Cywilizacja 5: Skarbonki
Aktualizacja:
Skarbonki
Skarbonki to miasta nastawione na zysk. W tej roli najlepiej sprawdzają się osiedla nadmorskie lub położone w okolicy jezior czy rzek. Ten typ miasta można bardzo łatwo połączyć z innymi - zbyt daleko idąca specjalizacja miasta w stylu skarbonki sprawiłoby, że co prawda generowałoby ono ogromne zyski (nawet +200 złota na turę), ale byłoby bezużyteczne, jeśli chodzi o produkcję.

Kluczem do zwiększenia zysków jest posiadanie dużej ilości miast i łączenie ich szlakami handlowymi. Jeśli więc posiadamy kilka miast na kontynencie, na którym znajduje się również nasza stolica, obowiązkowo należy je z nią połączyć przy pomocy drogi. Jeśli zaś nie mamy możliwości zrobienia tego drogą lądową, kluczem do sukcesu będą przystanie, które otworzą dalekomorskie szlaki handlowe, gwarantujące ogromne zyski. W połączeniu z wymienionymi poniżej budowlami, pozwoli nam to stać się prawdziwymi Krezusami.
Bonusy do złota
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Mennica | 120 produkcji | Brak | Miasto musi wydobywać złoto lub srebro/Średniowiecze | +3 do złota z każdego źródła srebra lub złota w obrębie miasta |
Przystań | 80 produkcji | 3 złota | Miasto musi być położone na wybrzeżu/Średniowiecze | +25% do produkcji podczas tworzenia jednostek morskich Tworzy szlak handlowy ze stolicą |
Targowisko | 120 produkcji | Brak | Brak/Średniowiecze | +25% do złota +1 kupiec |
Bank | 220 produkcji | Brak | Targowisko/Renesans | +25% do złota |
Giełda | 650 produkcji | Brak | Bank/Przemysłowa | +33% do złota |
Budynki gwarantujące bonus do złota, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Papiernia | 80 produkcji | 1 złota | Chiny/Starożytność | +1 nauki od każdych 2 obywateli +4 złota |
Bazar | 120 produkcji | Brak | Arabia/Średniowiecze | +25% do złota + 1 do każdego surowca luksusowego wydobywanego przez miasto |
Sąd satrapy | 220 produkcji | Brak | Targowisko Persja/Renesans | +25% do złota +2 do zadowolenia |
Przydatne cuda świata
Nazwa cudu | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Big Ben | 700 produkcji | Brak | Brak/Renesans | -25% do kosztu zakupów we wszystkich miastach +1 kultura |
Kolos | 150 produkcji | Brak | Miasto musi być położone na wybrzeżu/Starożytność | +1 do złota na wszystkich polach wodnych wykorzystywanych przez miasto +1 do kultury |
Machu Picchu | 550 produkcji | Brak | Miasto musi się znajdować w odległości max. 2 pól od góry/Średniowiecze | +20% do zysków ze wszystkich szlaków handlowych +1 kultura |
Skarb państwa | 870 produkcji | Brak | Targowisko w każdym mieście/Średniowiecze | +8 do złota +1 do kultury |
Podsumowanie
Wyjściowy modyfikator dla typowego miasta-skarbonki wynosi +83%, co wydaje się być niewielkim wynikiem. Jeśli jednak skarbonką uczynimy miasto nadmorskie, połączone szlakiem handlowym ze stolicą i obwarowane punktami handlowymi, wynik +200 sztuk złota na turę z tego tylko miasta nie będzie dla nas niczym niezwykłym. W takim wypadku często nawet nie warto nam budować budowli ani werbować wojsk - dużo wygodniej jest je kupować za złoto.
Komentarze czytelników
leedss Chorąży
Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.
zanonimizowany721120 Legionista
Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.
zanonimizowany721120 Legionista
Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.
zanonimizowany1058929 Junior
Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.
Lapak Legionista
Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)
rycerz12345678901 Junior
Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.
implact Junior
ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...
chumanista Junior
Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
