Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS2XBOXPS4ANDiOS
Okładka Grand Theft Auto III (PC)

Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto III: 10 Year Anniversary Edition

Kolejna część kontrowersyjnego cyklu gier akcji, zapoczątkowanego w 1997 roku. Za jej powstanie odpowiadają twórcy oryginału ze szkockiego studia DMA Design, działający obecnie pod skrzydłami firmy Rockstar.

Akcji | TPP | samochodowe | gangsterskie | sandbox | TPS | reedycje/remastery/remaki

Grand Theft Auto III to trzecia odsłona kontrowersyjnej serii gier akcji, w której wcielamy się w pozbawionego wyrzutów sumienia amerykańskiego przestępcę. Rewolucyjna pod względem technologii produkcja została stworzona przez szkockie studio Rockstar North.

Rzeczą odróżniającą GTA III od poprzednich odsłon serii jest w pełni trójwymiarowa, wyznaczająca w 2001 r. nowe standardy, oprawa graficzna, wykonana przy użyciu silnika RenderWare. Dzięki niej możliwe było wygenerowanie bogatego w obiekty i sterowanych przez AI ludzi, którzy tworzą razem wielkie, tętniące życiem miasto.

Owa metropolia to Liberty City, wirtualna adaptacja Nowego Jorku, zaś osobnikiem, jakim możemy w grze sterować, jest wiecznie milczący Claude Speed. Młodzian ten jak każdy bohater w serii GTA, pragnie stać się bossem przestępczego półświatka. Chłopak ma do zrealizowania kilka istotnych celów, jak chociażby zemstę na swojej byłej dziewczynie, Catalinie, która o mało co nie wpędziła go do więzienia.

Swoje zadania Claude otrzymuje od kilkunastu charyzmatycznych szefów, których poznajemy w wykreowanych z pomysłem cutscenkach. Wśród zleceń trafiają się niekiedy zadania zaprojektowane z przymrużeniem oka (np. zbieranie porozrzucanych na ulicy „świerszczyków”), a także liczne aluzje do innych gier akcji, np. misja „Two-faced Tanner”, w której autorzy nabijają się z dwuwymiarowego policjanta, bohatera Drivera 2.

Fabuła GTA III jest nieliniowa, co oznacza, że większość misji (szczególnie pobocznych) można wykonywać w dowolnej kolejności, a nawet zrezygnować na jakiś czas ze zleceń i oddać się swobodnej eksploracji Liberty City. Do swojej dyspozycji bohater ma całą przestrzeń trzech połączonych ze sobą wysp (Portland, Staunton Island i Shoreside Vale). Odległości między nimi może pokonywać za pośrednictwem mostów i tuneli bądź też dzięki kilku rodzajom motorówek (Claude nie posiada umiejętności pływania).

Fundamentalną rolę w GTA III spełniają dziesiątki nielicencjonowanych pojazdów, które podzielić można m.in. na auta dostawcze, rodzinne czy sportowe. Część z nich ma specjalne właściwości (np. unikalny, kuloodporny odpowiednik Humvee - Patriot), inne są bardzo rzadko spotykane (np. samochód-lodziarnia). Pojazdy mogą poszczycić się kilkunastoma strefami uszkodzeń oraz nadzwyczaj intuicyjnym modelem sterowania. Oferują także możliwość prowadzenia ostrzału w trakcie jazdy (drive-by) oraz opcję słuchania ośmiu stacji radiowych (większość puszczanych w nich utworów nagrano specjalnie na potrzeby Grand Theft Auto III). Każdy z wozów dane jest nam przechowywać w garażach, umiejscowionych przy kryjówkach Claude’a w poszczególnych dzielnicach.

W walkach z oponentami pozwolono nam używać m.in. pistoletu, uzi, strzelby, koktajlów Mołotowa oraz snajperki, przydatnej np. w eliminowaniu stróżów prawa, którzy zjeżdżają po linie z helikoptera, aby nas aresztować. GTA III posiada ponadto silnie zarysowany kontekst seksualny – w grze można odbywać stosunki z prostytutkami, a także pracować dla właściciela domu publicznego, opiekując się na jego polecenie pannami lekkich obyczajów.

Swoją konstrukcją i rozmachem GTA III wyprzedziło o klasę większość dostępnych w latach 2001-2002 gier akcji, co znalazło odzwierciedlenie w doskonałych recenzjach i świetnej sprzedaży gry. Produkcja Rockstar North zainspirowała również inne firmy do tworzenia podobnych tytułów (np. serie True Crime i Saint’s Row). W odniesieniu do nich zaczęto stosować określenie „klon GTA”.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8,2 / 10 na podstawie 9027 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99 PLN

Klasyfikacja PEGI Grand Theft Auto III

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Grand Theft Auto III

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 400MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Sony PlayStation 2

Wykorzystuje: karta pamięci 8 MB

Grand Theft Auto 3 - recenzja gry

Recenzja 18 czerwca 2002, 10:51

Policja to nasze główne zmartwienie w mieście. Ilekroć coś przeskrobiemy będziemy ją mieli na karku. Jeśli kogoś przejedziemy, ostrzelamy, ukradniemy samochód w pobliży policyjnego patrolu, panowie policjanci ruszą za nami. O ile nasz wskaźnik przestępczości (sześć możliwych gwiazdek) będzie oscylował w okolicach jednej, dwóch nasze szanse na ucieczkę są dość spore. Policjanci nie kwapią się do pościgów czy urządzania strzelaniny na środku ulicy. Jednak w miarę jak stajemy się coraz bardziej poszukiwaniu do akcji zaczynają angażować się kolejne jednostki. I tak w przypadku posiadania na swoim koncie 3 gwiazdek zobaczymy latające nad naszą głową helikoptery policyjne, nie wspominając już o niezwykle agresywnych jednostkach naziemnych. Gdy kolejna „gwiazdka” zawita do naszego statusu, niewątpliwie drogę zajedzie nam niejeden pojazd z oddziałami specjalnymi, które to nie zważają za bardzo na przechodniów tylko strzelają do nas z automatów. Kolejna „gwizdka” (piąta), to FBI swoich czarnych limuzynach. Ci panowie są już naprawdę niebezpieczni i ucieczka przed nimi jest naprawdę trudna. Powodem tego jest fakt, iż dysponują dużą ilością bardzo szybkich samochodów, co skutecznie utrudnia nam ucieczkę czy wręcz poruszanie się po ulicach. Dodatkowo, gdy zostaniemy zmuszeni do opuszczenia pojazdu posypie się na nas grad kul z ich służbowych M16. Szósta i zarazem ostatnia gwiazdka to… wojsko. Tu w zasadzie sprawa jest jasna, gdyż na ulicę wyjeżdżają czołgi, przed którymi jest naprawdę ciężko uciec. Przyznam, iż mi nigdy się to jeszcze nie udało.

PC
PS2
iOS
AND
XBOX
PS4