Data wydania: 30 czerwca 1997
Gra strategiczna czasu rzeczywistego opracowana przez zespół Ensemble Studios. Gracze przejmują kontrolę nad jedną z dwunastu cywilizacji, wśród których pojawia się Babilonia, Egipt, Grecja, czy choćby Korea, a ich głównym zadaniem jest przeprowadzenie jej przez cztery etapy rozwoju, rozciągające się na przestrzeni ponad 10 tysięcy lat.
Gracze
Age of Empires to pierwsza gra w dorobku firmy Ensemble Studios. Jej założyciele – Bruce Shelley, Brian Sullivan oraz bracia Rick i Tony Goodman postawili sobie za cel stworzyć komputerową strategię, która wykraczałaby poza utarte schematy. Projektem debiutantów w branży zainteresował się koncern Microsoft, który szybko dostrzegł jego potencjał. Age of Empires dało początek serii uznawanej za kanon gatunku strategii czasu rzeczywistego.
Akcja gry toczy się na przestrzeni ponad 10 tys. lat. Gracze wybierają jedną z 12 starożytnych nacji (Koreańczycy, Chińczycy, Japończycy, Babilończycy, Hetyci, Persowie, Asyryjczycy, Egipcjanie, Sumerowie oraz Grecy, Minojczycy i Fanicjanie), przy czym każda z nich odpowiada jednemu z czterech stylów architektonicznych: azjatyckiemu, bliskowschodniemu, egipskiemu lub greckiemu. Zadaniem gracza jest pokierowanie rozwojem cywilizacji poprzez cztery epoki – kamienną, neolityczną (epoka narzędzi), brązu i żelaza.
Rozgrywka w Age of Empires koncentruje się wokół wydobywania zasobów, eksploracji terenu i budowy armii. Wydatkując odpowiednie ilości drewna, żywności, kamienia oraz złota wznosić można nowe budynki, rozwijać technologie i produkować jednostki. Kluczem do sukcesu jest znalezienie właściwej proporcji pomiędzy rozwojem gospodarczym i ekspansją militarną. Każda nacja ma swoje mocne i słabe strony, pod kątem których należy wybrać właściwą strategię działania.
W trybie dla pojedynczego gracza gra oferuje cztery kampanie dla cywilizacji Greków, Egipcjan, Babilończyków i Japończyków, a także szereg scenariuszy z zadaniami do wykonania oraz rozgrywkę na losowej mapie lub death match z komputerową Sztuczną Inteligencją.
W swoim czasie oprawa graficzna Age of Empires stanowiła arcydzieło. Co prawda zastosowany silnik Genie generuje obraz 2D w charakterystycznym dla produkcji z drugiej połowy lat 90. ubiegłego wieku rzucie izometrycznym, ale ręcznie przygotowane grafiki i animacje prezentują bardzo wysoki poziom. Niestety, nie można tego powiedzieć o oprawie dźwiękowej, która niczym szczególnym się nie wyróżnia, a w niektórych elementach jak np. odgłosy, mocno odstaje od konkurencji.
Poza scenariuszami i kampaniami przeznaczonymi dla jednego gracza Age of Empires posiada również opcję zabawy dla maksymalnie 8 osób. Wymaga ona połączenia za pośrednictwem sieci Internet, LAN lub poprzez port szeregowy komputera. Dedykowane serwery do gry nie są jednak szczególnie wydajne, przez co często zdarzają się problemy z utrzymaniem połączenia lub dużymi opóźnieniami.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Ensemble Studios
Ograniczenia wiekowe: 12+
16GIER
Bestsellerowa seria gier strategicznych czasu rzeczywistego (RTS), nad którą pieczę wydawniczą sprawuje firma Microsoft.
Aktualizacja: 19 stycznia 2006
W poradniku do Age of Empires znajdziecie wszelkie niezbędne informacje, pomocne w zrozumieniu tej kultowej gry. Oprócz rozwiązania ukazującego losy trzech cywilizacji, omówiono takie zagadnienia jak jednostki, budynki technologie i wiele innych.
27 lipca 2016
Ponad 20 milionów sprzedanych kopii, niezliczone pochlebne recenzje i tytuły „gry roku”, a co najważniejsze miano „króla RTS-ów” w sercach wiernych fanów – oto czym jest, a w zasadzie była seria Age of Empires.
W ciągu 20 lat gry należące do serii Age of Empires sprzedały się w 25 milionach egzemplarzy. Łącznie cykl zarobił miliard dolarów. Takie informacje znalazły się w CV Briana Sullivana, współzałożyciela Ensemble Studios.
gry
Miłosz Szubert
12 lutego 2020 10:55
Kultowe Age of Empires z 1997 roku doczeka się odświeżonej wersji. Age of Empires: Definitive Edition zaoferuje rozdzielczość 4K, orkiestrową ścieżkę dźwiękową, zmodernizowany interfejs i więcej.
gry
Łukasz Szliselman
12 czerwca 2017 20:55
Już od pewnego czasu huczało od plotek na temat nowego projektu Robot Entertaiment, zatytułowanego Spartan. Teraz nadszedł czas by położyć kres wszystkim spekulacjom. Okazuje się, że była to tylko nazwa kodowa i w rzeczywistości studio pracuje nad Age of Empires Online. Mamy dla was pierwsze konkretne informacje, screeny i materiały video.
