Data wydania: 21 września 2010
Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat.
GRYOnline
Gracze
Steam
Piąta odsłona serii Civilization tradycyjnie już przynosi spore zmiany, zarówno w oprawie audiowizualnej produkcji, jak i jej merytorycznej zawartości.
Spore zmiany zaszły w samym interfejsie, który można teraz określić mianem przejrzystego, minimalistycznego oraz przyjaznego użytkownikowi. Nie wszystkie opcje i funkcje dostępne są od razu na ekranie, ale nawet do tych ukrytych można się dostać jednym kliknięciem myszki. Powiadomienia mają teraz postać ikon, dzięki czemu nie musimy się już przedzierać się przez długą listę wiadomości tekstowych. Wszystkie te zmiany służą jednak tylko ułatwieniu sterowania. Nie ma tu mowy o jakimkolwiek spłyceniu samych mechanizmów rozgrywki.
Po raz pierwszy w historii serii wprowadzono siatkę heksogenalą na mapie świata. Dzięki takiemu rozwiązaniu gracze zyskują dodatkowe możliwości taktyczne podczas prowadzenia działań wojennych. Nowy sposób prezentacji uniwersum pozwala także na znacznie bardziej intuicyjną eksplorację terytorium i rozwój prowadzonego przez gracza mocarstwa.
W parze z nową oprawą graficzną produkcji idzie także poddany sporym zmianom system walki. Na konkretnym polu może przebywać tylko jeden oddział danego rodzaju (czyli po jednej jednostce wojskowej, cywilnej, powietrznej oraz specjalnej, każda oznaczona odpowiednią flagą, żebyśmy się nie pogubili). Współgra to ze wzmocnieniem znaczenia terenu. Modyfikatory do ataku czy obrony uzyskiwane dzięki rzekom, górom, wzgórzom itp. będą teraz miały większe znaczenie niż w poprzednich częściach cyklu. Kolejną zmianą jest wprowadzenie możliwości ostrzału pozycji wroga zza linii frontu.
Zwolennicy rozwiązywania konfliktów drogą pokojową również nie powinni narzekać. Sid Meier's Civilization V wprowadza bowiem bardzo rozbudowane relacje dyplomatyczne między rywalizującymi mocarstwami. W grze pojawią się również wolne miasta, czyli neutralne frakcje ograniczone tylko do jednej metropolii. Nie konkurują one z graczem i nie dążą do ekspansji, zamiast tego stanowią coś w rodzaju znanych z gier roleplaying postaci niezależnych. Do gry wbudowano ponadto wewnętrzną przeglądarkę, dzięki której będziemy mogli brać udział w życiu społeczności fanów, jak również wyszukiwać, oceniać i instalować modyfikacje z wnętrza samej gry.
Uzupełnieniem trybu dla pojedynczego gracza jest oczywiście możliwość wieloosobowej zabawy przy wykorzystaniu sieci. Civilization V działa na nowym silniku graficznym, wyposażonym we wsparcie dla DirectX 11. Mapy prezentują się teraz bardziej szczegółowo i naturalnie. Zadbano nawet o zróżnicowanie geograficzne, dzięki czemu np. lasy na każdym z kontynentów wyglądają teraz zupełnie inaczej. Ekran dyplomacji został zrealizowany w pełnym trójwymiarze i każdy z władców ma własne animowane tło. Dużą wagę przyłożono też do ścieżki audio, co najlepiej obrazuje fakt, że wszyscy wodzowie przemawiają w swoim ojczystym języku.
Autor opisu gry: Maciej Śliwiński
14GRY
Seria strategii turowych typu 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl został wykreowany przez studio MicroProse, jednak z czasem pieczę nad jego rozwojem przejęła ekipa deweloperska Firaxis Games, zaś prawa do reprezentowanej przez niego marki znalazły się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.
Recenzja GRYOnline
Mimo blisko dwudziestu lat na karku królowa strategii potwierdza, że znajduje się w wyśmienitej formie. Ryzyko kolejnego wybuchu epidemii Jeszcze Jednej Tury bardzo prawdopodobne.
Aktualizacja: 8 lutego 2011
Poradnik do gry Civilazation V przeznaczony jest zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych graczy. Pomija informacje zawarte w instrukcji i skupia się na opisywaniu zasad gry oraz jak najlepszym ich wykorzystaniu.
23 stycznia 2022
Jak sprawdzić popularność danego tytułu? Najlepiej liczbą sprzedanych egzemplarzy, czyli tego, ile osób zdecydowało się wydać nań swoje pieniądze. Tym razem przyglądamy się gatunkowi gier strategicznych.
5 października 2021
Choć seria Civilization odniosła niesamowity sukces, to mało kto starał się pójść w jej ślady. Przez lata nie doczekała się ona żadnego „klona” lub poważnego konkurenta. Ale właściwie dlaczego?
18 września 2019
Steam uwielbia achievementy, gracze kochają je zdobywać, a niektórzy twórcy lubują się w wymyślaniu fantazyjnych osiągnięć. Zebraliśmy 10 najciekawszych i jednocześnie rzadkich achievementów, o istnieniu których mogliście nawet nie wiedzieć.
5 sierpnia 2010
Królowa gier strategicznych powraca w piątej odsłonie, przynosząc olbrzymie zmiany. Sprawdziliśmy, czy twórcy są na dobrej drodze, by powtórzyć sukces poprzednich części.
19 marca 2010
Legenda powraca po raz piąty, a wraz z nią heksy, nowy silnik i cała masa innych zmian. Czy gra dorówna swoim wspaniałym poprzedniczkom? Prognozy są obiecujące.
Dla jednych gry to hobby, dla drugich – pasja. Jak jednak nazwać sytuację, gdy ktoś jest w stanie spędzić w jednej grze ponad 20 tys. godzin?
gry
Jakub Błażewicz
23 stycznia 2023
Sid Meier udzielił wywiadu, w którym promuje swoją autobiografię i dzieli się przemyśleniami na temat świata gier. Wyznał też, że dziś raczej nie stworzyłby Civilization.
gry
Aleksandra Dziwińska
9 września 2020
Badacze z Centre for the Study of Existential Risk z uniwersytetu w Cambridge przygotowali specjalną modyfikację do gry Sid Meier's Civilization V, dodającą do drzewka technologicznego rozwiązania korzystające z SI, które źle używane mogą zgładzić ludzkość.
gry
Kamil Zwijacz
5 stycznia 2018
Seria Sid Meier's Civilization obchodzi swoje 25. urodziny. Z tej okazji jej twórcy spotkali się na panelu dyskusyjnym podczas DICE Summit 2016, by omówić fenomen tego cyklu.
gry
Paweł Krzystyniak
20 lutego 2016
W Warsztacie Steam pojawił się ciekawy, wyraźnie humorystyczny mod do Civilization V – Glorious PC Master Race, który wprowadza do gry cywilizację Glorious PC Master Race, a jej liderem czyni… Gabe’a Newella, szefa firmy Valve. Modyfikacja działa wyłącznie z dodatkiem Nowy Wspaniały Świat.
gry
Michał Jodłowski
16 września 2014
Od czasu premiery pierwszej części strategicznej serii Civilization w 1991 roku, gry z cyklu sprzedały się w liczbie 21 milionów egzemplarzy. Informację tę podano podczas panelu firmy 2K Games na konwencie PAX East w Bostonie.
gry
Michał Kułakowski
13 kwietnia 2014
Sid Meier s Civilization: Beyond Earth to nowa gra z serii Civilization. Jej akcja zostanie osadzona na odległej planecie, o którą walczą ze sobą grupki kolonistów wysłane z Ziemi. Produkcja jest duchowym spadkobiercą legendarnej strategii Alpha Centauri i będzie posiadać jej wiele cech, które wzbogacone zostaną zupełnie nowymi pomysłami i rozwiązaniami.
