Cywilizacja 5: Miasta naukowe

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Miasta naukowe

To te, które gwarantują największy przychód w punktach nauki. Najlepiej posiadać 1-2 takie miasta, będące równocześnie miastami produktywnymi - pozwoli to osiągnąć optimum rozwoju technologicznego razem z możliwością szybkiego wykorzystania naszych osiągnięć. Jako, że duża część budynków gwarantujących bonusy do nauki wymaga dużej populacji, najlepszym pomysłem jest stworzenie ośrodka naukowego z naszej stolicy - to ona posiada największą ilość obywateli.

Przykładowe miasto naukowe - Miasta naukowe | Rodzaje miast w Sid Meiers Civilization V - Sid Meiers Civilization V - poradnik do gry
Przykładowe miasto naukowe

Bonusy do nauki

Nazwa

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Biblioteka

80 produkcji

1 złota

Brak/Starożytność

+1 do nauki za każdych 2 obywateli w mieście

Uniwersytet

200 produkcji

3 złota

Biblioteka/Średniowiecze

+50% do nauki

+2 do nauki z uprawianych przez miasto dżungli

Obserwatorium

180 produkcji

2 złota

Miasto musi być położone w okolicy góry/Renesans

+50% do nauki

Szkoła publiczna

350 produkcji

3 złota

Uniwersytet/Renesans

+1 do nauki z każdego obywatela

+1 kultury

+1 wielki naukowiec

Laboratorium badawcze

600 produkcji

3 złota

Szkoła publiczna/Współczesność

+100% do nauki

Budynki gwarantujące bonus do nauki, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji

Nazwa

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Papiernia

80 produkcji

1 złota

Chiny/Starożytność

+1 nauki od każdych 2 obywateli

+4 złota

Wat

200 produkcji

2 złota

Syjam/Średniowiecze

+50% do nauki

+3 do kultury

Przydatne cuda świata

Nazwa cudu

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Wielka Biblioteka

150 produkcji

Brak

Brak/Starożytność

Jedna darmowa technologia

+1 kultura

Akademia narodowa

640 produkcji

Brak

Biblioteka w każdym mieście/Starożytność

+ 5 do nauki

+1 do kultury

Uniwersytet Oksfordzki

520 produkcji

Brak

Uniwersytet w każdym mieście/Średniowiecze

Jedna darmowa technologia

+1 kultura

Podsumowanie

W sumie maksymalny modyfikator do wyjściowej nauki (opartej głównie na ilości obywateli) może wynieść nawet +200%. Jako, że każdy obywatel wyjściowo gwarantuje nam +1 punkt nauki, a dzięki bibliotece i szkole publicznej otrzymamy jeszcze +1,5 punktu od każdego obywatela, to uzyskanie wyniku 200 punktów nauki na turę z jednego tylko miasta nie jest czymś nieosiągalnym. Inwestycja w takie miasto, połączone z delikatnym rozwojem nauki również w innych, pozwoli nam czerpać w epoce futurystycznej nawet +1000 nauki na turę przy dwóch-trzech miastach naukowych i kilku mieszanych. Taki wynik to gwarancja wyprzedzenia konkurencji o lata świetlne!

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-01-10
22:30

leedss Chorąży

leedss
👍

Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.

Komentarz: leedss
2011-01-12
17:39

zanonimizowany721120 Legionista

Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.

Komentarz: zanonimizowany721120
2011-01-12
17:42

zanonimizowany721120 Legionista

Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.

Komentarz: zanonimizowany721120
2014-12-31
12:23

zanonimizowany1058929 Junior

Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.

Komentarz: zanonimizowany1058929
2015-01-14
09:01

Lapak Legionista

Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)

Komentarz: Lapak
2016-01-02
15:25

spidermanPL Legionista

leeds ma racje

Komentarz: spidermanPL
2016-11-09
18:25

rycerz12345678901 Junior

Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.

Komentarz: rycerz12345678901
2017-01-18
00:46

implact Junior

ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...

Komentarz: implact
2017-01-29
10:47

chumanista Junior

Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.

Komentarz: chumanista

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl