Amerykańska firma, która działała w latach 1982-2001, a następnie została reaktywowana w roku 2019. Pierwotnie MicroProse, którego współzałożycielem był słynny Sid Meier, koncentrowało się na tworzeniu i wydawaniu gier na komputery osobiste. Obecnie na czele MicroProse stoi David Lagettie, a firma opiera swoją działalność na wydawaniu dobrze rokujących produkcji tworzonych przez inne zespoły.
Dzieje firmy MicroProse rozpoczynają się latem 1982 roku, kiedy to doszło do spotkania będącego programistą Sida Meiera i Billa Stealeya – emerytowanego pilota wojskowego. Obaj panowie stoczyli pojedynek w grze Red Baron, którego zwycięzcą, ku zdziwieniu Stealeya, okazał się Meier. Gdy ten drugi stwierdził, że w ciągu tygodnia uda mu się stworzyć znacznie lepszą grę, Stealey obiecał, że zajmie się jej sprzedażą. Co prawda opracowanie Hellcat Ace zajęło Meierowi dwa miesiące, jednak Stealey musiał wywiązać się ze swojej obietnicy. W ten sposób powstała firma MicroProse, która pierwotnie miała nosić nazwę Smugger’s Software.
Pierwsze tytuły sygnowane logo MicroProse to: wspomniana strzelanka lotnicza Hellcat Ace, shooter Chopper Rescue i platformówka Floyd of the Jungle. Ta pierwsza dała początek serii, której kolejne odsłony nosiły nazwy Spitfire Ace oraz Solo Flight. Choć dzieła MicroProse debiutowały na ośmiobitowych komputerach Atari, z czasem projekty firmy zaczęły pojawiać się również na platformie Commodore 64, a później trafiały także na komputery Apple II i PC. Jako że rynek tych ostatnich rósł w olbrzymim tempie, w miarę upływu lat to właśnie na nich miał skoncentrować się opisywany zespół.
MicroProse znane było głównie z rozmaitych symulatorów, jak lotnicze F-15 Strike Eagle czy F-19 Stealth Fighter, czy choćby pozwalające graczom przejąć stery okrętów podwodnych Red Storm Rising oraz Silent Service. Poza tym jednak firma opracowała również szereg innych gier, jak kultowe Sid Meier’s Pirates! oraz Sword of the Samurai. Poza tym MicroProse brało pod swoje wydawnicze skrzydła obiecujące projekty innych zespołów, jak na przykład Carrier Command.
W latach 1990-1991 na sklepowe półki trafiły dwie gry strategiczne, które z czasem zyskały miano kultowych. Mowa o Sid Meier’s Railroad Tycoon oraz Sid Meier’s Civilization. Firma nie zapominała jednak o swoich korzeniach i przygotowywała remake’i stworzonych przez siebie symulatorów, a także zupełnie nowe gry tego typu. Co ciekawe, oprócz produkcji o militarnym zacięciu, w jej portfolio pojawiły się również gry zupełnie innego rodzaju, jak wyścigowe Formula One Grand Prix.
Choć MicroProse odnosiło spektakularne sukcesy, tworząc symulacje i gry strategiczne, to jednak operowało w niszy. Firma zaczęła więc coraz śmielej spoglądać w kierunku bardziej przystępnych projektów, w tym między innymi gier zręcznościowych i tytułów w większym stopniu skoncentrowanych na akcji. Efektem tego było powstanie takich dzieł, jak Sid Meier's Covert Action, Hyperspeed, BloodNet oraz Darklands. Poza tym opracowano silnik graficzny, który miał napędzać tworzone przez nią gry przygodowe.
MicroProse „wpompowało” w te projekty duże pieniądze, jednak nie doczekało się zwrotu owej wielkiej inwestycji. W międzyczasie Meier zdecydował się sprzedać swoje udziały Stealeyowi, aczkolwiek pozostał na dotychczasowym stanowisku. Jeszcze w sierpniu 1991 roku podjęto decyzję o sprzedaży części firmowych udziałów zewnętrznym inwestorom. Ponadto zdecydowano się na stworzenie dwóch nowych marek, czyli MicroStyle oraz MicroPlay Software, pod którymi miały ukazywać się wydawane przez nią gry innych studiów deweloperskich.
W grudniu 1993 roku doszło do fuzji MicroProse i firmy Spectrum HoloByte. W wyniku połączenia brytyjski oddział tego pierwszego musiał zamknąć swoje dwa studia, których kluczowi pracownicy zdecydowali się na dołączenie do słynnego Psygnosis. W 1994 roku Stealey odszedł z firmy i założył kolejną – Interactive Magic.
Po wszystkim portfolio MicroProse zasiliła kolejna kultowa produkcja, czyli strategia UFO: Enemy Unknown, która dała początek kultowej serii XCOM. Poza tym w jej katalogu pojawił się również szereg innych gier, jak Sid Meier’s Colonization, Transport Tycoon czy Pizza Tycoon. W 1996 roku na sklepowe półki trafiła druga część serii Sid Meier's Civilization. W tym samym roku MicroProse kupiło studio SimTex, autorów bestsellerowego Master of Orion, które zostało przemianowane na MicroProse Texas.
W 1996 roku MicroProse dosięgnęły również liczne zwolnienia, których celem była redukcja kosztów związanych z działaniem firmy. Pokłosiem tych wydarzeń było opuszczenie jej szeregów przez drugiego z założycieli – Sida Meiera – który wraz z Jeffem Briggsem i Brianem Reynoldsem założył studio Firaxis Games.
W październiku 1997 roku MicroProse miało zostać kupione przez firmę GT Interactive, co doprowadziło do nagłego wzrostu cen akcji opisywanej firmy. Ostatecznie jednak niedoszły nabywca zdecydował się wycofać z tego ruchu, co spowodowało równie nagły ich spadek.
W 1997 roku doszło również do sądowego sporu pomiędzy firmą Avalon Hill, czyli właścicielem praw do marki Civilization na terenie Stanów Zjednoczonych, a MicroProse. Przed premierą pierwszej części tej kultowej już serii istniała bowiem gra planszowa pod tym samym tytułem, wydana na amerykańskim rynku właśnie przez Avalon Hill, od którego MicroProse musiało pozyskać licencję na korzystanie z nazwy Civilization. Po latach Avalon Hill stwierdziło jednak, że podpisana umowa dotyczyła wyłącznie jednej gry, toteż w kwietniu 1997 zdecydowało się sprzedać prawa do marki firmie Activision. Kiedy na sklepowych półkach zadebiutowała opracowana przez MicroProse gra Sid Meier’s Civilization II, wszystkie trzy podmioty wylądowały w sądzie. MicroProse odpowiednio jednak się zabezpieczyło i nabyło firmę Hartland Trefoil, założoną przez autora planszowego Civilization, tym samym stając się posiadaczem praw do komputerowych i planszowych gier pod marką Civilization. W styczniu 1998 roku MicroProse złożyło własny pozew przeciwko Avalon Hill i Activision.
Swoistym deus ex machina okazała się firma Hasbro Interactive, która wówczas przygotowywała się do zakupu zarówno MicroProse, jak i Avalon Hill. W lipcu 1998 roku doszło do porozumienia, którego owocem było zachowanie praw do marki Civilization przez firmę Microprose oraz otrzymanie przez nią 411 tysięcy dolarów od Avalon Hill. Activision natomiast zyskało możliwość wydania jednej gry pod tym tytułem, z czego skorzystało, wypuszczając Civilization: Call to Power.
We wrześniu 1998 roku MicroProse trafiło pod skrzydła firmy Hasbro Interactive. Dzieła firmy nie sprzedawały się jednak wystarczająco dobrze (jak tworzone przez sześć lat Falcon 4.0), toteż w grudniu 1999 roku zaczęto zamykać jej kolejne oddziały. W wyniku tego posunięcia wstrzymano między innymi prace nad grą X-COM Genesis.
W styczniu 2001 roku Hasbro Interactive, a co za tym idzie również MicroProse, zostało kupione przez francuskie Infogrames Entertainment. Anulowano wówczas projekt X-COM: Alliance. Ostatnią produkcją spod tego szyldu opracowaną przez MicroProse miał zostać wydany w tym samym roku X-COM: Enforcer.
Nowy właściciel zaczął powoli wygaszać markę MicroProse i zamykać jej wciąż utrzymujące się na powierzchni oddziały. Ostatnim z nich była siedziba firmy w Hunt Valley, która zniknęła z branżowej mapy w listopadzie 2003 roku. Tym samym MicroProse przeszło wówczas do historii... choć jak miało się okazać kilkanaście lat później – nie całkowicie.
Od 2005 roku losami firmy MicroProse zaczął interesować się oddany fan firmy, czyli David Lagettie – były członek zespołu Bohemia Interactive oraz twórca symulatora TitanIM. Lagettie w końcu wszedł w posiadanie praw do nazwy firmy, czego owocem była jej reaktywacja, która miała miejsce w 2019 roku. Poczynania Lagettiego zwróciły uwagę Billa Stealeya, który w rezultacie dołączył do firmy.
Początkowo nowe MicroProse miało zająć się wydawaniem obiecujących produkcji tworzonych przez inne studia. Z czasem jednak reaktywowana firma sama zajęła się tworzeniem gier wideo. Jej portfolio zostało oparte przede wszystkim na produkcjach z zacięciem symulacyjnym. Wśród nich można było znaleźć taktyczne strzelanki (jak Ground Branch), strategie (HighFleet, Regiments, Forgotten but Unbroken), a także pełnoprawne symulatory (Tiny Combat Arena, B-17 Flying Fortress: The Mighty 8th Redux, Silent Depth 2: Pacific, Sea Power: Naval Combat in the Missile Age). Niemniej, na liście gier wydanych przez nowe MicroProse znalazło się również miejsce na przedstawicieli innych gatunków, jak choćby przygodówka Let Bions Be Bygones.
Lista wszystkich gier będących w produkcji przez MicroProse.
The Mighty Eighth VR - 2026 - PC
Afterconflict - 2026 - PC
B-17 Flying Fortress: The Bloody 100th - 2026 - PC
Spearhead 2 - 2026 - PC
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez MicroProse.
Silent Depth 2: Pacific - 16 lipca 2024 - PC
B-17 Flying Fortress: The Mighty 8th Redux - 26 stycznia 2024 - PC
Tiny Combat Arena - 22 lutego 2022 - PC
Operation - 13 lutego 2001 - PC
RollerCoaster Tycoon: Loopy Landscapes - 16 września 2000 - PC
Grand Prix 3 - 24 sierpnia 2000 - PC
Gunship! - 28 marca 2000 - PC
Risk II - 18 marca 2000 - PC
GP 500 - 30 listopada 1999 - PC
Civilization II: Test of Time - 5 sierpnia 1999 - PC
Star Trek: The Next Generation - Birth of the Federation - 12 czerwca 1999 - PC
RollerCoaster Tycoon - 22 marca 1999 - PC
Falcon 4.0 - 11 grudnia 1998 - PC
European Air War - 31 października 1998 - PC
X-COM Interceptor - 15 czerwca 1998 - PC
M1 Tank Platoon 2 - 30 kwietnia 1998 - PC
Sid Meier's Civilization II: Multiplayer Gold Edition - 30 kwietnia 1998 - PC
Star Trek: The Next Generation - Klingon Honor Guard - 9 lutego 1998 - PC
Sid Meier's Civilization II: Fantastic Worlds - 20 lipca 1997 - PC
Star Trek: Generations - 21 maja 1997 - PC
Sid Meier's Civilization II: Conflicts in Civilization Scenarios - 20 listopada 1996 - PC
Grand Prix 2 - 30 sierpnia 1996 - PC
Sid Meier's Civilization II - 30 czerwca 1996 - PC
X-COM: Terror from the Deep - 27 października 1995 - PS1, PC
Transport Tycoon: World Editor - 7 września 1995 - PC
UFO: Enemy Unknown (1994) - 23 września 1994 - PC
Transport Tycoon Deluxe - 15 czerwca 1994 - PC
F-14 Fleet Defender - 26 marca 1994 - PC
Transport Tycoon - 21 stycznia 1994 - PC
The Legacy: Realm of Terror - 6 sierpnia 1993 - PC
Railroad Tycoon Deluxe - 12 czerwca 1993 - PC
Pirates! Gold - 12 kwietnia 1993 - PC
Fields of Glory - 11 marca 1993 - PC
Sid Meier's Colonization - 23 lutego 1993 - PC
BloodNet - 1 stycznia 1993 - PC
Formula One Grand Prix - 12 października 1992 - PC
Darklands - 20 sierpnia 1992 - PC
Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender - 13 kwietnia 1992 - PC
Gunship 2000: Islands & Ice - 20 marca 1992 - PC
Task Force 1942: Surface Naval Action in the South Pacific - 1 stycznia 1992 - PC
Gunship 2000 - 12 listopada 1991 - PC
Sid Meier's Civilization - 21 kwietnia 1991 - PC
F-15 Strike Eagle II: Operation Desert Storm - 12 stycznia 1991 - PC
F-117A Nighthawk Stealth Fighter 2.0 - 1 stycznia 1991 - PC
Sid Meier's Covert Action - 1 września 1990 - PC
Silent Service II - 13 czerwca 1990 - PC
Railroad Tycoon - 18 maja 1990 - PC
MicroProse Soccer - 30 marca 1989 - PC
F-15 Strike Eagle II - 12 lutego 1989 - PC
F-19 Stealth Fighter - 23 kwietnia 1988 - PC
Sid Meier’s Pirates! (1987) - 12 lutego 1987 - PC
Silent Service - 31 grudnia 1985 - PC
X-Com: Alliance - Anulowana - PC
Lista wszystkich nadciągających gier które wyda MicroProse.
Cleared Hot - 20 listopada 2025 - PC
Strategos - styczeń 2026 - PC
Task Force Admiral - I kwartał 2026 - PC
The Mighty Eighth VR - 2026 - PC
Afterconflict - 2026 - PC
Liquidation - 2026 - PC
B-17 Flying Fortress: The Bloody 100th - 2026 - PC
Spearhead 2 - 2026 - PC
Empire Eternal - 2026 - PC
Outerra World Sandbox - 2026 - PC
Rise of Piracy - 2026 - PC
Lista wszystkich gier wydanych przez MicroProse.
Death by Scrolling - 28 października 2025 - PC
Darkenstein 3D - 21 października 2025 - PC
Dying Breed - 7 października 2025 - PC
Neyyah - 2 września 2025 - PC
Dagger Directive - 3 czerwca 2025 - PC
Battlefall: State of Conflict - 11 marca 2025 - PC
Urban Strife - 10 grudnia 2024 - PC
Forgotten but Unbroken - 18 listopada 2024 - PC
Sea Power: Naval Combat in the Missile Age - 12 listopada 2024 - PC
Regiments: Winds of Change - 16 sierpnia 2024 - PC
Silent Depth 2: Pacific - 16 lipca 2024 - PC
Let Bions Be Bygones - 30 kwietnia 2024 - PC
Arms Trade Tycoon: Tanks - 6 lutego 2024 - PC
B-17 Flying Fortress: The Mighty 8th Redux - 26 stycznia 2024 - PC
Tiny Football - 20 lipca 2023 - PC
Second Front - 31 stycznia 2023 - PC
Regiments - 16 sierpnia 2022 - PC
Tiny Combat Arena - 22 lutego 2022 - PC
Carrier Command 2 - 10 sierpnia 2021 - PC
HighFleet - 27 lipca 2021 - PC
Ground Branch - 14 sierpnia 2018 - PC
X-Com: Enforcer - 19 kwietnia 2001 - PC
B-17 Flying Fortress II: The Mighty 8th - 24 listopada 2000 - PC
Squad Leader - 24 października 2000 - PC
Starship Troopers: Terran Ascendancy - 24 października 2000 - PC
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim - 17 marca 2000 - PC
MechWarrior 3: Pirate's Moon - 3 grudnia 1999 - PC
Diplomacy - 16 listopada 1999 - PC
Civilization II: Test of Time - 5 sierpnia 1999 - PC
Worms: Armageddon - 22 czerwca 1999 - PC, PS1
MechWarrior 3 - 2 czerwca 1999 - PC
European Air War - 31 października 1998 - PC
Mech Commander - 21 sierpnia 1998 - PC
X-COM Interceptor - 15 czerwca 1998 - PC
Addiction Pinball - 12 maja 1998 - PC
Ultim@te Race Pro - 17 marca 1998 - PC
Star Trek: The Next Generation - Klingon Honor Guard - 9 lutego 1998 - PC
Dark Earth - 30 września 1997 - PC
7th Legion - 26 sierpnia 1997 - PC
Sid Meier's Civilization II: Fantastic Worlds - 20 lipca 1997 - PC
Star Trek: Generations - 21 maja 1997 - PC
X-COM: Apocalypse - 13 maja 1997 - PC
Worms 2 - 18 stycznia 1997 - PC
Master of Orion II - 28 grudnia 1996 - PC
Sid Meier's Civilization II: Conflicts in Civilization Scenarios - 20 listopada 1996 - PC
Grand Prix 2 - 30 sierpnia 1996 - PC
Sid Meier's Civilization II - 30 czerwca 1996 - PC
X-COM: Terror from the Deep - 27 października 1995 - PC, PS1
Transport Tycoon: World Editor - 7 września 1995 - PC
Star Trek: The Next Generation - A Final Unity - 31 maja 1995 - PC
Machiavelli the Prince - 12 marca 1995 - PC
UFO: Enemy Unknown (1994) - 23 września 1994 - PC
Transport Tycoon Deluxe - 15 czerwca 1994 - PC
F-14 Fleet Defender - 26 marca 1994 - PC
Zeppelin: Giants of the Sky - 11 marca 1994 - PC
Transport Tycoon - 21 stycznia 1994 - PC
Master of Magic (1994) - 1 stycznia 1994 - PC
Pizza Connection - 1 stycznia 1994 - PC
The Legacy: Realm of Terror - 6 sierpnia 1993 - PC
Railroad Tycoon Deluxe - 12 czerwca 1993 - PC
Pirates! Gold - 12 kwietnia 1993 - PC
Fields of Glory - 11 marca 1993 - PC
Sid Meier's Colonization - 23 lutego 1993 - PC
Master of Orion - 12 stycznia 1993 - PC
BloodNet - 1 stycznia 1993 - PC
Dogfight: 80 Years of Aerial Warfare - 1 stycznia 1993 - PC
Formula One Grand Prix - 12 października 1992 - PC
Darklands - 20 sierpnia 1992 - PC
B-17 Flying Fortress - 20 kwietnia 1992 - PC
Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender - 13 kwietnia 1992 - PC
Gunship 2000: Islands & Ice - 20 marca 1992 - PC
Task Force 1942: Surface Naval Action in the South Pacific - 1 stycznia 1992 - PC
Gunship 2000 - 12 listopada 1991 - PC
Sid Meier's Civilization - 21 kwietnia 1991 - PC
F-15 Strike Eagle II: Operation Desert Storm - 12 stycznia 1991 - PC
F-117A Nighthawk Stealth Fighter 2.0 - 1 stycznia 1991 - PC
Sid Meier's Covert Action - 1 września 1990 - PC
The Punisher (1990) - 11 lipca 1990 - PC
Silent Service II - 13 czerwca 1990 - PC
Railroad Tycoon - 18 maja 1990 - PC
MicroProse Soccer - 30 marca 1989 - PC
F-15 Strike Eagle II - 12 lutego 1989 - PC
F-19 Stealth Fighter - 23 kwietnia 1988 - PC
Sid Meier’s Pirates! (1987) - 12 lutego 1987 - PC
Silent Service - 31 grudnia 1985 - PC
Twórcy „starożytnego” RTS-a Strategos najpierw udostępnili nowe demo, a teraz podali termin premiery. Gra zaliczy drobne opóźnienie.
gry
Hubert Śledziewski
2 listopada 2025 11:22
Na Steamie zadebiutował godny uwagi boomer shooter zatytułowany Darkenstein 3D. Co ciekawe, gra jest w pełni darmowa.
gry
Adrian Werner
21 października 2025 14:47
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Battlefield 6, Daimon Blades, Dying Breed, Deathground, Blue Protocol: Star Resonance czy Little Nightmares III.
gry
Adrian Werner
6 października 2025 10:12
W październiku MicroProse wyda grę, która wygląda jak zaginiona kontynuacja pierwszej części Command & Conquer. Dying Breed to pixelowa strategia nawiązująca do RTS-ów z lat 90.
gry
Krzysztof Kałuziński
23 września 2025 17:31
Na pokazie gamescom 2025 Opening Night Live wyświetlono zwiastun Death by Scrolling, czyli gry roguelike autorstwa ojca serii Monkey Island.
gry
Adrian Werner
19 sierpnia 2025 21:11
Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku firma MicroProse była niekwestionowanym królem gatunku symulatorów. Jej gry idealnie łączyły przystępną rozgrywkę z realizmem. Jeden tytuł był jednak z autentycznością nieco na bakier.
opinie
Dariusz Matusiak
5 lipca 2025 20:15
Falcon BMS 4.38 wleciał z nowym silnikiem terenu i warunków atmosferycznych tylko na potężniejsze komputery z pojemnym dyskiem SDD.
gry
Jakub Błażewicz
2 lipca 2025 08:35
Mamy dobre wieści dla fanów symulatorów czołgów. Firma MicroProse zapowiedziała reedycję gry Spearhead oraz pełnowymiarową kontynuację tej marki.
gry
Adrian Werner
14 czerwca 2025 09:38
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Deltarune, Rise of Industry 2, Dagger Directive, Rune Factory: Guardians of Azuma, Parallel Experiment, Tour de France 2025 i wersja 1.0 Dragon is Dead.
gry
Adrian Werner
2 czerwca 2025 09:53
Taktyczna strzelanka Ground Branch otrzymała wreszcie demo kampanii. Pozwala ono rozegrać jedną misję, stanowiącą przekrój atrakcji, jakie autorzy planują dla samotnych graczy.
gry
Adrian Werner
17 maja 2025 09:40