Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Age of Empires III (PC)

Age of Empires III PC

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft.

Strategiczne | RTS | multiplayer

PC Windows
Okładka Age of Empires III (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

18października2005

1grudnia2005

pudełko PL

Trzecia część znakomitego cyklu strategii czasu rzeczywistego nieustannie rozwijanych od roku 1997 przez zespół Ensemble Studios. Akcję pierwszej części tej serii osadzono w starożytności, zaś drugiej w średniowieczu. Ta odsłona pozwala nam na uczestniczenie w kilkusetletnim podboju Ameryki, czyli mniej więcej w okresie zamykającym się w ramach od XVI do XIX wieku. Autorzy wybrali taki, a nie inny okres historyczny nie tylko dlatego, że stanowi kontynuację tego co widzieliśmy w poprzednich częściach. Wpływ na taką decyzję miał też fakt, iż była to era niespotykanego dotąd rozwoju militarnego i technologicznego. Na samym jej początku nadal dominowały wojska uzbrojone na średniowieczną modłę, tj. w piki, kusze itp., zaś z biegiem czasu pola bitew wypełniły formacje używające wszelakiego rodzaju broni palnej, począwszy od muszkietów, a skończywszy na działach.

Kluczowe elementy rozgrywki znane z pierwszego i drugiego Age of Empires, takie jak: odkrywanie zaciemnionych części map, opcje ekonomiczne, zakładanie i rozbudowywanie miast, czy siłowe rozwiązanie konfliktów; nadal znajdziemy w tej produkcji, aczkolwiek poddano je licznym usprawnieniom. Zmieniła się również konstrukcja trybu kampanii. Zamiast dość krótkich, niezależnych kampanii znanych z Age of Kings, mamy tutaj sfabularyzowane kampanie, przypominające te które pojawiły się w Age of Mythology. Część z wydarzeń w jakich możemy uczestniczyć oparta jest na faktach historycznych (wojna francusko-indiańska czy rewolucje południowoamerykańskie), jednakże spora ich ilość to już wymysły autorów, które mają urozmaicić rozgrywkę.

Łącznie w Age of Empires III znajduje się osiem grywalnych frakcji, wśród których znajdziemy m.in. Francję, Wielką Brytanię i Hiszpanię. Każda z nich różni się od siebie i posiada szereg swoich indywidualnych cech. Przykładowo Anglię charakteryzuje bardzo silna ekonomia, krótszy czas budowy mieszkańców, a także wyśmienita jednostka – muszkieterowie. Z kolei Francuzi łatwiej mogą zawierać sojusze z Indianami, posiadają też specjalny typ mieszkańca, tzw. „Coureur”, który w razie potrzemy może służyć za jednostkę lekkiej piechoty.

Grę zrealizowano przy użyciu bardzo nowoczesnego i efektownego trójwymiarowego engine’u graficznego (pełne wsparcie DirectX 9.0 i technologii Shader 3), który de facto wywodzi się z poprzedniej produkcji studia Ensemble - Age of Mythology. Ponadto autorzy zdecydowali się na zaimplementowanie do swojego produktu silnika fizycznego Havok, znanego z licznych gier akcji/FPS. Jest to pierwszy tego typu przypadek w strategiach czasu rzeczywistego. Dzięki niemu bitwy, w których biorą udział setki jednostek wyglądają niezwykle widowiskowo (efekt ragdoll).

Age of Empires III oferuje zarówno tryb rozgrywki jedno i wieloosobowej.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 3 CD

Ocena gry 8.535 / 10 na podstawie 5027 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.6 / 10 na podstawie 242 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 129,90 PLN

Gry podobne do Age of Empires III

Klasyfikacja PEGI Age of Empires III

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Age of Empires III

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 1.4 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 128 MB (GeForce 4 Ti4600 lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP

Age of Empires III - recenzja gry

Recenzja 1 grudnia 2005, 09:21

System gry pozostał w dużej mierze niezmieniony w stosunku do poprzedniej części cyklu, częściowo pogodzono go także ze szkieletem zaprezentowanym w Age of Mythology. Mamy więc tradycyjny system rozbudowy bazy i szkolenia armii, rodzaje jednostek oparte na schemacie papier-nożyce-kamień (pikinierzy kładą kawalerię, kawaleria piechotę itp.), upgrade’y budynków i żołnierzy, trzy rodzaje surowców i tak dalej. Tradycja została jednak umiejętnie wymieszana z większymi lub mniejszymi innowacjami, tworząc koktajl wysoce przykuwający uwagę i podprogowo zmuszający do siedzenia przed monitorem. Do wyboru mamy kilka różnych cywilizacji (Brytyjczycy, Hiszpanie, Francuzi, Rosjanie, Turcy itd.), które różnią się pomiędzy sobą pewnymi szczegółami (charakterystyczne dla każdej nacji jednostki czy ulepszenia), w gruncie rzeczy pozostają jednak oparte na jednym, identycznym schemacie.