Data wydania: 12 listopada 1991
Gunship 2000 to odświeżona i znacznie udoskonalona wersja, popularnego w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, symulatora śmigłowca Apache AH-64A. Gra pozwala zasiąść za sterami nie jednej ale kilku kanonierek i poprowadzić je do boju zarówno w Europie Środkowej, jak i w rejonie Zatoki Perskiej.
Gracze
Gunship 2000 to odświeżona i znacznie udoskonalona wersja, popularnego w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, symulatora śmigłowca Apache AH-64A. Gra pozwala zasiąść za sterami nie jednej ale kilku kanonierek i poprowadzić je do boju zarówno w Europie Środkowej, jak i w rejonie Zatoki Perskiej.
W porównaniu z pierwowzorem, programiści MicroProse wprowadzili kilka interesujących zmian. Najważniejsza z nich to oczywiście liczba śmigłowców, których jest aż siedem: AH-64A Apache, AH-64B Longbow, OH-58D Kiowa Warrior, UH-60K/L Blackhawk, AH-1W Cobra, AH-66A Comanche i MD530G Defender. Oddział do którego przystąpisz, będzie składał się z pięciu pilotów a co za tym idzie tyleż samu maszyn. Jakby tego było mało, przed każdą misją możesz wybrać dowolny śmigłowiec spośród aktualnie dostępnych, co sprawia, że poszczególne misje można rozgrywać na różne sposoby wielokrotnie. Oczywiście, kanonierka nie może funkcjonować bez broni, dlatego też autorzy zadbali o to byś miał jej pod dostatkiem i to najróżniejszego typu.
Oba tereny (Europa Środkowa i Zatoka Perska), zostały podzielone na trzy osobne strefy, z których każda odwzorowuje areał wielkości 800 kilometrów kwadratowych. Olbrzymi, w pełni trójwymiarowy teren wpływa oczywiście pozytywnie na radość płynącą z podniebnych potyczek a także różnorodność samych misji, które nie dość, że nie muszą rozgrywać się w znanym już terytorium, to jeszcze są losowo generowane przed każdym rozpoczęciem zmagań. Firma MicroProse zadbała ponadto o bardzo dobry model lotu, uwzględniający prawidłowe odwzorowanie poruszania się wirtualnego śmigłowca w powietrzu. W zależności od tego czy gracz jest fanatykiem realizmu czy też chciałby sobie po prostu postrzelać, może dowolnie ingerować w opcje latania śmigłowcem (ułatwiona awionika, brak możliwości destrukcji pojazdu podczas lądowania, wyłączenie podmuchów wiatru, itp.). Przed każdą misją istnieje również możliwość zmiany wyszkolenia pilotów wroga, poprzez ustawienie jednego z poziomów w czterostopniowej skali.
Gunship 2000 to godny następca kultowego pierwowzoru. Znacznie poprawiona oprawa audiowizualna korzystnie wpływa na wrażenia estetyczne, ponadto ulepszony silnik pozwala na zupełnie nowe możliwości, np. nagrywanie materiałów filmowych podczas akcji. Co ciekawsze, ta ostatnia opcja nie ogranicza się tylko do naszego śmigłowca – można rejestrować dowolny obiekt podczas misji i później analizować jego zachowanie z kilku kamer. Choć wytrawni wielbiciele symulatorów znajdą tu również niewielkie wady, z pewnością Gunship 2000 to jeden z najciekawszych symulatorów śmigłowca, jaki ujrzał światło dzienne na początku lat dziewięćdziesiątych.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC Windows
Producent: MicroProse
Wydawca: MicroProse
Ograniczenia wiekowe: 12+
Lista dodatków do gry Gunship 2000:
Dodatek
20 marca 1992
Symulacje
Islands & Ice to jedyne, oficjalne rozszerzenie do gry Gunship 2000 - symulatora śmigłowców wojskowych, wydanego przez niezawodną niegdyś w tej dziedzinie, firmę MicroProse. Dodatek nie wprowadza większych zmian do samej rozgrywki, koncentruje się natomiast nad nowymi scenariuszami i terenami, gdzie będą się one rozgrywać.
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 214 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Wiedźmin
Gracz
2025.07.25
Gunship 2000 to genialny symulator lotu śmigłowca bojowego. Gra została wydana przez MicroProse jako kontynuacja gry Gunship (1986). Gra pierwotnie ukazała się na komputerze Pc, a w 1993 roku została przeportowana na komputer Amiga. W 1994 roku pojawiła się ulepszona wersja pod Amiga CD32. W 1996 roku wydano ją również na konsolę Psx z lepszą grafiką, ale przesadnie okrojonym gameplayem. W wersji na Pc i Amigę to jedna z najbardziej niesamowitych symulacji jakie kiedykolwiek stworzono. Gra oferuje masę zalet jak możliwość dowodzenia pełną eksadrą śmigłowców, nacisk na zmysł strategiczny, obszerny skład śmigłowców od zwiadowców przez transportowce po szturmowce, nasza załoga, która rozwija się wraz z postępami, losowo generowane misje dzięki czemu nigdy nie ma dwóch identycznych, obszerny rejestrator misji, a na deser w pełni trójwymiarowy teren, a nie jak we wcześniejszych produkcjach tego typu kilka wzniesień na płaskim terenie. Do oryginalnej wersji gry dołączono obszerny podręcznik w którym rozdziały opisujące działanie śmigłowców zostały zaczerpnięte z książki Billa Gunstona „Modern Fighting Helicopters”. Była to świetna lektura dla każdego miłośnika lotnictwa.Gameplay. Produkcja oferuje różne tryby gry. Można doskonalić swoje umiejętności podczas szkoleń, wykonywać pojedyncze misje na wybranym teatrze działań wojennych, a po awansie na stopień podporucznika otrzymujemy dostęp do misji w których dowodzi się czterema dodatkowymi śmigłowcami. Na koniec mamy tryb kampanii, który oferuje serię misji, a celem jest wygranie wojny. Zaczynamy jako młody chorąży, który może dowodzić tylko jednym śmigłowcem. Po awansie zaczynamy dowodzić większą liczbą śmigłowców. Możemy rozegrać pojedynczą misję lub spróbować przetrwać kampanię, która oferuje serię misji, aż do zakończenia wojny. Jako symulator Gunship 2000 wiernie oddaje wszystkie symulowane śmigłowce. Od ciężkiego Blackhawka po zwinne Defendery i Commanche po śmigłowce bojowe takie jak Apache, Longbow i Cobra. Ogromną zaletą jest to, że każdym z nich gra się zupełnie inaczej. Jednak to nie jest największa zaleta. Kiedy zdobywamy wystarczająco dużo doświadczenia, aby dowodzić wieloma śmigłowcami gra staje się najbardziej niesamowita. Nasze pozostałe śmigłowce wykonują przydzielone przez nas zadania podczas gdy my samodzielnie przeszukujemy teren. Ponieważ misje są losowe możliwości są nieograniczone. Misje są generowane losowo na dużej mapie, a ich zakres waha się od zwiadu po poszukiwanie wroga i niszczenie, a także ratowania sojuszników po uzupełnianie zapasów i wiele innych. Załoga pod naszym dowództwem zdobywa umiejętności w trakcie lotu. Przyznawane są też im medale i awanse, jeśli osiągną szczególne sukcesy. Pod naszym dowództwem mogą stać się elitarną jednostką. Na naszej drodze pojawiają się różnorodni przeciwnicy od obrony naziemnej po wrogie śmigłowce i odrzutowce. Natknąć się możemy na wrogie odrzutowce takie jak MiG-23 i Su-25. Chociaż są one przeznaczone do szturmów naziemnych nie oznacza to, że nie chcą zestrzeliwać celów w powietrzu, kiedy tylko mogą. W sumie to nawet zagrożenia naziemne nie są dla nas bułką z masłem, bo posiadają szeroką gamę uzbrojenia przeciwlotniczego skierowaną przeciwko nam. Na szczęście możemy wykrywać lokalizację celów zza wzgórza z dala od wykrycia, a także używać pocisków Sidearm do niszczenia wrogich radarów, a pocisków Stinger przeciwko wrogim samolotom. Niesamowity jest rejestrator misji. Każde zdarzenie jest rejestrowane i możemy dokładnie zobaczyć co się właściwie stało. Taktyki są dość realistyczne. Podobnie jak misje. Sztuczna inteligencja jest przyzwoita poza nielicznymi wyjatkami. Sterowanie za to jest dość skomplikowane. Poza tym bardzo trudno radzić sobie w manewrach wojennych na samej klawiaturze bez pomocy joysticka. Oczywiście tak jak w wielu klasycznych symulatorach Microprose z tamtej epoki możemy tu dostosować poziom trudności dla każdej misji co oznacza, że uczynimy grę tak łatwą lub tak trudną jak sami chcemy. Grę odświeżyłem sobię w wersji na Amiga CD32.Grafika i udźwiękowienie. Grafika 3D wraz z symulowaną pogodą w momencie premiery wydawała się tak dobra, że prawie nierealna. Wszystko bardzo szczegółowe i znacznie przewyższało wszystko co było wcześniej wśród symulatorów 3d. Z obecnej perspektywy uważam, że grafika 3d z tej gry zestarzała się z gracją o ile zaakceptujemy dość proste siatki tekstur. Gra została okraszona również spektakularną grafiką 2D przedstawiającą biura bazy lotniczej, namioty dowodzenia i lądowiska dla śmigłowców, którymi można było nawigować między misjami. Efekty dźwiękowe są również kluczowym elementem tej gry. Latające pociski, wybuchające czołgi czy ryk karabinów maszynowych robią wrażenie. Wszystko stało się odrobinę bliższe rzeczywistości. Gra imponowała dźwiękowo nie tylko na komputerach Amiga, ale również Pc, bo gra dobrze wykorzystywała możliwości kart muzycznych Sound Blaster.Podsumowanie. Gunship 2000 to najlepsza symulacja lotu śmigłowca lat 90'. Na Pc nic jej nie przebiło przez ponad kilkanaście lat, a na Amidze nie została przebita przez nic innego. Do dziś to jeden z najlepszych symulatorów śmigłowców w historii, gdzie możemy dowodzić całą eskadrą śmigłowców próbując osiągnąć wiele zróżnicowanych celów. Microprose dokonało cudu i stworzyło wspaniałą grę, która jest dostępna zarówno dla nowicjuszy jak i profesjonalistów. Mnóstwo śmigłowców do latania w losowo generowanych misjach, progresywna kariera z drużyną do dowodzenia i dodatkowe, bardziej zaawansowane śmigłowce do odblokowania wraz z awansami. To wszystko genialne posunięcie, które zachęcało do grania. A to całe dobrodziejstwo gameplayu i różnorodność rozgrywki przy spektakularnej grafice 3d na swoje czasy i niewiarygodnej immersji. Pierwsza połowa lat 90' to bez wątpienia najlepszy czas dla symulatorów.Studio Microprose niewątpliwie reprezentowało szczyt możliwości gatunku symulatorów! Wiele ich gier symulacyjnych z lat 80' i 90' to arcydzieła gatunku. Najlepsze gry studia Microprose to moim zdaniem Pirates! (1987), Gunship 2000 (1991) i Civilization II (1996), które są w ścisłym Top najlepszych gier w historii. Wydaje się mi, że najlepszym dla nich rokiem był 1991, kiedy wypuścili Gunship 2000 i Civilization 1. Wersja na komputer Amiga wraz z gameplayem prawdziwego fana tej produkcji:https://www.youtube.com/watch?https://www.youtube.com/watch?v=7DIe244zfMM&ab_channel=PRESSFIRETOCONTINUEbyMNNWersja na komputer Pc:https://www.youtube.com/watch?v=H_n2xLKJFwk&ab_channel=MajorThriftwood
zanonimizowany484441 Generał
O combat helo zapomnijcie gosciu jest mitomanem i oszustem, ta gra miala wyjsc 3 lata temu, a wyjdzie za kilka lat.
A gunship to gunship, jak zobaczylem recenzje w computer studio to marzylem o tej grze ladnych pare lat;)
Tiges Konsul
Czy autor tego tekstu sprawdził co to jest kanonierka, a nie przepisuje bzdury z google translatora?
zanonimizowany930719 Senator
Ha, F-117, F-19 i przede wszystkim Gunship 2000 to były moje ulubione symulatory z tamtych czasów:-)
Jeżeli komuś brakuje w miarę podobnej gierki to polecam Apache: Air Assault:
https://www.gry-online.pl/gry/apache-air-assault/z631b#pc
Gra ma na GOLu tag "zręcznościowa", ale poziom "realizmu" jest i tak znacznie większy niż np. w Comanche'u.
