Data wydania: 30 września 1997
Klasyczna gra RPG, stworzona przez ekipę deweloperską Black Isle Studios. Akcja Fallout osadzona została w postapokaliptycznym świecie przyszłości. W roku 2077 rywalizacja o złoża ropy pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami doprowadza do wybuchu wojny i użycia broni nuklearnej. Nielicznym mieszkańcom Ameryki udaje się przeżyć w schronach przeciwatomowych zwanych kryptami. 84 lata później w Krypcie 13 dochodzi do awarii.
GRYOnline
Gracze
Steam
Fallout to postapokaliptyczna gra RPG, która, choć powstała jako duchowy następca wydanego 10 lat wcześniej Wastelanda, dała początek zupełnie nowej, kultowej serii. Produkcja została opracowana przez zespół działający pod skrzydłami firmy Interplay Entertainment; po jej premierze wielu jego członków przeszło do Black Isle Studios, odpowiedzialnego m.in. za powstanie Fallouta 2.
Fallout przenosi nas do świata zniszczonego w wyniku tragicznej w skutkach wojny nuklearnej, stoczonej w 2077 roku przez Stany Zjednoczone i Chiny, a dokładnie – na piaszczyste, spalone słońcem pustkowia, w które zamieniło się terytorium pierwszego z wymienionych krajów. Podczas gdy szczęśliwcy trafili do Krypt, czyli gigantycznych schronów, gdzie wiedli w miarę normalne życia, ci, którzy pozostali na powierzchni, zostali zmuszeni do toczenia ciężkiej walki o przetrwanie.
W trakcie rozgrywki wcielamy się w jednego z mieszkańców Krypty 13, który musi opuścić jej bezpieczne ściany i udać się na kalifornijskie pustkowia, by znaleźć zamiennik dla zepsutego chipu odpowiedzialnego za filtrowanie wody. Jeśli nie wyrobi się z realizacją zadania w ciągu 150 dni, skaże całą populację swojej Krypty na śmierć.
Zabawę w grze Fallout rozpoczynamy od wyboru jednej z trzech gotowych postaci lub wykreowania własnej. Dalej nie pozostaje nam nic innego, jak rzucić się w wir postapokaliptycznych przygód, które wiodą nas przez różnorodne lokacje. Podczas zabawy mamy okazję odwiedzić między innymi takie miejsca, jak Złomowisko, miasto handlowe znane jako Hub czy choćby należąca do ghuli (przypominających zombie ludzi, którzy zmutowali w wyniku ekspozycji na mordercze promieniowanie) osada Necropolis.
Oglądając akcję w widoku izometrycznym, przemierzamy świat gry, poznajemy jego mieszkańców i prowadzimy z nimi rozmowy, a także wchodzimy w interakcję z trzęsącymi nim frakcjami. Wśród tych ostatnich prym wiedzie Bractwo Stali, którego członkowie poszukują na pustkowiach pozostałości po dawnych zdobyczach techniki; na wzmiankę zasługują również Supermutanty, czyli potężne, niemal nieśmiertelne humanoidy odporne na promieniowanie.
Motorem gry są zadania popychające fabułę do przodu, którym towarzyszą rozmaite misje poboczne. Wgląd w informacje na ich temat, a także w mapy lokacji czy status naszej postaci, zapewnia nam Pip-Boy 2000 – przenośny komputer, niczym zegarek noszony przez użytkownika na ręce.
Jako że na pustkowiach roi się od niebezpieczeństw, często przychodzi nam sięgać po broń. Starcia toczą się w trybie turowym, a w ich trakcie kluczem do sukcesu jest nie tylko umiejętne wykorzystywanie mocnych stron postaci i żonglowanie jej zdolnościami, lecz również robienie dobrego użytku z systemu V.A.T.S., który pozwala na celowanie w określone części ciała adwersarzy. Oprócz broni palnej, na naszym podorędziu może znajdować się również broń biała. Nie jesteśmy przy tym skazani na samotną przeprawę, gdyż z czasem mogą do nas dołączać różnorodni towarzysze stanowiący nieodzowne wsparcie na polu walki.
Naszą postać opisuje siedem statystyk znanych jako S.P.E.C.I.A.L., czyli: siła, percepcja, wytrzymałość, charyzma, inteligencja, zwinność oraz szczęście. Oprócz tego, o tym, jak poradzi sobie ona w różnych sytuacjach, decydują jej umiejętności, a także jej cechy. W miarę postępów rozwijamy ją i zdobywamy nowe wyposażenie, dzięki czemu z czasem może ona stawiać czoła coraz większym wyzwaniom. Ponadto wykonując zadania, często musimy podejmować decyzje, które rzutują na jej charakter, a co za tym idzie – na to, jak będą odnosić się do niej inni mieszkańcy pustkowi.
Jednym z najważniejszych modów do gry Fallout jest Fallout Fixt, który wprowadza szereg poprawek i ulepszeń, a także nową zawartość. Użytkownicy wersji gry dostępnej na platformie Steam, którzy zechcą z niego skorzystać, powinni zaopatrzyć się również w modyfikację Fallout Fixt with Steam Compatibility, która czyni go kompatybilnym z wydaniem gry dostępnym na platformie firmy Valve.
Jeszcze jeden ważny mod do Fallouta to Fallout Sonora. Zabiera nas on na tytułową pustynię i pozwala nam wcielić się w wieśniaka biorącego udział w wydarzeniach, które nastąpiły po historii przedstawionej w podstawowej wersji gry. Zawiera on między innymi 22 niedostępne w niej lokacje, a także nowe postacie i zadania.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Interplay Entertainment
Wydawca: Interplay Entertainment
14GRY
Seria gier RPG osadzonych w postapokaliptycznym uniwersum. Fallout jest uznawany za jedną z najważniejszych marek wykreowanych przez firmę Interplay i studio Black Isle. Od 2004 roku pieczę nad rozwojem cyklu sprawują Bethesda Softworks i Bethesda Game Studios.
Aktualizacja: 8 stycznia 2008
Poradnik do „Fallout” zawiera kompletny opis przejścia gry z rozwiązaniami misji głównych i pobocznych, mapę świata ze wszystkimi lokacjami, statystyki, tabele, charakterystykę pancerzy i uzbrojenia, dane przedmiotów oraz zestawienie sojuszników.
11 kwietnia 2024
W 1997 roku twórcy Fallouta pokazali, że świat po nuklearnej zagładzie nie musi być tylko mroczny i brutalny. Ich orężem stała się satyra, dzięki której ta seria od lat już nie bierze jeńców, pokazując nas i nasz świat w krzywym zwierciadle.
28 maja 2023
Jak o grach pisała prasa ponad ćwierć wieku temu? Ile ponadczasowych hitów ukazało się tylko w jednym, 1997 roku? Zapraszamy Was na niezwykłą podróż w czasie do ery narodzin Diablo, Fallouta i GTA!
23 maja 2023
Wracacie czasem do staroci? Powrót do starej gry może być ciekawym doświadczeniem. Zapytaliśmy członków redakcji, do których dawnych, około dwudziestoletnich gier wracają w przerwach między premierami.
26 listopada 2022
Nie tylko bossowie potrafią dać się we znaki graczom i na zawsze przejść do historii gier. Czasem równie zapadający w pamięć są zwykli przeciwnicy. Oto niesławna dziewiątka z gier lat 90. – czasów, gdy w rozgrywce nie było taryfy ulgowej dla casuali.
4 września 2022
Era wszędobylskich remake'ów nadal trwa, ale nadal nie doczekaliśmy się odświeżonych wersji wielu wybitnych, kulturowo uznanych gier RPG. Jakie "klasyki" powinny zostać jak najprędzej odrestaurowane? Oto nasze propozycje.
Chiny rozpętały wojnę nuklearną, lecz do ataku skłoniły je nielegalne działania Stanów Zjednoczonych – Tim Cain ujawnił niekanoniczną genezę konfliktu z pierwszego Fallouta.
gry
Krzysztof Kałuziński
15 października 2025 05:30
Tim Cain przyznał, że w trakcie prac nad Arcanum był tak pochłonięty grami, że nie za bardzo wiedział co dzieje się w świecie poza nimi.
gry
Adrian Werner
17 września 2025 12:55
Twórca moda Fallout: Bakersfield opublikował wideo z fragmentami rozgrywki. Gracze ponownie nie mogą wyjść z zachwytu.
gry
Marcin Bukowski
26 sierpnia 2025 12:21
Twórca Fallouta, Brian Fargo, ujawnił, że hitowa produkcja Interplay z 1997 roku jest w rzeczywistości kontynuacją kultowego RPG-a Wasteland.
gry
Kamil Kleszyk
6 sierpnia 2025 18:08
Tim Cain opowiedział, jakie aspekty Fallouta chciałby rozwinąć, gdyby kiedyś przyszło mu opracować kolejną odsłonę serii.
gry
Adrian Werner
29 lipca 2025 14:51
Po ponad dwóch latach powrócił projekt Fallout: Bakersfield. To fanowska modyfikacja łącząca pierwszego Fallouta z klasycznym Doomem, ale na premierę trzeba będzie jeszcze poczekać.
gry
Marcin Bukowski
21 lipca 2025 10:41
Tim Cain, współtwórca Fallouta, poruszył kwestię złych praktyk wydawców, które skutkują utratą kodów źródłowych starych gier, jak również materiałów z ich produkcji.
gry
Adrian Werner
1 lipca 2025 12:59
Jeden z głównych twórców pierwszego Fallouta, Tim Cain, nagrał materiał, w którym tłumaczy, z jakimi problemami musieliby zmierzyć się twórcy potencjalnego remastera tego przeboju.
gry
Adrian Werner
26 maja 2025 14:45
Wbrew temu, co myślał twórca Fallouta, oryginalny kod źródłowy gry wcale nie zaginął. Jest w posiadaniu jednej z założycielek Interplay.
gry
Marcin Bukowski
4 maja 2025 11:31
Twórca Fallouta zniszczył własne archiwum gry, gdyż przechowaniem danych miał zająć się Interplay. Firma jednak nie podołała, przez co wiele oryginalnych materiałów zostało bezpowrotnie utracone.
gry
Marcin Bukowski
28 kwietnia 2025 14:12
Popularne pliki do pobrania do gry Fallout.
Wymagania sprzętowe gry Fallout:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 166MHz, 16MB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 13 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 4694 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 14833 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
papież Flo IV
Ekspert
2023.02.13
Lata 90. to jednak był dziki okres, twórcy się nie pieprzyli w tańcu, tylu chorych pomysłów nie widziałem w grze od bardzo dawna. Brutalność, klimat, muzyka, coś pięknego. I jeszcze te animowane scenki, jest ich bardzo mało także każda z nich zapada nam w pamięć na lata. Kreator postaci i jej statystyk też rozbudowany tak, że niektóre dzisiejsze RPGi mogą pozazdrościć. Tak samo jest z tutejszym światem, przez cały czas nie byłem pewny, czy dany dialog był po prostu zwykłą pogawędką, czy mógł nawet skończyć daną misję.I bardzo mnie boli fakt, że nie mogę tej gry zaliczyć do statusu skończonych. Męczył mnie czasem pewien błąd, który wywalał grę w czasie walk po wielu wczytywaniach tego samego zapisu i na samej końcówce moja cierpliwość już nie wytrzymała. Może gdyby zarządzanie towarzyszami było dużo lepiej zrobione... Niestety to jedna z niewielu rzeczy, która tutaj kuleje.Aczkolwiek nie przypuszczałem, że ja, przyzwyczajony coraz bardziej do nowych gier, jeszcze kiedyś wciągnę się w produkcję starszą ode mnie. Co prawda w ruch musiała pójść tona poradników, bo gra nie jest zbytnio chętna do pokazywania nam dalszej drogi, ale jakoś dałem radę. Ciężko było jedynie z początku, gdy poznałem magię ręcznego save''a, a raczej jego braku. Szacunek dla tych, co skończyli tą grę w czasie jej premiery bez żadnych podpowiedzi, bo łatwe to pewnie nie było.
Seba01
Ekspert
2019.05.11
Najlepszy przykład cRPG-a, w który każdy musi zagrać. Świetny, postapokaliptyczny klimat, ciekawa fabuła, miejsca specjalne, na które możemy się natknąć podczas podróży, rozwój postaci, wysoki poziom trudności i poziom BRUTALNOŚCI! Jedyne, co wkurza w tej grze to SI naszych towarzyszy, bo istnieje ryzyko, że oberwiemy serią albo niecelnością oraz to, że się "bugują" i mogą nam blokować drzwi. To mały minus, ale wart zagrania. Polecam!
Legalizex
Ekspert
2019.01.22
Król RPG nigdy nie umiera. Gra po ponad 20 latach wciąż bardzo grywalna, wystarczy się przyzwyczaić do interfejsu. Genialny klimat, wątek główny, dialogi, postacie. Jedyne do czego można się przyczepić to to, że gra jest dosyć krótka i zbyt łatwa. Szybkie wypompowanie umiejętności Small Guns na ponad 100% i masakrujesz wrogów pistoletem .223, a później turbo plasma rifle. Fallout 2 ze swoją niższą dostępnością i wyższą ceną prochów i amunicji jest trudniejszy. Tak czy siak, 10/10.
gutosaw
Ekspert
2018.07.26
Niesamowite! Spodziewałem się wiele po tej grze, ale ona przerosła moje oczekiwania. 20 lat na karku, a mechanika dalej daje dużo frajdy. Fenomenalny rozwój postaci i jego wpływ na sposób gry, bardzo ciekawe lokacje oraz fabuła... Tak świetnie przedstawionego śledztwa to jeszcze nie widziałem. Wiele wątków, gdziekolwiek pójdziesz to czegoś się dowiesz, a twoje decyzje mają realny wpływ na wygląd świata. Charakterystyczne i pełne własnej historii miejsca i jedyne co psuje obraz całości to AI towarzyszy (ale przez 20 lat wiele w tej dziedzinie się nie zmieniło) oraz urywanie wątków gildii. To zabolało mnie najbardziej. Wiem, że wynika to po części z chęci skondensowania fabuły oraz z braku wystarczającej ilości miejsc na mapie, ale 1-2 misje na gildie to trochę mało.Zróżnicowane bronie i pancerze dodają kolorytu rozgrywce. Z pieniędzmi jest trochę za łatwo, bo ani raz nie czułem, że brakuje mi gotówki, ale to chyba dobrze, bo mając 3 siły i tak nie miałem jak nosić rzeczy na sprzedaż. Podsumowanie: Genialne! Teraz czas na dwójkę i Planescape'a.
buddookann
Ekspert
2018.02.10
Właśnie skończyłem po 20 latach znowu :D Gra jest perfekcyjna. W ogóle nie czuć upływu czasu. GOG już automatycznie wgrywa poprawkę na rozdzielczość.Ostatnio pogrywam sobie w wiele staroci i w większości wypadków sterowanie i grafika jest już archaiczna. Fallout nie ma tego problemu.Jedyna róznica to to ze w 1997 roku nie było internetu, Samemu się odkrywało ten niesamowity świat i rożne możliwości. Dziś niestety już wszystko zostało odkryte i po paru kliknięciach już wszystko wiemy.
