Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Napoleon: Total War (PC)

Napoleon: Total War PC

Kolejny tytuł z uznanej serii epickich gier strategicznych, rozwijanych rzez studio Creative Assembly nieprzerwanie od 2000 roku.

Strategiczne | RTS | turowe | epoka napoleońska | multiplayer | strategiczne wojenne

PC Windows
Okładka Napoleon: Total War (PC)

producent: Creative Assembly

wydawca: SEGA

wydawca PL: CDP

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

23lutego2010

26lutego2010

pudełko PL

Napoleon: Total War to szósta z kolei pozycja, należąca do jednej z najbardziej uznanych na świecie serii strategii turowych/RTS, jaką jest Total War. Producentem gry, podobnie jak wszystkich poprzednich części, jest Creative Assembly. Studio poza cyklem strategii stworzyło także gry Stormrise oraz Viking: Battle for Assgard.

Tym razem akcja gry przenosi nas w czasy epoki napoleońskiej, w sam środek burzy, która przetacza się przez dziewiętnastowieczną Europę. Napoleon: Total War podzielony jest na trzy kampanie: włoską (lata 1796 – 1797), egipską (1798 – 1800) oraz europejską (1805 – 1812). Rozgrywka rozpoczyna się od kampanii w północnych Włoszech i od tego momentu przechodzimy przez kolejne fazy - najpierw wzrostu znaczenia republiki francuskiej, aż do schyłku cesarstwa. Mamy szansę wcielić się w samego Napoleona Bonaparte lub w jednego z przywódców koalicji antynapoleońskiej, do której należały Rosja, Austria, Prusy i Anglia. Zaczynając grę generałem Napoleonem Bonapartem wędrujemy przez Włochy i Egipt, kierując losami nieustraszonego wodza, by dotrzeć do inwazji poprowadzonej przez Cesarza Francuzów na Moskwę. Otrzymujemy szansę stawienia czoła problemom, jakie napotykał i zrozumienia decyzji, które musiał podjąć, by zwyciężyć. Gra pozwala także na udział w kilku historycznych bitwach, wśród których znalazły się starcia pod Austerlitz, Ligny, Borodino, Waterloo, Lodi, Arcole, Bitwa pod Piramidami czy pod Trafalgarem.

Napoleon: Total War nie jest już tak bardzo rewolucyjną strategią jak Empire, posiada natomiast wszystkie sprawdzone rozwiązania w niej zawarte. Mowa tu głównie o możliwości toczenia potyczek zarówno na lądzie, jak i na morzu w pełnym widoku 3D, szczegółowych mapach każdej z kampanii i rozszerzonych mechanizmach dyplomatycznych. Gra oferuje również szereg nowych rozwiązań wydatnie uatrakcyjniających zabawę. Znacznemu rozbudowaniu uległy opcje dyplomatyczne. Możemy teraz stawiać innym nacjom żądania i domagać się by zerwały dany sojusz, wypowiedziały komuś wojnę, lub wprowadziły embargo. Dodano również system wyżywienia wojsk. Gdy zmuszamy naszych wojaków do przedzierania się przez ciężkie tereny, żołnierze zaczynają umierać z głodu. W ekstremalnych przypadkach możemy w ten sposób stracić całą armię. Kluczową rolę odgrywają teraz szpiedzy, którzy nie tylko zbierają informacje o wrogich armiach, ale mogą też sabotować i opóźniać ich przemarsz. W trakcie bitew nowego znaczenia nabrali także generałowie, którzy dodatkowo mogą zagrzewać do boju żołnierzy lub zbierać ich w karne oddziały, kiedy próbują uciekać z pola walki.

Wyraźnie poprawiono również sztuczną inteligencję w każdym aspekcie gry. W trakcie kampanii kontrolowane przez komputer nacje zachowują się znacznie bardziej logicznie. Natomiast podczas bitew pokonanie wrogów sprawia więcej problemów niż w Empire, a nasze jednostki reagują na rozkazy znacznie szybciej i sprawniej. Potyczki morskie wzbogacono o naprawy statków w trakcie samej bitwy. W sumie do dyspozycji grających oddano 322 unikatowe jednostki oraz bardziej zaawansowane technicznie uzbrojenie.

Postać głównego bohatera została rzucona w wir walki - jako że Napoleon zawsze brał czynny udział w bitwie, również w grze dowodząc pośród szeregów swoich żołnierzy podnosi ich morale. Szczególnie interesującą i cenną jest nagroda otrzymywana za dokonanie ważnych rzeczy szybciej niż dokonał tego faktycznie Napoleon.

Pod względem graficznym widać postęp od czasu Empire: Total War. Ulepszone zostały budowle na polu bitwy, bardzo dokładnie odwzorowano otoczenie oraz takie detale, jak przeróżne dymki i chmury. Producent postarał się także o znacznie więcej różnych twarzy żołnierzy, niż to miało miejsce w poprzednich częściach. Zmianie ulegają pory roku i pogoda, która ma swój wpływ na przebieg walk np. deszcz niekorzystnie wpływa na proch strzelniczy. Całość jest oddana bardzo realistycznie.

Tryb multiplayer w Napoleon: Total War gwarantuje pełną funkcjonalność - również tutaj dostępne są osiągnięcia na Steamie, gameplay’owe bonusy, czy edytor umundurowania. W czasie rywalizacji możliwa jest komunikacja głosowa, oraz możliwość rozegrania dowolnego starcia w trybie kampanii z żywym graczem, który poprowadzi do walki jednostki przeciwnika.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 8.94 / 10 na podstawie 1618 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.3 / 10 na podstawie 295 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Gry podobne do Napoleon: Total War

Klasyfikacja PEGI Napoleon: Total War

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry.

Wymagania sprzętowe Napoleon: Total War

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 15 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

Napoleon: Total War - recenzja gry

Recenzja 18 lutego 2010, 16:02

Najważniejszą personą w każdej armii jest jej generał. Jak już wspomniałem, w Napoleonie przestał być on jedynie przeszkodą w klikaniu na ważniejsze jednostki. Zmiany zaczynają się już przed rozpoczęciem bitwy, w fazie rozstawienia. Pierwszy jednostki ustawia bowiem dowódca mniej doświadczony, co wizualizowane jest liczbą gwiazdek na jego portrecie. Nie muszę chyba nikogo przekonywać, że rozstawianie własnych wojsk, będąc drugim w kolejności, ma zasadnicze znaczenie dla powodzenia bitwy. Kiedy widzi się szyk oddziałów nieprzyjaciela, wiadomo, w jaki sposób ustawić własne, a przede wszystkim, gdzie rozmieścić artylerię, aby była jak najbardziej skuteczna. Generałowie zyskali także inne przydatne cechy poza wpływem na morale oddziałów. Wokół nich pojawia się bowiem dodatkowy okrąg (im wyższa ranga dowódcy, tym większy), symbolizujący zasięg bezpośredniego wpływu na znajdujące się w pobliżu jednostki. Na troszkę przemodelowanym i wygodniejszym w stosunku do poprzedników interfejsie, pojawiły się dodatkowe ikonki. Generał może teraz zachęcić do działania którąś z jednostek, jeszcze bardziej zwiększając jej morale oraz podnosząc cechy odpowiadające za walkę wręcz czy celność, lub zarządzić przegrupowanie, pozwalające zebrać uciekających z pola bitwy żołnierzy. Dzięki temu dowódcy skupiają na sobie o wiele więcej uwagi gracza, wymuszając większą aktywność i stały monitoring miejsc, w których rola generała może choć na chwilę zmienić niekorzystny przebieg bitwy. Zresztą doskonale widać te działania po stronie komputera, kiedy oddział z dowódcą stara się bez przerwy, w miarę możliwości, krążyć za własnymi liniami. Poza tym warto wiedzieć, że generałowie są nieśmiertelni w tym sensie, że w przypadku powalenia ich na polu bitwy po kilku turach rekonwalescencji pojawiają się ponownie w stolicy regionu, z którego pochodzą.