gry
Michał Kułakowski
12 kwietnia 2014
Sid Meier's Civilization V to jedna z tych gier, które, dzięki Warsztatowi dostępnemu na Steamie, posiadają bazę łatwo dostępnych modyfikacji, tworzonych przez fanów. Jedną z ciekawszych ostatnio opublikowanych jest Glory to Arstotzka!, czyli dodatek wprowadzający do Civilization V państwo znane z popularnej produkcji niezależnej Papers, Please.
gry
Adam Zechenter
13 lutego 2014
Do sprzedaży trafił kolejny zestaw DLC dla gry Sid Meier's Civilization V, pierwszy po premierze rozszerzenia Nowy Wspaniały Świat. Fani oczekujący nowych cywilizacji mogą się jednak zawieść, bowiem jest to jedynie dość drogi zestaw nowych map.
gry
Michał Kułakowski
16 października 2013
Sid Meier's Civilization V: Gold Edition i Sid Meier's Civilization V: Brave New World to dwie najlepiej sprzedające się pozycje ubiegłego tygodnia w najpopularniejszej cyfrowej dystrybucji Steam. Zobacz pozostałe tytuły z pierwszej dziesiątki bestsellerów.
gry
Przemysław Zamęcki
10 czerwca 2013
Popularne pliki do pobrania do gry Cywilizacja 5.
trainer Cywilizacja 5 - +17 Trainer - 7 października 2010
trainer Cywilizacja 5 - v1.0.1.705 +6 Trainer - 20 lutego 2013
mod Cywilizacja 5 - Simply More Civs v.2.0a - 19 lutego 2016
trainer Cywilizacja 5 - +14 Trainer - 30 września 2010
trainer Cywilizacja 5 - +11 Trainer - 27 października 2010
trainer Cywilizacja 5 - v1.0.1.674 +11 Trainer - 13 lutego 2013
demo Cywilizacja 5 - - 23 września 2010
trainer Cywilizacja 5 - v1.0.1.348 DX11 +10 Trainer - 20 września 2011
trainer Cywilizacja 5 - v1.0.1.511 DX10 & DX11 +5 Trainer - 18 kwietnia 2012
trainer Cywilizacja 5 - v1.0.1.135 +18 Trainer - 3 stycznia 2011
Wymagania sprzętowe gry Cywilizacja 5:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 7900 GS lub lepsza), 8 GB HDD, Windows XP/Vista/7.
Lista dodatków do gry Cywilizacja 5:
Dodatek
9 lipca 2013
Strategiczne
Drugi po Sid Meier's Civilization V: Bogowie i Królowie pełnoprawny dodatek do bestsellerowej strategii Sid Meier's Civilization V. Rozszerzenie stworzone przez ekipę deweloperską studia Firaxis Games wzbogaca bazową wersję gry o 9 nowych cywilizacji (w tym również polską pod przywództwem króla Kazimierza Wielkiego), a także nowe ustroje społeczne i technologie, kolejnych osiem cudów świata, złożony system ideologii oraz możliwość pielęgnowania kultury. Sid Meier's Civilization V: Nowy Wspaniały Świat oferuje ponadto dwa dodatkowe scenariusze, pozwalające wziąć udział w Wojnie Secesyjnej (zależnie od dokonanego wyboru można opowiedzieć się po stronie Unii lub Skonfederowanych Stanów Ameryki) oraz zająć się podbojem terytoriów na kontynencie afrykańskim.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatek
19 czerwca 2012
Strategiczne
Pierwsze pełnoprawne rozszerzenie do wydanej w 2010 roku gry strategicznej studia Firaxis Games. Dodatek Sid Meier’s Civilization V: Bogowie i Królowie oferuje całą masę nowych atrakcji, z których bodaj najważniejszą stanowi rozwinięty moduł religii. Wprowadza on w grze dodatkowy czynnik, czyli wiarę, dzięki któremu możemy założyć i rozwijać własne wyznanie. To z kolei pozwala nam na uzyskanie przydatnych bonusów i otwiera dostęp do specyficznych jednostek (misjonarze, inkwizytorzy) czy budowli (katedry, meczety). W grze znalazło się 27 nowych jednostek, 12 budynków, 9 cudów oraz 9 niedostępnych wcześniej grywalnych nacji, takich jak Holendrzy, Celtowie czy Majowie. Gracze otrzymują również trzy ekskluzywne scenariusze: upadek Rzymu, erę średniowieczną oraz steampunkowy świat w stylistyce wiktoriańskiej. Dodatkowo twórcy rozbudowali takie aspekty rozgrywki, jak wolne miasta, dyplomacja (możliwość korzystania z usług szpiegów i agentów) oraz walka (lepsza sztuczna inteligencja wrogów).
GRYOnline
Gracze
Lista małych dodatków do gry Cywilizacja 5:
DLC Scrambled Nations 5 listopada 2013
DLC Scrambled Continents 15 października 2013
DLC Wonders of the Ancient Scenario Pack 11 sierpnia 2011
DLC Civilization and Scenario Pack: Korea 11 sierpnia 2011
DLC Civilization and Scenario Pack: Denmark (The Vikings) 3 maja 2011
DLC Explorer’s Map Pack 3 maja 2011
DLC Map Pack 1 3 marca 2011
DLC Civilization and Scenario Pack: Polynesia 3 marca 2011
DLC Double Civilization and Scenario Pack: Spain and Inca 16 grudnia 2010
DLC Cradle of Civilization: Americas 1 grudnia 2010
DLC Cradle of Civilization: Asia 1 grudnia 2010
DLC Cradle of Civilization: Mediterranean 1 grudnia 2010
DLC Cradle of Civilization: Mesopotamia 1 grudnia 2010
DLC Babylon (Nebuchadnezzar II) 25 października 2010
DLC Civilization and Scenario Pack: Mongols (Genghis Khan) 25 października 2010
Średnie Oceny:
Średnia z 16 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 4326 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 125229 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krystian Smoszna
Recenzent GRYOnline.pl
2010.09.24
Mimo blisko dwudziestu lat na karku królowa strategii potwierdza, że znajduje się w wyśmienitej formie. Ryzyko kolejnego wybuchu epidemii Jeszcze Jednej Tury bardzo prawdopodobne.
Legalizex
Ekspert
2018.09.25
Najlepsza częśc Civilization. Mam to praktycznie non stop zainstalowane od 2010 roku i co 2-3 miesiące rozegram sobie kolejną rundkę z 22 przeciwnikami na ogromnej mapie. Gra przeszła ogromny rozwój od czasu wydanej w 2010 podstawki, w której było tylko 12 cywilizacji, aż do ostatniego DLC w którym tych cywilizacji jest aż chyba 44 jak dobrze pamiętam. Polskie udźwiękowienie jest świetne, lektor jest dużo lepszy niż ten z Civilization VI. Dużo poziomów trudności, każdy znajdzie coś dla siebie, ja osobiście gram na poziomie 5. Ogromna ilość modów dodających nowe cywilizacje na workshopie steam. Dla wymagających polecam też moda Vox Populi, który znacznie rozszerza, utrudnia grę, rebalansuje i dodaje dużo nowych opcji jak na przykład bycie czyimś wasalem. Zasłużone 10/10
arkadius2
Ekspert
2014.07.29
@rakim89 - o ile dobrze pamiętam to tak.Od siebie dodam że gra genialna, świetnie wyważony poziom trudności - i dla hardkorów i dla graczy zaczynających dopiero przygodę z tą serią, brak możliwości ustawienia kilku jednostek wojskowych na jednym polu wyszedł grze tylko na dobre, w końcu ukształtowanie terenu i taktyka mają znaczenie. Troszkę kuleje, moim zdaniem, szpiegostwo - brak możliwości przeprowadzenia dywersji w mieście wroga jednak odebrał wartości agentom.
Wojciech Antonowicz
GRYOnline.pl Team
2010.11.07
Cywilizacja w wersji na PC była zawsze grą bardzo dobrą i jako jedna z niewielu serii, w każdej kolejnej odsłonie wydaje się coraz lepsza. Była by grą doskonałą gdyby nie fakt że nie wszyscy lubią przestawiać pionki po planszy i zastanawiać się nad zawiłościami zależności pomiędzy ekonomią, dyplomacją, technologią i wojną.
Shadoukira
Gracz
2025.08.18
Po kilku latach przerwy wróciłem do CiV5 i muszę powiedzieć, że jeśli chodzi o gry z serii Civilization to ta część najbardziej przypadła mi do gustu. Muszę jednak zaznaczyć, że grałem jedynie w czwartą, piątą i szóstą część.CiV4 jakoś mnie nie wciągnęła i też w tej części czułem się najbardziej zagubiony, bo nie do końca wiedziałem jak grać, aby moje państwo stało się naprawdę silne, a nie chciało mi się oglądać żadnych samouczków na youtube. Dlatego tak naprawdę nie spędziłem w tej grze zbyt wiele czasu.CiV6 jest już całkiem przyjemna, ale nie wciągnęła mnie tak mocno jak CiV5. Dodatkowo mimo wszystko bardziej wolę styl graficzny z piątej części, bo według mnie mapa świata jest w piątce o wiele bardziej czytelna (zwłaszcza w późniejszych etapach gry). Trzeba jednak zaznaczyć, że CiV6 ma na siebie kilka ciekawych pomysłów, ale nadal lepiej gra mi się w CiV5.Ogólnie jeśli miałbym oceniać to: CiV4 - 6/10, CiV5 - 9/10, a CiV6 - 7,5/10.Piąta część tej gry po prostu wciąga mnie jak bagno, a syndrom jeszcze jednej tury działa tutaj bardzo mocno (godziny lecą jak szalone), bo praktycznie zawsze jest co robić w tej grze. No ok może jak się gra na prędkości maraton, to w pierwszych turach gra nie jest jakaś super emocjonująca, ale później robi się coraz ciekawiej.Ogólnie w tą część najprzyjemniej mi się zawsze grało i też w tej części spotykały mnie najciekawsze sytuacje podczas rozgrywki, bo SI potrafi tutaj czasami zaskoczyć i mocno się rozwinąć względem gracza.Niestety ogólnie te SI wrogów nie jest jakieś wybitne, bo przeciwnicy często słabo zarządzają swoimi armiami i wysyłają je na pewną śmierć (co potrafi mocno ułatwić rozgrywkę), a dyplomacja w tej grze praktycznie nie istnieje, bo prędzej czy później i tak każdy się nawzajem nienawidzi. Dodatkowo zauważyłem, że SI ma czasami problem z zakładaniem nowych miast pomimo tego, że SI spokojnie jeszcze mogłoby założyć w swoim pobliżu nawet kilka nowych miast.Tak czy inaczej nadal uważam, że ta część jest jak do tej pory najlepszą z tej serii i jeszcze pewnie spędzę w niej wiele godzin, aż znowu się nią nie znudzę na jakiś czas :D
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Bigos-86
Ekspert
2021.05.27
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Szugob
Ekspert
2018.03.26
Michał Wróblewski
GRYOnline.pl Team
2016.12.21
Michał Wołowicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (125 229)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Dyrektor_Fritz Junior
Nie ma słów by powiedzieć jak ta gra jest dobra, spędziłem przy niej tysiące godzin solo czy na gorącym krześle. Idealna na zimne wieczory. Jedyne co moim zdaniem powinno zostać wtedy dodane to rozwiniętę doktryny polityczne rodem z ... dwójki. Pamiętam jak grając demokracją w CIV2 nie jednokrotnie nie mogłem wypowiedzieć wojny bo blokował mnie parlament, fajna sprawa i szkoda, że tu nie było takich smaczków stąd tylko dziewiątka
zanonimizowany1359274 Chorąży
Nie podoba mi się w tej grze, że jesteśmy prowadzeni za rączkę - po tworzeniu jednostki jesteśmy zmuszani do tworzenia następnej, tak samo jest z technologiami, wynudziła mnie przez to ta gra - Na mapie nic się nie dzieje - wędrujesz prawie po pustej mapie - czasem spotykając inne państwa, barbarzyńców i to prawie wszystko. Uważam, że z podobnych gier turowych dużo lepiej przemyślana jest Imperiums - Greek Wars wraz z jej DLC. Dużo bardziej rozwinięta dyplomacja, handel, sojusze konfederacji i federacji, wspólne zasoby i miasta w przypadku tej ostatniej. Cele poboczne na pasku postępu jak i cele główne (gospodarcze, militarne itp.) lepiej mi przypadły do gustu niż warunki zwycięstwa w Civilization. A przede wszystkim w Imperiums, wynajdujesz technologię kiedy chcesz, tak samo jest z tworzeniem jednostek. Teren, pogoda deszcz, śnieg (DLC Rise of Ceasar) powodzie, wszystko wpływa na twoje państwo. Podoba mi się też osadzenie historyczne, realne granice - każdym państwem się inaczej gra. Do tego Imperiums ma doskonały i ciekawy samouczek (w demie na steam można przejść cały), że nie czujesz się zagubiony jak w Civilization, nie musisz musisz oglądać wielogodzinnych tutoriali. Pod każdym względem wolę Imperiums - i nie rozumiem fenomenu Civilization. Jedyne co mi się podobało to oryginalne języki - jednak wstawek mówionych jest i tak strasznie mało
zanonimizowany1359274 Chorąży
Może dodam - federacja to w gruncie rzeczy zaanektowanie drugiego państwa - bo przejmujesz kontrolę nad drugim państwem jego miastami, kopalniami i jednostkami (mowa o Imperiums)
Shadoukira Generał
Po kilku latach przerwy wróciłem do CiV5 i muszę powiedzieć, że jeśli chodzi o gry z serii Civilization to ta część najbardziej przypadła mi do gustu. Muszę jednak zaznaczyć, że grałem jedynie w czwartą, piątą i szóstą część.
CiV4 jakoś mnie nie wciągnęła i też w tej części czułem się najbardziej zagubiony, bo nie do końca wiedziałem jak grać, aby moje państwo stało się naprawdę silne, a nie chciało mi się oglądać żadnych samouczków na youtube. Dlatego tak naprawdę nie spędziłem w tej grze zbyt wiele czasu.
CiV6 jest już całkiem przyjemna, ale nie wciągnęła mnie tak mocno jak CiV5. Dodatkowo mimo wszystko bardziej wolę styl graficzny z piątej części, bo według mnie mapa świata jest w piątce o wiele bardziej czytelna (zwłaszcza w późniejszych etapach gry). Trzeba jednak zaznaczyć, że CiV6 ma na siebie kilka ciekawych pomysłów, ale nadal lepiej gra mi się w CiV5.
Ogólnie jeśli miałbym oceniać to: CiV4 - 6/10, CiV5 - 9/10, a CiV6 - 7,5/10.
Piąta część tej gry po prostu wciąga mnie jak bagno, a syndrom jeszcze jednej tury działa tutaj bardzo mocno (godziny lecą jak szalone), bo praktycznie zawsze jest co robić w tej grze. No ok może jak się gra na prędkości maraton, to w pierwszych turach gra nie jest jakaś super emocjonująca, ale później robi się coraz ciekawiej.
Ogólnie w tą część najprzyjemniej mi się zawsze grało i też w tej części spotykały mnie najciekawsze sytuacje podczas rozgrywki, bo SI potrafi tutaj czasami zaskoczyć i mocno się rozwinąć względem gracza.
Niestety ogólnie te SI wrogów nie jest jakieś wybitne, bo przeciwnicy często słabo zarządzają swoimi armiami i wysyłają je na pewną śmierć (co potrafi mocno ułatwić rozgrywkę), a dyplomacja w tej grze praktycznie nie istnieje, bo prędzej czy później i tak każdy się nawzajem nienawidzi. Dodatkowo zauważyłem, że SI ma czasami problem z zakładaniem nowych miast pomimo tego, że SI spokojnie jeszcze mogłoby założyć w swoim pobliżu nawet kilka nowych miast.
Tak czy inaczej nadal uważam, że ta część jest jak do tej pory najlepszą z tej serii i jeszcze pewnie spędzę w niej wiele godzin, aż znowu się nią nie znudzę na jakiś czas :D