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2021.01.05
pan martin
Ekspert
2020.01.19
Orzech
Ekspert
2019.01.04
ereboss
Ekspert
2018.07.16
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (14 833)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
ruldziarz Legionista
Fallout 1 to mega przeżycie! Po raz pierwszy zetknąłem się z grą ponad 20 lat temu, gdy przeszedłem ją z kolegą po angielsku, będąc nastolatkiem (pełna wersja w CDA). Dzięki serialowi, który niedawno miał premierę wróciłem do korzeni i jestem niesamowicie zaskoczony jak ta gra się pięknie zestarzała, ile ona oferowała te dwadzieścia kilka lat temu i co nadal oferuje. Byłem w szoku, gdy okazało się, że ta płytka CD z grą z CDA bez problemu odpaliła się na nowym laptopie i zainstalowała grę w systemie bez żadnych przeszkód! Włączyłem i wsiąknąłem... Tak wielu elementów fabuły już nie pamiętałem i cieszę się, że mogłem przeżyć to na nowo. Zadania w F1 można rozwiązać na kilka sposobów, była to wówczas chyba pierwsza produkcja, która oferowała graczom taką wolność! Mega klimat, genialna ścieżka dźwiękowa! Wspaniała przygoda, podczas której ma się ciarki na plecach; przygoda, która porusza i szokuje, ale też, przez czarny humor, bawi. Jak na dzisiejsze czasy w grze jest trochę archaizmów, do wielu rozwiązań trzeba podchodzić metodą prób i błędów, co jest jednak ostatecznie bardzo satysfakcjonujące, jeśli nie wie się co konkretnie zrobić i nie korzysta z poradników. Po ukończeniu fabuły czułem pewne przejęcie i nawet wzruszenie. Dziś ze świecą szukać takich Gier...
Thrud the Barbarian Legionista
Dałbym 11, ale skala sie kończy na 10... Dla mnie numer 1 na liście crpg. Specyficzny humor który uwielbiam w połączeniu z klimatycznym światem i możliwością zrobienia praktycznie dowolnej postaci...oraz z możliwością przejścia wielu questów (w tym całego głównego questu) na wiele różnych sposobów. Chcesz ratować Vault 13 jako mięśniak z młotem w łapkach, ledwie składający zdania ? Proszę bardzo :) Chcesz to zrobić jako wygadana, inteligentna złodziejka która nawet broni nie nosi ? Też proszę bardzo :)
spoiler start
BTW, motyw rozwiązania main questa 'pokojowo' przez rozmowę z Masterem kiedy uświadamiamy mu luki w jego przebiegłym planie XD to jest po prostu najpiękniejsze, najbardziej epickie rozwiązanie 'main questa' w grach crpg EVER, i sądzę że nikt już nigdy tego nie pobije, bo takie coś można zrobić tylko raz XD Po prostu płaczę ze śmiechu za każdym razem kiedy to widzę XD
spoiler stop
Legardus Legionista
Najgorsza gra ze wszystkich jakie udało mi się ukończyć a od kilku lat jadę regularnie również wracając do klasyków, które mnie ominęły. Czym się tutaj ludzie zachwycają? Ok, świat gry i post-apo, cały ten klimat jest super, ale starczy odpalić sobie STALKERA, przejść się zwłaszcza nocą po zonie i klimat jest 100x lepszy. Gra jest nudna, gameplay jest nudny. Misje są przekombinowane, bez poradnika krok po kroku nie da się w to grać. Skąd masz wiedzieć, że w sali po lewo musisz kliknąć siódmy komputer w 2 rzędzie od końca i wybrać tam opcję nr. 2 potem nr.4 itd. no idiotyzm. Albo, że w misji, która każe ci zabić jakiegoś typa możesz jechać na 2 koniec świata i zagadać z kimś tam i wtedy zrobić tę misję bez zabijania tego typa na inny sposób. Szkoda tylko, że ta gra w żadnym stopniu nawet nie daje do zrozumienia, że coś gdzieś jest czy można zrobić. Nie byłaby to zła gra gdyby nie fakt, że jest milion lepszych gier i zamiast marnować na to czas mógłbym przejść coś dużo ciekawszego i dającego więcej frajdy.
shrinocri Junior
najlepsza fabuła ever, ale niestety słaba mechanika już w momencie premiery. niemniej dałbym 9/10, a z modem talking heads i jakimiś dopieszczeniami, na które ta gra zasługuje, mogłoby to do dziś być 10/10 w kategorii retro