Cywilizacja 5: Skarbonki

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Skarbonki

Skarbonki to miasta nastawione na zysk. W tej roli najlepiej sprawdzają się osiedla nadmorskie lub położone w okolicy jezior czy rzek. Ten typ miasta można bardzo łatwo połączyć z innymi - zbyt daleko idąca specjalizacja miasta w stylu skarbonki sprawiłoby, że co prawda generowałoby ono ogromne zyski (nawet +200 złota na turę), ale byłoby bezużyteczne, jeśli chodzi o produkcję.

Skarbonka - Skarbonki | Rodzaje miast w Sid Meiers Civilization V - Sid Meiers Civilization V - poradnik do gry
Skarbonka

Kluczem do zwiększenia zysków jest posiadanie dużej ilości miast i łączenie ich szlakami handlowymi. Jeśli więc posiadamy kilka miast na kontynencie, na którym znajduje się również nasza stolica, obowiązkowo należy je z nią połączyć przy pomocy drogi. Jeśli zaś nie mamy możliwości zrobienia tego drogą lądową, kluczem do sukcesu będą przystanie, które otworzą dalekomorskie szlaki handlowe, gwarantujące ogromne zyski. W połączeniu z wymienionymi poniżej budowlami, pozwoli nam to stać się prawdziwymi Krezusami.

Bonusy do złota

Nazwa

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Mennica

120 produkcji

Brak

Miasto musi wydobywać złoto lub srebro/Średniowiecze

+3 do złota z każdego źródła srebra lub złota w obrębie miasta

Przystań

80 produkcji

3 złota

Miasto musi być położone na wybrzeżu/Średniowiecze

+25% do produkcji podczas tworzenia jednostek morskich

Tworzy szlak handlowy ze stolicą

Targowisko

120 produkcji

Brak

Brak/Średniowiecze

+25% do złota

+1 kupiec

Bank

220 produkcji

Brak

Targowisko/Renesans

+25% do złota

Giełda

650 produkcji

Brak

Bank/Przemysłowa

+33% do złota

Budynki gwarantujące bonus do złota, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji

Nazwa

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Papiernia

80 produkcji

1 złota

Chiny/Starożytność

+1 nauki od każdych 2 obywateli

+4 złota

Bazar

120 produkcji

Brak

Arabia/Średniowiecze

+25% do złota

+ 1 do każdego surowca luksusowego wydobywanego przez miasto

Sąd satrapy

220 produkcji

Brak

Targowisko

Persja/Renesans

+25% do złota

+2 do zadowolenia

Przydatne cuda świata

Nazwa cudu

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Big Ben

700 produkcji

Brak

Brak/Renesans

-25% do kosztu zakupów we wszystkich miastach

+1 kultura

Kolos

150 produkcji

Brak

Miasto musi być położone na wybrzeżu/Starożytność

+1 do złota na wszystkich polach wodnych wykorzystywanych przez miasto

+1 do kultury

Machu Picchu

550 produkcji

Brak

Miasto musi się znajdować w odległości max. 2 pól od góry/Średniowiecze

+20% do zysków ze wszystkich szlaków handlowych

+1 kultura

Skarb państwa

870 produkcji

Brak

Targowisko w każdym mieście/Średniowiecze

+8 do złota

+1 do kultury

Podsumowanie

Wyjściowy modyfikator dla typowego miasta-skarbonki wynosi +83%, co wydaje się być niewielkim wynikiem. Jeśli jednak skarbonką uczynimy miasto nadmorskie, połączone szlakiem handlowym ze stolicą i obwarowane punktami handlowymi, wynik +200 sztuk złota na turę z tego tylko miasta nie będzie dla nas niczym niezwykłym. W takim wypadku często nawet nie warto nam budować budowli ani werbować wojsk - dużo wygodniej jest je kupować za złoto.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-01-10
22:30

leedss Chorąży

leedss
👍

Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.

Komentarz: leedss
2011-01-12
17:39

zanonimizowany721120 Legionista

Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.

Komentarz: zanonimizowany721120
2011-01-12
17:42

zanonimizowany721120 Legionista

Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.

Komentarz: zanonimizowany721120
2014-12-31
12:23

zanonimizowany1058929 Junior

Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.

Komentarz: zanonimizowany1058929
2015-01-14
09:01

Lapak Legionista

Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)

Komentarz: Lapak
2016-01-02
15:25

spidermanPL Legionista

leeds ma racje

Komentarz: spidermanPL
2016-11-09
18:25

rycerz12345678901 Junior

Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.

Komentarz: rycerz12345678901
2017-01-18
00:46

implact Junior

ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...

Komentarz: implact
2017-01-29
10:47

chumanista Junior

Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.

Komentarz: chumanista

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl