11 marca 2016
Akcji
Ori and the Blind Forest: Definitive EditionMoon Studios to niezależne austriackie studio deweloperskie z siedzibą w Wiedniu. Zespół tworzy gry przeznaczone na konsole oraz komputery osobiste.
Moon Studios zostało założone w 2010 roku przez Thomasa Mahlera i Giennadija Korola. Pierwszy z nich pracował wcześniej w studiu Blizzard Entertainment, z kolei drugi – w firmie Animation Lab. Zespół zaczął się rozrastać w trakcie prac nad swoim debiutanckim dziełem; nowych członków rekrutowano na całym świecie, co było możliwe dzięki postawieniu na pracę zdalną. W 2011 roku ekipa została nawiązała współpracę z firmą Microsoft, jednak na jej debiutanckie dzieło trzeba było jednak poczekać jeszcze cztery lata.
Ori and the Blind Forest, czyli dwuwymiarowa platformówka zrealizowana w konwencji metroidvanii, wydana na komputery osobiste i Xboksa One, zadebiutowało bowiem dopiero w 2015 roku. Tytuł spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, którzy chwalili przede wszystkim piękną oprawę graficzną oraz wysoki poziom trudności. W 2016 roku produkcja doczekała się rozszerzonej edycji, zaś w 2019 roku pojawiła się na Nintendo Switch.
W związku z sukcesem gry, zapowiedź jej sequela była tylko kwestią czasu. Utrzymane w podobnej stylistyce Ori and the Will of the Wisps pojawiło się na komputerach osobistych oraz Xboksie One w marcu 2020 roku, we wrześniu tego samego roku trafiło na Nintendo Switch, zaś w listopadzie pojawiło się na Xboksach Series X/S. Drugie dzieło Moon Studios powtórzyło sukces artystyczny i komercyjny pierwowzoru, toteż zespołowi nie pozostało nic innego, jak zakasać rękawy i przystąpić do pracy nad następnym projektem.
Najpierw jednak Moon Studios musiało zmierzyć się z kryzysem wizerunkowym. Z artykułu opublikowanego w marcu 2022 roku na łamach serwisu VentureBeat wynikało bowiem, że w studiu panowała tak zwana kultura crunchu, w zespole wybuchały regularne kłótnie, zaś Mahler i Korol mieli używać względem swoich pracowników opresyjnego języka.
Pomimo że założyciele studia nie zgodzili się z treścią tego raportu, a nawet pochwalili wielokulturowość swojego zespołu, to jednocześnie przyznali, że z ich strony miały miejsce uszczypliwości względem innych deweloperów, wyrażając z tego powodu skruchę.
Na potrzeby następnego projektu, Moon Studios nawiązało współpracę z firmą Private Division, która miała zająć się jego wydaniem. W grudniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że nowe dzieło studia to No Rest for the Wicked, czyli izometryczne RPG akcji osadzone w fantastycznym uniwersum. Produkcja zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S, a we Wczesnym dostępie na platformie Steam zadebiutowała 18 kwietnia 2024 roku.
Choć tytuł mógł pochwalić się oryginalną oprawą graficzną, za sprawą której prezentował się niczym ruchomy obraz, napotkał pewne problemy. Gracze narzekali między innymi na jego optymalizację, brak możliwości zmiany sterowania, „drewniany” system walki, nieczytelne środowisko oraz elementy platformowe. Efektem takiego stanu rzeczy był „mieszany” odbiór ze strony graczy na Steamie.
Autorzy szybko zabrali się jednak do pracy nad pierwszymi poprawkami, toteż odbiór gry również zaczął zmieniać się na lepsze. Twórcy nie zamierzali na tym poprzestać, a co więcej – podjęli się ambitnego wyzwania polegającego na uczynieniu z No Rest for the Wicked tytułu z 90 procentami pozytywnych recenzji na Steamie.
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Moon Studios.
No Rest for the Wicked - 18 kwietnia 2024 - PC
Ori and the Will of the Wisps - 11 marca 2020 - PC, XONE, Switch, XSX
Ori and the Blind Forest: Definitive Edition - 11 marca 2016 - XONE, PC, Switch
Ori and the Blind Forest - 11 marca 2015 - XONE, PC
Warsoup - Anulowana - PC, X360, PS3
Lista wszystkich gier wydanych przez Moon Studios.
No Rest for the Wicked - 18 kwietnia 2024 - PC, PS5, XSX
Kilka znanych osób z branży gier, w tym Adrian Chmielarz, skrytykowało ideę tytułów ekskluzywnych.
gry
Adrian Werner
24 października 2025 10:29
Unity ostrzegło przed luką wysokiego ryzyka, która od 2017 roku mogła dotyczyć setek gier i aplikacji.
gry
Kamil Kleszyk
4 października 2025 07:53
Dostępna na PC gra No Rest for the Wicked prawdopodobnie najpierw trafi na PlayStation 5 i Nintendo Switch 2, a dopiero później na Xboxy Series X/S. Powodem może być słaba sprzedaż konsol Microsoftu.
gry
Maciej Gaffke
21 lipca 2025 21:40
Aktualizacja The Breach: Refined wprowadza wiele nowości do No Rest for the Wicked. Gracze otrzymali oczekiwane zmiany, które sami zasugerowali deweloperom.
gry
Maciej Gaffke
26 czerwca 2025 17:05
Thomas Mahler odniósł się do zarzutów twierdzących, że No Rest for the Wicked przeżywa kryzys tożsamości. Przyznał, że Moon Studios mierzy bardzo wysoko.
gry
Marcin Bukowski
24 czerwca 2025 08:30
Twórcy No Rest for the Wicked chcą poznać opinie graczy na temat gry. Przygotowali specjalną ankietę, której wypełnienie może wpłynąć na przyszłość tytułu.
gry
Marcin Bukowski
23 czerwca 2025 18:39
Thomas Mahler dopiął wyznaczonego przez siebie celu. Opinie No Rest for the Wicked na Steamie uległy znacznej poprawie od premiery gry we wczesnym dostępie.
gry
Zuzanna Domeradzka
5 czerwca 2025 18:27
Thomas Mahler, czyli szef Moon Studios, uważa, że gry AA są obecnie tymi, które tworzone są z większą pasją niż produkcje AAA.
gry
Adrian Werner
28 maja 2025 11:43
Twórcy No Rest for the Wicked przedstawili nowości zmierzające do gry w Patchu 1. Lista jest dość obszerna i znajdziemy na niej m.in. poziomy światów czy swobodną szybką podróż.
gry
Marcin Bukowski
25 maja 2025 09:22
Łatki przyniosły efekt i ostanie oceny No Rest for the Wicked na Steamie stały się „bardzo pozytywne”. Thomas Mahler pochwalił się sukcesem, jednocześnie mocno krytykując branżowe media.
gry
Marcin Bukowski
15 maja 2025 10:40