Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Cossacks 3 (PC)

Kozacy 3 PC

Cossacks 3

Trzecia odsłona cyklu strategii czasu rzeczywistego, osadzonych w historycznych realiach XVII i XVIII wieku. Tytuł został stworzony przez reaktywowane ukraińskie studio GSC Game World, znane m.in. z takich gier jak S.T.A.L.K.E.R. czy American Conquest.

Strategiczne | RTS | multiplayer | strategiczne wojenne | historyczne | XVIII wiek | XVII wiek

PC Windows
Okładka Cossacks 3 (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

20września2016

20września2016

pudełko PL

Kozacy 3 to historyczna strategia czasu rzeczywistego w realiach XVII i XVIII wieku. Jest to pierwsza po reaktywacji w 2014 roku produkcja ukraińskiego studia GSC Game World, odpowiedzialnego za takie gry jak S.T.A.L.K.E.R., American Conquest, oraz wcześniejsze odsłony cyklu Kozacy. Mimo że studio po trzyletniej nieobecności na rynku nie zdołało skompletować swojego poprzedniego zespołu w całości, nad grą pracowali w większości ludzie odpowiedzialni za pierwszą i drugą część. Pieczę nad tytułem sprawował Evgeniy Grigorovich, twórca pierwowzoru.

Fabuła

Strategiczna seria ukraińskiego studia GSC Game World znana była z mocnych akcentów historycznych. Nie inaczej jest w „trójce”, w której w trybie dla pojedynczego gracza przewidziano pięć kampanii (plus jedna dodatkowa mini-kampania dla posiadaczy Digital Deluxe Upgrade), pozwalających zapoznać się z najważniejszymi wydarzeniami nowożytnej Europy. Możemy dzięki temu wziąć udział w wojnie domowej w Anglii w pierwszej połowie XVII wieku, czy – prowadząc do boju ukraińsko-polskie oddziały – bronić granic Rzeczypospolitej walcząc m.in. z Turkami czy Szwedami.

Mechanika

Kozacy 3 to w dużej mierze remake pierwszej części cyklu, wydanej w 2001 roku gry Kozacy: Europejskie Boje, ciepło przyjętej przez publikę i recenzentów, szczególnie w Europie Środkowej. Do dyspozycji gracza zostało oddanych dwanaście zróżnicowanych nacji – między innymi Francja, Anglia, Ukraina, Rosja czy Prusy oraz Austria. Każdy naród dysponuje unikatowym zestawem budynków, oddziałów i technologii. W sumie daje to 70 różnych typów jednostek do wyszkolenia, 100 wynalazków do opracowania i ponad 140 odmiennych konstrukcji do wzniesienia. Oprócz kampanii historycznych można rozgrywać indywidualne misje w trybie potyczki, w których możemy określić szereg parametrów generowanej losowo mapy.

Gra jest klasyczną strategią czasu rzeczywistego, do najważniejszych zadań gracza należy więc gromadzenie surowców, rozbudowywanie bazy i fortyfikacji oraz szkolenie i zarządzanie wojskiem. Cechą charakterystyczną tytułu jest możliwość pokierowania olbrzymimi armiami – na jednej mapie może się znaleźć jednocześnie do 10 000 jednostek. Trzecia odsłona Kozaków umożliwia wydawanie rozkazów zarówno każdemu żołnierzowi z osobna, jak i całym oddziałom, czym wyróżnia się od wielu klasycznych RTS-ów. Wszystkie jednostki charakteryzują się indywidualnymi parametrami, takimi jak poziom zdrowia, morale, stopień wyszkolenia, doświadczenie czy zmęczenie.

W Kozakach 3 istotną rolę podczas potyczek pełni ukształtowanie terenu. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu otoczenia nawet mniejszy lub gorzej uzbrojony oddział może pokonać silniejszego przeciwnika. Dla przykładu, przed ostrzałem artyleryjskim można ukryć się za górami lub wzgórzami, a ustawienie naszych jednostek dystansowych na wyższym terenie zapewni im większy zasięg. Twórcy pokusili się też o zaimplementowanie systemu realistycznej fizyki odpowiedzialnego za zachowanie kul armatnich.

Kwestie techniczne

Tryb dla wielu graczy pozwala na zabawę maksymalnie ośmiu osobom jednocześnie. Gracze mogą zmierzyć się podzieleni na drużyny lub w myśl zasady „każdy na każdego”. Możliwe jest także oddane sterowania nad wybranymi frakcjami przeciwnikowi kontrowanemu przez AI. Osoby, które nie przepadają za szybką rozgrywką i przeprowadzaniem ataków w początkowej fazie gry, mogą skorzystać z opcji licznika, który przez określony czas od rozpoczęcia potyczki uniemożliwia prowadzenie działań ofensywnych – zyskujemy wówczas czas, aby spokojnie rozbudować bazę i opracować technologię pozwalające na wystawienie bardziej zaawansowanych jednostek.

Akcja gry ukazana jest w klasycznym rzucie izometrycznym, czym nawiązuje do typowych strategii czasu rzeczywistego z początku XXI wieku. Wszystkie modele i efekty są jednak wykonane zgodnie z obecnymi standardami graficznymi, przez co tytuł prezentuje się przyjemnie dla oka.

Gra obsługuje modyfikacje i różnego typu fanowskie rozszerzenia. Produkcja wyposażona jest w edytor map, z którego w trakcie tworzenia kampanii korzystali sami twórcy. Jego możliwości pozwalają na niemal praktyczne przebudowanie gry od podstaw – gracze mogą dodać nową zawartość, przemodelować interfejs, sztuczną inteligencję, balans, zasady.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1 - 8  

Ocena gry 5.805 / 10 na podstawie 737 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.0 / 10 na podstawie 525 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 84,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Kozacy 3

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Kozacy 3

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5-3470 3.2 GHz/AMD FX-6300 3.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 560/Radeon 7900 lub lepsza, 6 GB HDD, Windows XP/7/8/10
Minimalne: Intel Core 2 Duo 1.6 GHz/Athlon 3000+ 1.8 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT/Radeon HD 2600 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows XP/7/8/10

Recenzja gry Kozacy 3 – kulą w płot

Recenzja 20 września 2016, 15:01

Nowością, która mogła zniwelować najważniejsze wady Kozaków 3, miała być sztuczna inteligencja. Niestety, stała się gwoździem do trumny. Twórcy opracowali wprawdzie SI od nowa, cóż jednak z tego, skoro w praktyce zachowuje się ona, jakby wrogą armią kierował średnio rozgarnięty dowódca. Przede wszystkim niezależnie od warunków danej mapy i wybranego poziomu trudności komputer postępuje identycznie. Dokładnie w tej samej kolejności stawia budynki i rekrutuje jednostki. Różnica polega na tym, że SI na poziomie normalnym w pewnym momencie... przestaje się rozbudowywać i werbować żołnierzy (łącznie z tym, że będąc na wyspie, nigdy nie zbuduje nawet jednego okrętu!), a na wyższych nie. Niezbyt mądre, prawda? Poza tym sztuczna inteligencja popełnia podstawowe błędy – i to bez względu na ustawiony poziom: przykładowo zostawia armaty bez ochrony (w Kozakach artylerię, tak jak i budynki, można przejąć, gdy nie ma obok wrogiej jednostki). A na mapach, na których zarządziłem na określony czas pokój, w trakcie którego nie wolno atakować, komputer regularnie przekraczał wyznaczone granice, pozwalając bezkarnie dziesiątkować swoje oddziały. Ale to jeszcze nie wszystko...