Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Medieval: Total War (PC)

Medieval: Total War PC

Kontynuacja epickiej gry strategicznej studia Creative Assembly z 2000 roku.

Strategiczne | RTS | turowe | średniowiecze | multiplayer | strategiczne wojenne

PC Windows
Okładka Medieval: Total War (PC)

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

21sierpnia2002

27września2002

pudełko PL

Medieval: Total War to kontynuacja słynnej i wielokrotnie nagradzanej serii gier strategicznych, tworzonych przez zespół Creative Assembly. Po dalekowschodnich klimatach w Shogun: Total War przenosimy się w bardziej nam znane realia średniowiecznej Europy. Możemy kontrolować jedną z dwunastu najsilniejszych potęg militarnych istniejących w średniowiecznej europie. Gra łączy elementy militarne z handlem, dyplomacją oraz zarządzaniem surowcami. Przygotowano blisko sto różnych typów wojsk wyposażonych w autentyczną broń używaną w tamtych czasach (m.in. łuki, muszkiety, działa czy katapulty). Podobnie jak to miało miejsce w Shogun: Total War, tak i tu rozgrywka podzielona została na dwie części, tj. bitewną oraz tą, w której rządzimy całym swym królestwem. Bitwy rozgrywają w czasie rzeczywistym, w całkowicie trójwymiarowym otoczeniu (tereny pustynne, lasy, równiny, góry, itp.). Całość wykonana jest na ulepszonym engine z Shoguna, dzięki czemu mapy, na których toczą się starcia są nawet czterokrotnie większe niż to miało miejsce w Shogun: Total War, a na polu bitwy możemy zobaczyć nawet 10 tys. walczących jednostek. Część, w której rządzimy państwem rozgrywana jest w trybie turowym. Gracze mogą tu budować własne imperium, tworząc strategiczne alianse, ustalając trasy handlowe, odkrywając nowe wynalazki, budując zamki czy tworząc potęgę militarną zarówno lądową jak i morską.

Kampanie wzorowane są na historycznych wydarzeniach, takich jak ówczesne krucjaty do Ziemi Świętej, wojna z Mongołami czy też Wojna Stuletnia. Podzielono je na trzy części, są to odpowiednio: zdarzenia dziejące się we wczesnym, środkowym i późnym średniowieczu. Podczas naszych zmagań i wojaży zetkniemy się ze słynnymi z historii postaciami, m.in. Joanna d’Arc, król Ryszard Lwie Serce, El Cid i William Wallace. Twórcy bardzo unowocześnili komputerowe A.I. – teraz za stan psychiczny (załamanie, heroizm, itp.) i możliwości bojowe oddziałów odpowiada trójstopniowy system symulujący zachowanie się formacji woskowych na poziomie całej armii, oddziału oraz indywidualnie każdej jednostki. Rzecz jasna dowodzenie komputerowych oponentów również jest lepsze, szybciej reagują na to, co się dzieje na polu walki i potrafią stosować bardzo wyrafinowane manewry taktyczne. Medieval: Total War pozwala na rozgrywkę jedno i wieloosobową. Do rozgrywki wieloosobowej przygotowano specjalne mapy, umożliwiające grę w wielu ciekawych trybach (m.in. King of the Hill, Siege and Assassin). Do gry dołączony jest także edytor map.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 3 CD

Ocena gry 8.825 / 10 na podstawie 1877 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 169 PLN

Klasyfikacja PEGI Medieval: Total War

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Medieval: Total War

PC Windows

Rekomendowane: Pentium III 500MHz, 128MB RAM, akcelerator 3D

Medieval: Total War - recenzja gry

Recenzja 1 października 2002, 12:41

Oczywiście dyplomacja ani agenci nie są w stanie zastąpić tego, co stanowi o głównej treści gry, czyli po prostu wojny. A na wojnie, jak wiadomo, o sukcesie lub klęsce decyduje siła armii i biegłość w sztuce wojennej jej dowódców. Medieval: TW oferuje prawdziwy kolorowy zawrót głowy, jeśli chodzi o ilość dostępnych typów oddziałów – doliczyłem się ich aż 115, nie licząc jednostek floty ani agentów. Nie oznacza to, że będziemy mogli budować je wszystkie – niektóre z nich mogą być formowane tylko w konkretnych prowincjach (np. szkoccy górale czy szwajcarscy halabardnicy), inne są dostępne tylko dla określonych państw, jeszcze inne wymagają określonego okresu historycznego i wiążących się z nim odkryć, np. bez prochu nie będzie oddziałów dysponujących bronią palną. Jednostki mają różną liczebność i uzbrojenie, charakteryzuje je też całe mnóstwo współczynników, z których niektóre, np. morale, poziom zbroi i uzbrojenia można zwiększać budując odpowiednie budynki, z tym że poziom uzbrojenia można ulepszyć tylko w nielicznych prowincjach dysponujących złożami żelaza. Poziom doświadczenia oddziału to kolejny istotny element, który ma duży wpływ na jego zachowanie się w walce – weterani są z reguły bardziej skuteczni i mniej skłonni do paniki niż żółtodzioby, choć równie ważne są cechy kierującego daną jednostką dowódcy.