Sid Meier - „Dziś nie zrobiłbym Civilization. Nie wiem nawet, czy bym w nią zagrał”
Sid Meier udzielił wywiadu, w którym promuje swoją autobiografię i dzieli się przemyśleniami na temat świata gier. Wyznał też, że dziś raczej nie stworzyłby Civilization.
Aleksandra Dziwińska


Sid Meier – twórca serii Civilization, Pirates! i Alpha Centauri – napisał autobiografię. Nazwana w podobnym stylu, co jego komputerowe dzieła książka nosi tytuł Sid Meier’s Memoir! W związku z promocją autobiografii Sid Meier udzielił Independent internetowego wywiadu. Wyznał w nim, że dziś raczej nie zrobiłby Civilization.
Sid Meier od 1982 roku zajmuje się projektowaniem gier. Poza wymienionymi wyżej tytułami pracował również nad Sid Meier’s Railroads!, Magic: The Gathering (1997) i Sid Meier’s Gettysburg!, a jego nazwisko kojarzone jest obecnie z wysokiej jakości strategiami z nieustannie rozwijanej serii Civilization. W swojej książce opowiada o życiu w branży gier komputerowych. Jego autobiografia jest dostępna w Polsce w formie papierowej, m.in. na stronie swiatksiążki.pl, a także w dystrybucji cyfrowej np. na Kindle. Jednak w najbliższym czasie jedynie w języku angielskim.
W rozmowie zaznaczył, że świat się zmienił i nie jest już tym czym był, kiedy Meier tworzył pierwszą Cywilizację. Zauważył, że jak na swoje czasy gra była idealną mieszanką zaawansowania technologicznego i wolności wyobraźni. Wyznał też, że gdyby gra powstała dwa lata wcześniej, to oglądalibyśmy ją w czterech kolorach.
Nie sądzę, że mógłbym stworzyć Civilization dzisiaj. Nie jestem nawet pewien, czy bym w nią grał. Nie pasowałaby do tych czasów. Prosi gracza o wiele, a rozpracowanie jej zajmuje trochę czasu. Musisz zagrać, żeby przekonać się, o co chodzi. Musisz chcieć spędzić z nią czas, a większość graczy by nie zechciała. Civ wyszła w idealnym momencie. Komputery stały się na tyle potężne, by udało się ją zrobić, ale nie na tyle, żeby zalać tak wieloma możliwościami.
W nostalgicznych rozważaniach Meiera znajduje się sporo prawdy. Gra raczej nie odniosłaby dzisiaj takiego sukcesu jak w 1991 roku. I chociaż ciągle bawimy się przy takich produkcjach jak nowe Civilization czy Crusader Kings 3, to chyba należy przyznać, że gracze zmienili się przez ostatnie 30 lat.

Cywilizacja 6
Sid Meier's Civilization VI
Data wydania: 21 października 2016
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
zanonimizowany786336 Chorąży
gdyby Civilization nikt wczesniej nie wymyslil i wyszlaby teraz, stalaby sie od razu hitem i klasykiem. Nie mowie o Civ 6.
Adamalan Junior
Prawda jest taka, że strategie umierają. I to powolną i smutną śmiercią... w samotności... zapomniane... Co ostatnio dostaliśmy? Crusader Kings? Gierka, która potrzebuje miliona DLC, żeby stała się grywalna tak jak poprzednia część. Anno 1800? Niby super gra (miałem okazję zagrać), ale cena jest zabójcza i dzisiaj nie będzie nikt w nią inwestował. Reszta to remaki, albo po prostu średniaki. Potrzebujemy tytułu taniego i dobrego, a na to w tym gatunku jest już chyba za późno :(
Zły Wilk Konsul

Była też wersja "magiczna" pierwszej cywilizacji, która nazywa się "Master of Magic" - połączenie mechaniki Cywilizacji i Master of Orion.
menththethuethe Konsul
Cywylizacja VI po premierze sprzedała się w 8 milionach, dziś znacznie więcej. Więc nie sądzę, aby strategie były "niszą", albo "umierały". CKIII też jest tego dowodem, najlepiej sprzedająca się gra po jej premierze w ostatnim czasie.
Sid tylko stwierdził, że dziś nie zrobiłby takiej gry, bo nie miałaby szans. Jego największe dzieło nie dałoby dziś rady, więc nawet by nie pomyślał, aby coś takiego stworzyć.
On się nie odnosi do strategii czy nawet kolejnych części Civilization, tylko do jedynki, za którą był odpowiedzialny. To duża różnica. Chociaż jedynka, to moja ulubiona gra po dzień dzisiejszy.