Cywilizacja 5: Epoka przemysłowa

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Epoka przemysłowa

Z wejściem w epokę przemysłową wiąże się rewolucja w zagadnieniach wojskowych - pojawią się czołgi, łodzie podwodne, samoloty czy lotniskowce. istniejące dotychczas armie zostaną znacząco ulepszone, a przestarzałe oddziały - całkowicie wyeliminowane (kawaleria). Epoka przemysłowa wiąże się też z odkryciem ropy oraz aluminium i znaczącym wzrostem sił produkcyjnych naszych miast. Należy więc w jak największym stopniu wykorzystać wszystkie te elementy, w czym może pomóc przemyślany rozwój nauki i techniki.

Zanim wynajdziemy cokolwiek, zapewnijmy sobie zadowalający przychód punktów nauki - Epoka przemysłowa | Nauka w Sid Meiers Civilization V - Sid Meiers Civilization V - poradnik do gry
Zanim wynajdziemy cokolwiek, zapewnijmy sobie zadowalający przychód punktów nauki

Biologia - dzięki niej będziemy mogli wydobywać ropę oraz budować szpitale. O ile sama ropa na za wiele się nam jeszcze nie przyda (maszyny ją wykorzystujące pojawiają się sporo później), to szpital może być dość przydatny - pozwoli nam zaoszczędzić nieco żywności. Plusem biologii jest to, że gwarantuje w dalszych technologiach zyski w złocie (elektryczność) oraz kulturze (radio), a ponadto zapewnia nam absolutną dominację na morzach i oceanach, dzięki niszczycielom (elektryczność), łodziom podwodnym (chłodzenie) i pancernikom (telegraf).

Silnik parowy - pozwoli nam zwiększyć produkcję o 50% (fabryki) i dalej o kolejne 20% (arsenał), a następnie budować drogi kolejowe (+50% do produkcji w miastach przyłączonych do stolicy). Ponadto, w połączeniu z biologią, pozwoli nam podnieść jakość wojsk na nowe wyżyny - będziemy bowiem mogli tworzyć piechotę i działa przeciwpancerne (części zamienne), a w dalszej konsekwencji lotniskowce i myśliwce (lot). Połączenie tej gałęzi z dynamitem da nam czołgi (silnik spalinowy). Silnik parowy sam w sobie nie jest więc technologią, która zadecyduje o wyniku rozgrywki, jednak w połączeniu z dwiema pozostałymi technologiami stanowi element decydujący na polach bitew.

Dynamit - absolutnie nie powinniśmy od niego zaczynać epoki przemysłowej - daje nam jedynie niezbyt imponującą artylerię. Dopiero po wynalezieniu kolei powinniśmy rozważać inwestycję w dynamit - zaowocuje to czołgami (silnik spalinowy), które faktycznie potrafią zmienić porażkę w zwycięstwo, a sam silnik będzie istotny w następnej epoce.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-01-10
22:30

leedss Chorąży

leedss
👍

Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.

Komentarz: leedss
2011-01-12
17:39

zanonimizowany721120 Legionista

Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.

Komentarz: zanonimizowany721120
2011-01-12
17:42

zanonimizowany721120 Legionista

Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.

Komentarz: zanonimizowany721120
2014-12-31
12:23

zanonimizowany1058929 Junior

Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.

Komentarz: zanonimizowany1058929
2015-01-14
09:01

Lapak Legionista

Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)

Komentarz: Lapak
2016-01-02
15:25

spidermanPL Legionista

leeds ma racje

Komentarz: spidermanPL
2016-11-09
18:25

rycerz12345678901 Junior

Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.

Komentarz: rycerz12345678901
2017-01-18
00:46

implact Junior

ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...

Komentarz: implact
2017-01-29
10:47

chumanista Junior

Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.

Komentarz: chumanista

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl