Firmy

MicroProse

MicroProse to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy MicroProse, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez MicroProse

Sid Meier's Civilization II

Sid Meier's Civilization II

30 czerwca 1996

Strategiczne

Sid Meier's Civilization II
UFO: Enemy Unknown (1994)

UFO: Enemy Unknown (1994)

23 września 1994

Strategiczne

UFO: Enemy Unknown (1994)
Transport Tycoon Deluxe

Transport Tycoon Deluxe

15 czerwca 1994

Strategiczne

Transport Tycoon Deluxe
Sid Meier's Colonization

Sid Meier's Colonization

23 lutego 1993

Strategiczne

Sid Meier's Colonization
RollerCoaster Tycoon

RollerCoaster Tycoon

22 marca 1999

Strategiczne

RollerCoaster Tycoon
Sid Meier's Civilization

Sid Meier's Civilization

21 kwietnia 1991

Strategiczne

Sid Meier's Civilization

Amerykańska firma, która działała w latach 1982-2001, a następnie została reaktywowana w roku 2019. Pierwotnie MicroProse, którego współzałożycielem był słynny Sid Meier, koncentrowało się na tworzeniu i wydawaniu gier na komputery osobiste. Obecnie na czele MicroProse stoi David Lagettie, a firma opiera swoją działalność na wydawaniu dobrze rokujących produkcji tworzonych przez inne zespoły.

Historia MicroProse

Obiecujące początki, prosperity i równia pochyła

Dzieje firmy MicroProse rozpoczynają się latem 1982 roku, kiedy to doszło do spotkania będącego programistą Sida Meiera i Billa Stealeya – emerytowanego pilota wojskowego. Obaj panowie stoczyli pojedynek w grze Red Baron, którego zwycięzcą, ku zdziwieniu Stealeya, okazał się Meier. Gdy ten drugi stwierdził, że w ciągu tygodnia uda mu się stworzyć znacznie lepszą grę, Stealey obiecał, że zajmie się jej sprzedażą. Co prawda opracowanie Hellcat Ace zajęło Meierowi dwa miesiące, jednak Stealey musiał wywiązać się ze swojej obietnicy. W ten sposób powstała firma MicroProse, która pierwotnie miała nosić nazwę Smugger’s Software.

Pierwsze tytuły sygnowane logo MicroProse to: wspomniana strzelanka lotnicza Hellcat Ace, shooter Chopper Rescue i platformówka Floyd of the Jungle. Ta pierwsza dała początek serii, której kolejne odsłony nosiły nazwy Spitfire Ace oraz Solo Flight. Choć dzieła MicroProse debiutowały na ośmiobitowych komputerach Atari, z czasem projekty firmy zaczęły pojawiać się również na platformie Commodore 64, a później trafiały także na komputery Apple II i PC. Jako że rynek tych ostatnich rósł w olbrzymim tempie, w miarę upływu lat to właśnie na nich miał skoncentrować się opisywany zespół.

MicroProse znane było głównie z rozmaitych symulatorów, jak lotnicze F-15 Strike Eagle czy F-19 Stealth Fighter, czy choćby pozwalające graczom przejąć stery okrętów podwodnych Red Storm Rising oraz Silent Service. Poza tym jednak firma opracowała również szereg innych gier, jak kultowe Sid Meier’s Pirates! oraz Sword of the Samurai. Poza tym MicroProse brało pod swoje wydawnicze skrzydła obiecujące projekty innych zespołów, jak na przykład Carrier Command.

W latach 1990-1991 na sklepowe półki trafiły dwie gry strategiczne, które z czasem zyskały miano kultowych. Mowa o Sid Meier’s Railroad Tycoon oraz Sid Meier’s Civilization. Firma nie zapominała jednak o swoich korzeniach i przygotowywała remake’i stworzonych przez siebie symulatorów, a także zupełnie nowe gry tego typu. Co ciekawe, oprócz produkcji o militarnym zacięciu, w jej portfolio pojawiły się również gry zupełnie innego rodzaju, jak wyścigowe Formula One Grand Prix.

Choć MicroProse odnosiło spektakularne sukcesy, tworząc symulacje i gry strategiczne, to jednak operowało w niszy. Firma zaczęła więc coraz śmielej spoglądać w kierunku bardziej przystępnych projektów, w tym między innymi gier zręcznościowych i tytułów w większym stopniu skoncentrowanych na akcji. Efektem tego było powstanie takich dzieł, jak Sid Meier's Covert Action, Hyperspeed, BloodNet oraz Darklands. Poza tym opracowano silnik graficzny, który miał napędzać tworzone przez nią gry przygodowe.

MicroProse „wpompowało” w te projekty duże pieniądze, jednak nie doczekało się zwrotu owej wielkiej inwestycji. W międzyczasie Meier zdecydował się sprzedać swoje udziały Stealeyowi, aczkolwiek pozostał na dotychczasowym stanowisku. Jeszcze w sierpniu 1991 roku podjęto decyzję o sprzedaży części firmowych udziałów zewnętrznym inwestorom. Ponadto zdecydowano się na stworzenie dwóch nowych marek, czyli MicroStyle oraz MicroPlay Software, pod którymi miały ukazywać się wydawane przez nią gry innych studiów deweloperskich.

Fuzja MiroProse i Spectrum HoloByte

W grudniu 1993 roku doszło do fuzji MicroProse i firmy Spectrum HoloByte. W wyniku połączenia brytyjski oddział tego pierwszego musiał zamknąć swoje dwa studia, których kluczowi pracownicy zdecydowali się na dołączenie do słynnego Psygnosis. W 1994 roku Stealey odszedł z firmy i założył kolejną – Interactive Magic.

Po wszystkim portfolio MicroProse zasiliła kolejna kultowa produkcja, czyli strategia UFO: Enemy Unknown, która dała początek kultowej serii XCOM. Poza tym w jej katalogu pojawił się również szereg innych gier, jak Sid Meier’s Colonization, Transport Tycoon czy Pizza Tycoon. W 1996 roku na sklepowe półki trafiła druga część serii Sid Meier's Civilization. W tym samym roku MicroProse kupiło studio SimTex, autorów bestsellerowego Master of Orion, które zostało przemianowane na MicroProse Texas.

W 1996 roku MicroProse dosięgnęły również liczne zwolnienia, których celem była redukcja kosztów związanych z działaniem firmy. Pokłosiem tych wydarzeń było opuszczenie jej szeregów przez drugiego z założycieli – Sida Meiera – który wraz z Jeffem Briggsem i Brianem Reynoldsem założył studio Firaxis Games.

W październiku 1997 roku MicroProse miało zostać kupione przez firmę GT Interactive, co doprowadziło do nagłego wzrostu cen akcji opisywanej firmy. Ostatecznie jednak niedoszły nabywca zdecydował się wycofać z tego ruchu, co spowodowało równie nagły ich spadek.

Spór o markę Civilization

W 1997 roku doszło również do sądowego sporu pomiędzy firmą Avalon Hill, czyli właścicielem praw do marki Civilization na terenie Stanów Zjednoczonych, a MicroProse. Przed premierą pierwszej części tej kultowej już serii istniała bowiem gra planszowa pod tym samym tytułem, wydana na amerykańskim rynku właśnie przez Avalon Hill, od którego MicroProse musiało pozyskać licencję na korzystanie z nazwy Civilization. Po latach Avalon Hill stwierdziło jednak, że podpisana umowa dotyczyła wyłącznie jednej gry, toteż w kwietniu 1997 zdecydowało się sprzedać prawa do marki firmie Activision. Kiedy na sklepowych półkach zadebiutowała opracowana przez MicroProse gra Sid Meier’s Civilization II, wszystkie trzy podmioty wylądowały w sądzie. MicroProse odpowiednio jednak się zabezpieczyło i nabyło firmę Hartland Trefoil, założoną przez autora planszowego Civilization, tym samym stając się posiadaczem praw do komputerowych i planszowych gier pod marką Civilization. W styczniu 1998 roku MicroProse złożyło własny pozew przeciwko Avalon Hill i Activision.

Swoistym deus ex machina okazała się firma Hasbro Interactive, która wówczas przygotowywała się do zakupu zarówno MicroProse, jak i Avalon Hill. W lipcu 1998 roku doszło do porozumienia, którego owocem było zachowanie praw do marki Civilization przez firmę Microprose oraz otrzymanie przez nią 411 tysięcy dolarów od Avalon Hill. Activision natomiast zyskało możliwość wydania jednej gry pod tym tytułem, z czego skorzystało, wypuszczając Civilization: Call to Power.

Rządy Hasbro Interactive oraz Infogrames i zamknięcie studia

We wrześniu 1998 roku MicroProse trafiło pod skrzydła firmy Hasbro Interactive. Dzieła firmy nie sprzedawały się jednak wystarczająco dobrze (jak tworzone przez sześć lat Falcon 4.0), toteż w grudniu 1999 roku zaczęto zamykać jej kolejne oddziały. W wyniku tego posunięcia wstrzymano między innymi prace nad grą X-COM Genesis.

W styczniu 2001 roku Hasbro Interactive, a co za tym idzie również MicroProse, zostało kupione przez francuskie Infogrames Entertainment. Anulowano wówczas projekt X-COM: Alliance. Ostatnią produkcją spod tego szyldu opracowaną przez MicroProse miał zostać wydany w tym samym roku X-COM: Enforcer.

Nowy właściciel zaczął powoli wygaszać markę MicroProse i zamykać jej wciąż utrzymujące się na powierzchni oddziały. Ostatnim z nich była siedziba firmy w Hunt Valley, która zniknęła z branżowej mapy w listopadzie 2003 roku. Tym samym MicroProse przeszło wówczas do historii... choć jak miało się okazać kilkanaście lat później – nie całkowicie.

MicroProse: Reaktywacja

Od 2005 roku losami firmy MicroProse zaczął interesować się oddany fan firmy, czyli David Lagettie – były członek zespołu Bohemia Interactive oraz twórca symulatora TitanIM. Lagettie w końcu wszedł w posiadanie praw do nazwy firmy, czego owocem była jej reaktywacja, która miała miejsce w 2019 roku. Poczynania Lagettiego zwróciły uwagę Billa Stealeya, który w rezultacie dołączył do firmy.

Początkowo nowe MicroProse miało zająć się wydawaniem obiecujących produkcji tworzonych przez inne studia. Z czasem jednak reaktywowana firma sama zajęła się tworzeniem gier wideo. Jej portfolio zostało oparte przede wszystkim na produkcjach z zacięciem symulacyjnym. Wśród nich można było znaleźć taktyczne strzelanki (jak Ground Branch), strategie (HighFleet, Regiments, Forgotten but Unbroken), a także pełnoprawne symulatory (Tiny Combat Arena, B-17 Flying Fortress: The Mighty 8th Redux, Silent Depth 2: Pacific, Sea Power: Naval Combat in the Missile Age). Niemniej, na liście gier wydanych przez nowe MicroProse znalazło się również miejsce na przedstawicieli innych gatunków, jak choćby przygodówka Let Bions Be Bygones.

Gry w produkcji

Lista wszystkich gier będących w produkcji przez MicroProse.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez MicroProse.

Nadciągające gry

Lista wszystkich nadciągających gier które wyda MicroProse.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez MicroProse.

Wiadomości o firmie MicroProse

„Starożytny” RTS z wielkimi bitwami powrócił znacząco ulepszony i znów za darmo. Fani Total War poczekają na Strategos nieco dłużej

„Starożytny” RTS z wielkimi bitwami powrócił znacząco ulepszony i znów za darmo. Fani Total War poczekają na Strategos nieco dłużej

Twórcy „starożytnego” RTS-a Strategos najpierw udostępnili nowe demo, a teraz podali termin premiery. Gra zaliczy drobne opóźnienie.

gry

Hubert Śledziewski

2 listopada 2025 11:22

„Starożytny” RTS z wielkimi bitwami powrócił znacząco ulepszony i znów za darmo. Fani Total War poczekają na Strategos nieco dłużej
Nowa strzelanka na Steam nawiązuje do złotej ery gatunku. Jest dostępna za darmo, ale ostatnie soki wyciśniecie z niej tylko na dobrym sprzęcie

Nowa strzelanka na Steam nawiązuje do złotej ery gatunku. Jest dostępna za darmo, ale ostatnie soki wyciśniecie z niej tylko na dobrym sprzęcie

Na Steamie zadebiutował godny uwagi boomer shooter zatytułowany Darkenstein 3D. Co ciekawe, gra jest w pełni darmowa.

gry

Adrian Werner

21 października 2025 14:47

Nowa strzelanka na Steam nawiązuje do złotej ery gatunku. Jest dostępna za darmo, ale ostatnie soki wyciśniecie z niej tylko na dobrym sprzęcie
Nowości na Steam. Najważniejszy FPS tego roku przyćmi wszystkie inne premiery

Nowości na Steam. Najważniejszy FPS tego roku przyćmi wszystkie inne premiery

W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Battlefield 6, Daimon Blades, Dying Breed, Deathground, Blue Protocol: Star Resonance czy Little Nightmares III.

gry

Adrian Werner

6 października 2025 10:12

Nowości na Steam. Najważniejszy FPS tego roku przyćmi wszystkie inne premiery
Nowy RTS jest tak podobny do pierwszego C&C, że zwiastun mógłby pochodzić z 1995 roku. Kultowa strategia Heroes 3 również zainspirowała twórców Dying Breed

Nowy RTS jest tak podobny do pierwszego C&C, że zwiastun mógłby pochodzić z 1995 roku. Kultowa strategia Heroes 3 również zainspirowała twórców Dying Breed

W październiku MicroProse wyda grę, która wygląda jak zaginiona kontynuacja pierwszej części Command & Conquer. Dying Breed to pixelowa strategia nawiązująca do RTS-ów z lat 90.

gry

Krzysztof Kałuziński

23 września 2025 17:31

Nowy RTS jest tak podobny do pierwszego C&C, że zwiastun mógłby pochodzić z 1995 roku. Kultowa strategia Heroes 3 również zainspirowała twórców Dying Breed
Legenda branży gier pokazała swoją nową grę. Death by Scrolling to inne spojrzenie Rona Gilberta na gatunek RPG

Legenda branży gier pokazała swoją nową grę. Death by Scrolling to inne spojrzenie Rona Gilberta na gatunek RPG

Na pokazie gamescom 2025 Opening Night Live wyświetlono zwiastun Death by Scrolling, czyli gry roguelike autorstwa ojca serii Monkey Island.

gry

Adrian Werner

19 sierpnia 2025 21:11

Legenda branży gier pokazała swoją nową grę. Death by Scrolling to inne spojrzenie Rona Gilberta na gatunek RPG
Najsłynniejszy symulator „niewidzialnego” samolotu, który nigdy nie istniał, to historia w stylu akcji dezinformacyjnej CIA

Najsłynniejszy symulator „niewidzialnego” samolotu, który nigdy nie istniał, to historia w stylu akcji dezinformacyjnej CIA

Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku firma MicroProse była niekwestionowanym królem gatunku symulatorów. Jej gry idealnie łączyły przystępną rozgrywkę z realizmem. Jeden tytuł był jednak z autentycznością nieco na bakier.

opinie

Dariusz Matusiak

5 lipca 2025 20:15

Najsłynniejszy symulator „niewidzialnego” samolotu, który nigdy nie istniał, to historia w stylu akcji dezinformacyjnej CIA
Najbardziej realistyczny symulator, który straszył graczy 579-stronnicową instrukcją, zachwyca nową wersją dzięki wysiłkom fanów

Najbardziej realistyczny symulator, który straszył graczy 579-stronnicową instrukcją, zachwyca nową wersją dzięki wysiłkom fanów

Falcon BMS 4.38 wleciał z nowym silnikiem terenu i warunków atmosferycznych tylko na potężniejsze komputery z pojemnym dyskiem SDD.

gry

Jakub Błażewicz

2 lipca 2025 08:35

Najbardziej realistyczny symulator, który straszył graczy 579-stronnicową instrukcją, zachwyca nową wersją dzięki wysiłkom fanów
Hardcore’owy symulator militarny powraca po 27 latach. Będą dwa uderzenia: nowe, bardzo realistyczne Spearhead 2 i budząca nostalgię „jedynka”

Hardcore’owy symulator militarny powraca po 27 latach. Będą dwa uderzenia: nowe, bardzo realistyczne Spearhead 2 i budząca nostalgię „jedynka”

Mamy dobre wieści dla fanów symulatorów czołgów. Firma MicroProse zapowiedziała reedycję gry Spearhead oraz pełnowymiarową kontynuację tej marki.

gry

Adrian Werner

14 czerwca 2025 09:38

Hardcore’owy symulator militarny powraca po 27 latach. Będą dwa uderzenia: nowe, bardzo realistyczne Spearhead 2 i budząca nostalgię „jedynka”
Nowości na Steam. Kontynuacja arcydzieła RPG, sequel strategii ekonomicznej sprzed 6 lat i krakowski duet detektywów

Nowości na Steam. Kontynuacja arcydzieła RPG, sequel strategii ekonomicznej sprzed 6 lat i krakowski duet detektywów

W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Deltarune, Rise of Industry 2, Dagger Directive, Rune Factory: Guardians of Azuma, Parallel Experiment, Tour de France 2025 i wersja 1.0 Dragon is Dead.

gry

Adrian Werner

2 czerwca 2025 09:53

Nowości na Steam. Kontynuacja arcydzieła RPG, sequel strategii ekonomicznej sprzed 6 lat i krakowski duet detektywów
Niezwykle realistyczna strzelanka ze świetnymi ocenami na Steam stawia pierwsze kroki ku złożonej kampanii fabularnej. Rozwój Ground Branch trwa

Niezwykle realistyczna strzelanka ze świetnymi ocenami na Steam stawia pierwsze kroki ku złożonej kampanii fabularnej. Rozwój Ground Branch trwa

Taktyczna strzelanka Ground Branch otrzymała wreszcie demo kampanii. Pozwala ono rozegrać jedną misję, stanowiącą przekrój atrakcji, jakie autorzy planują dla samotnych graczy.

gry

Adrian Werner

17 maja 2025 09:40

Niezwykle realistyczna strzelanka ze świetnymi ocenami na Steam stawia pierwsze kroki ku złożonej kampanii fabularnej. Rozwój Ground Branch trwa

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl