Cywilizacja 5: Miasta naukowe

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Miasta naukowe

To te, które gwarantują największy przychód w punktach nauki. Najlepiej posiadać 1-2 takie miasta, będące równocześnie miastami produktywnymi - pozwoli to osiągnąć optimum rozwoju technologicznego razem z możliwością szybkiego wykorzystania naszych osiągnięć. Jako, że duża część budynków gwarantujących bonusy do nauki wymaga dużej populacji, najlepszym pomysłem jest stworzenie ośrodka naukowego z naszej stolicy - to ona posiada największą ilość obywateli.

Przykładowe miasto naukowe - Miasta naukowe | Rodzaje miast w Sid Meiers Civilization V - Sid Meiers Civilization V - poradnik do gry
Przykładowe miasto naukowe

Bonusy do nauki

Nazwa

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Biblioteka

80 produkcji

1 złota

Brak/Starożytność

+1 do nauki za każdych 2 obywateli w mieście

Uniwersytet

200 produkcji

3 złota

Biblioteka/Średniowiecze

+50% do nauki

+2 do nauki z uprawianych przez miasto dżungli

Obserwatorium

180 produkcji

2 złota

Miasto musi być położone w okolicy góry/Renesans

+50% do nauki

Szkoła publiczna

350 produkcji

3 złota

Uniwersytet/Renesans

+1 do nauki z każdego obywatela

+1 kultury

+1 wielki naukowiec

Laboratorium badawcze

600 produkcji

3 złota

Szkoła publiczna/Współczesność

+100% do nauki

Budynki gwarantujące bonus do nauki, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji

Nazwa

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Papiernia

80 produkcji

1 złota

Chiny/Starożytność

+1 nauki od każdych 2 obywateli

+4 złota

Wat

200 produkcji

2 złota

Syjam/Średniowiecze

+50% do nauki

+3 do kultury

Przydatne cuda świata

Nazwa cudu

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Wielka Biblioteka

150 produkcji

Brak

Brak/Starożytność

Jedna darmowa technologia

+1 kultura

Akademia narodowa

640 produkcji

Brak

Biblioteka w każdym mieście/Starożytność

+ 5 do nauki

+1 do kultury

Uniwersytet Oksfordzki

520 produkcji

Brak

Uniwersytet w każdym mieście/Średniowiecze

Jedna darmowa technologia

+1 kultura

Podsumowanie

W sumie maksymalny modyfikator do wyjściowej nauki (opartej głównie na ilości obywateli) może wynieść nawet +200%. Jako, że każdy obywatel wyjściowo gwarantuje nam +1 punkt nauki, a dzięki bibliotece i szkole publicznej otrzymamy jeszcze +1,5 punktu od każdego obywatela, to uzyskanie wyniku 200 punktów nauki na turę z jednego tylko miasta nie jest czymś nieosiągalnym. Inwestycja w takie miasto, połączone z delikatnym rozwojem nauki również w innych, pozwoli nam czerpać w epoce futurystycznej nawet +1000 nauki na turę przy dwóch-trzech miastach naukowych i kilku mieszanych. Taki wynik to gwarancja wyprzedzenia konkurencji o lata świetlne!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
2017-01-29
10:47

chumanista Junior

Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.

Komentarz: chumanista
2017-01-18
00:46

implact Junior

ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...

Komentarz: implact
2017-01-18
01:02

implact Junior

gram w nią bo traktuję ją jak dobrą grę sc-fi typu jakaś gra planszowa z jakimiś zasadami, takie gry nie muszą być bardzo realne, sam fakt że przez wszystkie wieki rządzi nami jeden przywódca od początku ją tak kwalifikuje... to samo, gdy każda tura szczególnie na początku gry trwa bardzo wiele lat a my możemy przemieścić swoje wojska o dwa pola, szacując odległościowo w ciągu 20 lat przechodzą 30km, czołgają się, a nie idą, a nawet czołgając się szybciej by tam dotarli niż w grze to ma miejsce i mógłbym naprawdę długo wymieniać absurdy CIV 5 :) ale traktuję tą grę jak grę planszową sci-fi, a nie realną strategię :)

Komentarz: implact
2016-11-09
18:25

rycerz12345678901 Junior

Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.

Komentarz: rycerz12345678901
2016-01-02
15:25

spidermanPL Legionista

leeds ma racje

Komentarz: spidermanPL
2015-01-14
09:01

Lapak Legionista

Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)

Komentarz: Lapak
2014-12-31
12:23

zanonimizowany1058929 Junior

Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.

Komentarz: zanonimizowany1058929
2011-01-12
17:42

zanonimizowany721120 Legionista

Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.

Komentarz: zanonimizowany721120
2011-01-12
17:39

zanonimizowany721120 Legionista

Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.

Komentarz: zanonimizowany721120
2011-01-10
22:30

leedss Chorąży

leedss
👍

Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.

Komentarz: leedss

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl