Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

RTS

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry o tematyce RTS ułożone według popularności.

PC
PC Windows1161 WWW16
PlayStation
Sony PlayStation 5
Sony PlayStation 465 Sony PlayStation 326 Sony PlayStation 213 Sony PlayStation 112 PlayStation Portable9 PlayStation Vita3
Xbox
Microsoft Xbox Series X
Microsoft XBOX ONE59 Microsoft Xbox 36044 Microsoft Xbox9
Mobile
Android88 Apple iOS91 Windows Phone8
Nintendo
Nintendo Switch19 Nintendo Wii5 Nintendo DS19 Nintendo Wii U6 Nintendo 3DS1
Game Boy Advance
Nintendo GameCube3
WIĘCEJ
MNIEJ
Crusader Kings III
Crusader Kings III

Strategiczne 1 września 2020

Trzecia część serii gier strategicznych rozwijanej przez firmę Paradox Interactive. W Crusader Kings 3 stajemy na czele średniowiecznej dynastii, którą kontrolujemy na przestrzeni kolejnych pokoleń, stopniowo zwiększając jej wpływy. Tytuł pozwala zarówno na zabawę w pojedynkę, jak i na multiplayerową rozgrywkę.

PC

Realpolitiks II
Realpolitiks II

Strategiczne marzec 2021 (wczesny dostęp od 18 listopada 2020)

Druga część serii gier strategicznych, w której stajemy na czele wybranego kraju i prowadzimy go do globalnej dominacji. W Realpolitiks II tylko od nas zależy, czy postawimy na rządy twardej ręki i działania wojenne, czy też poszanujemy zasady demokracji i prawa wolnego rynku.

PC

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

PC

War Room
War Room

Strategiczne 18 listopada 2020

War Room to realistyczna polska strategia (RTS), w której przyjmujemy rolę dowódcy wojsk amerykańskich w Afganistanie. Gracz stara się zapewnić bezpieczeństwo w prowincji o obszarze przeszło 1000 kilometrów kwadratowych. Produkcja została opracowana przez studio Binge Gaming OU.

PC

Anno 1800
Anno 1800

Strategiczne 16 kwietnia 2019

Kolejna odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych firmy Ubisoft, którego rozwijaniem od 2011 roku zajmuje się znane z serii The Settlers studio Blue Byte Software. Podobnie jak w poprzednich częściach cyklu, osadzonych w kilku odmiennych epokach historycznych, w grze Anno 1800 wcielamy się w rolę zarządcy, którego zadaniem jest stworzenie dobrze prosperującej metropolii. Naszą misję rozpoczynamy jedynie ze skromną osadą oraz garstką poddanych, a głównym celem rozgrywki jest pozyskiwanie surowców, wznoszenie kolejnych budynków oraz tworzenie skomplikowanych łańcuchów produkcyjnych, pozwalających na możliwie szybki rozwój miejskiej infrastruktury. Podczas zabawy musimy też zadbać o zaspokajanie rozmaitych potrzeb naszych mieszkańców oraz odpowiednie zbalansowanie budżetu, który w trudnych momentach możemy załatać np. poprzez handel towarami czy podwyższenie podatków. Istotnym elementem zabawy jest również dyplomacja, dzięki której możemy nawiązywać rozmaite stosunki i sojusze lub toczyć wojny z sąsiadami.

PC

Iron Harvest
Iron Harvest

Strategiczne 1 września 2020

Gra RTS osadzona w unikalnym dieselpunkowym uniwersum 1920+ polskiego artysty Jakuba Różalskiego. Iron Harvest ukazuje alternatywną Europę z przełomu XIX i XX wieku, w której ludzkość zainwestowała dostępną wiedzę oraz środki w produkcję potężnych maszyn kroczących. Modelem rozgrywki tytuł przypomina serię Company of Heroes, ograniczając aspekty ekonomiczne (gromadzenie surowców, rozbudowa bazy) na rzecz taktycznego dowodzenia jednostkami (mechami, piechotą, pojazdami etc.) na polach bitew, które podlegają dość zaawansowanej destrukcji. Poza fabularną kampanią dla pojedynczego gracza Iron Harvest oferuje różne tryby rozgrywki wieloosobowej - oparte tak na rywalizacji, jak i na kooperacji.

