
The Great Art Race - 9 września 2004 - PC
Gotcha! - 31 lipca 2004 - PC
Holiday World - 30 lipca 2004 - PC
Wings of War - 30 lipca 2004 - XBOX, PC
In-Fisherman Freshwater Trophies - 27 lipca 2004 - PC
Army Men: Sarge's War - 20 lipca 2004 - PS2, GCN, XBOX, PC
Serious Sam Advance - 12 kwietnia 2004 - GBA
Vietcong: Fist Alpha - 2 lutego 2004 - PC
Vietcong: Purple Haze - 2 lutego 2004 - PC
Robotech: Invasion - 28 stycznia 2004 - PS2, XBOX
I-Ninja - 18 listopada 2003 - GBA
Manhunt - 18 listopada 2003 - PS2, XBOX
Railroad Tycoon 3 - 27 października 2003 - PC
Hidden and Dangerous 2 - 22 października 2003 - PC
Space Colony - 14 października 2003 - PC
The Haunted Mansion - 14 października 2003 - GCN, XBOX, PS2
Jetfighter V: Homeland Protector - 10 października 2003 - PC
Mall Tycoon 2 - 24 września 2003 - PC
Stronghold Warchest - 11 lipca 2003 - PC
Vietcong - 26 marca 2003 - PC
Emergency 2: The Ultimate Fight For Life - 21 października 2002 - PC
Stronghold: Crusader - 24 września 2002 - PC
Mafia: The City of Lost Heaven - 29 sierpnia 2002 - PS2, XBOX
Duke Nukem Advance - 12 sierpnia 2002 - GBA
Hidden and Dangerous Deluxe - 2 kwietnia 2002 - PC
Myth: The Total Codex - 18 lutego 2002 - PC
Mall Tycoon - 5 lutego 2002 - PC
Serious Sam: The Second Encounter - 25 stycznia 2002 - PC
Tropico: Paradise Island - 9 stycznia 2002 - PC
Trylogia Blair Witch - 28 grudnia 2001 - PC
Loco-Commotion - 20 października 2001 - PC
Gadget Tycoon - 19 września 2001 - PC
Trade Empires - 12 września 2001 - PC
Myth II: Green Berets - 30 lipca 2001 - PC
The Corporate Machine - 21 lipca 2001 - PC
City Crisis - 17 lipca 2001 - PS2
Rising Sun: Imperial Strike - 29 września 2000 - PC
Speedball 2100 - 29 września 2000 - PS1
Duke Nukem: Land of the Babes - 19 września 2000 - PS1
Spec Ops: Stealth Patrol - 5 czerwca 2000 - PS1
Lemmings: Revolution - 28 kwietnia 2000 - PC
Rising Sun - 31 stycznia 2000 - PC
Rollcage Stage II - 3 stycznia 2000 - PC, PS1
Spec Ops: Ranger Team Bravo - 1 października 1999 - PC
Hidden and Dangerous - 27 lipca 1999 - PS1
Thrust, Twist & Turn - 15 czerwca 1999 - PC
Battleground 9: Chickamauga - 10 marca 1999 - PC
Monkey Hero - 28 lutego 1999 - PS1
Railroad Tycoon II - 15 października 1998 - PC, PS1
Duke Nukem: Time to Kill - 30 września 1998 - PS1
Black Dahlia - 28 lutego 1998 - PC
Battlecruiser 3000AD - 30 września 1996 - PC
Ripper - 29 lutego 1996 - PC
20 lat po premierze Serious Sam 2 otrzymał dużą aktualizację. Studio Croteam uaktualniło popularną modyfikację do gry, Renovation.
gry
Zuzanna Domeradzka
13 października 2025
Poznaliśmy zestawienie tytułów, które we wrześniu zasilą katalog usługi Amazon Prime Gaming. Wśród 11 produkcji na uwagę zasługują zwłaszcza dwie lubiane przez graczy strategie i jedna gra RPG.
gry
Krystian Pieniążek
5 września 2025
W ramach przygotowań do premiery Stronghold: Crusader – Definitive Edition opublikowano długi i wyczerpujący materiał ukazujący kulisy produkcji.
gry
Adrian Werner
15 lipca 2025
Emergency 4 otrzyma modyfikację, która przeniesie akcję gry do Warszawy. Nie znamy jej daty premiery, ale twórcy udostępnili pierwszy zwiastun.
gry
Marcin Bukowski
8 czerwca 2025
Wpasowanie się w struktury Electronic Arts to nic łatwego, ale Greg Zeschuk nie uważa, by koncern ograniczał swobodę BioWare za czasów jego pracy w studiu.
gry
Jakub Błażewicz
26 lutego 2025
Po blisko 19 latach od premiery Jade Empire, marka ta wydaje się całkowicie zapomniana przez BioWare i Electronic Arts. Twórcy mieli jednak ambitne plany związane z jej rozwojem, które z czasem przekształciły się w pomysł stworzenia zupełnie nowego IP.
gry
Krystian Pieniążek
19 stycznia 2025
Sporo osób mogło już zapomnieć o Jade Empire. Obecnie marka ta jest martwa, jednak kiedyś była oczkiem w głowie założycieli BioWare. Aż ciężko uwierzyć, że ostatecznie porzucili oni ten ciekawy świat.
gry
Damian Gacek
4 stycznia 2025
Ken Levine chce stworzyć grę z fabułą wyraźnie reagującą na poczynania gracza, co jest trudnym zadaniem i czego stanowczo nie umożliwi obecna sztuczna inteligencja.
gry
Jakub Błażewicz
3 stycznia 2025
Być może na myśl przychodzi Wam teraz Johnny Silverhand, ale to nie jedyny taki przykład - oto sylwetki kilku najlepszych moim zdaniem muzyków z gier, na których koncert z pewnością kupiłbym bilet w prawdziwym życiu.
opinie
Adam Adamczyk
24 października 2024
Bully otrzymało kategorię wiekową w wersji na PlayStation 5 i Xboxy Series X/S. Choć ma to związek z debiutem produkcji w usłudze GTA+, w jej ramach udostępniony został pierwowzór z PlayStation 2 i Xboxa, w który zagramy w ramach wstecznej kompatybilności oraz dzięki emulacji.
gry
Jakub Błażewicz
20 sierpnia 2024