Cywilizacja 5: Średniowiecze
Aktualizacja:
Średniowiecze
Kiedy już wyczerpiemy wszystkie technologie epoki klasycznej, czas zdecydować się na którąś ze ścieżek średniowiecza. Naprawdę nie warto się z tym śpieszyć - to, co gwarantuje nam okres klasyczny, jest bardzo potężnym filarem naszej cywilizacji - dobrze jest więc wykorzystać go w pełni, zanim przejdziemy do wieków średnich (może poza łucznictwem, o czym pisałem wcześniej).
Jeżeli nie wybudowaliśmy jeszcze wielkiej biblioteki (gwarantowana przez pismo), dobrze jest zrobić to teraz - zapewnia ona jedną darmową technologię. Jeśli tak uczynimy, przy wejściu w średniowiecze warto skorzystać z tego bonusu i od razu wynaleźć służbę cywilną - wymaga ona bardzo wielu punktów nauki, a dzięki takiemu zagraniu, będziemy posiadać tę technologię natychmiast. Jeśli jednak nie posiadamy darmowej technologii, warto zastanowić się nad pozostałymi z początkowych gałęzi średniowiecznego rozwoju naukowego: teologią, walutą, obróbką metalu, kompasem lub inżynierią.
Służba cywilna - gwarantuje nam przychód +1 do żywności ze wszystkich pól z dostępem do wody pitnej - jest to ogromny skok jakościowy w stosunku do tego, co posiadaliśmy wcześniej i pozwoli naszym miastom szybciej się rozwijać. Jeśli jednak nie posiadamy darmowej technologii, lepiej zainwestować w służbę cywilną w dalszej kolejności - prawdziwą swą potęgę prezentuje ona bowiem w połączeniu z innymi technologiami - z teologią tworzy edukację (duże bonusy do nauki) a z walutą rycerstwo (potężne jednostki kawaleryjskie).
Waluta - pozwoli nam szybko się wzbogacić. Technologia przydatna, jeżeli toczymy nieustanne, wyczerpujące wojny i chcielibyśmy szybko położyć im kres. Duży przychód w złocie daje bowiem możliwość wynajmu budynków i wojsk, zamiast ich produkcji, a ponadto waluta w połączeniu ze służbą cywilną daje dostęp do rycerstwa, a więc potężnych jednostek konnych.
Kompas - pozwala na tworzenie zamorskich szlaków handlowych. Jeżeli nasze państwo jest rozbite na wiele miast znajdujących się na wyspach i nie połączonych ze sobą drogami, inwestycja w kompas pozwoli nam na znaczne zwiększenie zysków z handlu. Jeśli sytuacja jest inna - tę technologię powinniśmy wynaleźć jako ostatnią w średniowieczu.
Teologia - pozwala na budowę kilku średnio opłacalnych cudów świata, więc teoretycznie jest mało przydatna, jednak w połączeniu ze służbą cywilną pozwala nam na wynalezienie edukacji - a ta da nam na tyle duże bonusy do punktów nauki, że nie powinniśmy teologii lekceważyć. Najlepiej umieścić ją gdzieś pośrodku naszego drzewka rozwoju, jeśli chodzi o epokę średniowiecza.
Inżynieria - pozwala na budowę tartaków i fortów - jest więc raczej nieprzydatna sama w sobie, a i jej następczynie, czyli mechanika i fizyka, nie powalają swoimi możliwościami. Co prawda oferowani przez nie kusznicy i trebusze sprawdzają się całkiem nieźle, jednak nie są aż na tyle potężni, by było warto inwestować w tę ścieżkę w pierwszej kolejności. Nawet jeśli toczymy właśnie wyczerpującą wojnę z wrogiem, lepiej zainwestować w rycerzy (rycerstwo) lub ciężkozbrojnych (stal).
Odlewanie metalu - pozwala nam wybudować kuźnię i warsztat, które dadzą nam całkiem pokaźne bonusy do produkcji, a w dalszej kolejności wynaleźć stal. Dzięki tej ostatniej wynajmiemy ciężkozbrojnych - naprawdę potężną jednostkę piechoty. Jeśli jesteśmy w trakcie wojny, odlewanie metalu będzie najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza, że pozwoli nam w renesansie wynaleźć proch strzelniczy i tworzyć arkebuzerów - ci zaś są bezkonkurencyjni na polu bitwy, oczywiście w stosunku do wszystkich swoich poprzedników.
Komentarze czytelników
leedss Chorąży
Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.
zanonimizowany721120 Legionista
Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.
zanonimizowany721120 Legionista
Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.
zanonimizowany1058929 Junior
Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.
Lapak Legionista
Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)
rycerz12345678901 Junior
Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.
implact Junior
ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...
chumanista Junior
Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
