ciekawostki growe - sprzęt i technologie

Twórca 28-letniej Tibii do dziś pamięta jej pierwszego gracza. „Wszyscy pobiegliśmy do komputera”
Marcin Bukowski, 28 lipca 2025, 14:25
Wywiad z twórcą Tibii ujawnił wiele ciekawostek na temat wiekowego MMORPG. Stephan Vogler wspomina m.in. moment, w którym do gry zalogował się pierwszy gracz.

Norman Reedus i Death Stranding 2 pomagają graczom pominąć nowe blokady przy treściach dla dorosłych
Marcin Bukowski, 28 lipca 2025, 10:07
Mieszkańcy Wielkiej Brytanii muszą zweryfikować wiek, aby uzyskać dostęp do treści dla dorosłych w Internecie. Nowy system da się jednak obejść za pomocą usług VPN oraz… zdjęć z Death Stranding.

Steam i Half-Life powstały, bo Gabe Newell nie mógł ścierpieć, że „z Dooma korzystało więcej osób niż z Windowsa”
Agnieszka Adamus, 27 lipca 2025, 19:32
Gabe Newell udzielił niedawno wywiadu, w którym podzielił się historią kryjącą się za powstaniem Valve. Jak się okazuje, dużą rolę odegrały w tym Microsoft oraz Doom.

Uwielbiana gra strategiczna Heroes 3 będzie żyła wiecznie, ma przetrwać nawet zagładę ludzkości. Wszystko dzięki specjalnemu nośnikowi
Zuzanna Domeradzka, 24 lipca 2025, 17:20
Do GOG Preservation Program dołączyła świeża porcja klasyki. Kopia zapasowa kultowego Heroes of Might and Magic 3 została zachowana na wieczność dzięki wyjątkowemu kryształowi.

Gracz No Man's Sky spędził 1400 godzin budując gigantyczne miasto, które nie powinno nawet istnieć, a jego załadowanie zajmuje 5 minut
Marcin Bukowski, 22 lipca 2025, 13:56
Pewien gracz No Man’s Sky stworzył miasto tak ogromne, że potrafi rozgrzać do czerwoności nawet najpotężniejsze komputery. W tym celu ominął ograniczenia gry, korzystając z bugów i glitchy.

Gracz Baldur’s Gate 3 stworzył postać ostateczną - jest praktycznie nieśmiertelna
Kamil Kleszyk, 19 lipca 2025, 05:30
Jeden z graczy Baldur’s Gate 3 pochwalił się buildem, który czyni jego bohatera w zasadzie nieśmiertelnym.

Fanka The Sims 4 „stworzyła” 2000 dzieci w jednej rozgrywce. Musiała przestać, ponieważ jej komputer uznał, że to zbyt wiele
Sonia Selerska, 17 lipca 2025, 13:49
Szalony eksperyment w The Sims 4 wymagał wielu sposobów na obejście systemu gry, ale efekt robi wrażenie. Fanka serii dopięła swego.

Przełomowa mechanika ze Skyrima naprawdę narodziła się na serwetce. „To jedna z tych prawdziwych historii”, mówi były deweloper
Marcin Bukowski, 17 lipca 2025, 12:08
Twórca Skyrima opowiedział o rozwoju technologii Radiant AI, która odpowiada za zachowanie NPC. Todd Howard opracował ją na serwetce.

Tak Ubisoft „naprawił” starożytną Grecję w Assassin's Creed Odyssey. Pomogły greckie kolosy
Jakub Błażewicz, 14 lipca 2025, 13:25
Assassin's Creed Odyssey przysporzyło problemów Ubisoftowi, który musiał przyjąć bardziej „fantastyczne” podejście, by uwzględni w grze istotny element serii.

Mierzą 3,5 kilometra, widać je z daleka, ale gra nie wspomina o nich ani słowem. To największa tajemnica Elden Ring: Nightreign
Marcin Bukowski, 14 lipca 2025, 12:14
Mierzące ponad 3 kilometry olbrzymy z Elden Ring: Nightreing skrywają w sobie parę tajemnic, a mimo to nie zostały wspomniane w grze ani razu.

Diablo miało być grą turową - potem deweloper kliknął na szkielet i tak narodziło się RPG akcji
Maciej Gaffke, 10 lipca 2025, 05:30
Seria Diablo mogła wyglądać zupełnie inaczej, gdyby David Brevik, twórca gry, przeforsował swoją wizję systemu walki.

Data premiery Baldur’s Gate 3 była widoczna w miejscu publicznym na kilka lat przed debiutem gry, ale „nikt jej nie znalazł”
Kamil Kleszyk, 9 lipca 2025, 18:30
Baldur’s Gate 3 zadebiutowało w sierpniu 2023 roku, ale – jak się okazuje – data premiery została podana publicznie na długo przed oficjalnym ogłoszeniem. I to nie w dokumentach czy plikach, a… na butelce whisky.

„Rozwiązali problem, z którym zmagał się Netflix”. Ekspert wyjaśnia, na czym polega potęga Steama
Jakub Błażewicz, 8 lipca 2025, 11:30
Gracze gromadzący gry jak smoki i wydający pieniądze z odpowiedzialnością pijanego marynarza ma być powodem powodzenia wielu tytułów na Steamie.

Gracz pobiera 30 GB tekstur HD dla Far Cry 5 i znajduje dowód na to, że deweloperzy najwyraźniej nie byli przygotowani na taką ostrość
Marcin Bukowski, 8 lipca 2025, 10:40
Tekstury w wysokiej rozdzielczości w Far Cry 5 odkryły przed graczami zaskakującą ciekawostkę. Zamiast dodać prawdziwe napisy, deweloperzy najwyraźniej postanowili uderzyć pięścią w klawiaturę.

Ikoniczny bohater z kultowej gry RPG przez 25 lat skrywał tajemnicę. Dopiero teraz fani odkryli znaczenie jego imienia, choć cały czas mieli je przed oczami
Hubert Śledziewski, 7 lipca 2025, 15:50
Coraz więcej wskazuje, że remake Final Fantasy IX może zostać zapowiedziany na targach gamescom 2025. Tymczasem społeczność po 25 latach poznała tajemnicę imienia jednego z bohaterów gry.

Deweloper dostał pieniądze od Valve na stworzenie gry, ale nie dogadywał się z Gabe'em Newellem. „To było jak dwoje ludzi z nieświeżym oddechem”
Jakub Błażewicz, 7 lipca 2025, 10:53
Gunman Chronicles zostało poniekąd uratowane przez Valve, ale jeden z twórców tego zapomnianego FPS-a nie do końca dobrze wspomina współpracę z Gabem Newellem.

Kolekcjoner płaci 45 000 dolarów za skórkę w Counter-Strike 2, która nie jest nawet rzadka - jedna rzecz czyni ją szczególnie cenną
Jakub Błażewicz, 2 lipca 2025, 13:48
Nowa, powszechna i nie najładniejsza skórka w Counter-STrike'u 2 2 okazała się bardzo cennym nabytkiem za sprawą jednego niepozornego szczegółu.

Młodzi mieszkańcy Japonii i okolic mają zbyt nieskazitelną urodę według twórcy Death Stranding 2. Technologia CGI „nienawidzi” ich „pięknej, czystej cery”
Danuta Repelowicz, 30 czerwca 2025, 18:13
W Death Stranding 2 Hideo Kojima stronił od aktorów z Azji Południowo-Wschodniej. Twierdzi bowiem, że „słyną ze swej pięknej, czystej cery”, a technologia CGI kiepsko sobie z taką radzi.

Ten krok ku premierze Half-Life 3 Valve wykonało dokładnie 26 lat temu. Było to jednak daremne posunięcie
Agnieszka Adamus, 28 czerwca 2025, 19:30
Ślady po Half-Life 3 powoli znikają z Internetu. Dziś, dokładnie 26 lat po rejestracji, wygasła domena internetowa poświęcona grze.

Henry Cavill jako czarny charakter w nowej polskiej grze? Prawie. Zobacz, jak aktor zainspirował jednego z bossów
Jakub Błażewicz, 27 czerwca 2025, 13:32
Warszawskie studio Fumi podziękowało także Henry'emu Cavillowi za pomysł na jednego z bossów. Mouse: P.I. For Hire czerpie inspiracje nie tylko z kreskówek lat 30. XX wieku.

Niewidomy gracz opowiedział, jak gra w jedną z najbardziej skomplikowanych gier na świecie
Marcin Bukowski, 23 czerwca 2025, 13:50
Jeden z graczy opisał, w jaki sposób gra w tytuły z serii Command, będąc niewidomym. Podzielił się również radą dla deweloperów, którzy chcieliby uczynić swoje tytuły przystępniejszymi.

Kluczowy element fabuły Clair Obscur: Expedition 33 przyśnił się deweloperce. Hitowe RPG miało początkowo być zupełnie inną grą
Kamil Kleszyk, 18 czerwca 2025, 20:13
Główna scenarzystka Clair Obscur: Expedition 33 zdradziła, że jeden z najważniejszych wątków RPG-a zrodził się w jej śnie.

„To wyglądało absurdalnie”. Kingdom Come: Deliverance nie zawsze trzyma się historii i robi to z premedytacją
Marcin Bukowski, 18 czerwca 2025, 13:00
Aby zachować jak najlepszą immersję, twórcy Kingdom Come: Deliverance czasami rezygnowali z poprawności historycznej. Przykładem są rycerze na koniach.

18-latek zabezpieczył prawa i kod swojej ulubionej, zaginionej gry, a teraz chce przywrócić ją na Steam
Marcin Bukowski, 18 czerwca 2025, 09:05
Gdy zamknięto Dungeon Rampage, jeden z fanów poprzysiągł sobie, że przywróci grę do żywych. Wiele lat później jest na prostej drodze, by tego dokonać.

Z Kingdom Come: Deliverance 2 wycięto minigrę, w której Henryk sławiłby swoje bohaterskie czyny. Warhorse uniknęło jednak większych wpadek
Krzysztof Kałuziński, 17 czerwca 2025, 20:10
Kingdom Come: Deliverance 2 mogło pozwolić graczom rozwiązywać niemal wszystkie konflikty śpiewem i rozmową. Twórcy ujawnili szczegóły skasowanej minigry Bard.

Potężna broń w Baldur's Gate 3 może zrujnować kilka historii, ale zdasz sobie z tego sprawę dopiero wiele godzin później
Jakub Błażewicz, 17 czerwca 2025, 14:06
Potężna legendarna buława w Baldur's Gate 3 może ułatwić starcia już w 1. akcie, ale później może przeszkodzić w poznaniu pewnych dialogów i ukończeniu zadań.

Zamaskowany gracz pokonuje profesjonalistę w ważnym turnieju Tekkena 8 i wkrótce potem zostaje zdyskwalifikowany
Jakub Błażewicz, 16 czerwca 2025, 14:46
Fani bijatyk mieli ubaw z „Dr. Dooma”, który zawitał na turniej Tekkena 8 z dodatkowym wyposażeniem – i został zdyskwalifikowany, jak na złoczyńcę przystało.

Przez cztery lata nikt nie odnalazł tego sekretu w grze Sony. Twórca musiał wskazać go palcem
Kamil Kleszyk, 12 czerwca 2025, 17:07
Mimo że Ratchet & Clank: Rift Apart świętuje czwartą rocznicę premiery, hitowa produkcja Insomniac Games wciąż zawiera nieodkryte tajemnice. Jedną z nich jest sekretna minigra z mechanicznym bykiem.

Poruszające zadanie z dodatku Krew i wino do Wiedźmina 3 mogło mieć znacznie więcej głębi. CD Projekt Red musiał jednak pozbyć się ważnych elementów
Krzysztof Kałuziński, 10 czerwca 2025, 17:46
Kultowy quest z dodatku do Wiedźmina 3 mógł być bardziej rozbudowany – jeden z użytkowników narzędzi deweloperskich od CD Projekt Red natrafił na bohaterów wyciętych z Krwi i wina. Do sytuacji odniósł się pracownik studia.

Zakończenie Wiedźmina 3 miało być dużo bardziej dramatyczne przez inspiracje Mass Effect 2. Decyzje Geralta decydowałyby o śmierci wielu ważnych postaci
Kamil Kleszyk, 9 czerwca 2025, 16:22
Twórcy Wiedźmina 3 podzielili się niesamowitymi historiami zza kulis, zdradzając pomysły, które ostatecznie nie trafiły do finalnej wersji gry oraz dodatku Krew i wino.

Po 24 latach odnaleziono zaginioną grę z kultowej serii science fiction. Duke Nukem: D-Day to tylko prototyp, ale można w niego zagrać za darmo
Marcin Bukowski, 6 czerwca 2025, 16:15
Prototyp anulowanej gry z serii Duke Nukem został udostępniony w sieci. Jest on datowany na 2001 rok.

4 piksele lub 0,017 sekundy - tyle brakowało, by streamer pobił rekord Minecrafta. To wyjątkowo niefortunny przypadek zmarnowanego przejścia gry
Jakub Błażewicz, 5 czerwca 2025, 14:55
Speedrunner Minecrafta był bliski pobicia rekordu przejścia gry o prawie minutę – gdyby nie niefortunne 4 piksele lub jedna czwarta sekundy.

Po 15 latach głos Johna Marstona zdradza, czemu główny bohater Red Dead Redemption „krzyczy na ludzi bez powodu"
Maciej Gaffke, 2 czerwca 2025, 17:29
Rob Wiethoff miał sporo ciekawostek do ujawnienia przy okazji swojej pierwszej przygody z Red Dead Redemption ponad 15 lat po tym, jak udzielił głosu głównemu bohaterowi westernu Rockstara.

„Prawdziwy Geralt ma być brzydki i nieludzki”. Twórcy Wiedźmina potrzebowali wstrząsu, aby nadać Białemu Wilkowi odpowiedni wygląd
Marcin Bukowski, 1 czerwca 2025, 08:50
Geralt w Wiedźminie 2 miał otrzymać zupełnie nową twarz. Społeczności zareagowała jednak tak negatywnie, że twórcy wycofali się ze swojej decyzji i powrócili do bohatera z pierwszej części.

Wiedźmin 3 mógł mieć inny podtytuł. CD Projekt Red ujawnia alternatywne wersje z okazji 10-lecia gry
Kamil Kleszyk, 30 maja 2025, 18:46
Z okazji 10-lecia Wiedźmina 3 jeden z deweloperów ujawnił kulisy wyboru podtytułu kultowej gry. Mało brakowało, a Geralt z Rivii nie goniłby Dzikiego Gonu, lecz przemierzał krainy pod „Zorzą polarną”.

Te gry łączy jedno: nie istnieją. Prezentujące je „gameplaye” wygenerowano za pomocą Google Veo 3
Krzysztof Kałuziński, 24 maja 2025, 13:52
Google Veo 3 imponuje realizmem nie tylko w generowaniu prawdziwych ludzi, ale i nieistniejących gier. Użytkownik serwisu X wykorzystał narzędzie do stworzenia fikcyjnych gameplayów.

Demo pierwszego Wiedźmina nie zachwyciło BioWare. „Oddzwonimy”
Marcin Bukowski, 23 maja 2025, 16:37
CD Projekt Red na pierwsze spotkanie z BioWare przywiózł kiepskie demo i oświadczył, że chce stworzyć „najlepszą grę RPG w historii”. Pomimo tego kanadyjskie studio wsparło polskich deweloperów.

Kutná Hora jest tak dumna z Kingdom Come: Deliverance 2, że postanowiła wyróżnić grę w specjalny sposób
Marcin Bukowski, 20 maja 2025, 11:20
Premier Czech otrzymał od burmistrza Kutnej Hory edycję kolekcjonerską Kingdom Come: Deliverance 2. Sytuacja napawa Warhorse Studios niemałą dumą.

Wiedźmin 3 jest bardziej polski niż słowiański. Twórcy polskiego hitu tłumaczą, jak Geralt stał się „obywatelem świata”
Zuzanna Domeradzka, 19 maja 2025, 16:48
Twórcy Wiedźmina 3 sądzą, że produkcja bardziej uderza w motywy polskie niż słowiańskie. CD Projekt Red wyjaśniło, co wpłynęło na widoczną w grze „polskość”.

Yennefer w Wiedźminie 3 mogła wyglądać zupełnie inaczej. Po 10 latach wyjaśniła się tajemnica otwarcia Dzikiego Gonu
Marcin Bukowski, 18 maja 2025, 15:17
Yennefer w filmie rozpoczynającym Wiedźmina 3 wygląda zupełnie inaczej niż w samej grze. Dopiero po 10 latach od premiery twórcy zdradzili, dlaczego tak się stało.

Wściekłość „greckiego” Kratosa z God of War nie była udawana. „Znajdowałem się w naprawdę paskudnym miejscu”
Kamil Kleszyk, 17 maja 2025, 10:25
T.C. Carson, aktor głosowy oryginalnie użyczający głosu Kratosowi w God of War, przyznał, że charakterystyczna wściekłość bohatera była efektem trudnego okresu, jaki sam przeżywał.

Gracz Obliviona Remastered spędził 19 lat w więzieniu. Lista jego zbrodni była długa, ale i tak rodzi pytania, czy warto być cnotliwym w grze Bethesdy
Marcin Bukowski, 14 maja 2025, 12:05
Jeden z graczy Oblivion Remastered trafił do więzienia na 19 lat. Zanim tam trafił, ukradł tysiące przedmiotów, ale konsekwencje i tak nie były dla niego zbyt dotkliwe.

Nowy papież jest „casualowym graczem”. Brat Leona XIV zdradził, jakie gry najbardziej przypadły mu do gustu
Jakub Błażewicz, 14 maja 2025, 10:11
Papież Leon XIV zdążył rozegrać kilka sesji jeszcze przed rozpoczęciem konklawe i wybraniem go na następcę Franciszka.

5 lat temu twórcy Clair Obscur: Expedition 33 pochwalili się wstępnym pomysłem na grę. „Chcemy uczynić z tego projektu coś wielkiego”
Marcin Bukowski, 13 maja 2025, 13:45
W sieci udostępniono roboczy zwiastun Clair Obscur: Expedition 33 sprzed pięciu lat. Gra zawierała wówczas elementy steampunka oraz sci-fi, a niektóre z nich ostały się do pełnej wersji.

Harry Potter RPG w stylu Baldur's Gate naprawdę powstawał. Nigdy nieujawnioną grę tworzyło studio Volition
Jakub Błażewicz, 13 maja 2025, 13:20
Twórcy Saints Row próbowali wyprodukować grę RPG z Harry Potterem. Ich projekt wyszedł na światło dzienne dopiero po 20 latach.

20 lat temu Leeroy Jenkins stał się legendą, szarżując w WoW ze swoim imieniem jako okrzykiem bojowym
Jakub Błażewicz, 13 maja 2025, 11:30
Leeroy Jenkins na stałe zapisał się w annałach gier wideo, nawet jeśli słynny mem nieco minął się z prawdą.

W Oblivion Remastered odnaleziono tajemniczego konia-widmo, którego można dosiąść. Gracze nie wiedzą, skąd się wziął, ale są przekonani, że nie z Obliviona
Maciej Gaffke, 12 maja 2025, 21:53
Gracz Oblivion Remastered natrafił na nietypowego konia przypominającego ducha. Fani są zaskoczeni odkryciem zwierzęcia, o którym nikt wcześniej nie słyszał.

Europa Universalis 5 skorzystała na problemach Imperator: Rome. Twórcy wskazali dwa główne obszary do poprawy
Jakub Błażewicz, 12 maja 2025, 11:25
Europa Universalis 5 mogła zostać zapowiedziana już dawno, ale nie pozwolili na to marketingowcy. Twórcy od samego początku palili się, by współpracować nad grą razem z fanami.

Wczesna wersja legendarnej gry wyścigowej była „zbyt realistyczna i zaawansowana”, by mogła odnieść sukces. Były szef PlayStation wierzy, że „uratował los Gran Turismo”
Krzysztof Kałuziński, 10 maja 2025, 12:39
Shuhei Yoshida jako jeden z pierwszych zauważył, że Gran Turismo na PS1 poszło za daleko w stronę symulacji. Były szef PlayStation Studios miał istotny wpływ na ostateczny kształt kultowych wyścigów.

10 lat po premierze CD Projekt Red ujawnił nazwę kodową Wiedźmina 3. Jeden szczegół mógł budzić duże wątpliwości, ale Paweł Sasko szybko go wyjaśnił
Kamil Kleszyk, 9 maja 2025, 18:57
Na krótko przed 10. rocznicą premiery Wiedźmina 3 poznaliśmy nazwę kodową hitowej produkcji CD Projekt Red.