PCPS4XONE

Dota 2
Dota 2

Akcji 9 lipca 2013

Utrzymana w konwencji fantasy gra typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), łącząca elementy strategii czasu rzeczywistego, action-RPG i zręcznościówki. Tytuł wyprodukowany został przez studio Valve Software jako rozwinięcie popularnego moda Defense of the Ancients do gry Warcraft III: Reign of Chaos. Podobnie jak w pierwowzorze, rozgrywka w Dota 2 opiera się na pojedynkach dwóch maksymalnie pięcioosobowych drużyn, przy czym każdy z graczy kontroluje poczynania jednego herosa. Kluczem do zwycięstwa jest odpowiednie wykorzystanie umiejętności poszczególnych bohaterów oraz współdziałanie w grupie. Od strony technicznej gra bazuje na możliwościach popularnego silnika Source, który zapewnia udany kompromis pomiędzy atrakcyjnością oprawy audiowizualnej, a relatywnie niewielkimi wymaganiami sprzętowymi.

PC

Age of Empires II: Definitive Edition
Age of Empires II: Definitive Edition

Strategiczne 14 listopada 2019

Odświeżona i poprawiona wersja Age of Empires II – drugiej odsłony bestsellerowego cyklu gier strategicznych czasu rzeczywistego, której premiera odbyła się w 2000 roku. Za jej opracowanie odpowiada zespół Forgotten Empires. Wprowadzone zmiany obejmują przede wszystkim oprawę graficzną i interfejs – sfera wizualna została gruntownie ulepszona, a sama gra może działać nawet w rozdzielczości 4K; zaimplementowano również symfoniczną ścieżkę dźwiękową. W Age of Empires II: Definitive Edition stajemy na czele jednej z kilkunastu nacji i przeprowadzamy ją przez kolejne etapy rozwoju. W trakcie zabawy pozyskujemy surowce, wznosimy budynki i opracowujemy nowe technologie. Oprócz aspektu ekonomicznego istotną rolę odgrywa tutaj walka z siłami przeciwnika, podczas której równie ważne co wystawienie wielkiej i różnorodnej armii (w starciach bierze udział piechota, oddziały konne, a także różnorodne machiny oblężnicze) jest opracowanie skutecznej taktyki. Poza fabularnymi kampaniami dla pojedynczego gracza i możliwością zabawy w trybie szybkiej potyczki tytuł oferuje rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej.

PC

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

PC

SpellForce 3: Fallen God
SpellForce 3: Fallen God

Strategiczne 3 listopada 2020

Drugi samodzielny dodatek do gry SpellForce 3. Rozszerzenie oferuje nową grywalną rasę z własną kampanią fabularną, opowiadającą o historii klanu trolli i ich próbie wskrzeszenia tytułowego upadłego boga.

PC

Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge
Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge

Strategiczne 17 października 2001

Oficjalny dodatek do wydanej jesienią 2000 roku strategii czasu rzeczywistego Command & Conquer: Red Alert 2 studia Westwood. Rozszerzenie zatytułowane Yuri’s Revenge wzbogaca fabułę gry podstawowej o nowy wątek, którego głównym bohaterem jest były doradca głównego antagonisty "dwójki" imieniem Jurij. Podobnie jak w poprzednich grach z serii, kampania podstawowa podzielona została na dwie części (po 7 misji dla każdej ze stron), które możemy przejść jako dowódca Aliantów lub Sowietów. W trybie wieloosobowym do dyspozycji graczy oddano zaś 10 dodatkowych misji oraz trzecią, zupełnie nową frakcję, czyli wojska samego Jurija. Prócz tego w grze znalazły się nieodwiedzane dotąd lokacje, takie jak Hollywood, Londyn, Kair czy Transylwania, a także niedostępne wcześniej budynki i jednostki, np. snajper Virus, genetycznie zmodyfikowany Brute, łódź podwodna Boomer oraz pojazd wydobywczy Slave Miner. Całość uzupełnia ponad godzina nowych sekwencji filmowych w wysokiej jakości.

PC

SpellForce 3
SpellForce 3

Strategiczne 7 grudnia 2017

Trzecia odsłona zapoczątkowanej w 2003 roku serii gier fantasy, łączącej cechy strategii RTS z elementami RPG. Za powstanie gry odpowiada założone przez wydawcę cyklu studio Grimlore Games, w skład którego weszli m.in. twórcy dwóch pierwszych odsłon tytułu. Pod względem fabularnym gra stanowi swoisty prequel całej serii, a jej akcja toczy się w czasach, gdy fantastyczne uniwersum gry stanowiło jeszcze spójny, ogromny kontynent. Wpłynęło to oczywiście na nową strukturę lokacji, która zastąpiła dotychczasowy model połączonych portalami wysepek. Pod względem mechaniki twórcy sięgnęli do sprawdzonych rozwiązań cyklu, oferując grę strategiczną, w której wznosimy obóz i werbujemy armię, uczestnicząc w spektakularnych potyczkach. Elementy strategiczne uzupełniają tradycyjnie bohaterowie różnych klas i zdolności, system rozwoju postaci oraz liczne zadania fabularne – niczym w klasycznej grze RPG. Nie zapomniano także o opcjach rozgrywki wieloosobowej, toczonej za pomocą serwisu Spellforce.net.

PC

Age of Empires III: Definitive Edition
Age of Empires III: Definitive Edition

Strategiczne 15 października 2020

Odświeżona i poprawiona wersja Age of Empires III. Age of Empires III: Definitive Edition jest dziełem studia Forgotten Empires, odpowiedzialnego za remastery pierwszej i drugiej części serii. Zmiany objęły przede wszystkim oprawę graficzną i interfejs.

PC

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

PC

Total War: Attila
Total War: Attila

Strategiczne 17 lutego 2015

Kolejny rozdział epickiej serii strategicznej Total War, zapoczątkowanej i rozwijanej przez studio Creative Assembly. Po kilku sequelach (jak Medieval, Shogun czy Rome) autorzy postanowili skupić się na zupełnie nowym bohaterze oraz właściwym mu okresie historycznym. Akcja gry toczy się na przełomie IV i V wieku n.e., a my śledzimy losy chylącego się ku upadkowi Cesarstwa Rzymskiego, pochłoniętego walką z barbarzyńskimi plemionami Hunów i Wizygotów. Podczas zabawy kontrolujemy osłabioną licznymi potyczkami armię rzymską, co przekłada się na znacznie wyższy poziom trudności, stanowiący wyzwanie nawet dla weteranów cyklu. Gra w sposób realistyczny odtwarza szereg militarnych, społecznych i religijnych aspektów tamtych czasów. Zmagamy się m.in. z chorobami i zarazami oraz zmianami klimatycznymi, wpływającymi na funkcjonowanie rolnictwa i gospodarki. Autorzy usprawnili interfejs użytkownika, a dzięki nowemu ulepszonemu silnikowi, wyraźnej poprawie uległa też oprawa graficzna gry.

PC

Total War Saga: Troy
Total War Saga: Troy

Strategiczne 13 sierpnia 2020

Drugi spin-off strategicznego cyklu Total War, w którym gracze mogą wziąć udział w konflikcie znanym jako wojna trojańska. W Total War Saga: Troy możemy poprowadzić do boju wojska tytułowego miasta lub nacierającą na nie grecką armię. W grze stworzonej przez studio Creative Assembly pojawia się ośmiu słynnych herosów, na czele z Achillesem i Odyseuszem.

PC

Frostpunk
Frostpunk

Strategiczne 24 kwietnia 2018

Opracowana przez rodzime 11bit Studios gra strategiczno-przygodowa z elementami survivalu. Akcja Frostpunk osadzona została w fikcyjnym świecie o nieprzyjaznym, mroźnym klimacie, który w istotny sposób wpłynął na kształt społeczeństwa. Aby przetrwać, ludzie postawili tu bowiem na energię generowaną przez silniki parowe. Wszystko to jednak nie wystarcza, a społeczeństwo w obecnej formie nie zdaje egzaminu, tak więc aby ocaleć - musi diametralnie się zmienić. Rozgrywka skupia się na aspektach survivalowych, które w przeciwieństwie do większości podobnych produkcji nie opierają się jednak wyłącznie na zbieraniu i zarządzaniu surowcami. Równie ważną rolę odgrywają za to elementy strategiczne oraz konieczność dokonywania trudnych i niejednoznacznych moralnie decyzji. Całość okraszona została oryginalną oprawą graficzną, w której reprezentujące naturę zimne barwy kontrastują z ciepłymi kolorami, symbolizującymi pozostałości po cywilizacji.

PCPS4XONE

Dungeons 3
Dungeons 3

Strategiczne 13 października 2017

Trzecia odsłona osadzonego w realiach fantasy cyklu gier strategicznych studia Realmforge. W Dungeons 3 wcielamy się we Władcę Podziemi, który po zjednoczeniu sił zła i położeniu fundamentów nowego imperium ciemności uznaje, że jego ambicje nie zostały w pełni zaspokojone.

