Firmy

Moon Studios

Moon Studios to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Moon Studios

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Moon Studios

No Rest for the Wicked

No Rest for the Wicked

18 kwietnia 2024

RPG

No Rest for the Wicked
Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest

11 marca 2015

Akcji

Ori and the Blind Forest
Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps

11 marca 2020

Akcji

Ori and the Will of the Wisps
Ori and the Blind Forest: Definitive Edition

Ori and the Blind Forest: Definitive Edition

11 marca 2016

Akcji

Ori and the Blind Forest: Definitive Edition
Warsoup

Warsoup

Anulowana

Akcji

Warsoup

Moon Studios to niezależne austriackie studio deweloperskie z siedzibą w Wiedniu. Zespół tworzy gry przeznaczone na konsole oraz komputery osobiste.

Historia

Moon Studios zostało założone w 2010 roku przez Thomasa Mahlera i Giennadija Korola. Pierwszy z nich pracował wcześniej w studiu Blizzard Entertainment, z kolei drugi – w firmie Animation Lab. Zespół zaczął się rozrastać w trakcie prac nad swoim debiutanckim dziełem; nowych członków rekrutowano na całym świecie, co było możliwe dzięki postawieniu na pracę zdalną. W 2011 roku ekipa została nawiązała współpracę z firmą Microsoft, jednak na jej debiutanckie dzieło trzeba było jednak poczekać jeszcze cztery lata.

Sukces serii Ori

Ori and the Blind Forest, czyli dwuwymiarowa platformówka zrealizowana w konwencji metroidvanii, wydana na komputery osobiste i Xboksa One, zadebiutowało bowiem dopiero w 2015 roku. Tytuł spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, którzy chwalili przede wszystkim piękną oprawę graficzną oraz wysoki poziom trudności. W 2016 roku produkcja doczekała się rozszerzonej edycji, zaś w 2019 roku pojawiła się na Nintendo Switch.

W związku z sukcesem gry, zapowiedź jej sequela była tylko kwestią czasu. Utrzymane w podobnej stylistyce Ori and the Will of the Wisps pojawiło się na komputerach osobistych oraz Xboksie One w marcu 2020 roku, we wrześniu tego samego roku trafiło na Nintendo Switch, zaś w listopadzie pojawiło się na Xboksach Series X/S. Drugie dzieło Moon Studios powtórzyło sukces artystyczny i komercyjny pierwowzoru, toteż zespołowi nie pozostało nic innego, jak zakasać rękawy i przystąpić do pracy nad następnym projektem.

Kontrowersje

Najpierw jednak Moon Studios musiało zmierzyć się z kryzysem wizerunkowym. Z artykułu opublikowanego w marcu 2022 roku na łamach serwisu VentureBeat wynikało bowiem, że w studiu panowała tak zwana kultura crunchu, w zespole wybuchały regularne kłótnie, zaś Mahler i Korol mieli używać względem swoich pracowników opresyjnego języka.

Pomimo że założyciele studia nie zgodzili się z treścią tego raportu, a nawet pochwalili wielokulturowość swojego zespołu, to jednocześnie przyznali, że z ich strony miały miejsce uszczypliwości względem innych deweloperów, wyrażając z tego powodu skruchę.

No Rest for the Wicked

Na potrzeby następnego projektu, Moon Studios nawiązało współpracę z firmą Private Division, która miała zająć się jego wydaniem. W grudniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że nowe dzieło studia to No Rest for the Wicked, czyli izometryczne RPG akcji osadzone w fantastycznym uniwersum. Produkcja zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S, a we Wczesnym dostępie na platformie Steam zadebiutowała 18 kwietnia 2024 roku.

Choć tytuł mógł pochwalić się oryginalną oprawą graficzną, za sprawą której prezentował się niczym ruchomy obraz, napotkał pewne problemy. Gracze narzekali między innymi na jego optymalizację, brak możliwości zmiany sterowania, „drewniany” system walki, nieczytelne środowisko oraz elementy platformowe. Efektem takiego stanu rzeczy był „mieszany” odbiór ze strony graczy na Steamie.