gry
Adrian Werner
17 sierpnia 2010 09:29
Robot Entertainment pracuje nad nową grą dla Microsoftu. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że deweloper zrzesza część byłych twórców takich gier jak Age of Empires, czy Halo Wars, którzy założyli nowe studio po zamknięciu Ensemble. Tajemnicza produkcja najprawdopodobniej będzie połączeniem strategii z elementami RPG.
gry
Szymon Liebert
8 lipca 2010 15:00
Każda likwidacja pociąga za sobą ofiary. W przypadku zamknięcia studia developerskiego, ofiarami są nieukończone gry. Dzięki redaktorom serwisu Gamasutra mamy okazję zajrzeć do pustoszejącej siedziby Ensemble Studios.
gry
Filip Grabski
3 lutego 2009 11:11
Organizacja AIAS (The Academy of Interactive Arts & Sciences), ogłosiła, że 12 grudnia Hall of Fame powita kolejnego wybitnego twórcę gier – Bruce’a Shelley’a. Już wcześniej był on laureatem wielu nagród, między innymi w 1999 roku został wybrany przez magazyn PC Gamer jednym z dwudziestu pięciu "Bogów Gier".
gry
Dorota Drużko
5 grudnia 2008 11:38
Wczoraj informowaliśmy o planach Microsoftu dotyczących zamknięcia Ensemble Studios, twórców kolejnych odsłon Age of Empires - niezwykle popularnych (a więc i dochodowych) RTSów. Okazuje się, że gigant z Redmond wcale nie ma zamiaru z powyższej marki zrezygnować.
gry
Dorota Drużko
11 września 2008 11:11
Kiedy w 2006 roku koncern Microsoft poinformował, że znana z wcześniejszych dokonań na polu gier strategicznych na PC grupa Ensemble Studios (przejęta przez firmę Billa Gatesa w 2001 roku) zmierzy się z najnowszą produkcją na Xboxa 360 zatytułowaną Halo Wars, nikt wtedy nie przypuszczał, że ta zasłużona firma zostanie w ciągu kilku lat zamknięta.
pozostałe
Aleksander Koza
10 września 2008 08:37
Interesujące wieści dotyczące Ricka Goodmana przyniósł nam najnowszy numer magazynu Games for Windows. Redaktorzy amerykańskiego czasopisma utrzymują, że słynny projektant nie złożył broni po zamknięciu firmy Stainless Steel Studios i aktualnie pracuje nad nową grą.
gry
Krystian Smoszna
12 stycznia 2008 11:04
Znamy już pełne zestawienie nowych tytułów, które 23 marca dołączą do wydawanej przez Cenega Poland serii wydawniczej Super$eller.
gry
Michał Bobrowski
8 marca 2007 13:44
Popularne pliki do pobrania do gry Age of Empires.
Wymagania sprzętowe gry Age of Empires:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 166MHz, 32MB RAM.
Lista dodatków do gry Age of Empires:
Dodatek
31 stycznia 1998
Strategiczne
Dodatek do gry strategicznej czasu rzeczywistego pod tytułem Age of Empires, opracowany przez zespół Ensemble Studios. Rozszerzenie wprowadza cztery nowe cywilizacje, czyli Rzym, Kartaginę, Palmyrię oraz Macedonię i dodatkowe jednostki bojowe, których lista obejmuje opancerzone słonie, rydwany bojowe, jeźdźców na wielbłądach, procarzy, a także uzbrojone w płonące pociski galery. Dodatkowo, add-on wnosi nowe technologie pokroju logistyki, medycyny, pawęży i męczenników. W Age of Empires: The Rise of Rome obecny jest oczywiście charakterystyczny dla „Wiecznego Rzymu” styl architektoniczny, wraz z jego licznymi zabytkami – w trakcie zabawy możemy podziwiać między innymi słynne Koloseum, akwedukty oraz termy.
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 1088 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Tal_Rascha
Ekspert
2023.11.23
Matall Junior
Mamy 2019 rok, a ja znów do niej wracam na starym kompie z Windowsem XP. Dzięki tej grze zakochałem się w RTSach. A mapa, na której startujemy z samym tylko kapłanem wbija w fotel tak samo jak przed laty!
Fokcuf Pretorianin
Top 10 RTS lat '90 to na pewno jest. Ale gra wszechczasów bym jej nie nazwał. Konkurencja była wtedy ogromna. Starcraft, Total Annihilation, seria C&C, Warcraft, Dune... Na pewno dużo wniosła do rozwoju RTS i miała kilka oryginalnych pomysłów. Wady też miała... słabe AI nawet jak na tamte czasy, czy sztywna animacja. Mówię bez nostalgii bo jakoś mnie ta gra w latach '90 nie wciągnęła i pierwszą część ukończyłem dopiero parę miesięcy temu wraz z drugą częścią, która jest swoją drogą udanym rozwinięciem części pierwszej.
koper000 Pretorianin
Ta gra ma tyle lat a nadal chodzi nawet na najnowszych systemach. I to jest super, bo czasem nawet nowsze gry nie chodzą.
Phil_Wogni Legionista
Niesamowity klasyk, zapraszam w nostalgiczna podroz :)
https://www.youtube.com/watch?v=kvd-ywmUgLc&t=23s&ab_channel=Favren