Cywilizacja 5: Miasta szczęścia
Aktualizacja:
Miasta szczęścia
W ramach eksperymentu można spróbować stworzyć miasto, którego głównym celem będzie zwiększanie zadowolenia naszego narodu. W praktyce mija się to nieco z celem - zwykle szczęście zdobywa się w poszczególnych miastach niejako "przy okazji", więc nie warto tworzyć osobnego ośrodka poświęconego tylko temu celowi. Mimo tego, na następnych stronach znajdziecie listę budynków, które sprawią, że nasza cywilizacja urośnie w siłę a ludziom zacznie się żyć dostatniej.

Bonusy do zadowolenia
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Cyrk | 80 produkcji | Brak | Miasto musi się posiadać konie lub kość słoniową/Klasyczna | +2 do zadowolenia |
Koloseum | 150 produkcji | 3 złota | Brak/Klasyczna | +4 do zadowolenia |
Sąd | 100 produkcji | 4 złota | Brak/Klasyczna | Likwiduje dodatkowe niezadowolenie w okupowanym mieście |
Teatr | 300 produkcji | 3 złota | Koloseum/Renesans | +5 do zadowolenia |
Stadion | 450 | 3 złota | Teatr/Współczesność | +5 do zadowolenia |
Budynki gwarantujące bonus do zadowolenia, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Grobowiec | 120 | Brak | Egipt/Klasyczna | +2 kultura +2 zadowolenie |
Sąd satrapy | 220 produkcji | Brak | Targowisko Persja/Renesans | +25% do złota +2 do zadowolenia |
Przydatne cudy świata
Nazwa cudu | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Notre Dame | 500 produkcji | Brak | Brak/Średniowiecze | +5 do zadowolenia +1 do kultury |
Wieża Eiffela | 1000 produkcji | Brak | Brak/Przemysłowa | +8 do zadowolenia +1 do kultury |
Wiszące Ogrody | 200 produkcji | Brak | Brak/Klasyczna | +3 do zadowolenia +1 do kultury +1 do populacji w każdym mieście |
Zakazany Pałac | 600 produkcji | Brak | Brak/Renesans | -25% do niezadowolenia wynikającego z ilości miast +1 do kultury |
Circus Maximus | 880 produkcji | Brak | Koloseum w każdym mieście/Klasyczna | +5 do zadowolenia +1 do kultury |
Podsumowanie
Jak widać, nie istnieje żaden górny limit poziomu zadowolenia, ale, niestety, nie istnieje też dolny. Naszym zadaniem jest więc niedopuszczenie do sytuacji, w której miernik zadowolenia osiągnie wartości ujemne - to się zawsze źle kończy. Trzeba pamiętać o tym, że niezadowolenie rośnie dość szybko - z każdym nowym obywatelem i z każdym nowym miastem. Z drugiej strony, im więcej miast, tym więcej budowli zapewniających szczęście będziemy mogli wybudować. Warto więc znaleźć złoty środek - na ogół stanowi go 5-6 miast. Jeśli będziemy posiadać ich więcej, będziemy musieli zainwestować w wytwarzanie dużych ilości surowców luksusowych (każdy daje +5 do zadowolenia) oraz w szlaki handlowe, które również pozytywnie odbijają się na nastroju naszych poddanych. W dalszej kolejności przydatne będą ustroje niwelujące poziom niezadowolenia - zwłaszcza w gałęziach Pobożności i Ładu.
Komentarze czytelników
leedss Chorąży
Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.
zanonimizowany721120 Legionista
Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.
zanonimizowany721120 Legionista
Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.
zanonimizowany1058929 Junior
Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.
Lapak Legionista
Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)
rycerz12345678901 Junior
Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.
implact Junior
ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...
chumanista Junior
Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
