Cywilizacja 5: Gdzie i co budować?

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Gdzie i co budować?

Gdy posiadamy już miasto, pola bezpośrednio się z nim stykające zostaną do niego przyłączone, dostarczając mu produkcji, żywności i złota. Oczywiście potrzeby naszej cywilizacji będą coraz bardziej rosnąć (na szczęście, wraz z jej terytorium), trzeba więc zadbać o to, byśmy czerpali z okolicznych pól jak największe zyski. Najprostszym środkiem do tego celu jest ulepszanie podległych nam terenów. Jako ulepszenia rozumiemy wszelkiej maści budowle, które postawimy na naszym terytorium, a więc tartaki, farmy, kopalnie zagrody etc. Poniżej znajdziecie szczegółową listę ulepszeń oraz sugestie co do tego, kiedy i gdzie je stawiać.

Kilka ulepszeń i nawet z nieużytków zrobimy tętniącą życiem cywilizację - Gdzie i co budować? | Podstawy Sid Meiers Civilization V - Sid Meiers Civilization V - poradnik do gry
Kilka ulepszeń i nawet z nieużytków zrobimy tętniącą życiem cywilizację

Ulepszenie

Profity

Sugestie

Farma

+1 do żywności

Choć farma ulepsza tylko jeden z surowców dodatkowych (pszenicę), będzie to jedno z najczęściej budowanych przez nas ulepszeń. Bonus do żywności pozwoli miastom szybciej się rozwijać, wpływając na zwiększenie ilości naszych obywateli, co jest szczególnie przydatne na początku rozgrywki, gdy złoto nie jest nam szczególnie potrzebne. Jeśli odkryjemy technologię nawóz, to każda farma bez dostępu do wody pitnej będzie nam dostarczać o jedną jednostkę żywności więcej. Analogicznie działa służba cywilna (z farmami bez dostępu do wody), więc jeśli posiądziemy obie te techniki, będziemy otrzymywać aż dwie ponadprogramowe jednostki żywności.

Jako, że wzrost populacji jest fundamentem rozwoju naszego państwa, warto zainwestować w żywność już na starcie gry - każdy obywatel przydzielony do danego obszaru daje nam tyle surowców, co samo pole, samemu wymagając jednak 2 jednostek żywności. Szybki wzrost liczby obywateli, połączony z dbałością o ich zadowolenie, potrafi być czynnikiem decydującym o zwycięstwie.

Kamieniołom

+0

Choć sam w sobie nie daje żadnego bonusu do surowców, to jednak pozwala nam wydobywać marmur ze wzgórz (czyli de facto gwarantuje+5 do zadowolenia). Nie warto posiadać w imperium zbyt dużej ilości kamieniołomów - dwa zupełnie wystarczą. Jeden przeznaczymy na potrzeby własne, drugi na handel z innymi cywilizacjami.

Kopalnia

+1 do produkcji

Szybka inwestycja w górnictwo (jedna z podstawowych technologii) pozwoli nam budować bardzo produktywne miasta oraz czerpać zyski z wielu surowców luksusowych i strategicznych. O ile do wydobywania tych drugich zwykle potrzeba technologii bardziej lub mniej odległych w drzewku rozwoju (np. uran stanie się dla nas widoczny dopiero w epoce współczesnej), to złoto, srebro czy diamenty będziemy mogli wydobywać już na samym początku rozgrywki. Jeśli więc któreś z naszych miast zostało położone w rejonach obfitujących w te surowce, warto szybko zainwestować w kopalnie (+5 do zadowolenia z każdego rodzaju surowca luksusowego). Minusem kopalni jest to, że można je budować tylko na wzgórzach.

Łodzie rybackie

Różnie

Łodzie rybackie, w przeciwieństwie do pozostałych ulepszeń, nie są budowane przez naszych robotników, lecz bezpośrednio w miastach. Każda z nich pozwala ulepszyć pole zawierające ryby (+2 żywności), perły (+2 złota) lub wieloryby (+1 żywność, +1 złoto).

Zostało jeszcze 65% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-01-10
22:30

leedss Chorąży

leedss
👍

Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.

Komentarz: leedss
2011-01-12
17:39

zanonimizowany721120 Legionista

Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.

Komentarz: zanonimizowany721120
2011-01-12
17:42

zanonimizowany721120 Legionista

Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.

Komentarz: zanonimizowany721120
2014-12-31
12:23

zanonimizowany1058929 Junior

Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.

Komentarz: zanonimizowany1058929
2015-01-14
09:01

Lapak Legionista

Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)

Komentarz: Lapak
2016-01-02
15:25

spidermanPL Legionista

leeds ma racje

Komentarz: spidermanPL
2016-11-09
18:25

rycerz12345678901 Junior

Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.

Komentarz: rycerz12345678901
2017-01-18
00:46

implact Junior

ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...

Komentarz: implact
2017-01-29
10:47

chumanista Junior

Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.

Komentarz: chumanista

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl