Cywilizacja 5: Stolice kultury

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Stolice kultury

To miasta gwarantujące nam duże przychody kultury. Takim miastem może być każda z naszych osad - kultura jest bowiem niezależna od terenu czy ilości obywateli. Oznacza to, że najlepiej inwestować w rozwój kulturalny w miastach położonych na antypodach, które nie nadają się do niczego innego. Z drugiej strony, dobrze jest łożyć na kulturę w każdym mieście po trochu - pozwoli to im szybciej nabywać nowe tereny.

Prawdziwe miasto świateł! - Stolice kultury | Rodzaje miast w Sid Meiers Civilization V - Sid Meiers Civilization V - poradnik do gry
Prawdziwe miasto świateł!

Kultura jest bardzo ważnym elementem gry - pozwala wynajdować kolejne ustroje, dzięki czemu nasza cywilizacja otrzyma wiele wymiernych korzyści. Ponadto pozwala naszemu miastu powiększać swoje granice, dzięki czemu zaoszczędzimy wiele złota na ich zakupie.

Jako, że wszystkie cudy świata dają +1 do kultury, pominięto je w tabelkach, a uwzględniono tylko te, które gwarantują większe przychody tego surowca.

Bonusy do kultury

Nazwa

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Pomnik

60 produkcji

1 złota

Brak/Starożytność

+2 do kultury

Świątynia

120 produkcji

2 złota

Pomnik/Klasyczna

+3 do kultury

+1 artysta

Klasztor

120 produkcji

2 złota

Miasto musi posiadać wino lub kadzidło/Średniowiecze

+3 do kultury

+2 do kultury od zasobów wina lub kadzidła

Muzeum

350 produkcji

3 złota

Opera/Renesans

+5 do kultury

+1 artysta

Opera

220 produkcji

3 złota

Świątynia/Renesans

+5 do kultury

Szkoła publiczna

350 produkcji

3 złota

Uniwersytet/Renesans

+1 do nauki z każdego obywatela

+1 kultury

+1 wielki naukowiec

Wieża transmisyjna

600 produkcji

3 złota

Muzeum/Przemysłowa

+100% do kultury

Budynki gwarantujące bonus do kultury, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji

Nazwa

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Grobowiec

120

Brak

Egipt/Klasyczna

+2 kultura

+2 zadowolenie

Meczet z piramidą

120

Brak

Songhaj/Klasyczna

+5 do kultury

Fort Mogolski

180

Brak

Mury

Indie/Średniowiecze

+2 do kultury

Wat

200 produkcji

2 złota

Syjam/Średniowiecze

+50% do nauki

+3 do kultury

Przydatne cudy świata

Nazwa cudu

Koszt

Utrzymanie

Wymagania/Epoka

Profity

Stonehenge

120 produkcji

Brak

Brak/Starożytność

+8 do kultury

Wyrocznia

150 produkcji

Brak

Brak/Klasyczna

Jeden darmowy ustrój

+1 do kultury

Chichen Itza

450 produkcji

Brak

Brak/Średniowiecze

Złote ery trwają o 50% dłużej

+1 do kultury

Angkor Wat

420 produkcji

Brak

Brak/Średniowiecze

+1 kultura

Koszt kupowania nowych pól w kulturze jest mniejszy o -75%

Brama Brandenburska

550 produkcji

Brak

Brak/Renesans

+1 wielki generał

+1 kultura

Kaplica Sykstyńska

650 produkcji

Brak

Brak/Renesans

+33% do kultury we wszystkich miastach

+1 do kultury

Ermitaż

570 produkcji

Brak

Muzeum w każdym mieście/Renesans

+5 do kultury

Podwaja ilość kultury w mieście

Chrystus Zbawiciel

1200 produkcji

Brak

Brak/Przemysłowa

Przyjmowanie nowych ustrojów jest tańsze o 33%

+1 do kultury

Opera w Sydney

1000 produkcji

Brak

Brak/Współczesność

Jeden darmowy ustrój

+1 do kultury

Podsumowanie

Jak widać, im więcej posiadamy miast, tym więcej kultury będziemy mogli dzięki nim uzyskać - w każdym wystarczy wybudować kilka budynków gwarantujących bonus do tego surowca. Co jednak najważniejsze dla naszego rozwoju kulturalnego, powinniśmy budować jak najwięcej cudów świata - to właśnie one gwarantują największe zyski tego zasobu.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-01-10
22:30

leedss Chorąży

leedss
👍

Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.

Komentarz: leedss
2011-01-12
17:39

zanonimizowany721120 Legionista

Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.

Komentarz: zanonimizowany721120
2011-01-12
17:42

zanonimizowany721120 Legionista

Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.

Komentarz: zanonimizowany721120
2014-12-31
12:23

zanonimizowany1058929 Junior

Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.

Komentarz: zanonimizowany1058929
2015-01-14
09:01

Lapak Legionista

Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)

Komentarz: Lapak
2016-01-02
15:25

spidermanPL Legionista

leeds ma racje

Komentarz: spidermanPL
2016-11-09
18:25

rycerz12345678901 Junior

Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.

Komentarz: rycerz12345678901
2017-01-18
00:46

implact Junior

ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...

Komentarz: implact
2017-01-29
10:47

chumanista Junior

Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.

Komentarz: chumanista

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl