Cywilizacja 5: Miasta naukowe
Aktualizacja:
Miasta naukowe
To te, które gwarantują największy przychód w punktach nauki. Najlepiej posiadać 1-2 takie miasta, będące równocześnie miastami produktywnymi - pozwoli to osiągnąć optimum rozwoju technologicznego razem z możliwością szybkiego wykorzystania naszych osiągnięć. Jako, że duża część budynków gwarantujących bonusy do nauki wymaga dużej populacji, najlepszym pomysłem jest stworzenie ośrodka naukowego z naszej stolicy - to ona posiada największą ilość obywateli.

Bonusy do nauki
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Biblioteka | 80 produkcji | 1 złota | Brak/Starożytność | +1 do nauki za każdych 2 obywateli w mieście |
Uniwersytet | 200 produkcji | 3 złota | Biblioteka/Średniowiecze | +50% do nauki +2 do nauki z uprawianych przez miasto dżungli |
Obserwatorium | 180 produkcji | 2 złota | Miasto musi być położone w okolicy góry/Renesans | +50% do nauki |
Szkoła publiczna | 350 produkcji | 3 złota | Uniwersytet/Renesans | +1 do nauki z każdego obywatela +1 kultury +1 wielki naukowiec |
Laboratorium badawcze | 600 produkcji | 3 złota | Szkoła publiczna/Współczesność | +100% do nauki |
Budynki gwarantujące bonus do nauki, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Papiernia | 80 produkcji | 1 złota | Chiny/Starożytność | +1 nauki od każdych 2 obywateli +4 złota |
Wat | 200 produkcji | 2 złota | Syjam/Średniowiecze | +50% do nauki +3 do kultury |
Przydatne cuda świata
Nazwa cudu | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Wielka Biblioteka | 150 produkcji | Brak | Brak/Starożytność | Jedna darmowa technologia +1 kultura |
Akademia narodowa | 640 produkcji | Brak | Biblioteka w każdym mieście/Starożytność | + 5 do nauki +1 do kultury |
Uniwersytet Oksfordzki | 520 produkcji | Brak | Uniwersytet w każdym mieście/Średniowiecze | Jedna darmowa technologia +1 kultura |
Podsumowanie
W sumie maksymalny modyfikator do wyjściowej nauki (opartej głównie na ilości obywateli) może wynieść nawet +200%. Jako, że każdy obywatel wyjściowo gwarantuje nam +1 punkt nauki, a dzięki bibliotece i szkole publicznej otrzymamy jeszcze +1,5 punktu od każdego obywatela, to uzyskanie wyniku 200 punktów nauki na turę z jednego tylko miasta nie jest czymś nieosiągalnym. Inwestycja w takie miasto, połączone z delikatnym rozwojem nauki również w innych, pozwoli nam czerpać w epoce futurystycznej nawet +1000 nauki na turę przy dwóch-trzech miastach naukowych i kilku mieszanych. Taki wynik to gwarancja wyprzedzenia konkurencji o lata świetlne!
0
Komentarze czytelników
leedss Chorąży
Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.
zanonimizowany721120 Legionista
Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.
zanonimizowany721120 Legionista
Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.
zanonimizowany1058929 Junior
Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.
Lapak Legionista
Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)
rycerz12345678901 Junior
Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.
implact Junior
ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...
chumanista Junior
Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