Autorzy szybko zabrali się jednak do pracy nad pierwszymi poprawkami, toteż odbiór gry również zaczął zmieniać się na lepsze. Twórcy nie zamierzali na tym poprzestać, a co więcej – podjęli się ambitnego wyzwania polegającego na uczynieniu z No Rest for the Wicked tytułu z 90 procentami pozytywnych recenzji na Steamie.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Moon Studios.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Moon Studios.

Wiadomości o firmie Moon Studios

„Gry są za drogie”. Twórca No Rest for the Wicked i Adrian Chmielarz wyjaśniają, dlaczego ekskluzywność nie ma już sensu

„Gry są za drogie”. Twórca No Rest for the Wicked i Adrian Chmielarz wyjaśniają, dlaczego ekskluzywność nie ma już sensu

Kilka znanych osób z branży gier, w tym Adrian Chmielarz, skrytykowało ideę tytułów ekskluzywnych.

gry

Adrian Werner

24 października 2025 10:29

„Gry są za drogie”. Twórca No Rest for the Wicked i Adrian Chmielarz wyjaśniają, dlaczego ekskluzywność nie ma już sensu
Od 8 lat popularny silnik do gier i aplikacji zawierał bardzo niebezpieczną lukę. Zauważono ją dopiero niedawno, Unity radzi zachować wielką ostrożność

Od 8 lat popularny silnik do gier i aplikacji zawierał bardzo niebezpieczną lukę. Zauważono ją dopiero niedawno, Unity radzi zachować wielką ostrożność

Unity ostrzegło przed luką wysokiego ryzyka, która od 2017 roku mogła dotyczyć setek gier i aplikacji.

gry

Kamil Kleszyk

4 października 2025 07:53

Od 8 lat popularny silnik do gier i aplikacji zawierał bardzo niebezpieczną lukę. Zauważono ją dopiero niedawno, Unity radzi zachować wielką ostrożność
Twórcy „wielkiej nadziei RPG” mogą nie mieć sentymentów i przy premierze No Rest for the Wicked kierować się sprzedażą konsol PlayStation 5, Xbox Series i Switch 2

Twórcy „wielkiej nadziei RPG” mogą nie mieć sentymentów i przy premierze No Rest for the Wicked kierować się sprzedażą konsol PlayStation 5, Xbox Series i Switch 2

Dostępna na PC gra No Rest for the Wicked prawdopodobnie najpierw trafi na PlayStation 5 i Nintendo Switch 2, a dopiero później na Xboxy Series X/S. Powodem może być słaba sprzedaż konsol Microsoftu.

gry

Maciej Gaffke

21 lipca 2025 21:40

Twórcy „wielkiej nadziei RPG” mogą nie mieć sentymentów i przy premierze No Rest for the Wicked kierować się sprzedażą konsol PlayStation 5, Xbox Series i Switch 2
„Wielka nadzieja RPG” osłodzi życie graczy, którzy ciągle ginęli w walce, bo spadali z wysokości. Twórcy No Rest for the Wicked odpowiedzieli na prośby społeczności

„Wielka nadzieja RPG” osłodzi życie graczy, którzy ciągle ginęli w walce, bo spadali z wysokości. Twórcy No Rest for the Wicked odpowiedzieli na prośby społeczności

Aktualizacja The Breach: Refined wprowadza wiele nowości do No Rest for the Wicked. Gracze otrzymali oczekiwane zmiany, które sami zasugerowali deweloperom.

gry

Maciej Gaffke

26 czerwca 2025 17:05

„Wielka nadzieja RPG” osłodzi życie graczy, którzy ciągle ginęli w walce, bo spadali z wysokości. Twórcy No Rest for the Wicked odpowiedzieli na prośby społeczności
„Tworzymy absurdalnie dobrą grę”. Deweloperzy wyjaśniają, dlaczego No Rest for the Wicked nie jest kolejnym klonem Diablo, a platformą na lata

„Tworzymy absurdalnie dobrą grę”. Deweloperzy wyjaśniają, dlaczego No Rest for the Wicked nie jest kolejnym klonem Diablo, a platformą na lata

Thomas Mahler odniósł się do zarzutów twierdzących, że No Rest for the Wicked przeżywa kryzys tożsamości. Przyznał, że Moon Studios mierzy bardzo wysoko.

gry

Marcin Bukowski

24 czerwca 2025 08:30

„Tworzymy absurdalnie dobrą grę”. Deweloperzy wyjaśniają, dlaczego No Rest for the Wicked nie jest kolejnym klonem Diablo, a platformą na lata
Wystarczy 10 minut, aby realnie wpłynąć na przyszłość „wielkiej nadziei RPG”. Twórcy No Rest for the Wicked proszą graczy o pomoc

Wystarczy 10 minut, aby realnie wpłynąć na przyszłość „wielkiej nadziei RPG”. Twórcy No Rest for the Wicked proszą graczy o pomoc

Twórcy No Rest for the Wicked chcą poznać opinie graczy na temat gry. Przygotowali specjalną ankietę, której wypełnienie może wpłynąć na przyszłość tytułu.

gry

Marcin Bukowski

23 czerwca 2025 18:39

Wystarczy 10 minut, aby realnie wpłynąć na przyszłość „wielkiej nadziei RPG”. Twórcy No Rest for the Wicked proszą graczy o pomoc
Ważkie wyzwanie twórców „wielkiej nadziei RPG” niejako zostało zrealizowane. No Rest for the Wicked odhacza kolejny sukces po fali krytyki

Ważkie wyzwanie twórców „wielkiej nadziei RPG” niejako zostało zrealizowane. No Rest for the Wicked odhacza kolejny sukces po fali krytyki

Thomas Mahler dopiął wyznaczonego przez siebie celu. Opinie No Rest for the Wicked na Steamie uległy znacznej poprawie od premiery gry we wczesnym dostępie.

gry

Zuzanna Domeradzka

5 czerwca 2025 18:27

Ważkie wyzwanie twórców „wielkiej nadziei RPG” niejako zostało zrealizowane. No Rest for the Wicked odhacza kolejny sukces po fali krytyki
„AAA to teraz 'Made in China', AA to pasja”. Prawdziwe talenty nie chcą już pracować nad grami AAA, twierdzi twórca Ori i No Rest for the Wicked

„AAA to teraz 'Made in China', AA to pasja”. Prawdziwe talenty nie chcą już pracować nad grami AAA, twierdzi twórca Ori i No Rest for the Wicked

Thomas Mahler, czyli szef Moon Studios, uważa, że gry AA są obecnie tymi, które tworzone są z większą pasją niż produkcje AAA.

gry

Adrian Werner

28 maja 2025 11:43

„AAA to teraz 'Made in China', AA to pasja”. Prawdziwe talenty nie chcą już pracować nad grami AAA, twierdzi twórca Ori i No Rest for the Wicked
No Rest for the Wicked w końcu dostanie masę znaczących zmian. Otrzymaliśmy wgląd w szczegóły Patcha 1 [Aktualizacja: Hotfix 4.]

No Rest for the Wicked w końcu dostanie masę znaczących zmian. Otrzymaliśmy wgląd w szczegóły Patcha 1 [Aktualizacja: Hotfix 4.]

Twórcy No Rest for the Wicked przedstawili nowości zmierzające do gry w Patchu 1. Lista jest dość obszerna i znajdziemy na niej m.in. poziomy światów czy swobodną szybką podróż.

gry

Marcin Bukowski

25 maja 2025 09:22

No Rest for the Wicked w końcu dostanie masę znaczących zmian. Otrzymaliśmy wgląd w szczegóły Patcha 1 [Aktualizacja: Hotfix 4.]
No Rest for the Wicked powraca na ścieżkę sukcesu na Steam. Twórca „wielkiej nadziei RPG” ma żal do niektórych mediów

No Rest for the Wicked powraca na ścieżkę sukcesu na Steam. Twórca „wielkiej nadziei RPG” ma żal do niektórych mediów

Łatki przyniosły efekt i ostanie oceny No Rest for the Wicked na Steamie stały się „bardzo pozytywne”. Thomas Mahler pochwalił się sukcesem, jednocześnie mocno krytykując branżowe media.

gry

Marcin Bukowski

15 maja 2025 10:40

No Rest for the Wicked powraca na ścieżkę sukcesu na Steam. Twórca „wielkiej nadziei RPG” ma żal do niektórych mediów

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl