
DMA Design
Firma producent
WWW: http://www.dma.co.uk
Brytyjskie studio deweloperskie, którego siedziba mieściła się w Dundee. Zespół podpisał się pod kultową serią Lemmings, a także bestsellerowym Grand Theft Auto. W 2002 roku DMA Design zostało przemianowane na Rockstar North.
Historia DMA Design
Studio, którego założycielem był David Jones, oficjalnie zostało założone w 1988 roku. Do Jonesa szybko dołączyli inni deweloperzy, czyli Mike Dailly, Steve Hammond i Russell Kay.
Pierwsze biuro DMA Design mieściło się nad dawnym barem rybnym w Dundee. Ekipa nie od razu osiągnęła duży sukces komercyjny (choć jej pierwsze projekty, jak Menace czy Blood Money, zostały dobrze przyjęte). Miało się to zmienić niedługo później.
Lemmingi
W 1989 roku twórcy nawiązali współpracę z firmą Psygnosis, która została wydawcą ich dzieł. W 1991 roku światło dzienne ujrzała natomiast gra Lemmings, zdobywając wysokie oceny i ciesząc się doskonałą sprzedażą. Lemmingi wyniosły DMA Design na branżowe wyżyny, toteż dzięki nim ekipa zaczęła się rozrastać. Kując żelazo póki gorące, autorzy przygotowali szereg kontynuacji swojego hitu.
Współpraca z Nintendo
Po tym jak współpraca DMA Design i Psygnosis dobiegła końca, studio Davida Jonesa nawiązało kolejną kooperację – tym razem z Nintendo. Zaowocowała ona powstaniem udanej gry Unirally na SNES-a, a także Body Harvest na Nintendo 64. Inne projekty na Nintendo 64, nad którymi trwały prace, ostatecznie nie doczekały się realizacji, gdyż japoński gigant zdecydował się na zakończenie współpracy.
Sukces GTA i przejście pod skrzydła Take-Two Interactive
W międzyczasie w DMA Design narodził się pomysł gry akcji z widokiem z góry, której prototyp przygotował Mike Dailly. Produkcja, początkowo nosząca miano Race’n’Chase, ostatecznie przekształciła się w Grand Theft Auto. W międzyczasie studio zmieniło właściciela, którym zostało Gremlin Interactive.
Samo GTA, wydane przez BMG Interactive, zadebiutowało w 1997 roku i odniosło spektakularny sukces, w czym niemała była zasługa kontrowersyjnych rozwiązań i tematyki podejmowanej przez tę produkcję. W marcu 1998 roku BMG Interactive znalazło się pod skrzydłami Take-Two Interactive, a wraz z nim – Grand Theft Auto. Niedługo później utworzono markę wydawniczą Rockstar Games, na której czele stanął Sam Houser. W 1999 roku Gremlin Interactive również zmieściło właściciela – na Infogrames – które w zamian za umorzenie długu zdecydowało się sprzedać DMA Design wspomnianemu już Take-Two.
W efekcie kontynuacja bestsellerowego GTA, czyli GTA 2, trafiła do sprzedaży sumptem Rockstar Games. Co prawda w 2000 roku szeregi DMA Design zdecydował się opuścić jego założyciel – David Jones, jednak samo studio dopiero się „rozkręcało”.
Świadczyła o tym premiera Grand Theft Auto III w 2001 roku, które pod wieloma względami okazało się produkcją przełomową dla całej branży gier wideo, oferując otwarty świat sprawiający wrażenie żywego (jak na ówczesne standardy). Niedługo później, bo w marcu 2002 roku, DMA Design zostało ostatecznie włączone w struktury Rockstar Games i przemianowane na Rockstar North. W tym miejscu kończy się historia DMA Design jako samodzielnego bytu.