Cywilizacja 5: Zadowolenie
Aktualizacja:
Zadowolenie jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój naszego państwa i jego ogólną kondycję. Im większą nadwyżkę zadowolenia będziemy mieli, tym częściej będą następować złote ery, gwarantujące nam naprawdę ogromne profity finansowe i nie tylko. Niezwykle istotnym jest, by nie dopuścić do sytuacji, w której współczynnik zadowolenia osiągnie wartości ujemne (czyli tzw. niezadowolenie) - skutkuje ono bowiem zahamowaniem rozwoju naszych miast i ujemnymi modyfikatorami dla siły bojowej armii.
Istnieje wiele sposobów na utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia. Najbardziej podstawowym są surowce luksusowe - te możemy pozyskiwać sami, bądź importować od naszych sojuszników. Każdy taki surowiec daje nam +5 do zadowolenia (z protekcjonizmem w handlu +6). Ponadto, warto się zastanowić nad stworzeniem budowli gwarantujących nam wzrost zadowolenia - ich listę znajdziecie w rozdziale Różne rodzaje miast - miasta szczęścia. Jeśli to nadal nam nie wystarczy, będziemy musieli skupić się na rozbudowie infrastruktury handlowej - otrzymujemy +1 do zadowolenia za każde miasto przyłączone do naszej sieci handlowej. Pewne (acz niewielkie) znaczenie będą dla nas miały również cuda natury - każdy z nich gwarantuje +1 do zadowolenia (niektóre więcej). Ostatecznie możemy zwiększyć ilość zadowolenia poprzez ustroje - pobożność, wolność, racjonalizm, mecenat.

Co zaś z niezadowoleniem? To wynika przede wszystkim z ilości naszych miast, ich populacji, ilości zniewolonych osad oraz liczby ich obywateli. Niezadowolenie możemy zmniejszyć albo poprzez zwiększenie zadowolenia powyższymi sposobami, albo w sposób bezpośredni, czyli poprzez ustroje gwarantujące nam zmniejszenie samego niezadowolenia na określonych zasadach. Ustrojami takimi są: tradycja, honor, pobożność, autokracja oraz ład.
Aby zachować jak najwyższy poziom zadowolenia, trzeba nie tylko korzystać z powyższych informacji, ale i zadbać o równomierny rozwój naszego imperium. Jeżeli podbijemy zbyt dużą ilość miast w zbyt krótkim czasie, możemy być pewni, że nasze społeczeństwo szybko stanie się bardzo niezadowolone (nawet, jeśli będziemy tworzyć państwa marionetkowe, dające mniej niezadowolenia, niż zniewolone). Trzeba więc szybko łatać "dziury" powstałe poprzez podboje - w zdobytych miastach budować sądy, a we wszystkich, budowle gwarantujące wzrost poziomu zadowolenia. Choć brzmi to bardzo prosto, to jednak podczas samej rozgrywki potrafi sprawić wiele problemów, zwłaszcza graczom ceniącym drogę militarnych podbojów.
1
- Sid Meier's Civilization V - poradnik do gry
- Sid Meier's Civilization V: Poradnik do gry
- Cywilizacja 5: Podstawy
- Cywilizacja 5: Wybór lokacji pod miasto
- Cywilizacja 5: Gdzie i co budować?
- Cywilizacja 5: Jak zarządzać miastem?
- Cywilizacja 5: Budynki specjalne
- Cywilizacja 5: Złoto, produkcja, żywność
- Cywilizacja 5: Pięć dróg do zwycięstwa
- Cywilizacja 5: Kultura i ustroje
- Cywilizacja 5: Zadowolenie
- Cywilizacja 5: Dyplomacja
- Cywilizacja 5: Wojskowość
- Cywilizacja 5: Podstawy
- Sid Meier's Civilization V: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
leedss Chorąży
Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.
zanonimizowany721120 Legionista
Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.
zanonimizowany721120 Legionista
Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.
zanonimizowany1058929 Junior
Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.
Lapak Legionista
Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)
rycerz12345678901 Junior
Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.
implact Junior
ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...
chumanista Junior
Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
