Data wydania: 30 czerwca 1996
Kontynuacja niezwykle udanej strategicznej gry turowej Sid Meier’s Civilization, którą wielu uznaje za początek współcześnie rozumianego gatunku 4X. Gracz ponownie ma za zadanie stworzyć światowe imperium, rozwijając gospodarkę i armię oraz prowadząc zręczne działania polityczne na przełomie kolejnych wieków.
Gracze
Sid Meier’s Civilization 2 to turowa gra strategiczna stworzona przez Microprose, która stanowi kontynuację hitu z 1991 roku. Produkcja pozwala wcielić się w przywódcę tytułowej cywilizacji, który prowadzi ją ku dobrobytowi na przełomie kolejnych wieków i tysiącleci.
Civilization 2 rozwija wszystkie elementy poprzednika, zapewniając graczom jeszcze większą kontrolę nad rozwojem swojej nacji. W dwójce równie ważne jest rozwijanie armii i technologii zbrojeniowych, co prowadzenie skutecznych działań dyplomatycznych oraz efektywne zarządzanie gospodarką i dbanie o zadowolenie mieszkańców swojego imperium.
Dzieło Microprose pozwala przejąć kontrolę nad jedną z kilku nacji, wśród których znaleźli się Grecy, Rzymianie, Amerykanie, Rosjanie, Wikingowie, Japończycy, Aztekowie czy Mongołowie. W trakcie rozgrywki gracze muszą dbać o jej rozwój, startując z poziomu niewielkiej prehistorycznej wioski. Rywalizacja o panowanie nad światem z konkurentami trwa do 2020 roku lub momentu, w którym któraś ze stron stworzy kolonialny statek kosmiczny i dotrze do układu gwiezdnego Alfa Centauri. Zwycięzcę określa wynik punktowy wyliczany na bazie liczby postawionych cudów, dni pokoju czy zadowolonych mieszkańców. Nic nie stoi na przeszkodzie, by po dokonaniu podsumowania przez grę, kontynuować zabawę dalej, bez ograniczeń czasowych.
W Civilization 2 twórcy wprowadzili szereg nowości oraz usprawnień. Kamera pokazuje akcję w rzucie izometrycznym, a interfejs został dopracowany pod kątem wygodniejszego dostępu do ważnych informacji. Autorzy pokusili się również o dodanie nowych jednostek i budynków, a także wprowadzenie modyfikacji w atrybutach niektórych znanych z oryginału. Interesującym rozwiązaniem jest także Wysoka Rada, która pełni funkcję doradczą – specjalizujący się w różnych kwestiach eksperci służą wiedzą graczowi, często kłócąc się ze sobą, co dodaje grze elementu humorystycznego.
Civilization 2 cechuje prosta, utrzymana w nieco kreskówkowej stylistyce oprawa graficzna. Tytuł wyróżniają przygotowane przez twórców animacje prezentujące każdy z dostępnych cudów świata. Na potrzeby gry nagrano także wiele minut wystąpień członków Wysokiej Rady w formie wstawek FMV.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 30 czerwca 1996
PlayStation 1 30 stycznia 1999
Producent: MicroProse
Wydawca: MicroProse
14GRY
Seria strategii turowych typu 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl został wykreowany przez studio MicroProse, jednak z czasem pieczę nad jego rozwojem przejęła ekipa deweloperska Firaxis Games, zaś prawa do reprezentowanej przez niego marki znalazły się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.
Aktualizacja: 23 maja 2006
Poradnik do strategii turowej Sid Meier’s Civilization II opisuje wiele konkretnych problemów i zagadnień dotyczących rozgrywki, których zrozumienie ma kluczowe znaczenie dla powodzenia każdej kampanii.
22 stycznia 2024
Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.
5 października 2021
Choć seria Civilization odniosła niesamowity sukces, to mało kto starał się pójść w jej ślady. Przez lata nie doczekała się ona żadnego „klona” lub poważnego konkurenta. Ale właściwie dlaczego?
Projektant Sid Meier przypomniał legendarną już historię Wiecznej Wojny, czyli rozgrywki w Civilization II, która doszła do 3991 roku i zdominowana była przez niekończący się konflikt z użyciem broni nuklearnych.
gry
Adrian Werner
27 czerwca 2024 13:14
Sid Meier udzielił wywiadu, w którym promuje swoją autobiografię i dzieli się przemyśleniami na temat świata gier. Wyznał też, że dziś raczej nie stworzyłby Civilization.
gry
Aleksandra Dziwińska
9 września 2020 12:00
Powstaje gra Civilization Online, czyli sieciowa wersja popularnej serii Sida Meiera. Produkcja jest tworzona przez studio XLGames, założone przez Jake’a Songa, legendarnego producenta MMORPG, który dał światu takie hity jak Lineage.
gry
Szymon Liebert
24 lipca 2011 15:15
Spora grupa fanów gier facebookowych, którym przejadło się życie rolnika i mają ochotę zamienić Farmville na coś z większą ikrą z radością przywitała wieści o Civilization Network, czyli nowym wcieleniu legendarnej serii autorstwa Sida Meiera. Teraz dowiedzieliśmy się kiedy wystartuje beta tego projektu.
gry
Adrian Werner
2 lutego 2010 10:25
Firma 2K Games podjęła decyzję o kasacji strategicznej gry MMO, która według doniesień amerykańskich blogerów miała być sieciową wersją Cywilizacji. W projekt był podobno zaangażowany Scott Jennings, postać znana bywalcom świata MMO, który poinformował pod koniec zeszłego miesiąca o utracie stanowiska.
gry
Piotr Doroń
24 listopada 2009 12:25
Ogromna popularność serwisów społecznościowych pobudza twórców gier do niecodziennych działań. Sid Meier, legendarny projektant gier komputerowych, znany szczególnie z wybitnej serii Civilization, zapowiedział nową odsłonę tej serii przeznaczoną specjalnie dla… Facebooka.
gry
Grzegorz Bobrek
22 października 2009 09:03
Najnowszy raport finansowy koncernu Take-Two obfituje w sporą liczbę niezwykle interesujących wiadomości. Do tej pory wyodrębniliśmy z niego trzy obszerne informacje – pisaliśmy o opóźnieniu premiery Mafii 2 i Red Dead Redemption, podaliśmy datę premiery BioShocka 2, a także ujawniliśmy pierwsze szczegóły na temat drugiego rozszerzenia do Grand Theft Auto IV.
gry
Piotr Doroń
27 maja 2009 10:50
Znany i zasłużony dla branży twórca gier - Sid Meier trafił do tegorocznego wydania Księgi Rekordów Guinness'a, jako najbardziej utytułowany deweloper. Największy sukces przyniosła mu oczywiście seria genialnych strategii Civilization, której pierwsza część ukazała się 1991 roku.
gry
Dorota Drużko
30 maja 2008 15:09
Znany powszechnie twórca gier komputerowych Sid Meier (Civilization, Railroad Tycoon), w wywiadzie udzielonym serwisowi Gamers Global przyznał, że w przyszłości chętnie zająłby się projektem MMO.
gry
Przemysław Zamęcki
5 lutego 2008 11:34
Sid Meier, twórca kultowego Civilization od dłuższego czasu nie krył się z faktem, że chętnie stworzyłby kolejną edycję swego dzieła, poświęconą tym razem konsolom nowej generacji, a także przenośnym maszynkom do grania. Już wkrótce znany na całym świecie projektant strategii turowych będzie miał okazję, aby spełnić swoje marzenie. Wszystko za sprawą zaanonsowanego dzisiaj przez Firaxis Games prod
gry
Marek Grochowski
28 czerwca 2007 15:11
Popularne pliki do pobrania do gry Cywilizacja 2.
Wymagania sprzętowe gry Cywilizacja 2:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 166 MHz, 16 MB RAM.
Lista dodatków do gry Cywilizacja 2:
Dodatek
20 lipca 1997
Strategiczne
Drugi oficjalny dodatek do strategicznej gry turowej Sid Meier’s Civilization II. Tym razem twórcy ze studia Microprose przygotowali kilkanaście nowych scenariuszy osadzonych w uniwersach fantasy i science fiction. Sid Meier's Civilization II: Fantastic Worlds rozszerza dotychczasową zawartość o dziewiętnaście misji, rozgrywających się w fantastycznych światach znanych z mitologii (Midgard, Atlantyda), literatury (np. z powieści Juliusza Verne’a) czy też innych marek producenta (Master of Magic, Master of Orion, X-COM). Oczywiście mamy w nich sposobność pokierować nowymi cywilizacjami, które posiadają właściwe dla siebie jednostki, budynki i technologie. Co więcej, za sprawą Sid Meier's Civilization II: Fantastic Worlds gracze otrzymali edytor, który umożliwia zaprojektowanie nie tylko własnych scenariuszy lecz także jednostek. U podstaw rozgrywki leży rozwój wybranej cywilizacji: rozbudowa miast, werbowanie armii oraz inwestowanie w technologie i kulturę, a wszystko po to, aby wynieść swoją nację ponad wszystkie inne.
Gracze
Dodatek
20 listopada 1996
Strategiczne
Pierwszy oficjalny dodatek do strategicznej gry turowej Sid Meier’s Civilization II. Sid Meier's Civilization II: Conflicts in Civilization Scenarios to zestaw złożony z dwudziestu nowych scenariuszy. Co ciekawe, 12 z nich przygotowali twórcy produkcji, a pozostałe 8 fani gry przy użyciu wbudowanego edytora map. Wśród scenariuszy zaproponowanych przez programistów Microprose dominują potyczki nawiązujące do historycznych konfliktów, np. amerykańskiej wojny secesyjnej, podbojów Aleksandra Wielkiego, wypraw krzyżowych czy I wojny światowej. Oprócz nich gracze mogą rozegrać futurystyczne scenariusze – próbować zatrzymać inwazję istot pozaziemskich lub odtworzyć godne warunki do życia po nuklearnej zagładzie. Jeśli chodzi o samą rozgrywkę, to nadal mamy do czynienia z turową strategią, w której sedno stanowi rozbudowa miast, werbowanie wojska i toczenie wojen oraz rozwój gospodarczy i kulturowy wybranej nacji. Wszystko po to, aby nasza cywilizacja wybiła się ponad inne. Dodatkowo w Sid Meier's Civilization II: Conflicts in Civilization Scenarios pojawiają się nowe utwory muzyczne.
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 2231 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
zanonimizowany812566 Generał
W tedy to dooma maksowałem, bo tylko i aż dooma miałem ;)
zanonimizowany812566 Generał
Dobra, mój wcześniejszy post jest bzdetny, lecz teraz wypowiem sie o tej grze. Jak dla mnie jest to najlepsza gra z serii, razem z IV, która też jest bardzo dobra, na tych grach się wychowałem, dzięki tej grze polubiłem tego typu gry, więc sentyment mam do niej przeogromny, do dziś mam pudełkową wersję, a jak patrze na Allego z nie dowierzaniem, że jest jeszcze parę kopii Civiki, i chodzą po 300zł!!! Ja bym swojej nigdy nie sprzedał, co roku instaluję ją na starej partycji, i gram całe tygodnie, bez wychodzenia z domu. Dla mnie najlepsza gra jaka kiedykolwiek powstała. Cała seria jest genialna, ale ta przoduje. I do dziś Firaxis jest królem gatunku. Co do poprzedniego posta, to tak, moja pierwsza gra to był Doom, potem Civilization II :D
Laslo Chorąży
Po ćwierć wieku wróciłem na chwilę do tej części i mogę stwierdzić jedynie, że gra jest już w dzisiejszych czasach mało grywalna. Brakuje wielu funkcjonalności, cech w jakie na przestrzeni lat zostały wyposażone następne części i bez nich się po prostu źle gra. Nie zmienia to jednak faktu, że w 1996r i przez wiele następnych lat (ale nie prawie 26:)) była to rewelacja.
Wiedźmin Legend
Civilization II to turowa gra strategiczna z 1996 roku od MicroProse, która zawiera pozornie nieskończoną liczbę opcji i stałą krzywą uczenia się. Pozwala budować miasta, konstruować cuda, badać nowe technologie, tworzyć armie, rozwijać gospodarkę i angażować się w dyplomatycznie z innymi władcami. Seria Civilization jest jedną z najpopularniejszych gier kiedykolwiek wydanych na PC, a jej twórca Sid Meier jest powszechnie uznawany za jednego z najlepszych projektantów gier na świecie. Gra testuje naszą umiejętność zarządzania ogromnymi zasobami i negocjacji z innymi plemionami jak żadna inna produkcja. Jest bardzo spójna, a ogromny zakres gry sprawia, że często ze dwa razy się zastanawiamy zanim podejmujemy kroki. Grałem sporo w każdą część, ale najwięcej czasu spędziłem przy jedynce na Amidze oraz dwójce i czwórce na Pc, które uważam za najlepsze, a przede wszystkim najbardziej wyraziste odsłony. Moim zdaniem dwójka jest najlepszą częścią tej wybitnej serii.
Gameplay. Rozpoczęcie gry w Civilization II jest jednym z najlepszych. Oto jesteśmy rzuceni w odległą przeszłość z małą grupą osadników. Przed nami największe wyzwanie jakie można sobie wyobrazić: zbudowanie imperium, które jest wystarczająco potężne, aby objąć cały glob, wystarczająco zaawansowane, aby dotrzeć do gwiazd i wystarczająco wytrzymałe, aby przetrwać próbę czasu. Gra zaczyna się około 4000 p.n.e. i kończy się pod koniec XXI wieku. Celem jest zniszczenie wszystkich innych imperiów na Ziemi. Przyjdzie nam zmierzyć się z takimi postaciami jak Czyngis-chan, Katarzyna Wielka i Napoleon oraz być pierwszym, który pomyślnie dotrze i skolonizuje planetę w odległej Alfa Centauri. Granie w Civilization II to bardzo wymagające ćwiczenie intelektualne, które kładzie nacisk na myślenie strategiczne i długoterminowe planowanie. Nauka zasad wymaga cierpliwości choć oczywiście tryb samouczka bardzo pomaga. Poziom kontroli nad imperium od orientacji politycznej po stawki podatkowe i nazwy miast jest pod naszą kontrolą. Pozwala to zbudować cywilizację, która odzwierciedla naszą osobowość. Możemy zostać brutalnym dyktatorem, dobrotliwym księciem lub szlachetnym republikaninem. Możemy tworzyć sojusze z innymi mocarstwami, a następnie zdradzać swoich sojuszników, kiedy nam to pasuje. Możemy też zbudować pokojową, zorientowaną ekonomicznie cywilizację, a następnie przekształcić swoje bogactwo w potęgę militarną i zmiażdżyć zdezorientowanych wrogów. Podsumowując możemy zrobić niemal wszystko co sobie wymarzymy, a gra jest róznorodna i pełna niespodzianek, a to właśnie sprawia, że granie w Civilization II jest tak przyjemne. W dwójce pojawiło się znacznie więcej cudów w porównaniu do poprzedniej części, m.in. Akademia Sun Tzu, Ambasada Marco Polo, Kampania handlowa Adama Smitha czy też Tama Hoovera. Łącznie 28 cudów możliwych do wybudowania. Różnice między Civilization 1 i 2 są subtelne, ale znaczące. Sequel to ponownie gra dla jednego gracza i niezwykle istotna jest sztuczna inteligencja, która otrzymała ogromny progres w stosunku do jedynki. Inne kultury bardziej potrafią różnić w swoim zachowaniu i podejmowanych wyborach jak wojna, handel czy negocjacje. Dyplomacja jest jeszcze bardziej znacząca. Jako ktoś kto jest skłonny do negocjacji i targowania się doceniam armadę wyborów, które przed nami stoją otworem. Największe jednak różnice w stosunku do jedynki mamy w wyglądzie gry i jej sterowaniu. Kamera pokazuje akcję w rzucie izometrycznym co do dziś jest standartem serii. Rozdzielczość jest wyższa, a przez to mamy więcej blasku i ostrości. Sterowanie Civ2 jest również troszkę łatwiejsze niż Civ 1. Interfejs został dopracowany pod kątem wygodniejszego dostępu do ważnych informacji. Okna wyskakują wszędzie opisując to co odkryliśmy lub zrobiliśmy.
Podsumowanie. Civilization II to sequel idealny. Szczytowe osiągnięcie serii. Jeśli ktoś jest gotów poświęcić niezbędny czas na naukę mechaniki zostanie nagrodzony jedną z najbardziej angażujących i grywalnych produkcji strategicznych. Rywalizujemy z innymi cywilizacjami o supremację lub przynajmniej trwałe współistnienie stale rozwijając technologie. Wchodząc do tej gry wkraczamy w świat w którym każda decyzja zmienia społeczne, ekonomiczne i polityczne aspekty życia i historii ciwilizacji. To produkcja, której nie można przegapić. Gra jest lepsza od wybitnego oryginału, a żadna z kolejnych kontynuacji nie zrobiła już tak piorunującego wrażenia jak dwójka. Można śmiało powiedzieć, że to jedna z najlepszych gier jakie kiedykolwiek powstały. Arcydzieło gatunku. To jedna z moich ulubionych gier wszech czasów.
https://www.youtube.com/watch?v=iiDSfWeCr3Y