PCPS4XONE

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

Command & Conquer: Generals - Zero Hour
Command & Conquer: Generals - Zero Hour

Strategiczne 22 września 2003

Oficjalne rozszerzenie do gry strategicznej Command & Conquer: Generals opracowane ponownie przez ekipę EA Los Angeles (wcześniej EA Pacific). Dodatek rozwija wątki fabularne zapoczątkowane w grze podstawowej i oferuje 3 nowe kampanie złożone z 5 misji dla każdej ze stron konfliktu. Wraz z nimi czekają na nas nowe, jeszcze bardziej zróżnicowane wyzwania - od otwartej walki na morzu po dyskretną infiltrację baz przeciwnika. Podczas rozgrywki pojawiają się nieobecne wcześniej budynki (np. centrum internetowe), jednostki (m.in. śmigłowce i motocykle bojowe) oraz ulepszenia (rakiety Hellfire czy kombinezony chemiczne). Twórcy wprowadzili też szereg usprawnień do silnika graficznego SaGE, dzięki czemu otrzymaliśmy ulepszone efekty pogodowe i animacje wybuchów. Wśród znanych z „podstawki” trybów rozgrywki jedno- i wieloosobowej nowością jest także specjalny tryb wyzwania, w którym rywalizujemy z 9 armiami kontrolowanymi przez 9 komputerowych generałów.

PC

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC

Port Royale 4
Port Royale 4

Strategiczne 25 września 2020

Czwarta odsłona serii strategii ekonomicznych firmy Kalypso Media. W Port Royale 4 naszym zadaniem jest stworzenie gospodarczego imperium na wyspach XVII-wiecznych Karaibów. Musimy produkować towary, nawiązywać stosunki handlowe z miastami i dowodzić okrętami w turowych bitwach.

PCPS4XONESwitch

Empire: Total War
Empire: Total War

Strategiczne 3 marca 2009

Piąta część popularnej serii strategicznej, zapoczątkowanej przez firmę Creative Assembly w 2000 roku. Akcja kolejnej odsłony toczy się w XVIII wieku i koncentruje na najważniejszych wydarzeniach tego okresu, jak wojna secesyjna, rewolucja przemysłowa czy rywalizacja o wschodnie szlaki handlowe. Mimo, iż ogólne założenia rozgrywki pozostały niezmienione, mechanika zabawy uległa sporym przeobrażeniom, głównie za sprawą wprowadzenia potyczek na pełnym morzu. W grze możemy dowodzić zarówno całymi flotami, jak i pojedynczymi statkami, a wpływ na przebieg walki wywrzeć mogą np. zmieniające się warunki pogodowe. W grze poprawiono zachowanie doradców i dodano nowe opcje dotyczące handlu, dyplomacji oraz szpiegostwa. Dzięki powszechnemu wykorzystaniu broni palnej, rozgrywka wymusza także konieczność zastosowania nowych rozwiązań taktycznych. Niezmienne zostały za to charakterystyczne cechy serii, jak turowa warstwa strategiczna oraz epickie bitwy, zrealizowane na modłę gier RTS.

PC

SpellForce: Zakon Świtu
SpellForce: Zakon Świtu

Strategiczne 28 listopada 2003

Połączenie strategii czasu rzeczywistego z gatunkiem cRPG, stworzone przez studio Phenomic. W SpellForce: Zakon Świtu gracze trafiają do uniwersum fantasy, które zostało niemal całkowicie spustoszone przez trzynastu magów, powodowanych chęcią zdobycia nieograniczonej władzy. Ci, którym udało się przetrwać sprowadzony przez nich kataklizm, schronili się na porozrzucanych po świecie wyspach, na które można się dostać jedynie poprzez magiczne portale. Pokój nie trwał niestety długo, gdyż siły zła przygotowują się właśnie do kolejnego, zmasowanego natarcia. Gracz wciela się w rolę obdarzonego nadprzyrodzonymi zdolnościami wybrańca, który jako jedyny zdolny jest do powstrzymania śmiertelnego zagrożenia. W trakcie rozgrywki przejmujemy bezpośrednią kontrolę nad bohaterem, eksplorując zróżnicowane środowiska i wykonując rozmaite zadania. Bohater o wybranej przez nas specjalizacji (do boju możemy prowadzić zarówno maga, jak i wojownika) zdobywa punkty doświadczenia i awansuje na kolejne poziomy, a także kolekcjonuje coraz potężniejszy ekwipunek. Kamera prezentuje akcję z perspektywy trzeciej osoby, jednak w trakcie zabawy można przełączyć się na widok z lotu ptaka. Wtedy to do głosu dochodzą elementy strategiczne, opierające się na budowaniu osad, dbaniu o zasoby i zaplecze technologiczne, a także szkoleniu nowych żołnierzy. Do naszej dyspozycji oddano sześć zróżnicowanych ras (Ludzie, Karły, Elfy i ich mroczny odpowiednik, Orkowie oraz Trolle), z których każda ma do zaoferowania odmienne ścieżki rozwoju i cechy bojowe. Oprócz fabularnej kampanii dla pojedynczego gracza, w grze zaimplementowano tryb multiplayer.

PC