historia gier - newsy i ciekawostki

„Opóźnienie trwa tylko chwilę. Bycie do bani jest wieczne”, Gabe Newell zdradza tajemnice sukcesu Valve
ReddoX, 19 listopada 2023, 14:10
Gabe Newell w dokumencie poświęconym kulisom powstania pierwszego Half-Life sprytną parafrazą opisał filozofię Valve, jaka towarzyszyła firmie przy okazji growego debiutu.

Todd Howard opowiada o swojej karierze w branży gier. Od Terminatora do Starfielda w 15 minut
Adrian Werner, 16 listopada 2023, 13:22
W sieci pojawił się kilkunastominutowy materiał wideo, w którym Todd Howard ze studia Bethesda podsumowuje całą swoją karierę.

Giganci branży powinni lepiej chronić gry przed zapomnieniem, twierdzi były szef PlayStation
Qskan, 26 października 2023, 15:25
Shawn Layden, były szef PlayStation, wyraził swoje zaniepokojenie niektórymi trendami w branży gier wideo. Jego zdaniem wielcy wydawcy nie dbają o gry.

Zmiana na liście najstarszych gier RPG, mamy nowego lidera
Qskan, 12 października 2023, 14:35
Po wielu latach odkryto, że najstarszą znaną grą RPG wcale nie jest „m199h”, a The Dungeon z 1975 roku.

„Nie podpiszę tego” - PlayStation odrzuciło umowę stulecia z FIFA, ponieważ nie chciało zdradzić EA
Adam Adamczyk, 10 października 2023, 12:39
Niezwykle lukratywna umowa z organizacją FIFA mogła przed laty przejść EA koło nosa. Nie doszło do tego z powodu bardzo honorowego zachowania przedstawiciela PlayStation.

Mamy problem z klasycznymi grami - aż 87% z nich nie da się już „normalnie” zdobyć
Adam Celarek, 10 lipca 2023, 21:02
Od wielu lat branża growa mierzy się z problemem utrwalania własnego dziedzictwa. Przykre wnioski dotyczące aktualnego stanu rzeczy przedstawione zostały w raporcie Video Game History Foundation.

Oto kolekcja 50 nigdy niewidzianych artów z niewydanych gier Valve
Adam Celarek, 27 czerwca 2023, 12:06
Fani studia Valve oraz osoby zainteresowane historią branży growej mają nie lada okazję do świętowania. Do Internetu trafiły powiem nigdy niepublikowane archiwalne grafiki koncepcyjne z serii takich jak Half-Life, Left 4 Dead czy Counter-Strike.
![GTA niemal nie powstało, w grę nie wierzyli nawet twórcy [Aktualizacja]](/i/w/h1/720_407422955.jpg)
GTA niemal nie powstało, w grę nie wierzyli nawet twórcy [Aktualizacja]
Sonia Selerska, 1 grudnia 2022, 13:15
Colin Macdonald przyznał, że GTA w czasach pierwszej części zostało uznane przez samych twórców za grę, która nie ma szans na sukces. Aktualizacja: kwestia gry o dinozaurach doczekała się wyjaśnienia.

Google upamiętniło osobistość branży gier, to wielki wynalazca
Entelarmer, 1 grudnia 2022, 11:23
Wynalazca kartridża skończyłby dziś 82 lata. Google uczciło Jerry’ego Lawsona, pozwalając internautom sprawdzić i modyfikować specjalne minigry.

Twórcy ETS2 mają już 25 lat; zobacz, co robili, zanim stworzyli ten hit
Agnieszka Adamus, 25 listopada 2022, 19:56
Twórcy ETS2 – SCS Software – świętują 25 urodziny. Z tej okazji opublikowali oni podziękowania oraz filmik prezentujący historię studia.

Shigeru Miyamoto skończył 70 lat, twórca Mario to jedna z ikon branży
hexx0, 16 listopada 2022, 16:20
Shigeru Miyamoto skończył dziś siedemdziesiąt lat. Kto to taki? Reżyser gier firmy Nintendo i niekwestionowana legenda branży, któremu zawdzięczamy tak kultowe serie jak Mario Bros. czy The Legend of Zelda.

Nie tylko przejęcia; Embracer inwestuje miliony w gigantyczne muzeum gier
grim_reaper, 17 lipca 2022, 14:05
Niedawno świat obiegła informacja, że Embracer Group tworzy ogromne archiwum gier wideo. Teraz możemy się przyjrzeć kwotom, jakie firma inwestuje w rozwój owego muzeum.

50 lat Atari, bez tej firmy nie byłoby gamingu
Przemysław Dygas, 27 czerwca 2022, 16:03
Minęło dziś równo 50 lat od założenia Atari. Bez legendarnej firmy dzisiejszy gaming mógłby wyglądać całkowicie inaczej.

Dungeon Keeper obchodzi 25 lat. Tragiczna historia gry mojego dzieciństwa
Maciej Pawlikowski, 26 czerwca 2022, 12:32
25 lat temu Peter Monyleux był jeszcze wizjonerem, który wkrótce swoim uśmiechem i opowieściami zdobędzie świat. 25 lat temu powstało Dungeon Keeper od studia Bullfrog Productions – gra, w której jesteśmy źli i torturujemy dobrych.

Powstaje największe archiwum gier na świecie
grim_reaper, 31 maja 2022, 10:10
Szwedzki wydawca gier Embracer Group ogłosił, że tworzy archiwum, w którym zgromadzono już 50 tys. gier i akcesoriów z nimi związanych.

GTA 4 świętuje 14. urodziny. Takie były sukcesy i problemy hitu Rockstara
kalwa, 28 kwietnia 2022, 16:28
Grand Theft Auto 4 zadebiutowało 14 lat temu. To dobra okazja do przypomnienia hitu Rockstara - jego problemów i sukcesów.

Największe porażki świata gier z ostatnich 12 lat na jednym obrazku
Adrian Werner, 4 lutego 2022, 10:28
Użytkownicy Reddita wspominają największe porażki ostatnich lat. Pomaga w tym popularny obrazek, na którym zestawiono najbardziej rozczarowujące gry, licząc od 2010 roku.

Jason Schreier ma nową książkę o triumfach i porażkach w branży gier
Agnieszka Adamus, 1 lutego 2022, 17:15
Do sprzedaży w Polsce weszła książka Jasona Schreiera pt. Wciśnij reset. Opowiada ona o kulisach upadków kultowych studiów.

GTA 3 mogło być exclusive'em na konsolę Xbox
Adrian Werner, 16 grudnia 2021, 11:17
Firma Microsoft mogła uzyskać wyłączność na Grand Theft Auto 3. Nie skorzystała jednak z okazji, gdyż nie uważała, że produkcja odniesie sukces.

Zobacz swoją historię z marką Xbox w interaktywnym muzeum
Maycuzai, 23 listopada 2021, 20:00
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałoby podsumowanie Waszej osobistej historii z gamingiem? Microsoft właśnie udostępnił z poziomu przeglądarki stylizowane na metaverse muzeum Xboxa. Pozwala ono graczom m.in. na zobaczenie oraz udostępnienie innym swojej własnej przygody z marką i osiągnięć z nią powiązanych.

Apel Phila Spencera; szef marki Xbox chce emulacji starych gier na wszystkich urządzeniach
Entelarmer, 18 listopada 2021, 10:12
Phil Spencer chce, by cała branża pomogła „zachować przeszłość” gier wideo poprzez wspólne wsparcie emulacji starych tytułów na dowolnym urządzeniu.

Konsola Analogue Pocket nie tylko odpali gry, ale także opowie ich historię
Paweł Musiolik, 17 października 2021, 11:07
System konsoli Analogue Pocket pozwoli nie tylko odpalić klasyczne gry (np. z konsol Game Boy), ale także poznać ich dokładną historię. Twórcy zapowiadają poważne plany rozwoju.

Microsoft próbował kupić Nintendo, ale został wyśmiany
Vergil, 7 stycznia 2021, 11:14
Ponad dwadzieścia lat temu Microsoft próbował kupić Nintendo. Japończycy nie byli jednak zainteresowani takim rozwojem spraw i... wyśmiali przedstawicieli giganta z Redmond. Poza tym firma Billa Gatesa przymierzała się do zakupu EA, Midway oraz Square.

40 lat rozwoju konsol na jednym zdjęciu; od Atari do PS5 i XSX
Arkadiusz Strzała, 17 listopada 2020, 15:08
Jeden z użytkowników Reddita pokazał na jednym zdjęciu swoje gamingowe doświadczenie. Widać na nim 30 konsol – zarówno aktualne PS5 i Xbox X/S, jak i urządzenia sprzed niemal 40 lat.

Sid Meier - „Dziś nie zrobiłbym Civilization. Nie wiem nawet, czy bym w nią zagrał”
Dameredet, 9 września 2020, 12:00
Sid Meier udzielił wywiadu, w którym promuje swoją autobiografię i dzieli się przemyśleniami na temat świata gier. Wyznał też, że dziś raczej nie stworzyłby Civilization.

Miniserial o historii klasycznych gier wideo debiutuje na Netflix
AlexB, 19 sierpnia 2020, 15:20
Dziś na platformie Netflix zadebiutował dokumentalny miniserial High Score: Złota era gier. Skupia się on na przedstawieniu historii wielu klasycznych gier wideo, takich jak Street Fighter, Mortal Kombat, Doom czy Wolfenstein 3D.

High Score - dokument Netflixa o grach wideo chwalony w recenzjach
Entelarmer, 12 sierpnia 2020, 21:35
Za tydzień platforma Netflix udostępni High Score: Złotą erę gier. Jeśli wierzyć recenzjom, ta seria dokumentalna poświęcona grom wideo wypadła naprawdę dobrze.

Minecraft - zobacz 11 lat rozwoju w 4 minuty
Froozyy, 29 lipca 2020, 12:46
Jeden z użytkowników Reddita podzielił się autorskim filmikiem, na którym pokazuje, w jaki sposób rozwijał się Minecraft przez ostatnie 11 lat. W utrzymanym w formie Let's Play materiale autor pokazał m.in. jedną z pierwszych wersji gry, jak i jej najnowszą aktualizację.

Od PS1 do PS5 - wideo pokazuje, jak zmieniało się PlayStation
Arkadiusz Strzała, 23 lipca 2020, 10:20
Na YouTube został opublikowany materiał wideo prezentujący ewolucję rodziny PlayStation od pierwszej generacji do najnowszej PS5. Warto zobaczyć, jak zmieniały się konsole Sony.

Gabe Newell o początkach platformy Valve i rynku Steam
AlexB, 23 marca 2020, 11:45
W wywiadzie dla magazynu Edge Gabe Newell, szef Valve Corporation, zdradził, jak pojawił się pomysł stworzenia platformy Steam. Powiedział on także co nieco o inspiracjach powstania Steam Workshop oraz narodzinach handlu przedmiotami z Team Fortress 2 i innych gier.

Unikatowe Nintendo PlayStation wylicytowane za ponad 1,3 mln złotych
Adrian Werner, 9 marca 2020, 09:51
Zakończyła się aukcja Nintendo PlayStation, czyli prototypu konsoli, która nigdy nie trafiła do oficjalnej dystrybucji. Zwycięska oferta opiewa na 1,37 mln złotych.

George Lucas chciał włączenia twórców Fallouta w strukturę LucasArts
Vergil, 2 stycznia 2020, 20:14
Na niecałe dwa lata przed premierą pierwszego Fallouta George Lucas przekonywał Briana Fargo, że studio Interplay Productions powinno przejść pod skrzydła firmy LucasArts. Kto wie jak dzisiaj wyglądałaby branża gier wideo, gdyby taka transakcja doszła do skutku.

Unikatowy prototyp konsoli Nintendo PlayStation trafi na aukcję. Może być wart miliony
Frozen, 18 grudnia 2019, 14:07
Rzadki prototyp hybrydowej konsoli będącej owocem krótkiej współpracy pomiędzy Sony i Nintendo zostanie niebawem wystawiony na sprzedaż. Będzie to pierwsza w historii okazja do zakupu tego wyjątkowego urządzenia.

Zobacz ewolucję serii Assassin's Creed w 4K
Aquma, 29 listopada 2019, 10:25
Na platformie YouTube pojawił się film obrazujący ewolucję popularnego cyklu przygodowych gier akcji Assassin’s Creed od francuskiej firmy Ubisoft. Widzimy na nim postęp, jaki w ciągu ostatnich 11 lat dokonał się w obszarze oprawy graficznej, a także zmiany, które zaszły w rozgrywce.

Diablo 2 Remaster nie powstanie rzekomo z powodu utraty kodu źródłowego
Bebop, 18 listopada 2019, 19:32
Remaster Diablo II prawdopodobnie nigdy nie nadejdzie przez uszkodzony kod źródłowy. Autorzy oryginału opowiedzieli o problemie, na jaki natrafili, tworząc drugą odsłonę kultowej serii z gatunku hack'n'slash.

Książka o powstawaniu Wiedźmina walczy na Kickstarterze
Vergil, 18 czerwca 2019, 21:50
Książka The Rise of the Witcher - A New RPG King, która opowiada o procesie produkcji gier z serii Wiedźmin, może doczekać się anglojęzycznego wydania. Najpierw jednak firma Third Éditions musi zebrać odpowiednią kwotę w serwisie Kickstarter.

Microsoft prezentuje historię kart graficznych… na ścianie
Aquma, 10 stycznia 2019, 12:17
Pracownicy korporacji Microsoft, którzy na co dzień rozwijają interfejs graficzny Direct3D, wpadli na ciekawy pomysł na ozdobienie swojego biura. Wykorzystali do tego celu… stare, używane niegdyś do testów karty grafiki.

SEGA kontra Nintendo - powstanie miniserial o wojnie konsol
Frozen, 29 listopada 2018, 14:58
Seth Rogen i Evan Goldberg wyprodukują ekranizację książki Wojny konsolowe, której autorem jest Blake J. Harris. Za projekt odpowiada wytwórnia Legendary Television.

Antstream - nadchodzi usługa dla miłośników klasycznych gier
AlexB, 9 lipca 2018, 11:45
Powstaje Antstream – usługa, która za niewielką opłatą otworzy dostęp do ogromnej biblioteki klasycznych produkcji z początków branży. Będzie można w nie zagrać dzięki technologii strumieniowania na PC oraz urządzeniach mobilnych z systemem Android.

Muzeum Komputerów i Gier na Wspieram.to
Aquma, 21 czerwca 2018, 14:10
Wrocławska fundacja Dawne Komputery i Gry, znana z organizowania wystaw sprzętu do grania retro, planuje uruchomienie w swojej siedzibie stałej ekspozycji muzealnej. W serwisie Wspieram.to. rozpoczęto zbieranie pieniędzy na ten cel.

Nowa konsola od Intellivision, największego konkurenta Atari z lat 80.
Ender, 30 maja 2018, 20:13
Właściciel firmy Intellivision planuje wskrzesić produkowaną przez nią na początku lat 80. konsolę. Była ona głównym konkurentem Atari 2600 na amerykańskim rynku i w przeciągu kilku lat rozeszła się w ponad 3 milionach egzemplarzy. Szczegóły dotyczące nowego sprzętu poznamy w październiku.

John Carmack o Stevie Jobsie: „Nie miał wysokiego mniemania o grach”
Aquma, 23 maja 2018, 11:53
John Carmack podzielił się na swoim Facebooku ciekawymi wspomnieniami dotyczącymi jego owocnej i burzliwej współpracy z jedną z największych legend branży IT – Steve'em Jobsem.

15 tysięcy dolarów od babci, czyli jak sfinansowano Blizzard Entertainment
AlexB, 14 września 2017, 12:05
Podczas oficjalnego livestreamu poprzedzającego tegoroczny BlizzCon Mike Morhaime, jeden ze współzałożycieli studia Blizzard Entertainment, zdradził, że aby uruchomić firmę, wziął pożyczkę... od swojej babci. Krewna przekazała mu 15 tysięcy dolarów.

Tak powstawał komputerowy Wiedźmin - dokument na 10-lecie serii
Góral, 11 września 2017, 11:12
Na kanale Arhn.eu w serwisie YouTube możecie obejrzeć interesujący film dokumentalny Biały Wilk: Historia komputerowego Wiedźmina, opowiadający historię growego Wiedźmina.
![Metropolis zapłaciło 15 tys. zł za prawa do stworzenia gry Wiedźmin [news zaktualizowany]](/i/w/h1/720_233659179.jpg)
Metropolis zapłaciło 15 tys. zł za prawa do stworzenia gry Wiedźmin [news zaktualizowany]
Adrian Werner, 26 maja 2017, 11:26
Adrian Chmielarz zdradził, że w latach 90. ubiegłego wieku nieistniejące już studio Metropolis zapłaciło Andrzejowi Sapkowskiemu 15 tysięcy złotych za licencję na wyprodukowanie gry Wiedźmin. [Aktualizacja: okazało się, że to tylko orientacyjna kwota]
Gry i Komputery Minionej Ery – we Wrocławiu powstaje wymarzone muzeum fanów gier
Lavdrynka, 25 maja 2017, 14:45
We Wrocławiu powstanie Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery. Już w wakacje na terenie Dworca Świebodzkiego będziemy mogli oglądać blisko 1000 modeli sprzętu retro, które przybliżą ducha i historię komputerów oraz gier.

Oryginalny X-COM został anulowany i powstawał w tajemnicy
Vergil, 27 kwietnia 2017, 19:50
Julian Gollop podzielił się z graczami informacjami na temat dość pokrętnych ścieżek, jakimi pierwszy X-COM podążał na sklepowe półki. Projekt został anulowany przez inwestora i przez bardzo długi czas powstawał w tajemnicy… o czym nie wiedział nawet Gollop.

Studio Black Isle pracowało nad Falloutem 3 już pod koniec lat 90., ujawnia Feargus Urquhart
Jakub Mirowski, 30 stycznia 2017, 10:14
Feargus Urquhart, współzałożyciel oraz szef studia Obsidian Entertainment, w rozmowie z serwisem IGN powrócił do czasów pracy w zespole Black Isle. Legendarny deweloper ujawnił, że ekipa ta rozpoczęła prace nad Falloutem 3 tuż po wydaniu drugiej części.

Założyciel Epic Games o branży gier wideo i świetlanej przyszłości PC-ów
Góral, 9 stycznia 2017, 21:05
Tim Sweeney, założyciel studia Epic Games, wypowiedział się w serwisie Glixel o historii swojej firmy oraz o przyszłości branży gier wideo, która według niego należy do PC-tów i wirtualnej rzeczywistości.

Spór Andrzeja Sapkowskiego z Adrianem Chmielarzem o anulowanego Wiedźmina
Gameplay, 29 sierpnia 2016, 16:39
Podczas konwentu Polcon 2016 Andrzej Sapkowski wyraził żal wobec Adriana Chmielarza o pierwszą, nieukończoną grę Wiedźmin, która pod koniec lat 90. powstawała w studiu Metropolis. Chmielarz odparł zarzuty.