widok izometryczny - co to jest?

Stosowany w wielu grach, głównie RPG i strategiach, sposób prezentacji świata gry z wykorzystaniem rzutu równoległego. Widok izometryczny, potocznie określany także jako „widok z ukosa”, pozwala osiągnąć złudzenie trójwymiarowości obiektów rzutowanych na dwuwymiarową płaszczyznę.

Efekt „trójwymiarowości” powstaje dzięki równemu kątowi pomiędzy osiami X,Y,Z, wynoszącemu 120 stopni. Jednym z mankamentów jest natomiast brak naturalnej perspektywy – niezależnie od położenia względem obserwatora, rzutowane obiekty mają tę samą wielkość.

Pillars of Eternity (2015) jest przykładem współczesnej gry z wykorzystaniem widoku izometrycznego. - 2016-11-25
Pillars of Eternity (2015) jest przykładem współczesnej gry z wykorzystaniem widoku izometrycznego.

Gry z widokiem izometrycznym cieszyły się największą popularnością w latach 90. XX wieku. Wzrost wydajności układów graficznych pozwolił jednak deweloperom na stosowanie silników renderujących obraz 3D w czasie rzeczywistym, które w późniejszych latach stały się standardem. Mimo tego spory odsetek graczy preferuje klasyczną perspektywę „udawanego 3D”, co przekłada się na popularność gier pokroju Pillars of Eternity.

Choć z technicznego punktu widzenia nie jest to do końca poprawne, przyjęło się mówić o widoku izometrycznym również w odniesieniu do gier w pełnym trójwymiarze, w których domyślny kąt ustawienia kamery imituje klasyczne gry izometryczne.

19 marca 2013, 11:10

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl