Powróciła kultowa strategia. Twórcy Twierdzy: Krzyżowiec przyznają, że jej odświeżenie nie było łatwe
W ramach przygotowań do premiery Stronghold: Crusader – Definitive Edition opublikowano długi i wyczerpujący materiał ukazujący kulisy produkcji.

Aktualizacja #2 (15 lipca, godz. 19:37)
Twierdza Krzyżowiec: Edycja ostateczna jest już dostępna. Zgodnie z przewidywaniami, gra kosztuje na Steamie 91,99 zł, lecz do 29 lipca możecie ją nabyć o 10% taniej – za 82,79 zł. Pierwsze recenzje są na pograniczu „bardzo pozytywnych” i „przytłaczająco pozytywnych” (95% przechylnych opinii spośród ponad 100 wszystkich wystawionych), a w produkcji bawi się obecnie ponad 12 tys. osób jednocześnie.
Aktualizacja #1 (15 lipca, godz. 9:30)
Odświeżenie kultowej gry strategicznej Twierdza: Krzyżowiec zadebiutuje na Steamie już dzisiaj o godzinie 17:00. Tytuł będzie kosztować 19,99 euro (obstawiamy, że cena w złotówkach wyniesie ok. 90 zł)
Oryginalna wiadomość (14 lipca, godz. 14:20)
Jutro na rynku zadebiutuje Stronghold: Crusader – Definitive Edition, czyli odświeżona wersja kultowej strategii z 2002 roku. Czekających na ten tytuł graczy zainteresować powinien film dokumentalny ukazujący kulisy produkcji, opracowany przez kanał Zade we współpracy z odpowiedzialnym za serię studiem Firefly.
- W materiale twórcy wytłumaczyli, że zdecydowali się odświeżyć grę, aby poprawić jej niedoskonałości oraz przede wszystkim zaktualizować ją pod współczesne standardy, tak aby społeczność wiernych fanów serii mogła bawić się w tę klasykę jeszcze przez długi czas.
- Opracowanie remastera nie było łatwe. Pierwowzór miał unikalny, przestarzały kod, więc odświeżenie gry nie ograniczyło się jedynie do podrasowania grafiki.
- Tworząc remaster, twórcy bardzo starali się, aby wszystkie ulepszenia, zarówno grafiki, jak i rozgrywki, nie pozbawiły gry tego, za co fani pokochali pierwowzór.
- Autorzy powspominali również historię studia. Pierwszy Stronghold został opracowany w bardzo szybkim tempie i niektóre klasyczne jego elementy, takie jak rozprzestrzeniający się po mapie ogień, zostały dodane raptem kilka tygodni przed premierą.
- Po sukcesie projektu Firefly utrzymywało taką szaleńczą prędkość produkcji i paskudnie zemściło się to na zespole przy Stronghold 2. Ta gra była szalenie ambitna i m.in. przeniosła serię w 3D, ale została wypuszczona zbyt szybko, co poskutkowało fatalnym stanem technicznym. Co jednak ciekawe, gracze mimo to okazali się dosyć wyrozumiali i ostatecznie projekt okazał się sukcesem kasowym.
- Późniejsze lata nie były łatwiejsze dla studia. W 2008 roku zespół skasował grę Dungeon Hero, gdy stracił inwestora z powodu kryzysu finansowego. Mocnym rozczarowaniem okazało się także Stronghold 3, które wypuszczono zbyt wcześnie i w kiepskim stanie technicznym, co poskutkowało słabymi recenzjami.
- Momentem przełomowym dla studia okazała się premiera przeglądarkowego Stronghold Kingdoms. Gra stała się dużym sukcesem kasowym i nie tylko ułatwiła przetrwanie zespołowi, ale odświeżyła go również pod względem kreatywnym.
Stronghold: Crusader – Definitive Edition zmierza tylko na PC. Gra ukaże się 15 lipca, czyli jutro, i zaoferuje pełną polską wersję językową.