Data wydania: 24 września 2002
Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in.
GRYOnline
Gracze
Stronghold: Crusader to sequel świetnej gry strategicznej Stronghold (w Polsce Twierdza), tym razem przenoszący nas do świata Bliskiego Wschodu w epoce wypraw krzyżowych (XI – XII wiek). Podobnie jak poprzednik, Stronghold: Crusader jest określany mianem „symulator twierdzy”. Gracz może od podstaw wybudować swoją twierdzę, zapewnić jej ludności i żołnierzom wyżywienie oraz odeprzeć niejeden potężny atak, czy nawet samemu zdobyć wrogi zamek. W stosunku do Twierdzy poza oczywistą zmianą scenerii oferuje m.in. cztery oddzielne kampanie, zarówno po stronie europejskiego rycerstwa prowadzonego przez Ryszarda Lwie Serce, jak i arabskich wojowników dowodzonych przez Saladyna. Do tego nowe jednostki, m.in. konni łucznicy, teutońscy rycerze, grenadierzy i przenośne ballisty oraz nowy element strategiczny – woda, a raczej jej brak.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
18GIER
Cykl strategii czasu rzeczywistego (RTS) w realiach średniowiecza, znany w Polsce pod tytułem Twierdza. Marka Stronghold została stworzona przez zespół Firefly Studios, który od początku sprawuje pieczę nad jej rozwojem.
Aktualizacja: 12 kwietnia 2006
Poradnik do gry Twierdza: Krzyżowiec poprowadzi Was przez wyprawy krzyżowe i wskaże odpowiednią drogę wśród niemiłosiernych piasków pustyni. Znajdziecie tu zarówno podstawowe informacje dotyczące rozbudowy twierdzy jak i solucję 25 misji kampanii.
22 lipca 2025
Twierdza Krzyżowiec: Edycja ostateczna to piękny przykład, jak robić remastery klasycznych gier. Pytanie jednak, co dalej z tym cyklem oraz samym Firefly Studios, bo kolejne remastery nie mają większego sensu.
18 maja 2024
Niepodważalną zaletą grania po polsku jest to, że szczególnie ciekawe cytaty mogą naprawdę łatwo zapaść nam w pamięć. Zdecydowaną większość z nich z pewnością słyszał każdy z Was. Dlatego zostańcie na chwilę i przeczytajcie.
4 września 2021
List gier strategicznych na naszej stronie nie brakuje. Tym razem przypomnimy Wam 16 produkcji, które zdobyły serca czytelników GRYOnline.pl i cieszą się największą popularnością na naszej stronie.
W ramach przygotowań do premiery Stronghold: Crusader – Definitive Edition opublikowano długi i wyczerpujący materiał ukazujący kulisy produkcji.
gry
Adrian Werner
15 lipca 2025 19:37
Popularny mod Stronghold Overlords do gry Stronghold: Crusader doczekał się wersji 0.9. Wprowadza ona m.in. dwie nowe mapy.
Pliki do gier
Adrian Werner
28 lipca 2021 14:24
Studio Firefly zapowiedziało na listopad premierę gier Stronghold HD i Stronghold: Crusader HD. Produkcje są odświeżonymi wersjami dwóch pierwszych część serii strategii, znanych w Polsce pod tytułem Twierdza, wzbogaconymi o możliwość obsługi wysokich rozdzielczości ekranu.
gry
Michał Kułakowski
20 października 2012 22:10
O tym, że trwają prace nad Stronghold 3 wiem już od ponad dwóch miesięcy, ale do tej pory mogliśmy jedynie popatrzeć na kilka artworków. Teraz dzięki zapowiedziom w magazynach Gamestar oraz PCGZine poznaliśmy wreszcie konkretne informacje na temat tej produkcji oraz obejrzeliśmy pierwsze screeny.
gry
Adrian Werner
1 sierpnia 2010 11:24
Firma SouthPeak Games zapowiedziała, że w przyszłym roku wyda grę Stronghold 3, tworzoną przez studio Firefly, które odpowiada także za poprzednie odsłony serii. Produkcja będzie dostępna zarówno w wersji pudełkowej i cyfrowej, a trafi naturalnie na pecety. Sama treść gry raczej się nie zmieni, ale oczywiście otrzymamy ulepszony silnik graficzny i mnóstwo nowości.
gry
Szymon Liebert
14 maja 2010 12:50
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: Dreamkiller debiutuje na rynku, kolekcja Twierdzy już wkrótce w sprzedaży w USA, o nowych grach w ofercie Xbox Live Arcade, Steam – pokaźne promocje na gry THQ i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
13 października 2009 09:55
Firefly Studios słynie przede wszystkim z cyklu gier strategicznych pod tytułem Stronghold. W chwili obecnej pracuje jednak nad grą akcji Dungeon Hero, powstającą z myślą o konsoli Xbox 360 oraz o pecetach. Wiemy jednak, że w chwili ukończenia tejże produkcji, powróci do Twierdzy.
gry
Piotr Doroń
13 maja 2008 12:05
Firefly Studios i Gamecock Media ogłosiły, iż trwają prace nad nową grą z serii Stronghold. Będzie to udoskonalona wersja, stworzonej przez pierwszą z wymienionych firm strategii, Stronghold Crusader, oznaczona podtytułem Extreme.
gry
Robert Duraj
6 lutego 2008 14:23
Firma 2K Games opublikowała wczoraj oficjalne oświadczenie prasowe, w którym zapowiedziała nową grę z serii Stronghold, noszącą podtytuł Legends. Program trafi na rynek jesienią bieżącego roku, a za jego produkcję odpowiadać będzie znane już doskonale studio FireFly.
gry
Krystian Smoszna
14 lutego 2006 08:22
Przedstawiciele FireFly Studios, znanej graczom m.in. z takich produkcji jak Space Colony czy seria Stronghold, poinformowali o podpisaniu umowy z Lifemode Interactive, dotyczącej wykorzystania narzędzi animacji twarzy, LifeStudio:HEAD, w dwóch nowych projektach. Wynik użycia tej technologii gracze mogli zaobserwować w wydanej w tym roku rewelacyjnej strategii, Stronghold 2.
gry
Maciej Myrcha
18 października 2005 12:18
Popularne pliki do pobrania do gry Twierdza: Krzyżowiec.
trainer Twierdza: Krzyżowiec - v1.2 +19 Trainer - 11 grudnia 2012
trainer Twierdza: Krzyżowiec - v.1.1 +27 trainer - 13 stycznia 2004
demo Twierdza: Krzyżowiec - - 11 sierpnia 2002
mod Twierdza: Krzyżowiec - Stronghold Europe v.3.0 - 19 października 2021
patch Twierdza: Krzyżowiec - v.1.1 - 3 lutego 2003
addon Twierdza: Krzyżowiec - Bonus Characters - 19 listopada 2002
trainer Twierdza: Krzyżowiec - v1.2 +2 Trainer - 29 lipca 2008
patch Twierdza: Krzyżowiec - HD Update - 8 listopada 2012
patch Twierdza: Krzyżowiec - 1.41 HD Patch (USA, UK, Germany, Franche, Italy, Spain) - 28 lipca 2021
patch Twierdza: Krzyżowiec - 1.41 HD Patch (Polskie/Polish) - 28 lipca 2021
Wymagania sprzętowe gry Twierdza: Krzyżowiec:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 500MHz, 128MB RAM, akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 7911 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
papież Flo IV
Ekspert
2022.08.26
Nie dane mi było w dawnej przeszłości ogrywanie twierdzy, więc sentymentu do tej gry nie posiadam, ale nawet mimo tych już dwudziestu lat jej istnienia, nadal potrafi czymś zachwycić. Bez wątpienia przetrwała próbę czasu, a tylko dobre gry to potrafią.Ale przyznajmy się, gdyby nie polski dubbing, nigdy nie nazwalibyśmy tej gry legendą. Każdy człowiek, który narzeka na nasz dubbing i to nie ważne czy w grach, czy w filmach, prawdopodobnie nigdy nie grał w twierdzę: krzyżowiec. Chyba, że grał, ale to wtedy takie mówienie jest niepoprawnie politycznie.
1000iqhere
Gracz
2025.08.25
Zostanę absolutnie zjechany za tą opinię, ale im dłużej gram, myśle o pierwszym Krzyżowcu, tym bardziej uświadamiam sobie jaki to jest średniak. Największy zarzut to mikre mapy, zamki często są na rzut beretem, a czasem wręcz obok siebie. Gra 1v1 na jakiejś większej mapie jest za to dość nudna. Boty są głupie jak but, zarówno w ataku jak i w obronie, nie pomaga przy tym absolutny brak balansu. Konni łucznicy masakrują wszystko i wszystkich, tak samo jak zresztą chmara kuszników. Jeśli mamy kłopot z murami, to prawie nic nie jest w stanie powstrzymać garści katapult lub trebuszy. Bot w zasadzie to łopatologiczny skrypt, który nie bierze niczego pod uwagę, zarówno naszej siły jak i budowy naszego zamku, by na przykład zaatakować najsłabszy punkt lub stworzyć niestandardową strategię ataku. Tak samo bota łatwo zgliczować budując mu pod bramą chatkę drwala(wtedy usuwa wszystkie swoje budynki) lub zostawiając w swoim zamku jedną kratkę bez muru by tępo wysyłał tam swoje wojska. Ekonomia jest sprowadzona do sprzedaży chlebków, lub jeśli w pobliżu nie ma żadnej oazy to do sprzedaży kamienia/żelaza. Często nawet lepiej i szybciej manewrować tak surowcami w targowisku i kupować broń niż produkować ją w warsztatach.Tak samo sprawa ma się z zadowoleniem naszych mieszkańców, wystarczy wybudować kościółek i zapewnić browar ludziom, by tym aspektem sie totalnie nie przejmować. Podatki też dużo nie wnoszą bo jak wyżej lepiej sprawę złota załatwić za sprawą handlu.Grę ratuję jedynie bardzo dobra polska lokalizacja, ogólny klimat i grafika, a także bardzo dobra muzyka. Jednak według mnie sam rdzeń rozgrywki leży.
Radosław Wasik
GRYOnline.pl Team
2017.10.19
Norbert Jędrychowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.28
Shaman Pretorianin
TWIERDZA:1 > T:KRZYZOWIEC bo:
-w T1 jest lepszy klimat (muzyka, zielen i sarenki)
-jest fajna kampania
- w jedynce mozna wychillowac, budowac ladne zamki, trzeba dbac o ekonomie(warzyc piwo & wykuwac bron & stawiac mury, koscioly itd.)
- w krzyzowcu stawiamy jak nawiecej kamieniolomow, sprzedajamy kamien i kupujemy lucznikow na koniach i CALE PIEKNO TWIERDZY PRZEPADA ;-(
PanDaneX Konsul
Setki rozegranych godzin w singlu i multi to najlepsza ocena tej gry :D. Jeśli ktoś chce pograć jestem chętny ;)
tr00y Pretorianin
Czy ta gra bez problemu działa na nowszych laptopach gamingowych z Win 11?
1000iqhere Konsul
Zostanę absolutnie zjechany za tą opinię, ale im dłużej gram, myśle o pierwszym Krzyżowcu, tym bardziej uświadamiam sobie jaki to jest średniak. Największy zarzut to mikre mapy, zamki często są na rzut beretem, a czasem wręcz obok siebie. Gra 1v1 na jakiejś większej mapie jest za to dość nudna. Boty są głupie jak but, zarówno w ataku jak i w obronie, nie pomaga przy tym absolutny brak balansu. Konni łucznicy masakrują wszystko i wszystkich, tak samo jak zresztą chmara kuszników. Jeśli mamy kłopot z murami, to prawie nic nie jest w stanie powstrzymać garści katapult lub trebuszy. Bot w zasadzie to łopatologiczny skrypt, który nie bierze niczego pod uwagę, zarówno naszej siły jak i budowy naszego zamku, by na przykład zaatakować najsłabszy punkt lub stworzyć niestandardową strategię ataku. Tak samo bota łatwo zgliczować budując mu pod bramą chatkę drwala(wtedy usuwa wszystkie swoje budynki) lub zostawiając w swoim zamku jedną kratkę bez muru by tępo wysyłał tam swoje wojska.
Ekonomia jest sprowadzona do sprzedaży chlebków, lub jeśli w pobliżu nie ma żadnej oazy to do sprzedaży kamienia/żelaza. Często nawet lepiej i szybciej manewrować tak surowcami w targowisku i kupować broń niż produkować ją w warsztatach.
Tak samo sprawa ma się z zadowoleniem naszych mieszkańców, wystarczy wybudować kościółek i zapewnić browar ludziom, by tym aspektem sie totalnie nie przejmować. Podatki też dużo nie wnoszą bo jak wyżej lepiej sprawę złota załatwić za sprawą handlu.
Grę ratuję jedynie bardzo dobra polska lokalizacja, ogólny klimat i grafika, a także bardzo dobra muzyka. Jednak według mnie sam rdzeń rozgrywki leży.