Cywilizacja 5: Stolice kultury
Aktualizacja:
Stolice kultury
To miasta gwarantujące nam duże przychody kultury. Takim miastem może być każda z naszych osad - kultura jest bowiem niezależna od terenu czy ilości obywateli. Oznacza to, że najlepiej inwestować w rozwój kulturalny w miastach położonych na antypodach, które nie nadają się do niczego innego. Z drugiej strony, dobrze jest łożyć na kulturę w każdym mieście po trochu - pozwoli to im szybciej nabywać nowe tereny.

Kultura jest bardzo ważnym elementem gry - pozwala wynajdować kolejne ustroje, dzięki czemu nasza cywilizacja otrzyma wiele wymiernych korzyści. Ponadto pozwala naszemu miastu powiększać swoje granice, dzięki czemu zaoszczędzimy wiele złota na ich zakupie.
Jako, że wszystkie cudy świata dają +1 do kultury, pominięto je w tabelkach, a uwzględniono tylko te, które gwarantują większe przychody tego surowca.
Bonusy do kultury
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Pomnik | 60 produkcji | 1 złota | Brak/Starożytność | +2 do kultury |
Świątynia | 120 produkcji | 2 złota | Pomnik/Klasyczna | +3 do kultury +1 artysta |
Klasztor | 120 produkcji | 2 złota | Miasto musi posiadać wino lub kadzidło/Średniowiecze | +3 do kultury +2 do kultury od zasobów wina lub kadzidła |
Muzeum | 350 produkcji | 3 złota | Opera/Renesans | +5 do kultury +1 artysta |
Opera | 220 produkcji | 3 złota | Świątynia/Renesans | +5 do kultury |
Szkoła publiczna | 350 produkcji | 3 złota | Uniwersytet/Renesans | +1 do nauki z każdego obywatela +1 kultury +1 wielki naukowiec |
Wieża transmisyjna | 600 produkcji | 3 złota | Muzeum/Przemysłowa | +100% do kultury |
Budynki gwarantujące bonus do kultury, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Grobowiec | 120 | Brak | Egipt/Klasyczna | +2 kultura +2 zadowolenie |
Meczet z piramidą | 120 | Brak | Songhaj/Klasyczna | +5 do kultury |
Fort Mogolski | 180 | Brak | Mury Indie/Średniowiecze | +2 do kultury |
Wat | 200 produkcji | 2 złota | Syjam/Średniowiecze | +50% do nauki +3 do kultury |
Przydatne cudy świata
Nazwa cudu | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Stonehenge | 120 produkcji | Brak | Brak/Starożytność | +8 do kultury |
Wyrocznia | 150 produkcji | Brak | Brak/Klasyczna | Jeden darmowy ustrój +1 do kultury |
Chichen Itza | 450 produkcji | Brak | Brak/Średniowiecze | Złote ery trwają o 50% dłużej +1 do kultury |
Angkor Wat | 420 produkcji | Brak | Brak/Średniowiecze | +1 kultura Koszt kupowania nowych pól w kulturze jest mniejszy o -75% |
Brama Brandenburska | 550 produkcji | Brak | Brak/Renesans | +1 wielki generał +1 kultura |
Kaplica Sykstyńska | 650 produkcji | Brak | Brak/Renesans | +33% do kultury we wszystkich miastach +1 do kultury |
Ermitaż | 570 produkcji | Brak | Muzeum w każdym mieście/Renesans | +5 do kultury Podwaja ilość kultury w mieście |
Chrystus Zbawiciel | 1200 produkcji | Brak | Brak/Przemysłowa | Przyjmowanie nowych ustrojów jest tańsze o 33% +1 do kultury |
Opera w Sydney | 1000 produkcji | Brak | Brak/Współczesność | Jeden darmowy ustrój +1 do kultury |
Podsumowanie
Jak widać, im więcej posiadamy miast, tym więcej kultury będziemy mogli dzięki nim uzyskać - w każdym wystarczy wybudować kilka budynków gwarantujących bonus do tego surowca. Co jednak najważniejsze dla naszego rozwoju kulturalnego, powinniśmy budować jak najwięcej cudów świata - to właśnie one gwarantują największe zyski tego zasobu.
Komentarze czytelników
leedss Chorąży
Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.
zanonimizowany721120 Legionista
Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.
zanonimizowany721120 Legionista
Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.
zanonimizowany1058929 Junior
Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.
Lapak Legionista
Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)
rycerz12345678901 Junior
Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.
implact Junior
ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...
chumanista Junior
Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