Nie jest to totalna łupanka i żeby opanować maszynę trzeba jednak ogarnąć jakąś drobną klawiszologię i sterowanie.
Linuksiarz Junior
Moim zdaniem najlepsza gra na Commodore-Amiga. Mam gdzieś jeszcze oryginalną gierkę w szafie. Książka jaką dostawaliśmy do gry miała ponad 200 stron to była dopiero instrukcja do gry :).
Do dziś czasem włączam emulator Amigi i pykam w kampanie razem z moimi skrzydłowymi.
Ehh to były czasy. Brakuje mi ich.
Wiedźmin Legend
Gunship 2000 to genialny symulator lotu śmigłowca bojowego. Gra została wydana przez MicroProse jako kontynuacja gry Gunship (1986). Gra pierwotnie ukazała się na komputerze Pc, a w 1993 roku została przeportowana na komputer Amiga. W 1994 roku pojawiła się ulepszona wersja pod Amiga CD32. W 1996 roku wydano ją również na konsolę Psx z lepszą grafiką, ale przesadnie okrojonym gameplayem. W wersji na Pc i Amigę to jedna z najbardziej niesamowitych symulacji jakie kiedykolwiek stworzono. Gra oferuje masę zalet jak możliwość dowodzenia pełną eksadrą śmigłowców, nacisk na zmysł strategiczny, obszerny skład śmigłowców od zwiadowców przez transportowce po szturmowce, nasza załoga, która rozwija się wraz z postępami, losowo generowane misje dzięki czemu nigdy nie ma dwóch identycznych, obszerny rejestrator misji, a na deser w pełni trójwymiarowy teren, a nie jak we wcześniejszych produkcjach tego typu kilka wzniesień na płaskim terenie. Do oryginalnej wersji gry dołączono obszerny podręcznik w którym rozdziały opisujące działanie śmigłowców zostały zaczerpnięte z książki Billa Gunstona „Modern Fighting Helicopters”. Była to świetna lektura dla każdego miłośnika lotnictwa.
Gameplay. Produkcja oferuje różne tryby gry. Można doskonalić swoje umiejętności podczas szkoleń, wykonywać pojedyncze misje na wybranym teatrze działań wojennych, a po awansie na stopień podporucznika otrzymujemy dostęp do misji w których dowodzi się czterema dodatkowymi śmigłowcami. Na koniec mamy tryb kampanii, który oferuje serię misji, a celem jest wygranie wojny. Zaczynamy jako młody chorąży, który może dowodzić tylko jednym śmigłowcem. Po awansie zaczynamy dowodzić większą liczbą śmigłowców. Możemy rozegrać pojedynczą misję lub spróbować przetrwać kampanię, która oferuje serię misji, aż do zakończenia wojny. Jako symulator Gunship 2000 wiernie oddaje wszystkie symulowane śmigłowce. Od ciężkiego Blackhawka po zwinne Defendery i Commanche po śmigłowce bojowe takie jak Apache, Longbow i Cobra. Ogromną zaletą jest to, że każdym z nich gra się zupełnie inaczej. Jednak to nie jest największa zaleta. Kiedy zdobywamy wystarczająco dużo doświadczenia, aby dowodzić wieloma śmigłowcami gra staje się najbardziej niesamowita. Nasze pozostałe śmigłowce wykonują przydzielone przez nas zadania podczas gdy my samodzielnie przeszukujemy teren. Ponieważ misje są losowe możliwości są nieograniczone. Misje są generowane losowo na dużej mapie, a ich zakres waha się od zwiadu po poszukiwanie wroga i niszczenie, a także ratowania sojuszników po uzupełnianie zapasów i wiele innych. Załoga pod naszym dowództwem zdobywa umiejętności w trakcie lotu. Przyznawane są też im medale i awanse, jeśli osiągną szczególne sukcesy. Pod naszym dowództwem mogą stać się elitarną jednostką. Na naszej drodze pojawiają się różnorodni przeciwnicy od obrony naziemnej po wrogie śmigłowce i odrzutowce. Natknąć się możemy na wrogie odrzutowce takie jak MiG-23 i Su-25. Chociaż są one przeznaczone do szturmów naziemnych nie oznacza to, że nie chcą zestrzeliwać celów w powietrzu, kiedy tylko mogą. W sumie to nawet zagrożenia naziemne nie są dla nas bułką z masłem, bo posiadają szeroką gamę uzbrojenia przeciwlotniczego skierowaną przeciwko nam. Na szczęście możemy wykrywać lokalizację celów zza wzgórza z dala od wykrycia, a także używać pocisków Sidearm do niszczenia wrogich radarów, a pocisków Stinger przeciwko wrogim samolotom. Niesamowity jest rejestrator misji. Każde zdarzenie jest rejestrowane i możemy dokładnie zobaczyć co się właściwie stało. Taktyki są dość realistyczne. Podobnie jak misje. Sztuczna inteligencja jest przyzwoita poza nielicznymi wyjatkami. Sterowanie za to jest dość skomplikowane. Poza tym bardzo trudno radzić sobie w manewrach wojennych na samej klawiaturze bez pomocy joysticka. Oczywiście tak jak w wielu klasycznych symulatorach Microprose z tamtej epoki możemy tu dostosować poziom trudności dla każdej misji co oznacza, że uczynimy grę tak łatwą lub tak trudną jak sami chcemy. Grę odświeżyłem sobię w wersji na Amiga CD32.
Grafika i udźwiękowienie. Grafika 3D wraz z symulowaną pogodą w momencie premiery wydawała się tak dobra, że prawie nierealna. Wszystko bardzo szczegółowe i znacznie przewyższało wszystko co było wcześniej wśród symulatorów 3d. Z obecnej perspektywy uważam, że grafika 3d z tej gry zestarzała się z gracją o ile zaakceptujemy dość proste siatki tekstur. Gra została okraszona również spektakularną grafiką 2D przedstawiającą biura bazy lotniczej, namioty dowodzenia i lądowiska dla śmigłowców, którymi można było nawigować między misjami. Efekty dźwiękowe są również kluczowym elementem tej gry. Latające pociski, wybuchające czołgi czy ryk karabinów maszynowych robią wrażenie. Wszystko stało się odrobinę bliższe rzeczywistości. Gra imponowała dźwiękowo nie tylko na komputerach Amiga, ale również Pc, bo gra dobrze wykorzystywała możliwości kart muzycznych Sound Blaster.
Podsumowanie. Gunship 2000 to najlepsza symulacja lotu śmigłowca lat 90'. Na Pc nic jej nie przebiło przez ponad kilkanaście lat, a na Amidze nie została przebita przez nic innego. Do dziś to jeden z najlepszych symulatorów śmigłowców w historii, gdzie możemy dowodzić całą eskadrą śmigłowców próbując osiągnąć wiele zróżnicowanych celów. Microprose dokonało cudu i stworzyło wspaniałą grę, która jest dostępna zarówno dla nowicjuszy jak i profesjonalistów. Mnóstwo śmigłowców do latania w losowo generowanych misjach, progresywna kariera z drużyną do dowodzenia i dodatkowe, bardziej zaawansowane śmigłowce do odblokowania wraz z awansami. To wszystko genialne posunięcie, które zachęcało do grania. A to całe dobrodziejstwo gameplayu i różnorodność rozgrywki przy spektakularnej grafice 3d na swoje czasy i niewiarygodnej immersji. Pierwsza połowa lat 90' to bez wątpienia najlepszy czas dla symulatorów.
Studio Microprose niewątpliwie reprezentowało szczyt możliwości gatunku symulatorów! Wiele ich gier symulacyjnych z lat 80' i 90' to arcydzieła gatunku. Najlepsze gry studia Microprose to moim zdaniem Pirates! (1987), Gunship 2000 (1991) i Civilization II (1996), które są w ścisłym Top najlepszych gier w historii. Wydaje się mi, że najlepszym dla nich rokiem był 1991, kiedy wypuścili Gunship 2000 i Civilization 1.
Wersja na komputer Amiga wraz z gameplayem prawdziwego fana tej produkcji:
https://www.youtube.com/watch?https://www.youtube.com/watch?v=7DIe244zfMM&ab_channel=PRESSFIRETOCONTINUEbyMNN
Wersja na komputer Pc:
https://www.youtube.com/watch?v=H_n2xLKJFwk&ab_channel=MajorThriftwood