Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 maja 2025, 11:31

Oryginalne materiały z Fallouta 1 i 2 zostały cudem uratowane, Tim Cain nie miał racji. To zasługa jednej z założycielek Interplaya, przerażonej działaniem współpracowników

Wbrew temu, co myślał twórca Fallouta, oryginalny kod źródłowy gry wcale nie zaginął. Jest w posiadaniu jednej z założycielek Interplay.

Źródło fot. Bethesda
i

Niedawno Tim Cain zwrócił uwagę na potrzebę archiwizowania gier, podając jako przestrogę pierwszego Fallouta, którego oryginalne materiały zostały utracone po tym, jak firma Interplay nakazała mu się ich pozbyć. Życie bywa jednak zaskakujące – okazuje się, że komuś udało się je zachować.

Kod źródłowy Fallouta uratowany

Współzałożycielka Interplay, Rebecca Heineman, przyznała w wywiadzie dla serwisu VideoGamer, że kody źródłowe Fallouta 1 i 2, a także kilku innych gier, są przez nią przechowywane w bezpiecznym miejscu. Stało się tak za sprawą gry Wasteland. Opowiedziała, że kiedy w 1993 roku zaczęła szukać kopii jej kodu źródłowego, odkryła, że inni pracownicy niezbyt przejmują się archiwizacją.

Poprosiłam o źródło i otrzymałam puste spojrzenie. Poszłam do biura COO, a on dał mi tekturowe pudełko, które wyglądało, jakby przejechała je ciężarówka. W środku była część kodu źródłowego na dyskietkach. Skończyło się na tym, że skontaktowałam się ze znajomymi z Electronic Arts, aby zdobyć kopię źródła, którą wysłaliśmy im, gdy Wasteland zostało wydane.

To doświadczenie skłoniło ją do bardziej skrupulatnego zachowywania oryginalnych materiałów. Od tamtego momentu zabezpieczyła kopię każdej produkcji, nad którą pracowała w Interplay, a także tych, które portowała w MacPlay. Wśród nich znalazły się pierwsze dwie części Fallouta.

Postawiłam sobie za cel robienie zrzutów i archiwizowania wszystkiego na płytach CD-ROM. Kiedy odeszłam z Interplay w 1995 roku, miałam kopię każdej gry, którą stworzyliśmy. Bez wyjątków. Kiedy prowadziłam MacPlay, działające już po moim odejściu z Interplay, robiłam zrzuty każdej gry, którą portowaliśmy. W tym Fallouta 1 i 2.

Ponadto Heineman poparła słowa Tima Caina, również uważając, że firmy powinny przykładać większą wagę do archiwizowania swoich produkcji. Warto przy okazji wspomnieć, że swego czasu opublikowała ona na Githubie kod źródłowy pierwszego Dooma w wersji na 3DO. Niewykluczone, że w przyszłości to samo czeka Fallouta 1 i 2.

Napisałam kod, więc dałam sobie pozwolenie i zapytałam ludzi z id Software, a oni powiedzieli: „Jasne!”. Fallout będzie wymagał zgody Bethesdy. Nie zdążyłam jeszcze zapytać. Jest to na mojej liście.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej