Microsoft zamyka twórców serii Age of Empires
Kiedy w 2006 roku koncern Microsoft poinformował, że znana z wcześniejszych dokonań na polu gier strategicznych na PC grupa Ensemble Studios (przejęta przez firmę Billa Gatesa w 2001 roku) zmierzy się z najnowszą produkcją na Xboxa 360 zatytułowaną Halo Wars, nikt wtedy nie przypuszczał, że ta zasłużona firma zostanie w ciągu kilku lat zamknięta.
Aleksander Koza
Kiedy w 2006 roku koncern Microsoft poinformował, że znana z wcześniejszych dokonań na polu gier strategicznych na PC grupa Ensemble Studios (przejęta przez firmę Billa Gatesa w 2001 roku) zmierzy się z najnowszą produkcją na Xboxa 360 zatytułowaną Halo Wars, nikt wtedy nie przypuszczał, że ta zasłużona firma zostanie w ciągu kilku lat zamknięta. Niestety rzeczywistość okazała się brutalna. Wczoraj pojawiły się pogłoski o tym, że Gigant z Redmond wkrótce po wydaniu Halo Wars zamierza zlikwidować przystań, w której swoje schronienie znaleźli twórcy serii Age of Empires, do tej pory sprzedanej w około 20 milionach egzemplarzy. Microsoft Games Studios nie zamierzało długo czekać na rozwój wydarzeń i niedługo po tym oficjalnie potwierdziło te rewelacje.

„Zespół Ensemble może pochwalić się bezcennym wkładem w rozwój przemysłu gier wideo: wydanymi seriami Age of Empires i Age of Mythology a także wyczekiwanym przez wszystkich Halo Wars. Decyzja ta w żaden sposób nie wpłynie na jakość Halo Wars, o czym świadczy fakt, że wiele osób, które miało już szansę przetestować Halo Wars zgadza się z twierdzeniem, że gra jest fantastyczna. ” - brzmi oficjalne oświadczenie Microsoft – „Decyzja ta została podjęta z czysto finansowych względów i pozwoli Microsoft Games Studios kroczyć ścieżką wzrostu. Nie był to dla nas łatwy krok do podjęcia, możemy jednak zapewnić, że Microsoft postara się zatrudnić w swoich oddziałach jak największą liczbę osób, które pracowały w Ensemble, a nie przejdą do nowopowstałego studia .”
Okazuje się bowiem, że część osób będąca trzonem Ensemble Studios utworzy zupełnie nową firmę zajmującą się produkcją gier. Ponadto na mocy stosownego porozumienia z Microsoft Game Studios, oferować będzie wsparcie dla wydanego wcześniej Halo Wars oraz współpracować z MGS przy innych nowotworzonych tytułach.
Tak naprawdę trudno zrozumieć decyzję MS dotyczącą zamknięcia uznanej marki, jaką jest Ensemble Studios, i stworzenia na jej miejscu studia o innej nazwie, lecz w większości i tak z tymi samymi ludźmi. Czy to kwestia podatków i ulg, które pozwolą zaoszczędzić trochę grosza Gigantowi, czy też radykalne czystki wewnątrz studia odpowiedzialnego za serię Age of Empires? Możemy tylko spekulować.

GRYOnline
Gracze
- Microsoft
- PC
Komentarze czytelników
zanonimizowany527083 Senator
M$ wszędzie wpier... swój nos. Tak było, jest, i będzie. Niestety.
Chudy The Barbarian Legend

AoM i AoE2 były świetne. Troszkę szkoda, ale bywały lepsze studia, które upadały. Ja tam i tak wolę bardziej MS niż EA, które wykupuje i monopolizuje cały ten biznes.
zanonimizowany393220 Generał
Heh, dzisiaj po szkole kumpel kupił sobie Ejdżyka a tu taki news. Ironia losu. Z drugiej strony studio nie umiera, będzię w sumie nadal istnieć tylko że z inną nazwą i trochę inną ekipą.
lordpilot Legend

"Tu nie ma kogo żałować bo pewnie ludzie którzy byli w Ensemble założą jakąś inną firmę i stworzą kolejną grę, która będzie równie dobra jak gry z serii AoE albo nawet lepsza. Podobnie było z ludźmi z Blizzarda, którzy stworzyli Guild Wars albo ludźmi, którzy pracowali przy Medal of Honor a później wypuścili Call of Duty."
-Chyba pomyliło Ci się z dokonaniami Flagship Studios->Hellgate: London( które jest prawie na całym świecie krytykowane) i Mythos( beta była crapem:P)
Nie nic mu sie nie pomyliło, to raczej tobie... Część ludzi odeszła z Blizzarda krótko po premierze Diablo 2 i założyła studio Arena Net. Dokładnie ta grupa stworzyła później Guild Wars.
Co do newsa - studia szkoda, ale większośc ekipy znajdzie zatrudnienie w MS, więc nie ma nad czym rozpaczać.
djmaciek Pretorianin
"Decyzja ta została podjęta z czysto finansowych względów i pozwoli Microsoft Games Studios kroczyć ścieżką wzrostu"
ok trzeba brać kwestie finansowe pod uwagę ale trzeba mieć również na uwadze kwestie marketingowe. Ensemble Studios mają uznaną markę w świecie gier komputerowych oraz rzesze swoich stałych fanów co niejako automatycznie przedkłada się na atrakcyjność ich produktów. Dlatego nie do końca rozumiem decyzji Microsoftu.