Cywilizacja 5: Kultura i ustroje
Aktualizacja:
Podobnie jak w przypadku nauki, wybór konkretnej ścieżki rozwoju kulturowego jest szalenie względny - zależy bowiem od całej masy czynników, począwszy od terenu, poprzez rodzaj mapy, naszą taktykę czy odległość od przeciwników, na ilości miast i cudów skończywszy. Nie da się więc znaleźć jednej recepty na zwycięstwo - można jednak opisać wszystkie dostępne w grze ustroje oraz dywagować na temat ich użyteczności w różnych sytuacjach. O najlepszej drodze do gromadzenia kultury mogliście przeczytać w rozdziale Różne rodzaje miast: stolice kultury, tutaj skupię się na samych ustrojach.

Tradycja - ścieżka przeznaczona dla niewielkich (1-3 miast) cywilizacji, a przez to niezbyt opłacalna - małe państwa znacznie łatwiej podbić, przez co zwykle zostają zmasakrowane przez te większe. Chociaż jest to kierunek dostępny dla nas już od początku, lepiej zainwestować w Wolność - przynosi dużo większe profity i również możemy w nią szybko zainwestować. Co prawda arystokracja w tradycji pozwala nam budować cudy świata aż o 33% szybciej (a to właśnie cudy mają największe znaczenie dla zwycięstwa kulturowego), to jednak wszystkie inne "polityki" w tym ustroju są niezbyt wartościowe.
Wolność - to droga do potęgi, przeznaczona dla państw ze stale wzrastającą ilością miast. Bardzo opłaca się iść w tę gałąź rozwoju - nie tylko sprawi, że robotnicy będą pracować o 25% szybciej, ale i zapewni wiele innych, przydatnych profitów, takich jak zysk do zadowolenia z każdego szlaku handlowego, bonus do produkcji i kultury w każdym mieście etc.
- Wyklucza autokrację.
Honor - teoretycznie jest to ustrój dla graczy nastawionych na gwałtowną ekspansję militarną, w praktyce jednak sprawdza się co najwyżej średnio. Co prawda zwiększenie doświadczenia zdobywanego w bitwach o 50% oraz wzrost skuteczności bojowej jednostek o 15% gdy w okolicy stoją inne jednostki wydają się być dość kuszącymi opcjami, to jednak późniejsze ustroje zapewniają dużo większe premie. Nie mówiąc już o tym, że w początkowym etapie rozgrywki armia nie ma aż takiego znaczenia, jak w średniowieczu i później.
Zostało jeszcze 58% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie- Sid Meier's Civilization V - poradnik do gry
- Sid Meier's Civilization V: Poradnik do gry
- Cywilizacja 5: Podstawy
- Cywilizacja 5: Wybór lokacji pod miasto
- Cywilizacja 5: Gdzie i co budować?
- Cywilizacja 5: Jak zarządzać miastem?
- Cywilizacja 5: Budynki specjalne
- Cywilizacja 5: Złoto, produkcja, żywność
- Cywilizacja 5: Pięć dróg do zwycięstwa
- Cywilizacja 5: Kultura i ustroje
- Cywilizacja 5: Zadowolenie
- Cywilizacja 5: Dyplomacja
- Cywilizacja 5: Wojskowość
- Cywilizacja 5: Podstawy
- Sid Meier's Civilization V: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
leedss Chorąży
Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.
zanonimizowany721120 Legionista
Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.
zanonimizowany721120 Legionista
Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.
zanonimizowany1058929 Junior
Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.
Lapak Legionista
Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)
rycerz12345678901 Junior
Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.
implact Junior
ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...
chumanista Junior
Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
